Swassa zijn toch ook imazighen?

Gestart door Sa3ieD, 12/01/2001 om 16:25:52

Sa3ieD

Hallo

Ik had een vraagje, swassa zijn toch ook imazighen of niet? zijn er op dit forum swassa's die wat willen vertellen over de geschiedenis van hun "stam".

groetjes

ahmed (Gast)

#1
said waar zit je met je  hoofd jongen sassa een stam  voel je je wel oke  en ik denken dat onze said een inteligente jongeman is  voor de goede orde alhoewel ze in afrika wonnen  zijn de swassa geen stam  maar een bevolkings groep net als b.v
de friezen of de saxen of weet ik veel wat  maar zeker geen stam  dat klinkt zo  bosjesmanachtig
een stam is een groep  mensen in het oerwoud die met elkaar optrekt met elkaar verwant is enz van daar het woordje stamboom weetjewel weetjeniet
maar ja vat het niet  persoonlijk op maar ik vindn het  gewoon negatief klinken een stam is  b.v een in een dorp gevistigde  familie zo als we die vroeger zagen  in de zelfde dorp woonden ook je beide oma opas  je meeste oom en tantes  en nu wat over swassa ja swassa zijn imazighen en hebben ook  hun eigen tamazigt overigens mooie muziek ik heb een goede vriend die asoesie is  maar die zijn wat gematigder dan de irifjen je moet je voor stellen dat de arabieren bij het bezetten van marokko rabat en omgeving in namen omdat dat  het beste gron was  vlak en veel neerslag de imazighen zijn toen verdreven naar arif atlas sahara nou swassa zijn gevestigd tussen rabat waar de bezetting zat en de sahara
eigenlijk niet gek dat ze gematigd zijn om dat ze  het digts bij de bezetter zitten
voorts staan de swassa bekend om handels geest
ze handellen graag. maar ja vroeger ging de balangerijkste aanvoerlijn van slaven goud en ivoor door dit gebiet meschien daar om ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen

Hemiet

#2
azul
Said, ik ben arifi
Maar toch zal ik je het antwoord geven op je vraag, de volgende bevolkings groepen of stammen zijn allemaal imazighen>>>  isossiyen, sruh, irifiyen, in marocco. Ikbayrien en zwawa in algerije ook>  touareg >>leven in egypte, liby, mali  tshaad, burkina faso, mauritanie en niet te vergeten in niger, daar zijn ze in oorlog met de autoriteiten in verband met de handel in slaven voor de bezziting van de sahara.

ayend

#3
Beste Himiet azul,
Ik heb je iets beloofd en ik heb het nog niet gedan, het spijt me zeer a thawmat...Ik heb gewoon geen tijd (Sbar akidi waha) ik zal het naar jou toe stuuren als ik de tijd heb...ik ben nu alleen met theater bezig. ik heb zelf huiswerk en ik heb het nog niet gedan....
Thanemmirth...Ayned.

Hemiet

#4
azul
Met hemiet
Ah ayned, het hoeft niet meer, ik heb het al van een andere, maak je geen zorgen, ik begrijp het.
Succes met de theatre.
azul

admin

#5
heheh Sa3ieD wat zijn dat nou weer voor domme vragen. 'Swassa zijn toch ook imazighen?' heheh

Yuba

#6
hallo iedereen

ik vraag me af wie de imazighen zijn als de swassa geen imazighen zijn???wieeeeeeeee..

ik en jij??????


snijden doet men met een mes en niet met een vraag??

inna lillahi wa ilaihi raji oen(islamitisch arabisch)

   azul

nour

#7
Er zijn geen domme vragen...    wat is beter iemand die deze vraag stelt  omdat hij het werkelijk niet wist, of iemand die het niet weet en de vraag NIET stelt...

Ongeloofelijk dat hier op deze manier gerageerd word.  Zo gaan jullie dus met jullie Broeders om.....  lang leve de eenheid

Ait_touzini

Soussa zijn imazighen maar gedragen zich niet als imazighen. het zijn meelopers mat de arbieren. dus verraders!!!
ik zou ook bhijna zeggen dat het arabieren zijn.

Yuba

#9
hallo

ikarhi- en waren spanjaarden en spionnen en de swassa zijn geen imazighen en de imazighen die met de arabieren leven en arabisch spreken zijn geen imazighen,wat komt nog ??
aah,ik heb dat bijna vergeten,de blanke imazighen zijn de echte imazighen.hahahaha.
wat wordt hij als hij naar de zonnebank gaat om bruin te worden???

 daarop hoeft niemand te antwoorden.

azul

ataynahnah

#10
Swasa zijn van oorsprong ook imazighen, maar de meesten van hen zijn kontenlikkers van de arabieren geworden.
Veel van hen kunnen hun eigen taal niet eens meer spreken, en zijn echt pro-arabieren. Ik ken er zelfs een paar hier, en die praten allemaal arabish

Yuba

#11
als de swassa de imazighen verraden,dan zijn de imazighen verraders en niet alleen swassa


men snijdt met een mes en niet woorden

nour

#12
hahahahha  nu is de verdeeldheid compleet  jongens jongens jongens...jullie moeten jezelf eens horen....  hoe willen jullie nog autonomie hebben, hoe willen jullie nog vechten voor gelijke rechten.   Een zielige vertoning....jullie zijn onder elkaar zo verdeeld, dat jullie straks elkaar nog afmaken....    Koning mohammed Six   lacht zich te pletter met jullie....

ataynahnah

#13

Citeerhahahahha  nu is de verdeeldheid compleet  jongens jongens jongens...jullie moeten jezelf eens horen....  hoe willen jullie nog autonomie hebben, hoe willen jullie nog vechten voor gelijke rechten.   Een zielige vertoning....jullie zijn onder elkaar zo verdeeld, dat jullie straks elkaar nog afmaken....    Koning mohammed Six   lacht zich te pletter met jullie....

Koning mohammed mag z'n moeder uitlachen als ie tenminste z'n moeder kent.

En de meeste van die soussa zijn gewoon verraders. Daar kan je niet omheen. Ze proberen het arabish te verspreiden zelfs. Met hun "de koran is in het arabish"-verklaringen

En dan bedoel k de meesten. Je hebt sommigen, die ergen zijn dan ons wat betreft imazighen-nationalisme

Yuba

#14
hallo iedereen

ik vrees zwaar dat er onverschillige mensen die de autonomie in noord marokko eisen,tot nu toe spreekt men hier alleen over nador en r hoeceima.

kan me iemand vertellen wat er de bedoeling mee is??
de koning vloeken is heel gemakkelijk wanneer men met zwervers roddelt,en praatjes vullen geen gaatjes:zegt men,dus waarom vloeken??

als de swassa de konten van de arabieren likken,dan moeten we schamen dat we imazighen zijn ,want de streek verandert niets,dus waarom zo zeer onbeleefd??respecteer me  want ik zie de swassa als mijn familie.

iets anders moet jij weten dat de swassa hun cultuur beter dan ons konden behouden, men spreekt trots over inb toemert en nu zijn de swassa kontenlikkers,is dat geen volmaakte hypocriet??

men beweerde dat de swassa alleen arabisch spreekt.is dat de grootste leugen niet,want men herkent de soussi uit de eerste kijk,zijn accent blijft duidelijk soussi,is dat ook zo bij de rwaffa??
ik ken zelfs rwaffa die weigeren tamazight te spreken en ouders die weigeren hun kinderen het tamazight aan te leren.
wat zeg jij daartegen??

iets wat belangrijk is ,is dat morrakech van swassa  en die stad is bekend als de symbool van de marokkaanse imazighen ,is dat zo in het noorden???

ik vraag me af (en dat moet ik wel)wat de arabieren hadden moeten doen tegen de imazighen als de rwaffa zo zeggen over hun broers in een andere streek en minderheid in europa.

dat is echt schandalig(vind ik),

ik ben riffi en geen soussi,maar amazigh(spreken namens imazighen voor iriffien is ....(noem dat zelf)

azul(sorry)