Immigranten in Algerije

Gestart door Falku, 04/12/2002 om 09:52:57

Falku

Azul,

In de jaren 40 zijn zijn zo'n 50.000 Marokkanen geimmigreerd naar Algerije. Het waren voornamelijk Irifyen. Ze kwamen vrijwel allemaal in Kabylie terecht, daar zochten ze werk.

Weet iemand waarom rond die tijd zoveel Irifyen naar Algerije gingen, waarom ze naar Kabylie gingen? En zijn er mensen die daar nog familie hebben en contact met ze hebben?


Yurman (Gast)

#1
Azul Mara

ik ke eel veel mensen die naar algerije gingen om werk te zoeken..want werk was er en daarom ging iedereen bijna naar Kabsyle om werk te vinden....en heb ook twee ooms die van daaruit getrouwd zijn...


Farid

#2
Salaam aleikum,

Mijn ooms en vader hebben ook in Algerije gewerkt
Zoals je weet was Algerije vroeger een kolonie van Frankrijk en dan ging het heel goed met de economie in Algerije daarom ging men werken in Algerije. Het was zoiets als werken in Belgie, en het was ook dichter bij huis.

Touzani

#3
Dr. Mimoun Aziza heeft  twee artikels gepubliceerd over Riffijns migranten in Algerije:

L'histoire d'une migration: les Rifains en Algerie(1856-1956) in Tawiza, nrs 19 en 20 [www.multimania.com/tawiza]

Dr. Allal Zerouali heeft een artikel gepubliceerd over hetzelfde onderwerp in de revue "Annales du Rif" [B.P. 263, alhoceima, marokko, tel: 09-982250


Falku

#4
Azul Touzani,

Ik neem aan dat jij die artikel hebt of weet wat er in staat.
Zou je niet een samenvatting kunnen geven?
Mischien is het ook leuk, als je tijd hebt, om Rifweb een vertaling van die artikelen te sturen?
Origineel kan ook, misschien dat dan iemand anders het vertalen wil!

Thannemirth, Falku.

Sa3ieD

#5
Het was later ook makkelijker om vanuit Algerije Europa binnen te komen, daarom zijn ook veel mensen die nu in Europa wonen (eerste generatie) via algerije hiernaartoe gekomen.

groetjes

aith_mhand_u-yihya

#6
Ik heb begrepen dat al deze Marokkaanse immigranten die in Algerije verbleven gedwongen werden om Algerije te verlaten toen de betrekkingen tussen Marokko en Algerije verslechterde. Ook al was je met een  Algerijnse vrouw getrouwd, had je daar een huis en grond, of had je zelfs de Algerijnse nationaliteit (naast de Marokkaanse, natuurlijk), dan nog moest je het land verlaten. Ik heb begrepen dat hierdoor veel gezinnen uit elkaar zijn gevallen en dat men zijn vrouw en kinderen nooit meer heeft teruggezien. Ik weet niet of dit waar is, maar dit heb ik gehoord van mijn familieleden.