Ikarhiaan waaren Spionen toen de tijd Spain V Rif

Gestart door kamal, 02/12/2001 om 13:32:32

kamal

ik heb gehoord dat er een stam was die bespioneerde voor spanje klopt dat ik ben bezig met de studie maar moet nog veel achter haalen

rebel

#1
hallo wat heeft dat te maken met ikhar3ijen?
beschuldig je broeders niet van die onzin het is niks anders dan een  leugen die door de kameel de wereld ingestuurd is om ons te verdelen en zwakker te krijgen als het spionnen waren dan had de rif republiek nooit bestaan en was er een burger oorlog uitgebroken dus beste ewma beschuldig je rif broeders niet want het is niks anders dan politiek du rabat omdat ze weten als imazighen verenigd zijn ze gewoon niet te temmen zijn !
studeer ze!

Badis (Gast)

#2
Azul Kamal,

Ik verwijs je naar mijn verhaal in de topic geschiedenis/geschiedenis, mijn laatste reactie gaat over dit onderwerp........


Beni Bougafar

#3
azul,

Beste broeder, probeer geen onzin te verkopen. Het klopt dat er spionnen waren in die tijd maar het waren enkelen verspreid over heel de rif. Dus kom niet met iker3ieën waren spionnen. Mohamed Ameziaan was de eerste die de strijd tegen de spanjaarden begon en hij en zn mannen waren ikar3ieën! Gezien je bezig bent met de studie daarvan, raad ik je aan om het beter te bestuderen voor dat je met beschuldegingen komt.

Fous thek fous!!

ithri

#4
azul,

Dit krijg ik als aker3ie altijd te horen, maar de meeste zijn vergeten wat de iker3ieen hebben gedaan, Om te beginnen wie heeft er voor gezorgd dat abdelkarim terug kon gaan naar ait wayeriegher, was dat niet een akeri3e, want we weten allemaal dat bdelkarim toen hij nog in Melilla werkte als een groot spion werd gezien door ait wayiegher, hij werd ook wel eens abdelkarim aroumie genoemd,maar Mohamed enhaj omar heeft gezorgd dat abdelkarim naar rif terug kon komen na zijn vlucht in Melilla.
Toen Hij uit Melilla vluchte heeft Omar en Haj omar gezorgd dat hij veilig in Ait waghiier kwam, en deze man was een erg rijk man in Mazouja, hij is een Afarkhan, hij heeft ook de oorolg voor de grote deel gefinancierd.de oude mensen die veel van de rif oorlog weten kennen deze man.
Verder we moeten niet vergeten dat er in elke takbitsch een aschekem was, dit heeft elke oorlog gekend.
Iker3ieen waren de eerste takbitsch in rif die de oorlog tegen spanjaarden begonnen, zelfs voor Mohamed Amazian, wat denken jullie van sidi wariasch die op de grens van Melilla en Farkhana is begraven, en van Ahmed en Haj die in gourgou is begraven.deze mensen zijn de eerste mannen die het tegen de spaanjaarden namen, maar ze kregen nooit hulp van andere thekebal, pas in de tijd van Mohamed amzian kregen de iker3ien hulp van andere Thekebel.

Thennemiert Ithri,

Beni Bougafar

#5
azul,

Dat klopt broeder ithri, Abdelkrim was ook een tijdje ondergedoken in Thanouth enaremman.

Fous thek fous!!

Riffman

#6
Hallo iedereen,
Alsjeblieft zeg waarom zulke titels : STAM X WAREN SPIONNEN...
Dit kan je nooit beweren, je hebt gewoon geen recht om dit op deze manier uit te spreken. Want ook naasten van abdelkrim waren spionnen bijvoorbeeld. STOP dat generaliseren en kom met wat wijzere praatjes.
Als je onderzoek verricht dan zul je erachter moeten komen dat elke stam goede en slechte mensen heeft, dit is gewoon een onvermijdelijke conclusie.
En mijn excuses als dit kwetst.

Touhami

#7
Azul mensen,

ik heb dit onderwerp al vanaf het begin gevolgd en had besloten om niet meteen te reageren. Voordat ik dat ga doen wil ik allereerst zeggen dat dit feit verleden tijd is maar ook wel een harde feit en een betreurende gebeurtenis in onze geschiedenis.
Er waren ontzettend veel I9ar3ien die aan de zijde van de Spanjaarden vochten. Vooral na de val va A3arwi en de gedwongen terugtrekking van de Spanjaarden uit dit gebied heeft een heel groot aantal I9ar3ien haar hulp aangeboden en zijn ze in dienst gegaan van het Spaanse leger.
Iedereen was op de hoogte van dit gebeuren en er werden veel lijken aangetroffen van I9ar3ien naast die van de Spaanse soldaten bij de veldslagen die na A3arwi volgden.

Azul!

rebel

#8
onzin! omdat jij dat beweerd moet ik je maar geloven?
kom eerst maar eens met bewijs of misschien hadden al die lijken een naam en dchar kaartje opzak??? sjonge jonge wat een onzin lees ik toch
ichekemmen hebben altijd bestaan en het maakt niks uit uit welke dchar hij/zij komt ze hehben allemaal 1 ding gemeen het zijn verklikkers en het is fout om specefiek 1 dchar n rif aan te wijzen als verklikkers terwijl er misschien in jou dchar ook een verklikker was zonder dat je op de hoogte bent
beslama

Touhami

#9
Azul,

ik blijf het triest vinden dat sommigen niet lezen wat de anderen schrijven.
Ten eerste: ik heb het over mensen die zij aan zij vochten met de Spanjaarden tegen hun broeders. Ik vraag niemand om mij te geloven. Ik heb het dus niet over spionnen. Spionnen had je in zeer kleine maten en in vrijwel elke stam.
Het verhaal rondom de I9ar3ien is zeer duidelijk en zeer bekend,ondanks dat zijn het voor mij Imazighen net zoals ieder ander. Wat ze 80 jaar geleden gedaan hebben was een fout en hopelijk hebben ze daarvan geleerd.

Das alles!

Touhami

#10
Azul nogmaals,

tot de kring van mijn beste vrienden behoren gelukkig ook een paar I9ar3ien. Natuurlijk waren er ook velen die aan de zij van Abdelkrim vochten. Natuurlijk vochten de I9ar3ien eerder onder leiding van Mohammed Ameziaan tegen de Spanjaarden.Hier moeten we allemaal trots op zijn.
Het is echt niet mijn bedoeling om onze broeders aan te vallen.Wij zijn allemaal Imazighen,wij hebben allemaal in het verleden fouten gemaakt en we zijn nu 80 jaar volwassener en moeten ons meer bezig houden met het heden en de toekomst.SAMEN als een TEAM.En samen verder want we hebben nog steeds NIETS bereikt!

Azul!



Salah

#11
Salaam wa rahmatu Allah

Zal ik jullie eens wat vertellen! Ik ben vrij nieuw, eigenlijk spiksplinternieuw op deze Forum, en ik styutte op een bericht dat Ieke3ieyen spionnen waren.

Het is verstandig om zulke uitlatingen achterwege te laten omdat die toch alleen maar verdeeldheid zaaien, en dat is iets wat we zeker op dit moment niet nodig hebben. We zijn 1 volk, van Noord tot Zuid, van Oost tot West. Marokko is rijk aan verschillende culturen. Amazigh (ryafa, shloe7 en swasa) en de Arabisch sprekenden. Het mooie aan Marokko is dat Marokko een eenheid vormt, unity! ryafa trouwen met shloe7, swasa met ryafa, shloe7 met swasa, met Arabisch sprekenden en ga zo door. Omdat 1 ieys ons allen bindt! En dat is: "Laa ielaa iella Allah, Moehammadoen rasoel Allah!" En dat vonden ook de strijdende Amazigh tegen de spanjaarden en fransen.

Dus ajb...laat zulke uitspraken achterwege die onsvan elkaar doen verwijderen. Wees trots op je taal, cultuur en geschiedenis, maar weet dat altijd maar 1 woord telt: Al-Islaam!

A twennieneta, A beslama, Salaam

Abdelkarim

PS: hehe een studie naar een stam die spioneerde? Ik zou zeggen doe een studie naar de val van de Ottomaanse Rijk of de val van Jeruzalem en de Aqsa moskee. Aaaaaaweddie........:)

Said (Gast)

#12
Salam Airifien,

First of all, I  appologize for writting in Englich, because my dutch is not enough to discus certain subjects.
This is my first time to get to Rifweb and I'am so glad to see this and I will surf through this site when I finish this mail.
What took my attention is about "Ikaraian"and spies in the periode of spanish occupation.
Was that true or not? Yes or No. Noone has the right answer.
What I want to say is: why we bring this kind of subjects in a site where million and million people can read. It won't give any benifites to The rifain anywhere in the world.Besides this we do have a plenty problems in Holland that needed to be discussed in stead of attacking or accusing each other. All rifain are proud of thier glorious past and so many  are ignoring this.
All rifain have to gather to do thier best to make our community in Holland and other places in Europe reaches its goals.
I live in Holland since 1999 and in this periode i discovere that we rifain are digging in the wrong place.
It's time to work together for our futur here and there. We already have a bad reputation in Holland.

My best wishes to all Rifains,Moroccans,Arabs and Muslims and God bless you all.
Said

Riffman

#13
Dit is hierboven gezegd:

(Het verhaal rondom de I9ar3ien is zeer duidelijk en zeer bekend,ondanks dat zijn het voor mij Imazighen net zoals ieder ander. Wat ze 80 jaar geleden gedaan hebben was een fout en hopelijk hebben ze daarvan geleerd.)

Mijn mening is dat dit fout is (mijn mening dus). Je kan geen stam op deze manier aanwijzen.

Ik ben geen akr3i maar ik kan zo'n generalisatie nooit doen, met welk stam dan ook.

SORRY

Nachin

#14
Azul allemaal,

Ik heb deze discussie niet vanaf het begin gevolgd, ik stuite op dit onderwerp nadat ik wilde kijken naar de wat oudere onderwerpen op dit forum. Meeste reacties corregeerden de stelling en waren voldoende geargumenteerd in mijn ogen om nog daarop een reactie op te geven. Naast de reactie van de anderen wil ik toch iets kwijt.

Ik ben een Akar3i en heeft deze stelling mij diep geraakt omdat er nog steeds mensen zijn die denken dat Ikar3ien de hand hebben in het toelaten van de spanjaarden op onze grondgebied en daarbij ook meevochten in de rifoorlog. Touhami bevestigde de betrokkenheid van veel Ikar3ien ten gunst van de Spanjaarden en hij noemde een grote aantalen die meevochten ten nadele van de Imjahdhen, alleen ik kon niet uit z’n woorden opmerken hoeveel is veel, waren ’t tientallen mensen, honderden of zelfs duizenden?, zijn deze mensen als vrijwilligers de spaanse dienst ingegaan of moesten ze gedwongen de wapens tegen Imjahdhen op te nemen? Hebben ze werkelijk meegevochten of was dat de tactiek van de spanjaarden om de indruk te weken dat de Ikar3ien tegen hun broeders vochten om twee belangrijke fronten (Ikar3ien tegen de rest van de Irifien) tegen elkaar te bespelen en daarmee de verdeelheid te zaaien? Door wiens kogels zijn die Ikar3ien gesneuveld, door die van Imjahdhen of door die van de Spanjaarden zelf? Is er men wel achtergekomen waarom deze Ikar3ien de kant van de spanjaarden kozen en niet de kant van hun broeders? Wat waren hun motivaties? Ik zit met heel veel vragen en zolang ik geen antwoorden heb beschouw ik deze beschuldiging onterecht, en accepteer ik gwoon niet.

En Touhami, deze mensen zijn al dood, dus ze kunnen niet in hun graaf van hun fouten leren, en je zeg ’t zo alsof wat er gebeurde toen voor Ikar3ien heel gebruikelijk was en na die periode de rest van Ikar3ien maar moesten leren dat vechten tegen hun broeders fout is. Hou toch op!

Ik hoop dat dit soort onderwerpen niet meer zouden terugkeren op dit forum, daar is niemand bijgebaat.

Dit wilde ik even kwijt.