Wat moet ik zeggen?

Gestart door jamal, 03/01/2002 om 14:15:31

Idir

Een reactie van mij met wat opmerkingen

over taza daar zijn de afgelopen jaren veel irifien naar toe verhuisd, maar wat jij wil zeggen
klopt niet helemaal.
Ik bedoel daarmee Vertel mij eens wie de stad Taza heeft opgericht in de tijd van
Targi ag azwad (tariq ibn ziad) speelde de rol van dit is rif dit is dat niet men gebruikte de naam Imazighen en dat is terug te vinden on oude literatuur.
Door steeds te spreken dit is van ons en dat niet ga je in een eigen wereldje leven en dat is slecht voor de zaak waarvoor jij voor staat.
Ik zie heel marokko als Amazigh Land

Nog iets waarom men zo is in Tanger en andere plaatsen in Marokko na een tijdje word je ook beinvloed door het arabiserings proces, als je niet bewust en realistisch bent krijgt het sneller
een grip op je.

Tanemmirt nnun

gwmak zeg iffus n Merruk.

Graag reaktie over Taza

Farid (Gast)

Azul Idir,

>>Waarom zeg ik dat Taza een onderdeel van Arif is?

1.Ik had vroeger mensen gekend uit Taza die blond haar hebben. Ik was bijna overaal in Marokko geweest, en ik zag mensen met blond haar alleen in
Arif: Alhoceima, Nador, Titoun, Tanger, Oujda, Taza, Mlielya, SABTA

2. In de dorpen in de omgeving van Taza spreekt men nog steeds Tarifit, ondanks dat in Taza binnen men "Arabisch" spreekt.

3.[b/] Als je de Marokaanse kaart ziet, zal je merken dat TAZA in JIBAAL ARIEF (zoals de arabieren dat noemen)ligt.
Oficieel is Taza ook een deel van Rif.
Met rif bedoel ik dus de rif gebied. (zie Marokkaanse Kaart).
De mensen in Taza zijn Irifian die gearabissierd zijn, net als mensen in Tanger en Titouan.
En net als mensen in Casablanca (Swassa die gearabiseerd zijn).
Wie Taza heeft gebouwd is mijn zaak niet.
De grond van Taza is van Irifian (Imazighen), en de mensen die daar wonen zijn gearabiseerd Irifian(Imazighen).
Alhoceima is geboud door Spanje, maar toch is AlHoceima  niet van Spanje.

>>Door steeds te spreken dit is van ons en dat >>niet ga je in een eigen wereldje leven en dat >>is slecht voor de zaak waarvoor jij voor staat.
>>Ik zie heel marokko als Amazigh Land.

Wanneer ik zeg dat Taza of Tanger,etc  van Irifian is, dan zeg ik niet dat het niet van Swassa of chloh is.
Tanger, Taza, oujda, Titouan, MLIELYA, SABTA, Alhoceima, Nador en ander kleine steden in de omgeving zijn onderdelen van Arif.
Arif (noord Marokko) is net als chloh (midden Marokko) en Sous (zuid Marokko) een onderdeel van WEST TAMAZGHA.

WEST TAMAZGHA (Marokko), MIDDEN TAMAZGHA (algerie), GROEN TAMAZGHA (tunesie), OOST TAMAZGHA (Lybie) zijn onderdelen van het Land van Mijn voorouders TAMAZGHA.

Idir

het beste is meer informatie in je op te nemen

taza ligt tussen midden atlas en rif

taza is gesticht 10 eeuw door ait meknassia
die meknes ook hebben gesticht en die naar hen genoemd is.

Ik praat altijd over maghrib negh, tamurt negh
tamazirt negh.En niet atlas negh ssus negh rif negh, dat zijn topografische namen.
Waar ik vandaan kom kijken ze niet op jouw manier,
sorry dat ik het zeg maar dat heeft met jouw houding tegenover bepaalde dingen te maken.
Dat zie ik trouwens veel mede Imazighen uit het noorden.

**zonder geschiedenis geen toekomst**

beslamaaaaaaaa

Farid (Gast)

"Ik praat altijd over maghrib negh, tamurt negh
tamazirt negh.En niet atlas negh ssus negh rif negh, dat zijn topografische namen.
Waar ik vandaan kom kijken ze niet op jouw manier"

Blijkbaar kunnen we elkaar niet verstaan, ondanks dat we met elkaar e'e'ns zijn.

Ik zeg:
Rig negh, chloh negh, sous negh, Tamourt negh.
Je zegt:
Tamourt negh.

Tamourt negh = Rif negh + chloh negh + sous negh.

Een Nederlander zegt onze land maar tegelijker tijd zegt hij onze noord holand, onze zuid holand,...

Mazzel a uma.