Zijn Imazighen te snel geassimileerd?

Gestart door amazigh (Gast), 11/03/2001 om 17:51:03

amazigh (Gast)

Azul Aythma th southma

We leven in een tijd dat grenzen van landen steeds meer vervagen. Helaas lijkt het er op dat deze trend zich ook doorzet bij het Amazigh volk.

Omdat mijn kennis over de rest van de Imazighen schaars is zal ik mij beperken tot het Rif volk.
Door de jaren heen zijn de Irifien naar mijn mening te snel geassimileerd met de rest van de bevolking in Marokko. Gevolg: Onze identiteit en daarmee ook onze taal en cultuur is bijna uitgewist. Vaak wordt als reden voor dit verlies de 'Arabische bezetting' genoemd. Dit is deels ook waar maar zelf zijn wij daar ook te makkelijk in. We hebben veel te lang gedacht dat het niet nodig is om onze Amazigh erfenis te behouden. Ook al is er de laatste jaren enige bewustwording onder de Imazighen, de achterstand die we veroorzaakt hebben is onmogelijk weg te werken.
Waarom is de Amazigh zo negatief geweest over zijn echte identiteit? Waarom hebben we zo lang niet stilgestaan dat we onze afkomst en ons volk aan het veloochnen zijn?

Helaas wordt dit bericht alleen gelezen door mensen die deze site bezoeken en dus door mensen die bewust zijn van hun Amazigh-ik.

samira (Gast)

#1
Ik zelf ben trots op het feit dat ik berbers ben maar ik kan me zo dood ergeren aan mensen die hun afkomst verloochenen.

Ik heb nichtjes in Marokko die bijvoorbeeld op straat niet Thamzigh met mij durven te preten omdat ze bang zijn dat arabische mensen erachter komen dat ze berbers zijn.

Of dat je tegen hen praat in thamazight en dat ze antwoorden in het arabisch.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik vind dat heel veel mensen niet weten wat de geschiedenis is van rif.
Misschien is het niet verkeerd om je daarin enigzins in te verdiepen.

groetjes Samira

mohamed (Gast)

#2
Ik ben ook trots op jou '" Samira " dat  je zo denkt over berbers en dat j eberbers goed waardeerd , trouwens ik ben ook trots op mijn afkomst en dat is "RIF" , er zijn ook sommige of met andere woorden  de meeste marokkaanse meisjes hier in Nederland lijken op je ichtjes in Marokko hoor , ze durven niet eens hun modertaal meekaar te praten , alleen maar  omdat ze niet de anderen  ( Nederlanders = Arabieren ) laten merken dat ze berbers zijn , wallah dat is echt schandalig en dat doet me echt pijn hoor ....??
we zijn berbers en we moeten trots op onszelf zijn , want  he hebben een goeie geschedenis en dat durf niemand ontkennen ......!!!

groetjes mohamed

hemiet

#3
azul
Als het aan mij ligt kunnen wij imazighen die hier zijn deels aan een verbetering werken, omdat we nog jong zijn dus energiek.
Je hebt hier in nederland oneindig veel mogelijkheden om je zelf te ontwikkelen en kennis te verscharen.
Kijk als onze vijanden merken dat we sterk in onze schoenen staan, zullen ze ons moeilijk aanvallen, bijvoorbeeld je kleed je goed aan en voorstelt je zelf als :ik ben een amazigh vandaar en daar.., je spreekt en schrijft je taal met trots uiteraad.
Geloof me maar, zo creer je een dergelijk persoonlijkheid, en dus een sterke persoonlijkheid.  
  

Mounir B

#4
Mag ik hier even in haken?

Ik erger me rot aan Imazighen die zich zelf nog steeds berber noemen.

Laten het duidelijk zijn dat wij Imazighen zijn. Het woord berber werd ons door de Grieken en Romeinen gegeven omdat we geen Grieks of Latijns spraken. In het arabisch betekend het Barbar. Het is wel toevallig dat dit woord in het arabisch dit betekend maar toch we leven in een land dat gekoloniseerd is door arabieren dus vermijd voortaan het woord BERBER.

Heel duidelijk: Wij zijn Imazighen, hij/zij is een Amazigh en we komen allen uit Tamazgha.

Mischien

irnas

#5
Azul Mounir,

Mee eens.


Badis (Gast)

#6
Azul thawmat

Ik begrijp de zorg van amazigh wel, maar ik zie het anders:

Ik zie zelf de Imazighen die hun identiteit en hun taal hebben verloren als slachtoffers, meer dan als verraders of zo iets, ze vielen immers makkelijk onder de druk van de homogeniseringproces die door andere volkeren (culturen) gedurende de lange geschiedenis aan ons zijn opgedrongen. Assimileren wat mij betreft hoeft niet te betekenen dat wij onze cultuur en identiteit moeten opgeven in tegendeel ik zie het als een overlevingsmethode.

Om te kunnen overleven verandert de kameleon  zijn kleur een past zich aan de achtergrond maar dat betekent niet dat hij geen kameleon meer is.

Er is zeker veel verloren gegaan, maar het zijn nu 6000 jaren en wij bestaan nog, dan is die assimilatie(de kameleontische) toch een kracht in plaats van een zwakte.

In mijn eerste geschiedenis boek moest ik leren dat de oorspronkelijke bewoners van Noord Afrika waren de berbers, dit is de enige goede antwoord waarmee je punten kunt scoren in een examen, maar ondertussen weet ik dat de enige goeie antwoord die voor mij telt, moet zijn
de Imazighen zijn de oorspronkelijke bewoners van Noord Afrika.

jamal

#7
salaam a irifiën

Vinden jullie het niet een beetje verkeerd dat jullie je trots veel te veel baseren op jullie geschiedenis ...

Die trots zou terechter zijn moesten jullie in het heden uitblinken. Maar het enige in wat we nu een beetje uitblinken is muziek! (niet slecht trouwens)  

jamal (Gast)

#8
aaaaaaaaaa jamal a naamgenoot wat is dat nou weer voor houding. nog een paar IMAZIGHEN met dezelfde houding als jij en wij blijven eeuwig slaafjes van de kamelen.

PROUD TO BE AN AMAZIGH

Irnas

#9
Het is verstandige om een andere naam te kiezen, zodat ik weet welke Jamal is Amazich en welke is gearabiseerd of wil gearabiseerd worden.

Mounir B

#10
AZul ya Fellak Jamal,

Als je je geschiedenis nooit kent zul je nooit begrijpen waarom het heden zo is. Het verleden maakt het heden, vriend. Kijk maar naar je persoonlijke leven. Sommige dingen die je hebt meegemaakt hebben jou zo gemaakt zoals je bent. En dit geld ook voor een volk.

"Een boom groeit niet als de wortels verrot zijn"
"Een rivier stroomt niet zonder water"
Citaten van Ahmed Essadki maar dan moet je ze in het tmazight uitspreken.

Ik hoop dat je me begrijpt a Jamal.
Setisir

jamal (Gast)

#11
Gezien de reactie op wat ik een paar weken geleden gezegd heb, heb ik toch een gevoeligpunt in ons rif-bestaan geraakt. Slaafjes van kamelen hé! Ik denk niet dat we ons van "deze slavernij" kunnen losmaken door elkaar verhaaltjes te vertellen van hoe dapper onze voorouders wel geweest zijn (allah irham). Gearabiriseerd? Integendeel ik denk niet dat ik gearabiriseerd ben omwille van het feit dat ik me enorm erger dat de mensen van mijn volk nog altijd, in het beste geval, niet veel meer voorstellen dan simpele gastarbeiders (shab 'l gariJ).

Een boom is nutteloos als het geen vruchten werpt.
En wat stelt een rivier voor zonder vis.
(zelf geschreven).
  

Mounir B

#12
Azul Fellak a Thawmat,
Je brengt me in verlegenheid en jamal. Filosofisch is ie goed maar toch: Kan een boom wel vruchten af geven als de wortels verrot zijn? en Water is het belangrijkste product dat ons inleven houd.

Ik blijf er toch bij "ZONDER kennis van het VERLEDEN GEEN waarom voor het Heden"

En wat je zei over simpele gastarbeiders. Waar ben jij kind van? Al zouden die gastarbeiders hier niet zijn gekomen hadden we nooit hier zitten chatten of wat voor technisch snufje dan ook. Ze mogen wel analfabeet(in holland) zijn maar aan hun hebben wij onze toekomst te danken. Wou ik toch even kwijt. Wachtend op een reactie, akash din

Jamal (Gast)

#13
Salaam a si mounir,

Nee, een boom kan geen vruchten geven als de wortels  verrot zijn. Maar er zijn ook bomen met machtiche wortels, maar waarvan de vruchten schaars of slecht zijn !! je wilt toch niet ons volk met een spar ofzo vergelijken?

Maar troost je we zijn niet de enigen, kijk maar naar de Oude Grieken ...

En mijn probleem is niet dat onze ouders gastarbeiders zijn, maar het feit dat ook hun nakomelingen het niet verder hebben geschopt. Ik betreur het dat het maar bij schoppen blijf !
 
( ik dacht nog thans in het begin gezegd te hebben , dat we onze trots TE VEEL baseren op onze geschiedenis )

Trouwens, ik denk dat onze geschiedenis in vele gevallen gemaakt is door individuen i.p.v. maatschappijen ...

Mounir B

#14
Azul a Jamal,

Je begreep in ieder geval wat ik bedoelde. Ik ben trots op onze Amezroy(geschiedenis). Die trots van wat onze voorouders hebben gedaan kan ons motiveren voor de toekomst, insa3allah. Ik in ieder geval wel, fehmed.

Wagha a Jamal hetta shin dwarret enneden!