Ikarhiaan waaren Spionen toen de tijd Spain V Rif

Gestart door kamal, 02/12/2001 om 13:32:32

ithran

#15
Hallo nechin,het motief om de spanjolen te helpen was meestal een krat bier ik weet niet van welk merk,of ze zouden ze het speletje aronda leren,
of een paar zakken rijst.
Er hebben veel i9er3ien meegevochten met de spanjolen,maar dat is niet zo interessant om het te plaatsen op deze forum.
Dit zijn nu eenmaal feiten ,en als je deze feiten een beetje probeert te ontkrachtigen door die vragen van hoeveel en hoe te stellen dan kunnen we het ook gaan hebben over hoeveel riffie s er precies zijn gestorven in de 2e wereld oorlog en hoe ze zijn omgekomen.

Nachin

#16
Kom nou eens met de feiten en probeer nou niet goedkopere antwoorden te verzinnen, zo kan ik duizenden mogelijkheden bedenken over andere groepen, maar dat doe ik niet, ik wil niet mede Imazighen kwetsen met onzinnige verzinsels, als je niet met feiten komt wens ik niet met jou in discussie te gaan.

ithran

#17
Eh meneer wil niet met mij in discussie gaan,o wat jammer.
DIT ZIJN ALLEMAAL FEITEN.
Ik ben jou geen uitleg schuldig,een feit is een feit.
Ik wil geen imazighen kwetsen,maar een feit is gewoon een feit .
iets wat in onze geschiedenis is gebeurt kun je niet veranderen met goedkope nederlandse zinnetjes.



mijn beste vrienden zijn i9er3ien,en als zij dit zelf van hun opa s horen en ik dit ook van mijn opa gehoord heb allahirahmou,dan is dat toch genoeg bewijs .

_AMAZIGH_

#18
Azul aithma, sithma

Ik ben moeilijk boos te krijgen, maar als ik zulke stellingen lees (op een RIFsite nog wel), dan kan ik me behoorlijk ergeren!
WAT WILLEN WE NOU?! Willen we verdeeldheid zaaien en terug naar het verleden toen er gescheide stammen leefden, of willen we doorgan waar we mee bezig zijn tegenwoordig en een eenheid vormen door met elkaar te trouwen (mensen uit verschillende stammen met elkaar) en naar steden te trekken waar alle stammen naast elkaar en met elkaar leven?
Mensen ik roep jullie op, ajb, niet meer te reageren op dergelijke stellingen! negeer ze!
Of Iqa3ien nu wel of niet hebben deelgenomen aan de zijde van de spanjaarden doet er niet meer toe! Ik zou me eerder druk maken om mensen zoals Kamal die zo'n stelling plaatst!!!

Dank u

Fous g Fous Tannemirt!
         3E

aith_mhand_u-yihya

#19
Wat ik vaak hoor is dat er in die tijd veel Ikar'ien vochten aan de zijde van de Spanjaarden. Ik krijg dit ook vaak van Ikar'ien zelf te horen ("mijn opa heeft in het spaanse leger gevochten"). Maar dit betekent natuurlijk niet automatisch dat de meerderheid van de Ikar'ien aan de zijde van de Spanjaarden vochten. En inderdaad Nachin, ik heb hier geen onderzoek naar verricht en weet eerlijk gezegd de cijfers niet. Het is alleen mijn indruk die ik van de Ikar'ien uit mijn omgeving heb gekregen.

Maar mocht dit inderdaad een feit zijn ("de meerderheid van de Ikar'ien vochten aan de zijde van de Spanjaarden") dan vind ik dat dit niet ontkend hoeft te worden. Het is dan een feit uit de geschiedenis (meer niet), maar dat bekent natuurlijk niet dat dit verdeeldheid hoeft te zaaien. Zoals wij ook ons Amazigh-identiteit benadrukken , maar geen verdeeldheid onder de Marokkaanse bevolking (of de Noord-Afrikaanse bevolking) willen zaaien, kan dit ook gewoon hier. Men moet dus niet ontkennen wat er wel is of was geweest. Maar nogmaals, ik hoor het wel vaak, maar ik weet natuurlijk niet of dit een feit is.

Maar om eerlijk te zijn was ik altijd trots op onze Irrifyen, vanwege het feit (dacht ik) dat we het verleden lieten rusten en dus geen toestanden hebben zoals in Bosnie (de Kroaten hebben in de WO II de Serven vermoord, de Moslims hebben dit vlak na de WO II gedaan etc.En voila, je hebt een bloedbad) Ik hoor dus vaak dat Ikaríen tijdens de Spaanse bezetting aan de zijde  van de Spanjaarden vochten. Maar wat ik zo mooi vond is dat de familieleden van deze mensen hiervoor nu niet op aangekeken worden. Men laat dus het verleden zitten zoals het is en gaat verder met zijn leven. Bijvoorbeeld, de opa van een aangetrouwde familielid van mij (overgens GEEN Akar'ie) stond aan de zijde van de Spanjaarden en had in opdracht van de Spanjaarden mijn overgrootvader gedood. Toch leven deze twee families in harmonie met elkaar. En trouwens, je kan de familieleden niet verantwoordelijk stellen voor de daden die zo'n persoon in het verleden heeft gepleegd.

(Waarom er Irifyen aan de zijde van de Spanjaarden vochten? Ik denk dat het waarschijnlijk met geld te maken heeft. In Arif heerste er in die tijd veel armoede (nu nog steeds!) en geld kan dan een reden zijn om de kant van de Spanjaarden te kiezen. Daarnaast heb je natuurlijk ook mensen die verleid zijn door hun hebzucht. Misschien zijn veel irifyen ook wel gedwongen om het Spaanse leger in te gaan of voor hen te spioneren.Ik denk niet dat Irifyen voor de kant van de Spanjaarden hebben gekozen omdat ze hun ideologie, cultuur etc. bewonderden.)


missboughafer

ikar3iean zijn wel de aardigste mensen  die der zijn.

Klatta


mara

De gierigste marokkaan die ik ooit heb gekend, was (helaas) een aker3ie...en ik weet dat dit voorbeeld op zichzelf staat :)

qaqrieuw

Citaat van: mara op 01/05/2005 om 14:50:34
De gierigste marokkaan die ik ooit heb gekend, was (helaas) een aker3ie...en ik weet dat dit voorbeeld op zichzelf staat :)
de gierigste Marokkanen zijn denk ik de Isoussien a baghrieuw

qaqrieuw

Citaat van: missboughafer op 01/05/2005 om 03:35:57
ikar3iean zijn wel de aardigste mensen  die der zijn.
overdrijven is ook een vak

nigh ella a moushenkoek

missboughafer

Citaat van: qaqrieuw op 01/05/2005 om 14:57:58
Citaat van: missboughafer op 01/05/2005 om 03:35:57
ikar3iean zijn wel de aardigste mensen  die der zijn.
overdrijven is ook een vak

nigh ella a moushenkoek



wie is hier een moushenkoek jij of ik. en ik overdrijf niet hoor
het is gewoon de waarheid en de waarheid is nou eenmaal hard

Klatta


Hadou

iedereen kan gierig zijn ! heeft niets met plaats te maken.. was ik maar gierig :( dan had ik een vette bankrekening ;)

mara

Citaat van: qaqrieuw op 01/05/2005 om 14:55:26
Citaat van: mara op 01/05/2005 om 14:50:34
De gierigste marokkaan die ik ooit heb gekend, was (helaas) een aker3ie...en ik weet dat dit voorbeeld op zichzelf staat :)
de gierigste Marokkanen zijn denk ik de Isoussien a baghrieuw
is dat zo bagrieuwa? ( ??? )...

hmidoush

Citaat van: aith_mhand_u-yihya op 05/04/2003 om 01:37:51
Wat ik vaak hoor is dat er in die tijd veel Ikar'ien vochten aan de zijde van de Spanjaarden. Ik krijg dit ook vaak van Ikar'ien zelf te horen ("mijn opa heeft in het spaanse leger gevochten"). Maar dit betekent natuurlijk niet automatisch dat de meerderheid van de Ikar'ien aan de zijde van de Spanjaarden vochten. En inderdaad Nachin, ik heb hier geen onderzoek naar verricht en weet eerlijk gezegd de cijfers niet. Het is alleen mijn indruk die ik van de Ikar'ien uit mijn omgeving heb gekregen.

Maar mocht dit inderdaad een feit zijn ("de meerderheid van de Ikar'ien vochten aan de zijde van de Spanjaarden") dan vind ik dat dit niet ontkend hoeft te worden. Het is dan een feit uit de geschiedenis (meer niet), maar dat bekent natuurlijk niet dat dit verdeeldheid hoeft te zaaien. Zoals wij ook ons Amazigh-identiteit benadrukken , maar geen verdeeldheid onder de Marokkaanse bevolking (of de Noord-Afrikaanse bevolking) willen zaaien, kan dit ook gewoon hier. Men moet dus niet ontkennen wat er wel is of was geweest. Maar nogmaals, ik hoor het wel vaak, maar ik weet natuurlijk niet of dit een feit is.

Maar om eerlijk te zijn was ik altijd trots op onze Irrifyen, vanwege het feit (dacht ik) dat we het verleden lieten rusten en dus geen toestanden hebben zoals in Bosnie (de Kroaten hebben in de WO II de Serven vermoord, de Moslims hebben dit vlak na de WO II gedaan etc.En voila, je hebt een bloedbad) Ik hoor dus vaak dat Ikaríen tijdens de Spaanse bezetting aan de zijde  van de Spanjaarden vochten. Maar wat ik zo mooi vond is dat de familieleden van deze mensen hiervoor nu niet op aangekeken worden. Men laat dus het verleden zitten zoals het is en gaat verder met zijn leven. Bijvoorbeeld, de opa van een aangetrouwde familielid van mij (overgens GEEN Akar'ie) stond aan de zijde van de Spanjaarden en had in opdracht van de Spanjaarden mijn overgrootvader gedood. Toch leven deze twee families in harmonie met elkaar. En trouwens, je kan de familieleden niet verantwoordelijk stellen voor de daden die zo'n persoon in het verleden heeft gepleegd.

(Waarom er Irifyen aan de zijde van de Spanjaarden vochten? Ik denk dat het waarschijnlijk met geld te maken heeft. In Arif heerste er in die tijd veel armoede (nu nog steeds!) en geld kan dan een reden zijn om de kant van de Spanjaarden te kiezen. Daarnaast heb je natuurlijk ook mensen die verleid zijn door hun hebzucht. Misschien zijn veel irifyen ook wel gedwongen om het Spaanse leger in te gaan of voor hen te spioneren.Ik denk niet dat Irifyen voor de kant van de Spanjaarden hebben gekozen omdat ze hun ideologie, cultuur etc. bewonderden.)


hier ben ik het met je eens.
ik denk dat je uit het verleden lering moet trekken en niet  gebruiken om de huidige generaties te beschuldiggen.
tijdens de laatste aardbeving in alhoceima hebben we kennis gemaakt met de huidige generaties Ikar'ien.
ik zou zeggen bedankt bedankt en nogmaals bedankt voor de hulp die uit nador kwam.