Had de rif republiek stand gehouden

Gestart door argaz (Gast), 01/05/2002 om 11:58:22

argaz (Gast)

Azul
Imazighen denken jullie als de RIFREPUBLIEK VAN abdelkarim stand gehouden heeft tegen de franse en spaanse offensief, dat we nu in beter tijden waren.

numidia (Gast)

Azul tisadagin.

Natuurlijk was arif veel beter vooruit dan dat hij nu is.
Ten eerste zou er goed onderwijs zijn.
En was Tamazight allang de officiele taal van de rif republiek.
En door het invoeren van de engelse taal naast tamazight, was de republiek veel sterker en vrijer.

Said

nee, ik denk van niet!

De agrarische sector is het enige wat er werkt in de rif!! voor de rest is het land zo afhankelijk als maar kan. dat kan nooit een basis zijn om een land temidden van economische reuzen(amerika, japan)te doen overleven.

Economische heil ligt volgens mij in de creatie van een islamitische economisch blok. Op deze wijze zou je kunnen concurreren met europa en amerika. bovendien moet elk land datgene doen waar ze goed in zijn, dus de berbertapijten kan als bijproduct naast hoogwaardige technologie en aardolie van de buurlanden irak en arabie worden geexporteerd!

op dit moment beheerst het westen(v.s en europa) 70% van het kapitaal op de wereld. is zo een economisch blok dan niet noodzakelijk, is mijn vraag aan de economen onder u???

Hassan (Gast)

Arif

Ten eerste denk ik wel dat het rif-republiek stand heeft gehouden, omdat het zich tussen 1920 en 1926 een volwaardig moderne staat was door Abdekrim El Khattabi gesticht 'rahimolah'.
Generaal lyautey van frankrijk in die tijd had gezegt dat de islamitische moderne staat zo dicht bij Fes de grootste bedreiging vormde als voorbeeld voor heel Marroko.
Wat ik hiermee wil zeggen dat de rifrepubliek al in die tijd zich als een volwaardig land had gemanifesteert

en hiermee wil ik de vraag beantwoorden van Said
die zegt dat de agrarische sector het enigste economische waarde zou zijn van Arif (maar dat is niet zo beste Said) Er zitten heel veel grondstoffen in de bodemlagen van Arif bijv:ijzer tin, edele metalen, etc er zou zelfs olie in de grond zitten, maar, ja ik bedoel wat zou spanje doen in arif als er niks te halen viel en dan is er nog de zee waar marroko op dit moment miljoenen aan verdient en de geografische ligging van arif en ik denk dat als wij op dit moment een eigen staat zouden hebben, het veel beter zouden hebben dan de situatie op dit moment in arif, want vergeet ook niet het geld dat wij elke jaar opsturen naar marroko, waar wij helemaal niks van terugzien, zelfs Nador dat elke jaar groeit zelfs
daar wordt alles aan gedaan door Rabat om die groei van Nador te vernietigen, alleen om het feit dat als het zo zou doorgaan Nador de positie van Cassablanca zou overnemen en dat is ze al grotendeels gelukt.

Kennis is macht, eenheid is liefde

Denk hieraan beste mensen geschiedenis herhaalt zichzelf, hopelijk de volgende keer positief

es salaam

Numedia

azul felawen

Zo is dat hassan, positief blijven, dat is een stap al een stap in de goede richting.

Badis (Gast)

Azul,

Arif als onafhankelijke staat zou heel succesvol zijn geweest en wel om de volgende redenen:

De zeer democratische en gelijke rechten gevoel van irifieen in het bijzonder en de Imazighen in het algemeen onze geschiedenis is een bewijs daarvoor, wat niet kan gezegd worden over de huidige machthebbers die alleen maar gevoel voor corruptie en dictatuur hebben.

De rijkdommen van Arif zijn van onschatbare waarde, en ik heb ’t niet over de agrarische want gezien het bergachtige karakter zou dat niet veel opleveren behalve als de teelt van de Kif tot de agrarische sector rekent.

Maar over grondstoffen die onder de aardbodem liggen waarover nog iedereen zwijgt en niemand wil onderzoeken. Spanje heeft een aantal plaatsen gevonden daarom de bloedige oorlogen tegen Irfieen in het verleden.

Staten als Liechtenstein en Luxemburg hebben nog weinig dan wat Arif heeft en toch zijn ze economisch zeer succesvol.

Asiya

Ahlan wa sahlal aythma eth souythma,

Leuke vraag hoor. Het is zo een "stel je voor dat en als dan toch" vraag. Tja moeilijk te beantwoorden zonder glazen bol. Een republiek kan theoretisch natuurlijk altijd stand houden…

Wel het zou allemaal mooi kunnen zijn geweest. Zo mooi dat wij nooit onze toevlucht hadden moeten maken naar Europa wegens de trieste economische omstandigheden die onze magen niet van brood had kunnen voorzien. Jawel, de vooraanstaande  vakantielanden hadden ons als de grootste vervuilers van hun toeristische dorpen kunnen aanwijzen en ons desondanks als haar meest geliefde gehouden. Ik durf haast te wedden dat de Eurotop bij wijze van uitzondering in de Afrikaanse Riffijnen Republiek had plaatsgevonden! Tja als de middelen er zouden zijn geweest dan hadden wij een succesvolle republiek kunnen hebben….….

Maar dat hebben wij dus niet en de vraag wordt dan kun je er nog 1 van maken?
Laten we eens een kijkje nemen in de glazen bol:

In elk land geld dat het vertrouwen van de burger in de economie het land kan maken en breken. Dit geldt dus ook voor een zogenaamde Riffijnse Republiek. Als Marokko ons het zou gunnen om een Republiek te vormen….(ik denk het niet gezien wij  jaarlijks grote bedragen richting de De Marokkaansche Bank overmaken..).

De vraag is of wij irrifiyen een eenheid kunnen vormen. Kunnen wij de handen ineen slaan om samen te werken naar de opbouw van een welvarende republiek? Neemt een typische karaktertrek (zoals de zaken in hun beloop laten gaan en achterdocht) niet de overhand? Als ik in nederland om mij heen kijk naar de wijze waarop stichtingen en verenigingen ten behoeve van irifiyen worden opgericht dan plaats ik er vele vraagtekens bij. Telkens weer valt één partij uit tot verschillende groepen die het niet eens zijn met de organisatiestructuur van de stichting en de wie deze organisatie bewerkstelligd.  Wij zijn bang om geen resultaat te zien van onze gezamenlijke inbreng of nog erger dat een andere ‘broeder’ wegloopt met deze inbreng!!

Voorwaarde = Eensgezindheid!!!

Als we eensgezind worden kunnen we welzeker het doel (een welvarende economie) bereiken want de benodigde middelen (geld en kennis) kunnen wij alhamdoulilah ter beschikking stellen.
Maar deze middelen moeten goed geinvesteerd worden. Wel zo makkelijk om deze investeringen door 1 overkoepelende organisatie te laten doen. Dit houdt dan wel in dat we vertrouwen zouden moeten stellen in deze organisatie (slik?).
Hebben wij dan het volste vertrouwen in onze irifyen om onszelf groot te brengen?

Poef!!!….glazen bol oververhit….toekomst onbekend….toekomst onzeker…..
;);)

groeten
Asiya:D

Arabier (Gast)

Salaam,

Broeder Said heeft gelijk, een land met berbers, dat was nooit lang goed gegaan. Er zijn een boel kleine land op deze wereld, zoals Luxemburg, maar dat werkt alleen omdat er geen berbers wonen.
Wees dus blij dat de Arabieren jullie hebben ingelijfd!

Amazigh (Gast)

AZUL FELAWEN

Asiya, ik sta helemaal achter je aan.
Eenheid= kracht
Ik zie het binnenkort gebeuren.

Dan gaan we die verarabiseerde imazighen het goede pad opsturen.

En voor jouw daarboven, er zijn in marocco geen arabieren, slechts mensen die verarabiseerd zijn.

ghdfygdfshhu

Hassan ,hoe kun je zeggen dat Nador grotendeels Casablanca heeft voorbij gestreefd, dus je wilt zeggen dat in Nador ook 60% van de nationale industrie. is gevestigd.Is in Nador toevallig ook de effectenbeurs gevestigd?Heeft Nador ook de grootste haven van Afrika?Zijn er ook Amerikaanse/Europese/Aziatische multinationals gevestigd? Heeft Nador ook een luchthaven vanwaar je de meeste belanrijkste steden in de wereld kan bereiken? Gaat de meeste handel ook via de haven van Nador?Staan de hoofdkantoren van financiele instellingen ook in Nador? Staat het hoofdkantoor van Comanav die het ferry-verkeer tussen Nador en spanje en frankrijk regelt

Hassan (Gast)

Je begrijpt me niet wat ik wil zeggen is dat Nador de rijkste provincie is na Casablanca, maar tegelijkertijd is Nador ook de armste qua infrastructuur.Wat ik hiermee wil zeggen dat de overheid er uithaalt wat erin zit, maar er niks investeerd in Nador

rebel

hassan,

vraag jezelf eens af waarom de maroc overheid niks in nador investeerd!
srem i imazighen weha!

Hassan (Gast)

He Rebel

Weet je waarom ze niks investeren in Nador in heel arif, omdat de regering wil dat de mensen die in arif wonen voor altijd in slaap willen houden, omdat ze weten dat als ze wakker worden ons nooit kunnen overtreffen

jamal

Azul

Ik denk eerder dat de Irifiën nog niet wakker geworden zijn, want de overheid kan nooit een positieve invloed hebben op slaapstoornissen, tenzij deze medicale hulpmiddelen aanwendt, wat mij ten zeerste zal verbazen.

Nee, broeders ik denk dat het aan ons ligt om wakker te worden. We slapen nu toch al bijna 50 jaar!

Babouschka

Het zou voor veel mensen toch beter zijn als er een toekomst voor hen was , in een eigen land met een eigen koning, hoop dat het daar eens van komt.