Aicha-Kandicha

Gestart door Sa3ieD, 03/04/2001 om 18:25:50

Sa3ieD

Hoi

Ik heb net een special gezien rondom Nass El Ghiwane op het stadskanaal van Utrecht, en een van de leden van Nass El Ghiwane had het over Aicha-Kandicha. Hij zei dat zij de eerste vrouw was die een Guerilla oorlog voerde, nadat haar hele dorp was uitgemoord door de Portugezen.Zij verleidde mannen en daarna vermoorde zij ze. Later sloot ze zich aan bij een groep die zich rond Ouzarzate vestigde. Wie weet of dit allemaal waar is. Het speelde zich trouwens niet af in de Rif maar ergens in de buurt van El Jadida. Dit heeft denk ik niets met de Imazighen te maken of zo maar ik vroeg me het gewoon af, of het waar was.

Groetjes

Tasoussiet

#1
Beste Sa3ied,

Aicha Kandicha was een bekende dame rondom Agadir en omgeving; zij heeft inderdaad iets te maken met de Imazighen. Tegenwoordig wordt in de Sousse,Aicha Kandicha gezien als een synoniem, voor lelijk. Wat mijn oma mij heeft verteld is;dat Aicha Kandicha op zich een schoonheid was,maar de daden die ze verichtte waren nogal afschuwelijk. Wat voor daden het waren, zou ik niet weten, misschien zijn het de daden die jij beschreven had.

Tasoussiet.

Assenan

#2
AZul Imazighen

die naam gebruiken we vaak als iemand iets niet goed heeft gedaan ofzo iets degelijks...ik wist niet eens dat ze oorlog heeft gevoerd...

is wel cool om te weten...

Thannemirt;D

Sa3ieD

#3
Hoi

Ja inderdaad tasoussiet, hij zei ook van dat ze beeldschoon was en dat de mannen om haar vochten, dus het was toch waar wat hij zei, ik dacht altijd dat aicha-kandicha geen echte persoon was, is wel leuk om erachter al die betekenissen van die namen te komen, wie had ook ooit gedacht dat lala bouya en echte persoon was, ik in ieder geval niet, en van aicha-kandicha al helemaal niet.

groetjes

Aicha (Gast)

#4
Aicha Kandischa staat beter bekend als een heks/djenia,dat ze een soussia is klopt niet helemaal.De gekkenhuizen in tetoun en tanger zijn voornamelijk gevuld met mannen die beweren met haar getrouwd te zijn.Het schijnt(volgens de mythe)dat het een beeldschone vrouw is met lang zwart haar die met één blik een man helemaal gek kan maken.Volgens de verhalen die ik heb gehoord is ze te vinden in heel marokko en niet alleen in het sous gebied,waar ze oorspronkelijk vandaan komt weet ook niemand.

Chaib

#5
Ik heb een oom in Arif, die is een tijdje gek geweest. Hij vertelde dat het kwam omdat hij s'nachts Aicha Kandicha tegen kwam.

P.S. ik denk dat hij gewoon te veel heeft geblowd.:D

ayned

#6
beste Imazighen azul,

Aicha kandicha, was een klein DIHYA als jullie willen... ze was in ATLAS, ze was heel erg mooi. haar role was gevaarlijke, Ze gint alleen met de hoog mensen van France leger. als zij met iemand van hun uit gaat om met hem te (...,...) dan vermoord zij hem... Ze was een (legende). en imazighen hebben veel verhalen over haar verteld. wij IRIFEYYEN hebben een slecht beeld over haar, en ik weet niet waarom. Wij zeggen dat AICHA Kanidicha. had de voeten van een koe. zij is een (THAJENNECT). maar zo was ze niet... iemand moet eigenlijk wel haar spooren en achter de waarheid komen. Hoe dan ook we moeten trots op haar zijn. Zij is een THMAZIGHT. thanemmirth...AYNED

Hassan (Gast)

#7

Heb nooit van haar gehoord. Maar wel leuk om te weten. Heten ze trouwens echt Kandicha met haar achternaam, het is wel heel toevallig dat dat met haar voornaam rijmt?


Arrows

ik hoorde die naam altijd wel maar dacht altijd dat t een grap was...want soms noemde mensen elkaar zomaar aicha kandicha  om elkaar te pesten!

maar heb verder nooit t verhaal achter die naam geweten!

Bella

hoi,
ik ken die naam van een liedje da ze altijd vroeger in mn dorp zonge,ma ik ben t liedje vergeten,ik weet alleen dat t zo begong van Aicha kandicha ging naaar.... ma de rest van t lied da weet ik ni meer,t is wel in tamazight gezonge en ni in t nederlands:), dus wou ik vrage hft iemand van da liedje gehoord,want ik zong t wel heel vaak toen ik jong was ma ja de jaren (niet dat ik zo oud ben :D gewoon een jaar of 99;))

beslama xxx-jes

Sehraoui

Aicha kandoecha was een hoertje die met franse soldaten naaiden en nadat ze klaar waren sneed ze hun keel door. Zo had k het gehoord.

Ifri Ouatou

eicha kandicha is een tajennesht (geest)

il DolCe ZouQouZyg

Interesting al die verschillende interpretaties over één personage, maar één ding is zeker ze is een legende wie ze ook mag zijn.

Zou ze ook pindakaas lusten?!

Nomaad.

Ik heb deze zomer een film over haar gezien, in Marokko.

Aicha Kandicha verscheen daarin als een slimme ( eigenlijk sluwe ) mooie dame, ze was zó sluw dat ze haar trúúkjes bij een Soltan heeft uitgehaald, hij haar wilde vermoorden en toen ontdekte dat hij van haar hield. Hij huwde haar ondanks haar criminele achtergrond en haar sluwe maniertjes om mensen in te palmen.

Waarschijnlijk was zij iemand die een legende is geworden door haar eigenaardige manier van doen.

Of zij iets met imazighen te maken gehad heeft, weet ik niet.  De film was namelijk in 't darija!

VS

Citaat van: Nomaad. op 29/09/2004 om 21:43:42
Ik heb deze zomer een film over haar gezien, in Marokko.

Aicha Kandicha verscheen daarin als een slimme ( eigenlijk sluwe ) mooie dame, ze was zó sluw dat ze haar trúúkjes bij een Soltan heeft uitgehaald, hij haar wilde vermoorden en toen ontdekte dat hij van haar hield. Hij huwde haar ondanks haar criminele achtergrond en haar sluwe maniertjes om mensen in te palmen.

Waarschijnlijk was zij iemand die een legende is geworden door haar eigenaardige manier van doen.

Of zij iets met imazighen te maken gehad heeft, weet ik niet.  De film was namelijk in 't darija!

Als je op het duivelse karakter van deze Aicha Kandicha moet afgaan, zou ik zeggen 100% Tamazight.