Wat moet ik zeggen?

Gestart door jamal, 03/01/2002 om 14:15:31

jamal

Azul

Imazighen zijn een trots volk met een geschiedenis en cultuur. Dat is mij ook bekend.

Maar onlangs kwam ik één van die vervloekte arabs tegen en die vertelde mij het volgende:
"OK, Imazighen hebben wel een cultuur enz., maar wat hebben jullie Irifien gedaan? Niks! De cultuur bevindt zich ergens boven Algerije, maar jullie Irifiën hebben daar toe tot niks bij gedragen!"

En daar stond ik met mijn mond vol tanden!!
Hebben wij daar in Rif echt geen geschiedenis of hoe komt het dat onze voorouders ons niets hebben achtergelaten? Bij de Imazighen in het zuiden is dit duidelijk wel het geval. Daar kan je nog prachtige monumenten zien van de vroegere Imazighen volk. Maar in het noorden is het toch maar zeer povertjes.

Ik verwacht dus dat mijn broeders hier op het net, mijn kennis over mijn eigen volk wat kunnen bijschaven. Ik zal die kennis met alle dankbaarheid ontvangen. Of ben ik weer gearabiriseerd of zo iets?
8)8)

Said

#1
nou ja..

in ieder geval hebben we grote mensen voortgebracht:
Tarik Bin Zyad
Ibn toumart
Yassine
Abdelkarim
de grote taalkundige ibn Ajjeroum (wiens werk over arabische grammatica nog steeds algemeen wordt gelezen en als een van de beste wordt gezien)
en de huidige cheikh yassine die ook een amazigh is.

in feite hebben de imazighen andalusie gesticht en gemaakt tot wat het was. Cordoba zou weleens van onze makelij kunnen zijn.

jamal

#2
Azul

Imazighen wel, maar de vraag is hebben wij Irifien wat gedaan (noorden van marokko).

Ik heb al eerder op dit forum gezegd, dat we niet moeten afgaan op enkele personen (individuele capaciteiten) om onze geschiedenis te ijken. Kijk maar naar de romeinen. Die hebben ook grote namen, maar dat is niet alles. Bij de romeinen was het de hele maatschappij die zich ontplooide en ontwikkelde en zaken heeft bereikt waar we nu nog paf van staan.





Farid23

#3
AZul Jamal,

Hier zijn twee jamals, ik weet niet wie is wie.
maar goed.

In NKOER hebben we daar een rijk geschiedenis.
Maar helaas is begraven door de Arabieren.
Niemand mag het weten.
Het is allemaal begraven onder de grond.
In Algerie hebben Imazighen meer vrijheid dan in Marokko.
Tarik ben Ziad,trouwens, Komat uit Tanger Toen was Tanger een Rif Stad. TARIK BEN ZIAD is dus een rifi.(Helaas ziet nu iedereen zich in Tanger als arabier en een kleine zon van de profeet!!!!!!!)

Farir23

#4
Zon  = Zoon = kind = memmes = mis =....

jamal

#5
Azul

Wat maakt het uit wie wie is? Ik heb onlangs de andere jamal gevraagd  om zijn naam te veranderen (zijn nickname wel te verstaan).

Ik zelf ben uit Nkoer en zou het enig vinden indien wat je hier zegt, meer dan geruchten zijn!!
En wat is er dan allemaal verborgen? En zijn er ook geschriften nagelaten door onze voorouders?

Nog een vraag wat betreft het tmazight-alfabet. Heeft die werkelijk een historische oorsprong of is die gewoon samengesteld in de tijd van AbdelKrim (zoals sommigen wel beweren)?

Bedankt voor de inlichtingen!!

ithri

#6
azul Jamel,

Als je deze jaar toch op vakantie gaat, raad ik je de museem van Melilla te zoeken, als je deze hebt gezien zul je een ander beeld krijgen van wat ons voorouders hebben na gelaten, of bezoek eens de omgeving van ait bouyafar, en vooral de groten als je daar mag komen, je zult ongetwijfeld door een amghazine tegen worden gehouden.

Vedre of ga naar de bergen van ait said, ait chichar, Zinaya,Temsaman,Ait wayegher,daar zul je veel dingen tegen komen, vergeet de bergen van Jabla niet, kijk naar achouan, Tanger(thingies), Thitawien.
als je in de richting van het oosten bent, bezoek eens Thafoughalt en Zegzel.
We moeten niet vergeten dat Thafoughat (in Ait znas) de oude stad is van Marokko.
Neem contact met de Amazigh verenigingen contact met name in Nador en Al hoceima dan kom je meer te weten wat ons ouders hebben achter gelaten.

Thenniemert Ithri,

jamal

#7
Azul

Zal ik zeker en vast doen!!

Maar weten jullie iets zelf over ons volk?

ithri

#8
Azul Jamal,

Als jij de oude berichten van cultuur, taal en geschedenis wilt gaan lezen, dan kom je veel tegen, dus neem tijd ervoor en begin met de oude berichten te lezen.

Thenniemert Ithri,

Abrid

#9
Azul Jamal,

Wat Nkoer betreft. Volgens vele westerse archeologen bevind deze historische stad zich precies waar nu de (Ssed)El Baraj N 3abd el krim el Gettabi. In 1967 probeerden een paar van deze archeologen opgravingen te doen maar daar kregen ze geen toestemming voor.
Setisr

Touzani

#10
De historicus  "alhasan alwazzan"(leoan africanus) heeft geschreven dat de Noordafrikaanse steden  allemaal door Imazighen gesticht zijn.Hij, Ibn Chaldoen en Marmoel hebben toegegeven dat de Roemeinen, de Vandalen en de Arabieren de beschaving van Imazighen hebben vernietigd. De arabische bezetters hebben de amazigh boeken verbrand. Ze hebben ook de historische bibliotheek van Alexandrie in Egypt verbrand(600.000 boeken)gebruikt om de hammams van Alexandrie van warme water te voorzien!!!!!!

Jamal,
vraag jouw "arabisch" vriend waarom meer dan 150.000. 000 arabieren alleen vijf(5) medailles hebben gewonnen tijdens het olympische spelen in Sydney en 15.000.000. Nederlanders 28 medailles. Ibn Chaldoen heeft het goed geschreven: ze houden niet van hard werken.

Said

#11
wat moet ik zeggen???

het heeft geen zin om argumenten op te gaan zoeken om iemand de mond te snoeren. stel dat je kunt stellen dat we dat en dat hebben gedaan!
worden we er dan beter van???
komt er dan meer brood op tafel??
is er dan vrede in ons land??

nee, je hebt dan een kleine mizzerige overwinnigje behaald op een sukkel!!!

vraag liever wat zijn maatschappelijke bijdrage is!!!
men moet leren om lessen uit de geschiedenis te leren, maar men moet er niet in blijven versteken!!
ontwikkelngen gaan snel, en tijdig ingrijpen door een actieve maatschappelijke participatie is nu een noodzaak voor de imazighen en iedereen!
werk lieve aan de toekomst dan je energie te steken in het opzoeken van historische feiten.

Idir

#12
Tanger,tetouan,hoceima,nador,oujda
de grote steden van het noorden gesticht door imazighen de meerderheid is nog steeds Imazighen.

dit is een vast staande feit je moet alleen goed graven om info te vinden en kritisch kijken.
somige info bronnen zij te politiek getint.

veel succes

een amazigh uit het zuiden.

Farid (Gast)

#13
Azul ons Idir,

"Tanger,tetouan,hoceima,nador,oujda
de grote steden van het noorden gesticht door imazighen de meerderheid is nog steeds Imazighen"

Het is helaas niet meer zo dat de meerderheid in
oujda, Tanger (de stad van TARIB BEN ZIAD), en titoun Imazighen zijn. Ze zijn we Imazighen maar ze spreken "Arabische". net als Said .

an de vorige steden ontbrekt nog TAZA. die is ook een onderdeel van Arif.



jamal

#14
Azul

Said,wat jij zegt is natuurlijk onzin. De arabier heeft mij gevraagd wat mijn voorouders betekenden, m.a.w. hebben jullie een geschiedenis of zijn jullie maar tentbewoners (voor diegenen die de ironie ervan niet begrepen) of dacht je werkelijk dat hij geïntresseerd was in onze geschiedenis? Dus said het was een vraag waar ik WIL op antwoorden. Het zou schande zijn als ik al de daden van mij voorouders doodzwijg (= vaderlandsliefde)!!

Ik heb er totaal geen behoefte aan , om iedere ziel die ik tegenkom, te ondervragen naar zijn maatschappelijke bijdragen. Het is mij ook opgevallen dat je er tuk op bent, om mensen die opzoek zijn naar hun oorsprong de pas probeeren af te snijden. Iedereen heeft zijn intresses, als u zich niet intresseert in de geschiedenis van ons volk, moet dit geen algemene regel of wet worden, OK!!   Wat die maatsch. bijdrage nog betreft, begin altij eerst met je zelf!!

Ook de sugestie van Touzane is niet op zijn plaats, het is weer gewoon de vraag ontwijken. (Trouwens wat heeft die arabier mij tot vriend gemaakt?)

Ook is het waar wat farid zegt, de imazighen in hun eigen land worden meer en meer gearabiriseerd. Ik durf zelfs te zeggen dat dit geheel op vrijwillige basis gebeurt! :(:(

Bedankt voor de info's!!