Carthagers, de onderrichters van de imazighen??

Gestart door Matho, 02/06/2004 om 11:16:05

Matho

De Numidische vorsten ben ook andere imazighische heersers besteften heel goed, hoezeer hun onderdanen op technisch gebied bij de Puniers ten achter stonden.
Reeds in de Dido-legende poogt Hiarbas, de koning der Libische Maxitaniers, van de Puniers profijt te trekken als onderrichters in de beschaving. En Massinissa en zijn opvolgers lieten een menigte Punische technici zich vestigen in hun staten, om met hun hulp de douars en kasbas van hun machtsgebied in echte steden te veranderen. Een inscriptie in het mausoleum van Dougga (2e eeuw.v chr) verwijst naar een architect, Abarisj de zoon van Abdasjtart, die onmiskenbaar een Punier was. Zijn helpers waren Zamar, de zoon van Ateban en Mangi de zoon van Varsacan, beiden Numidier.

Matho

abdasjtart

ps: abd is een semitische woord en betekent dienaar.
Ook de Feniciers beschouwden zihczelf als dienaars van moloch ajstart (astarte-tanit).

abdmolocoh
dienaar van moloch

abdasjtart
dienaar van asjtart

allasian

Die Puniers waren dus technologisch superieur aan ons.Maar toch hebben wij NoordWest africa heroverd.
De tijden dat waren die echte glorie tijden van Tamazgha als ik dit allemaal lees dat de cartaghers de onderrichters werden van ons en van wie wij dingen konden leren.
Dit is eigenlijk hetzelfde scenario als met Spanje.Nadat de Spanjaarden de Moren hadden weg gedreven kwam de succes en sommige Moren die iets speciaal konden mochten blijven.Helaas krijgen wij dit laatste verhaaltje te vaak horen en het verhaal van de carthagers die de onderrichters van de imazighen werden maar zelden.Dus hierbij dank ik jou zeer atawmat dat je hiermee kwam.  

Arrows

ik geloof nog steeds dat de feniciers ook gewoon imazighen waren hoor!

allasian

Citeerik geloof nog steeds dat de feniciers ook gewoon imazighen waren hoor!
Dat zijn ze toch ook niet.we zijn alleen door hun beinvloedt.Als je goed had gelezen had je dat ook kunnen weten.

AFRA

CiteerDat zijn ze toch ook niet.we zijn alleen door hun beinvloedt.Als je goed had gelezen had je dat ook kunnen weten.

ik hoor altijd dat we door hen beinvloed, maar nooit heb ik geweten hoe dat is.

allasian

Citeerik hoor altijd dat we door hen beinvloed, maar nooit heb ik geweten hoe dat is.
bijvoorbeeld door taal,of door ambacht en techniek,denk maar aan botenbouwen.Puniers waren een zeevolk en zij waren heel goed in het bouwen van boten.

AFRA

Citeerbijvoorbeeld door taal,of door ambacht en techniek,denk maar aan botenbouwen.Puniers waren een zeevolk en zij waren heel goed in het bouwen van boten.

ja, maar waar is de invloed op de imazighen ?

allasian

Versta jij Nederlands??

AFRA

CiteerVersta jij Nederlands??

ik versta geen onzin .

allasian

OK wil je dan alsjeblieft nooit meer een discussie aangaan met mij.Kunnen we dat dan hierbij afspreken?
Alvast bedankt.

AFRA

CiteerOK wil je dan alsjeblieft nooit meer een discussie aangaan met mij.Kunnen we dat dan hierbij afspreken?
Alvast bedankt.

ik wist gewoon niet dat jij onzin aan het zaaien bent.maar ik nu dat weet is het niet nodig dt na te gaan.
erg bedankt voor je wijze idee,

Arrows

CiteerDat zijn ze toch ook niet.we zijn alleen door hun beinvloedt.Als je goed had gelezen had je dat ook kunnen weten.
waarom hebben ze het altijd over de feniciers en niet over IMAZIGHEN:..waren we toen ookal onzichtbaar?

dus daarom zeg ik volgens mij werden wij ook altijd voor feniciers aangezien!

bouaouiouach

Citeerwaarom hebben ze het altijd over de feniciers en niet over IMAZIGHEN:..waren we toen ookal onzichtbaar?

dus daarom zeg ik volgens mij werden wij ook altijd voor feniciers aangezien!
 Azul,
 Â Ten eerste,  soms moet ik lachen, als de discutie tussen afra en allasian aan de gaan is, verschil van meining moet acceptabel zijn, toch.
 oke, Arrows ik ben voorkomen met je eens, en dit tekst zou een tip zijn! via www.lematin.ma/samedi/article.asp?id=550
jammer dat ie in het Frans is.
 Â  tannemiert    mohammed