De zoon van Haj Sellam

Gestart door Yasmine, 01/04/2002 om 15:00:39

Yasmine

Ik heb het stuk van Touhami gelezen. Wat hij schreef maakte mij heel erg kwaad. Ten eerste omdat hij helemaal niet op de hoogte is van de waarheid. Hij heeft inderdaad in Egypte gestudeerd en niet een tijdje maar heeft daar zijn studie voltooid en hij had ook contact met Abdelkrim El Khattabi in Cairo. De plannen van een Rifstaat waren niet alleen door hem te berde gebracht. En hij vluchtte niet naar Europa maar naar het Midden-Oosten en uiteindelijk belandde hij in Irak waar hij hertrouwde want hij moest vrouw en kinderen achterlaten. Hij mocht Marokko niet meer  in dus eigenlijk leefde hij in ballingschap. Wat heel veel problemen opleverde voor zijn kinderen in Marokko de meisjes konden lange tijd niet trouwen omdat hun vader er niet was. Uiteindelijk is een dochter van hem Faiza getrouwd en naar Nederland verhuisd, in Bergen op Zoom. Ze kreeg contact met haar vader en hij zocht haar op. De laatste jaren van zijn leven leed hij aan kanker en overleed in NL. Meerdere familieleden van hem zijn verbannen en die behoorden allemaal tot de Ameziane familie.

Het doet mij dus erg pijn om over een man die veel voor de Irrifiyen betekende leugens te moeten lezen.


Beni Bougafar

#1
azul,

Beste Yasmina, ik neem aan dat je de reacties heb gelezen over miss haj sellam bij het onderwerp 'opstand van 1959 en demostratie 1984' zoniet dan moet je dat maar doen.
weet jij wie ik persoonlijk de helden vond van 1959? De irifjen die de strijd oppakten zonder wapens met maar een doel. De vrouwen die niet bang waren. Dat zijn helden. Niet iemand die zei: Kom een rifrebubliek we vechten er om, het is haalbaar. We hadden geen wapens dat had hij in moeten zien, hij was toch gestudeerd, hij had moeten wachten tot er wapens waren. De wapens waren nota bene net ingeleverd bij de overheid.
Nog iets hij was niet de enige die te leiden had, er zijn veel meer mensen hun dierbare kwijt. duizenden mensen vermoord, duizenden vrouwen verkracht, duizenden mendsen verdwenen.....

de mohammed Ameziaan die een echte held was dat was mohammed ameziaan van voor de tijd van abdelkrim elkhattabi.

Stel je eens voor, Yasmina
Als ik in de rif op dit ogenblik zou roepen mensen vecht voor je rechten, wij gaan een eigen staat oprichten en het kan ons lukken als we het maar doen. Zou dat denk je slim zijn of juist heel dom?
Precies juist heel dom. En iedereen zou me dat zeggen,  omdat iedereen nu gestudeerd is en weten wat de situatie is. Toen, Yasmina wisten ze niets, niet gestudeerd en ze wisten niet hoe erg had kon zijn zonder wapens.
Persoonlijk zet ik er vraagtekens bij om hem bij de helden te zetten!

fous thek fous

Yasmine

#2
Nee ik had die topic nog niet gelezen. Ik heb ook niet gezegd dat mis an Haji Sellam een held was en ik denk dat hij zelf ook niet zo zou willen worden genoemd. In die tijd is er veel ellende gebeurt maar om hem daar de schuld van te geven en als schurk te benoemen vind ik onrechtvaardig. Ik zal meer info verstrekken binnenkort, want ik ben niet helemaal op de hoogte van wat er gebeurd is. Maar mijn moeder wel want deze Haji Sellam was haar oom en Ameziane was haar opa. En wie zal niet beter kunnen navertellen wat er gebeurd is als iemand die er middenin zat.

Thalla a Beni Bougafar

Ps ik heet Yasmine en niet Yasmina

Muchacho

#3
He yasmine

Mohamed Ammeziane wou dus helemaal geen gewapend verzet en heeft ook nooit gezegd dat de mensen geweld moesten gebruiken, hij wou het op een diplomatieke manier bereiken. Hij heeft vele malen marokkaanse solaten vrijgelaten die door de mensen waren opgepakt. Dit heb ik van mijn vader die dit allemaal van dichtbij heeft meegemaakt. Hij wou dit samen met de zoons van moulay mouhend bereiken, dus rachid en ??? en gingen met een programma naar de regering en dit werd geweigerd...
p.s. kom jij uit aith boukrif??? enne qaid haddou muh ameziane is dat ook een oom van jou??? dit was een qaid onder abd-krim al khattabi??

Yasmine

#4
Nee dat is mijn Overgrootvader. Hij woonde in Rabar an Thrath.

benbi bougafar

#5
azul,

Beste Muchacho

Volgens mij haal jij nu twee mensen door elkaar. Toen der tijd was er ook een andere Mohammed ameziaan actief. Namelijk Generaal ameziaan. Hij was generaal bij de spanjaarden en later is hij overgenomen door de Marokkanen. Hij was de gene die naar de overheid is gegaan met de mededeling dat de irifjen meer rechten zouden moeten krijgen en taalerkenning en heeft vgezegd dat de stap om alles over te zetten van Spaans naar Frans een veel te grote stap was. Hij liet ook Arabische soldaten vrij die werden vast gehouden ( na onderhandelingen natuurlijk).
Als ik het fout hebt verbeter mij!

fous thek fous

ithri

#6
Azul,

Ons geschiedenis kent drie mohamed amziane.

1 De bekendste van allen, is mohamed amziane die de leiding heeft gehad,tijdens het verzet tegen de spanjaarden voor de tijd van albedelkarim zie topic mohamed amaziane. deze is nu in azgengan begraven.

2 Generaal Mohamed Amziane, deze was in de jaren 30 een groot man in het leger van farnko die oorlog voerde in spanje tegen de communisten, daarna werd hij een van de eerste generalen van marokko, deze komt uit Ait ensar (nador).

3 Mohamed Amzian of ook wel eens mis en hadj selam genoemd, was een van de strijders tegen het beleid van marokko na de onafhankelijkheid.

Dus mensen haal deze mensen niet door elkaar, want deze hebben een bepaalde geschiedenis in ons leven.

Thennemiert Ithri,

Yasmine

#7
Hallo mensen Muchacho heeft het hier over qaid Haddou Moh Ameziane dus niet Mohamed Ameziane. Hij haalt dus niemand door elkaar de familie Ameziane is ontzettend groot. Qaid Haddou alleen al had vier vrouwen.

beni bougafar

#8
azul,

Nee Yasmine, Muchacho had het wel over Mohammed ameziaan, Qaid Hadou kwam later ter sprake. (lees maar goed!!!

Fous thek Fous

Yasmine

#9
Ik dacht dat jullie reageerden op de laatste Ameziane.

Touhami

#10
Azul Yasmine,

Een man die veel voor de Irifien betekende???Zeg me alsjeblieft wat!

De Irifien in de tijd van Abdelkrim hebben veel opgeofferd voor de vrijheid van ons land.Later hebben de mensen die nu aan de macht zijn hetzelfde gedaan.Veel offers en uiteindelijk,na een strijd van ongeveer 50 jaar,was de onafhankelijkheid binnen.

De regering deed toen alles en was tot alles in staat om die onafhankelijkheid ook te behouden.Niet eens 2 jaar later komt een man die roept de Irifien op om te gaan strijden voor een Arif-Staat!!!Strijden met wat?En juist op dat moment???

Er was geen sprake van een organisatie of planning of wat dan ook.De mensen vertellen mij dat ik anders zou hebben gereageerd indien het anders was gelopen.Maar dat is 'm nou juist:Er was absoluut geen kans om iets te bereiken.Was het dan de moeite waard om verkracht,vermoord en verminkt te worden?

Wat er met zijn vrouw en kinderen is gebeurd,wil ik jullie allemaal besparen.Ook wat ze allemaal hebben moeten doormaken.Dat spijt mij natuurlijk ook en dat betreur ik ook.Er was gewoon geen kans van slagen.Moet ik dan trots zijn op iemand die ons dat beetje trots dat we nog hadden heeft doen ontnemen?
Mijn opa was een zogenaamde Ar9ayed van 100.Er waren ook veel leden van mijn famile  aan zijn kant.

Dus zeg me alsjeblieft niet dat die man wat voor de Irifien heeft gedaan.Als ik in de jaren vijftig een paar jaar in Egypte had doorgebracht en ik kom terug,dan kan ik de mensen ook van alles wijsmaken.

Er wordt mij verteld dat er een zoon is van deze man die beweert dat hij een Doctoraat heeft gehaald in Irak.Ik doe niets anders dan denken:zo vader zo zoon.Of weet je daar ook meer van?

Azul!

Yasmine

#11
Wat ben jij toch negatief over deze man. En je komt in je verhaal ook met totaal verkeerde informatie. Het is een feit dat hij heeft gestudeerd in Egypte en na zijn verbanning heeft Mohamed Ameziane zoon van Haj Sellam zich in Irak gevestigd en is daar getrouwd en heeft kinderen gekregen. Is het zo vreemd dat een zoon van hem een doctoraat heeft gekregen. Waarom geloven wij Marokkanen niet dat een ander heeft gestudeerd? Is dat jaloezie? Kende jij Mohamed Ameziane persoonlijk? Ik toevallig wel en hij was een zeer intelligente man en down to earth. De hele familie Ameziane heeft heel wat offers gebracht in die tijd. De zoon van Kaid Haddou moch Ameziane is toen naar Spanje gegaan om wapens te gaan halen, toen hij terug wilde keren werd hem dat afgeraden omdat hij gezocht werd in Marokko. Sinds die tijd heeft hij geen voet meer in Marokko gezet intussen zijn zijn moeder en zijn broer overleden. Ik snap jouw vijandschap niet jegens deze man. Het moorden van vrouwen en kinderen weet ik niks van heb ik nog nooit gehoord. Hoe kom jij aan die info? Volgens mijn moeder waren er wel verkrachtingen.

Het Leer

#12
Yasmine,

Je moet de berichten en de Artiklen van Touhami gewoon negeren.
dat doen wij allemaal.
Er is iets mis met deze man; Touhami dus.

Yasmine

#13
Bedankt voor je opheldering

Muchacho

#14
Ja de mohamed ameziane waar ik het over heb, is dus die van 1958/1959. En vele van jullie verwarren hem met die van 1909 dus voor mis N si Ab-Krim. He Yasmine dus dat is jou overgrootvader die qaid Haddou, ik heb een in een boek over hem gelezen en mijn vader kende hem dus begon hij te vertellen etc. en hij was verder ook een overgrootopa van een kennis van mij, er staat ook een foto van hem in in dat boek. En de schrijver van dat boek zegt over hem "he's the toughest man i have ever known in my life" Hij werd onder an-krim boven alle Ighzanayen gezet als hun qaid.