Aicha-Kandicha

Gestart door Sa3ieD, 03/04/2001 om 18:25:50

Sbe3

Dat is eens leuk om te horen!! Ik heb ook altijd over haar gehoord, maar nooit te diep op ingegaan, daar het een pest-woord was.... zo kom je ook weer wat te weten...thnx mensen!!

hoofdweg

ik zei dat altijd als ik een rare meisje zag van wat een icha kandicha

allasian

Aicha Kandicha was ook een scheldnaam van zo'n meisje uit ons dorp.

najat_84

Citaat van: VerbalSmaeel op 30/09/2004 om 22:03:01
Citaat van: Nomaad. op 29/09/2004 om 21:43:42
Ik heb deze zomer een film over haar gezien, in Marokko.

Aicha Kandicha verscheen daarin als een slimme ( eigenlijk sluwe ) mooie dame, ze was zó sluw dat ze haar trúúkjes bij een Soltan heeft uitgehaald, hij haar wilde vermoorden en toen ontdekte dat hij van haar hield. Hij huwde haar ondanks haar criminele achtergrond en haar sluwe maniertjes om mensen in te palmen.

Waarschijnlijk was zij iemand die een legende is geworden door haar eigenaardige manier van doen.

Of zij iets met imazighen te maken gehad heeft, weet ik niet.  De film was namelijk in 't darija!

Als je op het duivelse karakter van deze Aicha Kandicha moet afgaan, zou ik zeggen 100% Tamazight.

Haha, het duivels karakter van de riffijnse dames.

Ik dacht heel vroeger, wanneer we in Errief waren, dat Aicha kandiescha een Poltergeist was. :p

Wasilla tarifest

Citaat van: najat_84 op 30/10/2004 om 00:02:27
Citaat van: VerbalSmaeel op 30/09/2004 om 22:03:01

Aicha Kandicha verscheen daarin als een slimme ( eigenlijk sluwe ) mooie dame, ze was zó sluw dat ze haar trúúkjes bij een Soltan heeft uitgehaald, hij haar wilde vermoorden en toen ontdekte dat hij van haar hield. Hij huwde haar ondanks haar criminele achtergrond en haar sluwe maniertjes om mensen in te palmen.

Waarschijnlijk was zij iemand die een legende is geworden door haar eigenaardige manier van doen.

Of zij iets met imazighen te maken gehad heeft, weet ik niet.  De film was namelijk in 't darija!

Als je op het duivelse karakter van deze Aicha Kandicha moet afgaan, zou ik zeggen 100% Tamazight.

Haha, het duivels karakter van de riffijnse dames.

Ik dacht heel vroeger, wanneer we in Errief waren, dat Aicha kandiescha een Poltergeist was. :p

dat dacht ik ook tot myn 12 toen geloofde ik er niet meer in

najat_84

Mijn tante in Errief vertelde altijd dat er 's nachts zo een geest kwam, en veranderde in van alles en nog wat.
Ik weet niet meer hoe dat heet...

De meest engste verhalen had ze.
En val dan als 8 jarige nog in slaap.

dunit

volgens Allal, mijn man, is ze een soort geest..
hij vertelde me het volgende verhaal dat in en rond Errachidia vertelt wordt:

Aicha-Kandicha was een vrouw die een onrechtvaardige dood gestorven is. Haar dood had iets te maken met een lift..ze was aan t liften op de weg..werd meegenomen en vermoord.  Daarom spookt ze nu vooral op de wegen die naar de woestijn leiden. Je kunt haar zien staan langs de weg..vooral in uur van de schemering en daarna...Je moet voor haar stoppen en haar meenemen...dan gebeuren er wel enge dingen..ze zegt niets de hele rit..sommige chauffeurs kijken in hun achteruit kijkspiegel en zien dan op de plek waar ze zou moeten zitten een skelet...anderen een zwarte vlek..sommige horen een boosachtig gelach.
Maar dat is alles..ze doet je dan niets..
Als je haar niet meeneemt..dan zit ze plots toch in je auto..of hangt aan je deur...of springt op je dak en veroorzaakt zo verkeersongelukken...

Alhoub

ik heb die film ook gezien op m2.

we noemen iemand die lelijk is Aicha Kandicha. volgens mijn tante had aicha kandicha heel lang haar en  l hang t*ie*ten tot bij haar knieen en ze sloeg haar b***ten over haar schouders.........het klinkt wel bizar maar ja   

athsaynou

Aicha-Kandicha  bestaat niet het is een verzinsel, een verhaal net als Tamza enz..

Drifa

Citaat van: athsaynou op 24/11/2004 om 19:08:57
Aicha-Kandicha  bestaat niet het is een verzinsel, een verhaal net als Tamza enz..

Tamza methniefes ofzo toch?

Ze heette ook Nunja methniefes....t is een sprookjesverhaal (th7azjiet)  dat mijn Moeder vroeger vertelde...

himito

Aicha-kandicha werd gebruikt om je bang te maken.Als je in Marokko naar buiten wilde gaan s'avonds,zei mijn moeder altijd pas op dat je Aicha-kandicha niet tegen komt.Het is een verzinsel van de mensen zelf,een kwaadaardige vrouw.Alleen die naam maakte je vroeger al bang.

nounzja

Citaat van: Drifa op 30/11/2004 om 14:31:43

Ze heette ook Nunja methniefes....t is een sprookjesverhaal (th7azjiet)  dat mijn Moeder vroeger vertelde...

Dat klopt niet!!!!!!!!

Nounja metniefes is een sprookje over een soort assepoester die al eeuwen verteld wordt aan kleine kinderen voor het slapen gaan. Nounzja heeft niet te maken met Aicha kandicha. sterker nog ze is het tegen overgestelde, het enige wat ze gemeen hebben is de mythe en de aandacht van mannen

Het valt me op dat veel irifien weining tot bijna niets afweten van hun achtergrond en geschiedenis. Het riffijns gevoel wordt toch gegeven door de kennis en cultuurkenning (die vol is van verschillende gewoonte, traities en eeuwenoude vertellingen) die je hebt. het valt me echt op dat velen daar een te kort aan hebben, jammer

nounzja

By the way....

Aicha kandicha heeft echt bestaan en was inderdaad een mannenverleidster die ze prima wist te paaien, wat hen uiteindelijk de kop heeft gekost.

Vergelijk haar maar met een kruising tussen Mata Hari en Delaila, maar dan in het kwadraat.

Izouran

Citaat van: nounzja op 02/01/2005 om 16:53:54
Citaat van: Drifa op 30/11/2004 om 14:31:43

Nounja metniefes is een sprookje over een soort assepoester die al eeuwen verteld wordt aan kleine kinderen voor het slapen gaan. Nounzja heeft niet te maken met Aicha kandicha. sterker nog ze is het tegen overgestelde, het enige wat ze gemeen hebben is de mythe en de aandacht van mannen

Dat klopt, Ik ken dit verhaaltje ook. Ik hem hem ooit in het Nederlands vertaald.

Erg leuk is ie trouwens.

Memma

Het zijn meestal dat soort verhalen met een moraal die onze (groot)moeders voor het slapen ons altijd verteld hebben of misschien nog steeds vertellen, altijd érg leuke verhalen. Kennen jullie er nog meer?