Geschiedenis

Gestart door beni boegafar, 12/11/2000 om 15:21:24

beni boegafar

azul,

hoe komt het dat tijdens de oorlog in de rif, voor dat frankrijk zich ermee ging bemoeien, heel de rif is bevrijd. dus we hadden heel de rif-rebubliek. maar melilla (mrits) is nooit bevrijd van de spanjaarden. Hoe komt dat, we versloegen de spanjaarden in Dhar ou baran, anoual, mont aruit, igzar ou messin en noem maar op maar Mellila niet. Volgens mij was het niet eens geprobeerd. Wie kan daarop antwoord geven.

Ahmed

wat ik heb horen zeggen en als militair  ben ik niet achterlijk ook al  lijkt dat meschien  zo maar goed ik heb er dus naar gevraagd in marokko  omdat ik de strategie in zag en dat is inderdaad  waaron het niet bevrijd is om dat later in een gewapend conflict met de arabieren te gebruiken als  uitvals bassis en invoer haven zo wordt de invoer van wapens en  voeding veliggesteld die imazighen  hadden echt wel verstand van oorlogvoeren  en liepen daar niet met  hun katapult.

Badis (Gast)

Azul,

Voor een antwoord op je vraag, moet je de geshiedenis van de Arif oorlog stap per stap volgen.

Zoals iedereen weet is de protectoraat zowel de Spaanse als de Franse pas in 1912 begonnen, maar de aanwijzigheid van Spanje in Arif was jaren daarvoor, en om precies te zijn ze waren  in Melilla, Ceuta en in kleine eilandjes bij Alhucema en al die tijd was het verzet van irifien aan de gaan. Het begon echt toen in 1859 in Tetuan,  de toenmalige Marokkaanse Sultan en de toenmalige koningin van Spanje tekenden een verdrag over de officiële grenzen van Melilla en de installatie van de Makhzen soldaten om Irifien af te stoppen. Van af die tijd is het verzet van Irifien alleen maar groter geworden want de Spanjaarden die wilden meer dan alleen maar Melilla houden maar ook de rijke mijnen van Arif exploiteren. De georganiseerde Rif leger begon eigenlijk in 1860 met de eerste georganiseerde oorlog daarna 1893. tussen 1902 en 1909 was Bouhmara de leider van een deel van Arif, hij ging over van de ene kant naar de andere, hij gaaf toesteming aan de Spangaarden om de mijnen bij Jbel Uxan te exploiteren en een railverbinding met Melilla te bouwen. De Irifien accepteerden dit niet en werd Bouhmara weggezet en het verzet begon weer onder leiding van Mohamed Ammezian. In 1909 begon Spanje met een offensief onder de mom het beschermen van Melilla, maar eigenlijk om meer Arif gebied te bezetten en de Rif leger te verslaan. Hun objectief was via aghzar nkour een weg naar de middellandse zee te forceren. In 1912 konden de spangaarden Bouarema en Thaourirth overnemen maar ze worden bij aghzar nkour tegen gehouden. Deze offensief heeft heel veel verliezen voor de Spangaarden gekost. Terwijl  de oost deel van Arif t/m aghzar nkour en de west deel t/m jbala bezet waren, blijf de middelste deel al die tijd gewoon vrij.
Tot na de beroemdste periode van de Arif republiek van ABD EL-KARIM tussen 1921 en 1926 met beroemde oorlogen van 1921 (annual) ,1924 en 1925. Het feit dat het Franse leger, in de buurt van Fes bedrijgt werd door de Arif leger, wat resulteerde in een gecombineerde aanval van 250.000 Franse en Spaanse soldaten beter gewapend tegen de Arif leger en ABD EL-Karim moest zich overgeven. In 1926 vielen de Spangaarden Alhucema binnen van uit de zee.
Zoals je ziet als het aan Irifien lag, was Melilla allang bevrijd, maar ze moesten tegen drie machten vechten zonder daarbij hun eigen mensen die corrupt waren bij te rekenen.  

mrids

waarom hebben de berbers in mellila zelf geen opstand begonnen dan zou de abdelkrim ze geholpen hebben?????

antwoord please

Mounir B

Badis,

Perfect verhaal. Hoe weet je dat ze via Azghar door wouden breken.? 't Klopt wel. Mijn opa vertelde mij dit een antal jaren geleden. Deze is geboeren iin Azghar. Heette el hoceima vroeger niet badis?

asiwan

azul
en weet julli ook hoe de spanjaarden zijn verslagen bij aghza nkour ,,,,,,,,,,,,,,,
de meeste perfecte aanval

Badis (Gast)

Azul en thireli,

De oorlog om Nkour, door de spangaarden la campagna del rio del kert genoemd is naast annual een van de pijnlijke nederlagen van Spanje; ruim 2000  doden en duizenden gewonden. Deze oorlogen duurden meer dan een jaar rond 1911 en 1912. alle gebieden naast de huidige stad
Al Hoceima werden jaren daarvoor de alhucemas genoemd, dus voor dat Al Hoceima bestond.
Wat Melilla betreft zoals ik in mijn vorige verhaal vertelde ABD EL-KARIM is tot de muren van deze stad geweest, maar hij was ook in alle ander richtingen bezig fes, tetuan enz.
Ik gebruik voornamelijk Spaanse bronnen en documenten, ze hebben die oorlogen meegemaakt en ze verdoezelen hun geschiedenis niet.

Mounir B

Azul Fellawen Ya Badis,

Werd de slag bij Kert(mantaqat KERT) niet geleid door Mohammed Ameziane en niet Abdelkrim.

Abdelkrim el Gattabi begon zijn campagne rond 1915. Nigh e LLAA a Thawmat?

Setisir

Badis (Gast)

Inderdaad Mohammed Ammezian was de leider van de Arif leger tijdens de oorlogen om el rio del kert, een van deze oorlogen door de Spanjaarden genoemd el barranco del lobo was de hevigste, daar vielen de meeste doden. Ammezian is in 15 mei 1912 dood gegaan, waarschijnlijk in een van deze oorlogen. Deze campagna del kert was ook de oorzaak van hevige demonstraties in barcelona die een hele week duurden en die waren tegen de Militaire actie in Arif.

Mounir B

Badis,

Mischien wat voor jou. Op internet zijn er stukken te vinden(hele series) van Jose Maria Campos, Abdelkrim kenner. Jammergenoeg is het allemaal in het Spaans geschreven en die taal ben ik niet machtig. Maar jij wel zo te horen. Mischien heb er wat aan.

Setisir

Badis (Gast)

Azul Mounir

ik ben zeker geinteresseerd, ik kwam zijn naam tegen maar ik weet niet waar zijn werk op internet is, weet je misschien wat de url van de site is.

Mounir B

Ewa ya Badis,

Een URL heb ik niet maar ik zal zeggen hoe ik op deze sites kwam zonder URL.(mijn kennis op het gibied van automatisering is gering)

Via zoekmachine ALTAVISTA zocht ik het woord bv. RIFENOS of ALHUCEMAS. Maar je moet wel in het spaans zoeken. Er staan veel details in. Zelf heb ik een serie laten vertalen en die heete " Los Prisioneres de Axdir en La Cinqo muertes del General"
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Adios

Badis (Gast)

azul Mounir

ik heb wel wat gevonden over j. m. Campos in ceuta.com hij is geboren in ceuta. ik heb de titels kunnen lezen, inderdaad veel over Arif. maar helaas ik krijg geen toegang tot zijn werk ik weet niet waarom of zijn ze uitgehaald of de site van ceuta nog in bewerking is.
maar ik zal blijven zoeken.

Mounir B

Azul a badis,

Binnenkort komt er mischien op deze site een stuk dat ik samen met iemand had vertaald nl. Los Prisioneres de Axdir, Imehbas N Ajdir. Zeer gedetaileerd en het bestaat uit 6 delen het eerste deel heb ik al opgestuurd.
Zelf heb ik die hele serie thuis op papier. Interesse geef me je adres dan stuur ik het wel naar je op. Het is een dik pakket. Alleen je zult 12 dagen niets van mne horen omdat ik vrij van werk ben. 8 januari ben ik weer op werk en kan ik weer mailen etc.

Setisir a thawmat.

A.Addou

hoi badis,
Een goede verhaal. Je weet er veel van. Mijn complementen hiervoor. Misschien weet je meer van de Republiek Rif. Zou jij mij hierover van meer informatie voorzien? dank je,dank je alsvast.
A.Addou.Mijn e-mail: ahmed.addou@12move.nl