Middeleeuwen I, II en III

Gestart door Ilyas, 03/07/2003 om 20:58:51

Ilyas

Azul fellawen,

Ik wil de Middeleeuwen (I , II, III) geschiedenis
van Imazighen leren.
Wie weet meer dan wat in de rifweb staat.?
Zijn er boeken over onze middeleeuwens geschiedenis.?
Of hebben de Saoediers in Marokko Alles begraven? :-(

Thanemmirt

AMAZIGH (Gast)

Azul aythma, sithma

Ilyas een redelijk goed boek is "the Berbers" in het engels. Imazighen vanaf de klassieke oudheid tot heden.
Ik heb het boek niet bij me, zit nu niet thuis dus kan zo uit mijn hoofd niet zeggen hoe de auteurs heten. Ik zal later de auteurs doorgeven, het is een goed boek en kost maar F75,-

Mo_Muchacho

Veel over de middeleeuwen weet ik niet, maar ik kan je wel wat vertellen over de periode 1800-1920, men verwijst naar deze tijd ook wel als de Ripublik. Het bestuur was in handen van de grootfamilies die samen een stam voerden. Het bestuur noemde men Aith Arbighien(veertig), en stamhoofden/familiehoofden werden imgharen(amghar enk.) genoemd. Het was wel een tijd van de vele bloedvetes, en wat vooral telde in deze tijd, was het aantal broers die je had, of neven. Het aantal mannen was dus heel erg belangrijk.
En iedere familie had wel een bloedvete. Deze mannen waen zeer ruig, en hard.........en men  droeg een scalpstaart, dus helemaal kaal geschroren en dan zo'n staartje achter ofzo.. En het was dus een ripublik dat beteknde dat degene met de meeste en sterkste mannen regeerde, meer kan je hierover vinden bij de onderwerpen liffs, en bouhmara

de mazzel!!!