Zijn Imazighen te snel geassimileerd?

Gestart door amazigh (Gast), 11/03/2001 om 17:51:03

aserman

#15
De assimilatie van de ruafa verliep zoals de grote Khaldoun zei: een stam verlaat haar oorspronkelijke leefomgeving gaat op zoek naar de stad vervalt in sedentaire beschaving....probeert alvorens zijn beschaving met die van de ``zogenaamde`` superieure beschaving te vergelijken. Komt dan uiteindelijk tot conclussie dat hij zich voor de volle honderd procent moet aanpassen aan de sedentaire beschaving die hij hoogacht boven de provinciale waar hij zelf een deel van was. Kort gezegd......zo is het al jaren met Marokko gesteld.

Abdkrim

Ik vind de imazighen in principe wel het volk dat zich in alle talen kan uitten. In marokko bv. vertikt een arabier om tamazight te leren terwijl een beetje amazigh het arabisch en tmazight en zelfs spaans beheerst dus effe over het woord barbar terug te komen wie zijn nou de barbars. POWER TO THE IMAZIGHEN. Ander voorbeeld je bent in gesprek in een groepje met imazighen komt er een arabier bij dan wil die dat je allemaal arabisch spreekt wallah echt bizar dus mensen komt er iemand die dat eist
zeg meteen leer tmazight of sluit  m / haar  uit het gesprek

let the PIRRELI  be your guide

Laysa

Citaat van: jamal (Gast) op 01/10/2001 om 09:19:50

Een boom is nutteloos als het geen vruchten werpt.
En wat stelt een rivier voor zonder vis.
(zelf geschreven).
 

Niet alle bomen geven vruchten, wellicht is de boom de vrucht van de wortels.
Een rivier is een rivier, is een rivier, is een rivier, met of zonder vis... want een rivier is een brede, op natuurlijke wijze ontstane stroom tussen twee oevers ...

Wat is de vrucht zonder boom ...
Wat is de vis zonder water ....

Hadou

#18
Nee, niet te snel geassimileerd

sportmaroc

Berbers die hun afkomst verwaarlozen, zijn pas echte grote schijterds.
Ze accepteren de onderdrukking van de Arabieren. Mensen die voor
zichzelf opkomen zijn in mijn ogen grote helden!


Izwan

#20
Citaat van: jamal (Gast)

zagano

Citaat van: amazigh (Gast) op 11/03/2001 om 17:51:03
Azul Aythma th southma

We leven in een tijd dat grenzen van landen steeds meer vervagen. Helaas lijkt het er op dat deze trend zich ook doorzet bij het Amazigh volk.

Omdat mijn kennis over de rest van de Imazighen schaars is zal ik mij beperken tot het Rif volk.
Door de jaren heen zijn de Irifien naar mijn mening te snel geassimileerd met de rest van de bevolking in Marokko. Gevolg: Onze identiteit en daarmee ook onze taal en cultuur is bijna uitgewist. Vaak wordt als reden voor dit verlies de 'Arabische bezetting' genoemd. Dit is deels ook waar maar zelf zijn wij daar ook te makkelijk in. We hebben veel te lang gedacht dat het niet nodig is om onze Amazigh erfenis te behouden. Ook al is er de laatste jaren enige bewustwording onder de Imazighen, de achterstand die we veroorzaakt hebben is onmogelijk weg te werken.
Waarom is de Amazigh zo negatief geweest over zijn echte identiteit? Waarom hebben we zo lang niet stilgestaan dat we onze afkomst en ons volk aan het veloochnen zijn?

Helaas wordt dit bericht alleen gelezen door mensen die deze site bezoeken en dus door mensen die bewust zijn van hun Amazigh-ik.
.........................verdorie,,mijn reactie hierop is je wilt niet weten hoe kwaad ik ben op alles en iedereen wat berbers is ,als hier niets aangedaan wordt zo lijkt t omdat er te weinig mensen.[berbers],die die kennis niet hebben om er achter te komen hoe onze voor ouders hebben moeten strijden en wat er gaande de geschiedenis is gebeurt.omdat vast te leggen en nu voor onze rechten moeten opkomen en ze opeisen voor alle onrecht dat onze voorouders is aangedaan.ik vindt dat wij ''t ze verantwoordelijk zijn om dit wereld wijd te maken en dagelijks tv nieuws gaat worden inschallah , ik laat t niet hierbij zitten iedere berber die ik ken stel ik op de hoogte van onze geschiedenis door brieven  en folders .ik ben blij dat deze site ook bestaat en hier lang mee door zal gaan ik  kom zelf uit bekoeja,iatmanen zondags markt en ik heet mustafa alleen jammer dat ik hier in nederland ben geboren !!!!!!!!!!!en ja de meeste zijn iderdaad te snel geassimileerd,,jammer dan gewoon laten gaan en wie wil er staan deuren genoeg open ...ps voel je eigen niet schuldig  als je t wel bent ,,want t ligt ook aan de opvoeding en nog een aantal andere factoren. gewoon je cultuur bezoeken en neuzen genieten KENNIS IS MACHT maak daar gebruik van.!!!!!!!!!!!!!ZODAT JIJ T KAN OVERBRENGEN OP JOU EIGEN KINDEREN !!!!BERBERS ZIJN IS EEN EER  DAT GEEF IK MIJN  KINDEREN DOOR DIE IK ELK JAAR NAAR MIJN DORP BRENG ALS IK DE KANS KRIJG EN FLINK TOEREN IN DIE BERGEN ONZE DROGE DUINE ZIJN T MOOISTE VAN DE WERELD !!!!!!!!!!!!!!!!HAHAHA GROETEN MUSTAFA,,SELEM

allasian

Citaat van: amazigh (Gast) op 11/03/2001 om 17:51:03
Azul Aythma th southma

We leven in een tijd dat grenzen van landen steeds meer vervagen. Helaas lijkt het er op dat deze trend zich ook doorzet bij het Amazigh volk.

Omdat mijn kennis over de rest van de Imazighen schaars is zal ik mij beperken tot het Rif volk.
Door de jaren heen zijn de Irifien naar mijn mening te snel geassimileerd met de rest van de bevolking in Marokko. Gevolg: Onze identiteit en daarmee ook onze taal en cultuur is bijna uitgewist. Vaak wordt als reden voor dit verlies de 'Arabische bezetting' genoemd. Dit is deels ook waar maar zelf zijn wij daar ook te makkelijk in. We hebben veel te lang gedacht dat het niet nodig is om onze Amazigh erfenis te behouden. Ook al is er de laatste jaren enige bewustwording onder de Imazighen, de achterstand die we veroorzaakt hebben is onmogelijk weg te werken.
Waarom is de Amazigh zo negatief geweest over zijn echte identiteit? Waarom hebben we zo lang niet stilgestaan dat we onze afkomst en ons volk aan het veloochnen zijn?
Deze tekst dient ingelijst te worden met een codro.