Exploitatie, onderdrukking en vernedering

Gestart door Touzani, 03/05/2003 om 11:31:17

Touzani

Ik probeer te vertalen.

"Imazighen, de autochtonen van Noord-Afrika zijn de beste burgers en de meeste gehoord mensen tijdens het gezag van soltaan Hisham. Maar toen de Arabieren naar Noord-Afrika kwamen hebben ze Imazighen geexploiteerd, vernederd en verdeeld. De Arabieren zeggen dat er geen verschil is tussen de gouverneurs en de soltaan en dat alles wat ze doen wordt goed gekeurd door de machthebberin Baghdad.
Imazighen antwoordden: we moeten zelf gaan informeren.
Maysara, de leider van Imazighen ging daarom aan het hoofd van 29 medeburgers op zoek naar de Soltaan in Baghdad.
Er werd hen geweigerd de soltaan te ontmoeten, maar ze hebben zijn adviseur, Al-abrash,gesproken. Ze hebben hem dit verklaard: zeg tegen de Vorst der Gelovigen"amier almoeminien" dat hij ons gebruikt om landen te veroveren maar alleen de Arabieren krijgen de oorlogsbuit. Ze zeggen dat het goed is voor onze djiehad. En als we een aanval moeten doen op een stad worden we gedwongen om als eersten in actie te komen. Ze (arabieren) zeggen dat we zo worden beter door Allah beloond. Ze beroven ons van onze vee om de witte wol te sturen naar de "amier almoeminien" daarom doden ze duizend schappen in een keer. Dit hebben we allemaal tegen zin geaccepteerd. Maar hun roofzucht wordt steeds erger, ze dwingen ons om onze mooie dochters in te leveren. Als moslims weten we dat zo een verschrikkelijk roofzucht niks te maken heeft met de islam. Daarom willen we graag weten of het waar is dat de "amier almoeminien" die de Arabieren het recht geeft om ons te misbruiken. Na een lange verblijf was hun geld op. Ze hebben hun namen geschreven en afgeleverd bij de ministers van soltaan Hisham. Toen ze naar Noord-Afrika terugkeerden hebben ze de arabische gouverneur gedood en hun vaderland(Tamzgha) heroverd. Toen de soltaan Hisham op de hoogt werd gesteld vond het niet leuk wat ze geddan hebben."

Ibn Alathir(*), alkamil fi attarikh, Cairo 1974, deel 3, p.45  

(*) koerdisch historicus

Touzani

#1
Sorry
'machthebbers in baghdad'

Maysara was een Amazigh uit Tanger die geschokt werd door de roofzucht van de woestijn-arabieren. Daarom kwam hij in actie, hij heeft de Arabieren verslaan bij de veldslag "al-ashraf". Eerder heeft een andere Amazigh, abdelhamid Al-zzanati de Omayyaden verslaan bij de veldslag "Bagadoera"

touzani

#2
Wat vzit je te zeiken ,met je Geschiedenis.Geschiedenis is dood.

Tarwra

#3
Azul Felawen

Geschedenis is niet dood.
Na het lezen van de berichten boven had gelijk de volgende antwoord.

Kijk, het naar de kloten gaan van tamazgha ligt absoluut niet aan onze voorouders imazighen, sterker nog zij hebben zich verzet tegen het arabish leger dat veel malen groter was dan die van imazighen tot het bittere einde, meer zat er niet in.




Amira (Gast)

#4
Azul Felawen
Ja dat klopt als je in de geschedenis doorblaadert kom je tot de conclusie dat de oorlog tussen dihya of kahina<de koningin> van <al imbratoria al amazigia> en het arabisch leger oneerlijk was, waarom ???ja vind je het gek het arabisch leger bestond uit alle landen van het midden oosten, en niet te vergeten die arabieren kregen toen ontzettende veel kinderen, neem binladen maar, zijn vader heeft 40kinderen gekregen, dat heb ik in the times gelezen, ik weet niet of het waar is.

Touzani

#5
Kahina de koningin van Imazighen heeft twintig (20) jaar lang tegen de arabieren onder leiding van Hassan ben nu3man gevochten.Deze Hassan was geschokt toen hij zag dat Imazighen een vrouw als  leidster hadden, hij dacht aan de arabisch spreekwoord: Het volk dat zijn lot in de handen van een vrouw legt zal nooit voorspoed kennen!.  Kajina heeft de eerste veldslag gewonnen. Arabieren noemen deze veldslag"wadi al-balaa"= dal der ongelukkigheid.
Na twintig jaar te hebben gevochten begreep Kahina dat Arabieren enorme interesse hebben in de amazigh grond en amazigh vrouwen. Hassan ben nu3man heeft later Kahina verslaan met behulp van huurlingen. Hij heeft haar onhoofd en haar hoofd gestuurd als cadeautje naar de arabische soltaan in Damascus!!!!!
Nu beweren de arabieren dat ze de vrouwen respecteren!!!!!!!

mani ratahed

#6
Azul Felawen
Ja dat klopt, wat je zegt a mister touzani, maar dat was niet hassan ben no3man die kahina onthooft heeft maar zijn vervanger moussan bno nosayr, de tweede governeur van uit damascus.

Falku

#7
Azul,

Dihya werd niet onthoofd, ze is dood aangetroffen met haar zwaard in haar hadden. Het was onduidelijk of ze zelfmoord heeft gepleegd ofdat ze in het gevecht gesneuveld is.

Touzani

#8
Falku
Kahina werd gedood en onthoofd door Hassaan ben Nu3man (niet mousa ben nouseir) haar hoofd heeft hij gestuurd naar de sultan ABDELMALIK in Damascus.

In ieder geval de nederlaag van Kahina betekent het eind van de vrouwen emancipatie in Tamzgha. De overwinning van de Arabieren betekent ook de overwinning van hun misogynie.

kipoes

#9
Zoals iedereen weet, proberen de Arabieren in heel Tamazgha eeuwen
lang de geschiedenis van Imazighen te vernietigen en te vervalsen.
In Marokko hebben wij zelfs de geschiedenis van " voor historie",
"Hamo Rabie" geleerd. maar wijn hebben niets geleerd over de
geschiedenis van Imazighen voor/tijdens de Arabische bezetting,
behalve die geschiedenis die ze zelf hebben gecreeerd.
Ik onthoud nog steeds de volgende zin die ik op school heb geleerd:
"Toen de Arabieren naar Marokko kwamen, zei de Koning van oude Marokko
 tegen de Arabieren jullie zijn met de Islam gekomen en jullie mogen
de baas zijn op ons. Ik treed af en u mag van af nu de koning zijn"

Het is een heel raar verhaal, dat iemand weigert om een Koning te
blijven en dat hij het leuk vind dat een vreemd volk de baas op hem,
zijn volk en zijn eigen land mag zijn.!!??
Toen ik dit verhaal van de leraar heb hoord, geloofde ik het meteen niet.

In een geschiedenis boekje (eerste jaar middelbaaar school) staat
de volgende: "Barbaren zijn een volk die ooit in oude Marokko hebben gewoond".
Ze gebruiken "die ooit" en dit betekent dat wij er nu niet meer zijn!?