Pre-islamitische gebruiken en tradities in Arif

Gestart door Yuba, 05/04/2002 om 12:57:33

Yuba

Azul suyethma ad_ ayethma.

Ik heb een verzoekje gekregen van een schrijfster van Amazigh-komaf die in Frankrijk woonachtig is. Ze is bezig een Roman aan het schrijven over alle windstreken van Imazighen en ze wil daarbij graag de Amazig Gebruiken en Tradities benadrukken en arrangeren in haar Boek. Nu heeft zij vrijwel over alle Imazighen van Marokko wat geschreven en is nu aan toe gekomen om ietwat te vertellen over de Riffijnse gebruiken en tradities,  Dus haar verzoek is zoveel mogelijk informatie inwinnen over de pre-islamitische culturele-ceremonieën die ooit plaats gevonden hadden in Arif zoals: geboorte huwelijk en sterfte.

Ik kan haar verzoek niet realiseren, want ik weet dat het best moeilijk is om iets over Imazighen in het algemeen te vermelden afgezien van het feit dat er vrij weinig bekend staat in de boeken over dat soort ceremonieën, dus laat maar staan nog  specifieker over een bepaalde geografische gebied binnen Thamazgha en in het bijzonder over Arif.

Gaarne, mocht er iemand iets weten over het laatste, of mocht er toch iemand die gespecialiseerd is op de pre-islamitische geschiedenis van Arif, graag laat het me even weten, ook eventuele bruikbare tips of indicaties zijn van harte welkom.

Alvast ijen u_Qadi d_ameQran.

Malika

#1
Ik ken misschien wel iemand die er wat over kan vertellen. Ik zal het verzoek aankaarten bij die persoon.

Yuba

#2

3afak Malika, mijn dank zou enorm zijn!

Malika

#3
Yuba,

Wat blijkt nou? Jij hebt dat verzoek al eens bij die persoon ingediend. Het gaat namelijk om Ithri.

Jammer dat ik je niet heb kunnen helpen.


Taffidjoust

#4
Yuba, er zijn toch topics erover als ik met niet vergis? je kan het toch gewoon overnemen of is er copy-Za3ma-right?
Je kan toch eigen ervaringen met haar delen, hoe gebeurt bij jullie in jullie streek enz.

*zwaai*

Yuba

#5
Azul,

Malika nogmaals bedankt, inderdaad had daarvoor ook Ithri benaderd.

Kuikentje annegh, waar zijn die topics te vinden dan?

’’Je kan het toch gewoon overnemen of is er copy-Za3ma-right?”
”Je kan toch eigen ervaringen met haar delen, hoe gebeurt bij jullie in jullie streek enz.”

En wat bedoel je met Copy-Za3ma-right, bedoel je daarmee auteursrechten of zo?

Denk jij dat wij toch nog van die voor islamitische-tradities  gebruiken als Iriffiyen zijnde hè???!!!

Dat denk ik niet, misschien alleen (AraziQ) want AraziQ zou best puur een authentieke ritueel kunnen zijn die nu geislamitiseerd is en nergens vind je trouwens zou iets in de Islamitische-wereld, zelfs niet bij andere Imazihgen, behalve bij ons in Arif als ik me niet vergis.

In iedergeval bedankt voor de tip Thaffidjoust  ;)

Hatim

#6
Yuba, ik ben een Riffie

wat wil je precies weten ik kan altijd mijn ouders vragen, hoe het een en ander in elkaar zit, verder heb ik nog zeeeeer oude mensen in de familie, die alles kunnen vertellen over tradities.


Malika

#7
Graag gedaan Yuba,

Ik had je graag willen helpen.....

_AMAZIGH_

#8
Azul awma Yuba

Ik kan je heel wat vertellen over de pre-islamitische gebruiken van Imazighen in het algemeen, maar jammer genoeg weinig over Arif. Echter weinig betekent nog niet "niets". Ik heb wel wat, maar ik heb het niet bij me. Ik heb het bij mijn ouders thuis liggen. Het gaat over een oogstfeest. Hoe men het oogstfeest verwelkomt. De details zal ik hopelijk zaterdag of anders maandag verzenden.

Tannemirt
   3E





Yuba

#9

Uma Hatim ad_uma Amazihg, Ijen u_Qadi d_ameQran voor jullie bereidwilligheid mee's te helpen zoeken naar de gezochte ceremonieen.

Inderdaad Amzihg, je kan wel wat vinden, wanneer het laatste om Imazihgen in het algemeen gaat, maar helaas over Arif staat er weinig bekend over.

Ik dank jullie beiden van harte.

aith_mhand_u-yihya

#10
Is er niets te vinden in boeken die in Romeinse tijd geschreven zijn? Ik heb begrepen dat er in die tijd veel is geschreven over Noord- Afrika en dat die boeken ook bewaard zijn gebleven. Misschien is er ook iets geschreven over het gebied van de Arif en over de gebruiken en tradities in die tijd.

Yuba

#11
Azul,

Azul

Mijn dank aan allen die bereid waren mij eens te helpen, met de gevraagde informatie, ik heb onlangs iemand gevonden die ongelofelijk veel van afweet, en het is absoluut een bruikbare informatie die wij eigenlijk nooit bij stil hebben gestaan, terwijl we deze toch dagelijks mee maken in onze cultuur.

Bij deze dank ik iedereen van harte en in het bijzonder Ayned die me zoveel heeft verteld.

AQadhi dh_ameQran.

aith_mhand_u-yihya

#12

CiteerAzul,

Azul

Mijn dank aan allen die bereid waren mij eens te helpen, met de gevraagde informatie, ik heb onlangs iemand gevonden die ongelofelijk veel van afweet, en het is absoluut een bruikbare informatie die wij eigenlijk nooit bij stil hebben gestaan, terwijl we deze toch dagelijks mee maken in onze cultuur.

Bij deze dank ik iedereen van harte en in het bijzonder Ayned die me zoveel heeft verteld.

AQadhi dh_ameQran.

Yuba,
zou je die informatie misschien met ons willen delen? Het lijkt mij en ik denk ook anderen zeer interessant wat deze gebruiken zijn geweest.

El Sid

#13
Salaam,

Yuba, ik heb een Amazigh-gebruik voor je. Als de familie op reis gaat, mag de achtergeblevene drie dagen lang het vuil (letterlijk) niet buitenzetten.
Voor mij is dit de grootste onzin, want het is een gebruik dat tegen de islam is. Maar helaas houdt een deel van mijn familie er zich nog steeds aan.
Een ander gebruik is het strooien van zout in huis.
Ook onzin.
Ik hoop je hiermee een beetje geholpen te hebben, Yuba.
El Sid

ayned_m

#14
azul a thawmat Youba, azul a imazighen.

ik heb geen onderzoek gedan, ik heb ook niets gezocht, maar ik wil graag uit mijn ervaring spreken.

Ik was 5 toen ik mijn broer kwijt geraakt. maar voor mij het net als gisteren gebeurd.

volgens mijn moeder mocht ik mijn broer niet zien toen hij overleden was. laater ben ik achter gekomen dat als een kin dat doey dat kan dat degene die dood is wakker worden en de ander gaat door van de schrok.

de dichtbijst familie van die overleden mogen 40 dagen niet wassen of schoon kleiding dragen. dat heeft mijn moeder ook gedan, maar hier komen we in een ander problem. Is het van imazighen of van faraos (Egypte) want we hebben (SSEDQETH N 40 JOUM) noemen ze het. bij faraos worden de dooden na 40 jaar der uit gehaald voor in Het arabisch (TTAHNIT)= MUMY.
die ssedqeth heeft niet met islam te maaken hoor.

als iemand gaat dood en die is niet getrouwd of nog niet besneden dan als hij uit de deur naar de begraafnis plaats  gebracht word dan moeten de vrouwen (Ad SREWRWENT of IREWRIWEN) ze zeggen of dat hij een (adbar n jjeneth) is als hij niet besneden is of zeggen ze dat hij schoon dood gegan dan gaat hij in de hemel bij allh trouwen.
Maar dat kan ook dat irewriwen iets anders betekennen, dat de famili trots op hem en dat ze sterk gnoeg om hem te beschouwen als een BRUID.
 als iemand dood is  dat wordt hij in het midden van de kamer neer gelegt met zijn kop richting LQEBLA, meet een kaars bij zijn voeten en de ander bij zijn hooft. ( Dat heb ik gezien toen mijn groot moeder overleden is in  27-03-1987.
 de meest vrouwen blijfen die 40 dagen thuis. "kh'thsounta" en gaan ze allen de mooist wat die gene die dood gin noemen. en als hij klein is dat gaan ze noemen wat ze hadden van die klein verwacht bij voorbeeld.
Oh mijn zon wie gaat nu mij zeggen die mooi worden.
oh mijn duif wie zou me nu mama roepen.
Oh mijn zon ik wild dat je groot word (Ak IDEC Arregh Imezran)
Oh mijn duif waarom ging je dood waarom jij en niet ik

En nog meer
Die pratjes worden ook gezegd op de grafen.terwijl de moeder of de zus de water op het graaf gooit.

De mannen huilen ook, maar door onze cultuur, de mannen mogen niet huilen voor de anderen. daarom gaan ze weg. om de buurvrouwen te laaten binnen komen, en om te huilen.

De dood beste imazighen kent geen genade en het si sterker dan ons als mensen. laat ons hoopen dat we een normaal dood krijgen meer dan dat wil ik het niet als een wens.als ik maar normaal dood ga en in mijn rustig dorp begrafen worden.
Thanemmirth...AYNED