Tilwiezien

Gestart door Inez, 11/06/2002 om 08:57:20

Inez

Hi allemaal

Ik had een vraagje.  Jullie kennen ze vast wel die kleine gouden muntjes aan een ketting met zwarte pareltjes (ti3ekajin).  Het is de Franse munt met daarop een kipje (nee niet de foto van Taffi :)) of een dame en dan de tekst: Liberté, Fraternité, Egalité.  Je hebt er ook oorbellen van.  Ik weet dat ze heeeeeeeeeel kostbaar zijn maar naar het schijnt haram omdat er afbeeldingen opstaan (juist als ik er een paar ga erven van mijn mamsi, hahahahaha).  Is de afbeelding van een dier ook haram?  Ik denk het wel omdat het kan leiden tot het aanbidden van het dier.
En vanwaar komt deze traditie? Ik weet dat mijn ma zei dat hoe meer je er had, hoe beter!  Ik ben er bijna zeker van dat het te maken heeft met bezetting van de Fransen in Marokko, maar wat is de betekenis die erachter zit?  

Alvast bedankt allemaal!


Taffidjoust

#1
Mijn moeder had ze ook. Ze heeft het verkocht omdat het inderdaad haram is. Afbeeldingen van dieren zijn ook haram, enkel planten zijn toegelaten dacht ik. Ik weet het niet meer zo zeker.
Hetzelfde traditie met de Tilouban. Ook heel dure, van die oranje bollen, ze dragen die nog in de Atlas. Mijn moeder had ze ook tot haar boze stiefmoeder ze heeft verkocht omdat mijn moeder de grote plas overstak en ze ervanuit ging dat ze het niet meer nodig heeft :-( :-( Ik heb een hele kleintje en eentje die ik in marokko heb gekocht. Tantes lachen me uit en zeggen dat die mode voorbij is. Maar ik weet dat dit deel uitmaakt van de Amazighcultuur and I cherish it :-)

Sraam,

amazigh (Gast)

#2
Azul Inez,

Ik ben vergeten hoe ze bij ons heten maar bij ons droegen de vrouwen vroeger ook van die dikke kralen maar dat was dacht ik om kwade geesten op afstand te houden.

Falku

#3

Die sieraden ken ik, ja. Mijn moeder heeft er helaas zo goed als niks meer van. Die ze nog heeft bestaan uit spaanse munten (de meeste uit 1830), vooral zilveren. Ik denk dat de reden waarom ze munten gebruikten heel simpel was: de munten waren van goud en zilver. De mensen waren arm, het waren tenslotte moeilijke tijden (tijdens en voor de bezetting), het was moeilijk om aan goud en zilver te komen. Aan deze munten was makkelijker te komen en waarschijnlijk waren ze betaalbaar voor de mensen. Dus wilde je een gouden of zilveren ketting was dat een eenvoudige en betaalbare manier!
Plus deze kettingen waren erg licht en praktisch. Me moeder heeft ook van die zware gekartelde zilveren armbanden en kettingen, daar til je je een breuk aan, erg onhandig (maar wel mooi).

Wat dat haram betreft van afbeelding, volgens mij zijn afbeeldingen niet haram, maar het aanbidden van afbeelding (Verafgoderij/Animisme). Want echt overal zijn afbeeldingen, dan zou echt zo'n beetje alles haram zijn. Weet dat in het begin in een aantal islamitische landen een discussie werden gevoerd over tekenfilms, afbeeldingen die bewogen en praten als mensen. Maar nu kijken zelfs sommige Imams tekenfilms.

MiNiR

#4
thsedjmaouem a yayethma souyesma,

Eerst over afbeeldingen of ze wel of niet haram zijn, dragen jullie geen afbeeldingen op jullie kleertjes? al is het een australien?? ik kreeg wel gezeur van paps, maar het belangrijkste was dat je er niet mee mocht bidden, want waar afbeeldingen zijn, komen de engelen niet (werd mij steeds verteld) Of dit ook zo is, heb ik nooit uitgezocht.

Wat ik vroeger had was een thaqratch, een soort slakkehuisje of een schelpje.. dat heb ik aan een enkelbandje gedragen (in 1981!!! toen al in de marokkaanse mode, haha) tijdens mijn imekhthen (besnijdenis). Ik weet alleen nog dat het pijnlijk was *duivels* . Dat theqretch heb ik trouwens nog steeds..

Over thilouizien, ik geloof dat ze ook tegen het boze oog fungeerden, en je had ze ok van zilver, of men nam aan dat ze van zilver waren.. ik weet het allemaal niet.

thsedjmaouem,
*blits*

Hassan (Gast)

#5

Vind ze heel mooi die Tilwiezien, toch een stukje eigen cultuur :)

Arrows

zonde dat mensen die kettinkjes wegdoen...terwijl ze zoveel waarde hebben..en een geschiedenis hebben! alleen maar omdat ze "denken" dat t haram is!

zolang jij dat hangertje aan je ketting niet aanbid...dan is er niks aan de hand

amazigh_roos

Citaat van: Arrows op 05/07/2004 om 21:18:02
zonde dat mensen die kettinkjes wegdoen...terwijl ze zoveel waarde hebben..en een geschiedenis hebben! alleen maar omdat ze "denken" dat t haram is!

zolang jij dat hangertje aan je ketting niet aanbid...dan is er niks aan de hand

is het haram dan?...... nee toch?