David hart (moh Azoga3)is overleden

Gestart door AdamX, 06/02/2002 om 11:38:34

AdamX

Ons Amazigh held:
David hart de schrijver van meer dan 1000 boeken, waaronder het meeste beknede boek: "Aith Waryaghar of the Moroccan Rif" uit 1976

Ik zat net te luisteren naar radio Tetouan, en de presnetator had het over David hart omdat hij 3 maanden gelden overleden is, veel mensen weten dat nog niet. 2 weken na dat ik terug kwam uit imzouren, is david hart daar geweest voor een lezing. David hart is 73 jaar geworden

david hart alias moh azoga3 komt oorspronklijk uit amerika. david hart heeft 16 jaar in de Rif gewoond, precies in Rab3 antwrat en de rest van z'n leven in spanje. Hij spraak tarifit als of hij in rif is geboren was en later kwam z'n vrouw ook mee en zij leerde ook prefect tarifit spreken.

David Hart ook al ben je dood, we zullen je nooit vergeten, je boeken zullen inscha Allah bewaard worden zodat ze iederen kan lezen.

David hart ons held en ons meester
Inna lillahi wa inna ilayhi raji3oen

halima

selam, ik heb nooit van hem gehoord. maar heeft hij geen eigen site en waarom heeft hij zijn mooie naam veranderd in David Hart. de groeten

AdamX

Citeerselam, ik heb nooit van hem gehoord. maar heeft hij geen eigen site en waarom heeft hij zijn mooie naam veranderd in David Hart. de groeten

halima de naam David hart  is zijn echte naam, het is een Amerikaan, maar heeft het meeste van z'n leven tussen ait wayager geleefd en vandaar dat hij de bijnaam kreeg Moh azogagh, ik weet niet of hij een site heeft, maar ik denk het heleaas niet, maar wat niet is , komt er zeker nog. ik weet wel dat hij ongeveer 1000 boeken heeft geschriven, dat hoorde ik namelijk net op de radio van tetouan. zijn boeken heeft ie nu aan een stichting in tanger gegeven.

halima

ohhhhhhhhhhhhhhhhhh bedankt voor je uitleg adam, ik snappe nu. de groeten

mayagi

heb een prachtig boek van hem gelezen, The rebels of the Rif, was de titel.

Jammer dat hij heen gegaan is, hij heeft veel gedaan voor de bekendheid van de berbers internationaal!

zara

Allah y rahmou

Nomad

Mijn oprechte condoleances aan zijn familie vrienden en lezers. Hij heeft veel voor Tamazight betekend en daarom zullen we hem  nooit vergeten.
Athyaham Abbi.

MBSfilo

Ik heb het kort verhaal " de berberse joden" gelezen een historisch mooi verhaal, wat mij deed verbazen, de berberse joden die ondergronds hen geloof uitten. Zijn verhaal vol dialogen, heel mooi.
Allah ya rhamoeeehhh, Allah is de vervolmakende, de zachtmoedige, de barmhartige de vergevenisgezinde.

.........................................................
........................................................
Stilte.....

saida

Hatim

CiteerAllah y rahmou

Allah Y rahmou mag je alleen zeggen als hij moslim is, was hij dat ??  

Hatim

uiteraard staan we stil uit respect voor hem als mens, en voor zijn werk.

MBSfilo

hatim je hebt gelijk het was helaas geen muslim. Een fout.

saida

Hatim

Heeft degene die deze topic geopend heeft "express" geschiedenis gepakt, omdat die persoon tot het verleden behoort, of zit er een andere gedachte achter de keuze.  

Ik zou eerder Algemeen pakken immers een overlijding is een algemeene mededeling.

Is maar een vraag, ga er dus niets achterzoeken AUB.

Dank u

Nomad

Deze man heeft de Amazigh geschiedenis op de kaart gezet. De meeste van zijn boeken over Imazighen zijn eschiedenis boeken. Daarom is hij hier geplaatst. DENK IK.
Moge god hem genadig zijn.

zara

CiteerAllah y rahmou

Allah Y rahmou mag je alleen zeggen als hij moslim is, was hij dat ??  

Was ie dat dan niet? Ewa, weet ik veel, ik ga de geschiedenis van elke topic hier niet doorzoeken hoor.

Wat moet ik dan zeggen? Moge hij in alles rust rusten?
Weet ik veel...

Gedduda

Azul,

David Hart was inderdaad een held, hij schreef mooie boeken over onze geschiedenis (daarom staat dit onderwerp ook bij geschiedenis, denk ik). Zijn overlijden is een groot verlies, wij hebben veel aan hem te danken :(

Misschien was hij moslim, misschien ook niet. Maakt ook verder niet uit. Hij was wel "een soort Amazigh", ook al komt hij uit Amerika. Hij spreekte onze taal beter dan de meesten Amazigh kinderen hier in Nederland, en hij wist meer over onze cultuur en geschiedenis dan wie dan ook.

Bedankt, David Hart, voor je liefde voor onze taal, cultuur en geschiedenis. Bedankt voor al je mooie boeken!!!!!