Anoual en dhar oubaran

Gestart door Laazib, 12/04/2000 om 10:30:13

Laazib

Hallo allemaal

Ik heb de gedichten van Ahmed essadki op deze site gelezen en kwam Anoual en dhar oubarran tegen. Dhar Oubarran wordt ook bezongen door Ithran of Twatoun.

Ik kan uit de context opmaken dat het belangrijke plaatsen uit het verleden zijn maar wat maakt deze plaatsen dan zo bijzonder dat ze bezongen worden.

en misschien weet iemand van jullie ook te vertellen waar deze 2 plaatsen in Arif liggen??


mootje

#1
anoual en dhar oubarran, zijn twe plaatsen die liggen in temsamane, en de reden waarom daar zoveel over word gezongen, de spanjaarden o.l.v. generaal sylvestri zijn daar verpletterd, de oorlog tegen de spanjaarden begon daar in dhar oubarran, op 21 mei 1921 in de ramadan!!!en daar werd een legermacht van 20.000 man in de pan gehakt door een rif legertje van 3000 man voornamelijk uit de aith bouayach en aith youssef ou ali dus van de stam van de aith wryagher, later voegde andere stammen zich bij de strjd, zoals aith temsamane, aith touzine, ibuqqyyen, en naarmate men meer terrein wist te veroveren hoe meer stammen erbij kwamen. Aan het eind van 1924 bestond het leger van Abd-krim al khattabi o.l.v. van zijn jngere brer M'hammed uit 65.000 man, bestaande irrifiyen, ghmara, jbala etc. Ay dhar oubarrab uausi an yxsan, thin ighyanhem arbuqi thin ithehsjen ixsan!!! En wie kent de geschiedenis met bu hmara, onze geschiedenis met bu hmara, een arabische legerleider uit Fes die grote delen van marokko onder zich had en bij nokour werd verpletterd!! Hier word in de marokkaanse geschiedenis niets over verteld!!!!

Mounir B

#2
Azul fellawen Laazib,

Een aanrader:

bestel het boek: Rebels in the Rif: the rif rebellion leader van David S. Woolman uit 1968.

Als je dit hebt gelezen dan weet je dat er niet alleen een Dhar Oubaraan en Anouar is maar vele tientallen andere veld slagen.

In Arif zou je iedere dag een veldslag kunnen herdenken.

Setsir


asiwan

#3
azul mounir

een vraag je waar kun dit boek bestellen

Mounir B

#4
Azul fellawen Ya Assiwan,

Zelf heb ik dit boek besteld bij The American Bookstore(hier had ik hem in 6 maanden voor 160,00)bij Paagman duurde me het te lang maar daar was ie na 1 jaar levertijd 120,00.


In dit boek is ook te vinden een gedetaileerde kaart van Arif(spaans Marokko)  met alle stammen (Dcurath)erop.


Mischien interessant voor Laazib:

Van Ahmed essadki(moulay Ahmed want zo kende ik hem voorheen) heb ik twee bandjes met de gedichten
AbdelKrim, Mis Uwuzru Mis N Falastin, Dawrud(kom terug), Ussaan Ighemthen(vervlogen tijden.


Mocht je meer willen weten dan hoor ik dat graag!

Allah iaouen.



Touhami

#5
Azul,

voor degenen die nog geen boek hebben is het misschien een optie om het verhaal van Abdelkrim op deze site te lezen!

Er staan best veel details in over de Rif-oorlog!

Mo (Gast)

#6
Hallo,

of er is nog een ander boek the aith waryagher of the morroccan rif, waar ook heel veel over instaan!!!

Mounir B

#7
Yo Mo,

Dat boek " The state of the Ayth Waryagher in the Moroccan Rif". Ik heb het proberen te bestellen maar ze waren er niet meer. Waar heb jij hem besteld?
Ik heb hem wel ingezien op de universiteit van Leiden. Maar mischien kan ik hem bestellen waar jij hem vandaan hebt.
Ik hoor het wel
Teqadighsh, Shukran

A.Addou

#8
het boek: "the state of the Ayth Waryagher....." heb ik ook gelezen. Ik heb het bij de Katholieke Universiteit Nijmegen geleend. Ik heb begrepen van een aantal mensen dat dit boek wordt hergeschijven. Dit omdat er fouten in zitten. Het is wel de moeite waard om het boek te lezen. Succes !!!-

Machachos del Rif

#9
Het boek "the aith waryaghar of the mororcan rif" is volgens mij nergens meer te verkrijgen. maar ja het gaat dus vooral over het gebied waar ik vandaan kom, en daar vanuit beschijft de schijver de hele stam en en de rest van de stammen van de rif!!

Muchacho

#10
het boek begint met de 6 centrale stammen, en aantal mensen

ibuqquyen 12.000 aith 'ammarth 13.000 aithwaryagher 76.000 ighzannayen 39.000 aith temnsamane 39.000 en aith touzine 40.000 en dit was in het jaar 1955 verder gaat het over de markten (beni-bouayach, larbaa, etc...) en tradities etc (lala bouya, bijgeloof) en dan bloedvetes, erfgewoontes, alliances, de vijf vijven khums kmas van de aith waryagher(aith yusuf ou ali, aith bouayach, aith hafida, aith abdallah, imrabden), en dan over de ripulik(tijd dat het recht van de sterkste golg, abd-rikm en anoual en dhar oubarrab, en dan ....

Mounir B

#11
Azul a muchachu,

Teqadighsh. 3ad wath ghagh, insa3allah. Ka gelli denish zggi ayth Waryaghar. Oulabusd atghagh

Adios muchacho

muchcho

#12
hr mounir b, wie ben jij, ik hb gelezen dat je uit den haag komt, ik namelijk ook, ik woon in de buurt van koffiehuis al-hoceima

alhoceima

#13
he muchcho,

mocht je chiba of robio in koffiehuis alhoceima tegenkomen, doe ze de groeten van me

gegroet zijt gij

A.

anouarinou

assalm,
Helaas moet ik jou teleurstellen,mootje.
anoual ligt wel aan de grens met temsaman, maar niet in temsaman zelf.
anoual ligt naamelijk in beni oulichek.