GESCHIEDENIS

Gestart door HADAOUI, 04/02/2001 om 22:25:07

HADAOUI

Sallam ouleikoum,

Ik hoord dat de stad NAKUR (N'KOR) was de eerste
islamitische stad van Marokko.
Hebben men iets in de provincie van ALHOCEIMA die
Romeinse of Phenicie komt gevonden.

(SORRY IK BEN EEN FRANSTALIGE UIT BELGIE)^

wa sallam ouleikoum

BRAVO VOOR DIE SITE.

mohamed/2 el Massoudi

#1
Ja klopt, het was geen stad maar een koninkrijk, het N'kur Koninkrijk.

Maar wat is je vraag precies?

EL MOUSSAOUI

#2
SALLAM OULLEIKOUM

ja ,ik hoorde dat iets was gevonden (Romeinse en phenicie resten dichtbij Alhoceima) maar ik heb nog geen officielle informatie over dat gevonden.
alles wat ik weet is dat de dorpje BADIS (tussen IBBAQOUEN en BENI BOUFRAH) was een Romeinse staat met de naam Parientina en dat de stamme van Ibbaqouen die in de Romeinse tijd was groter dan nu en ligt tot de streeks van TAZA.
De romeinse noemen ze :BAQUATIS
BAQUATES --->BAQUIYA (Arabisch) --> IBBAQOUYEN(rif) zijn dus de rest van deze historische stamme die tegen de Romeinse occupatie had hard gevecht.

Inez

#3
Hi

Er is ook een frans forum mocht je interesse hebben 8)!

groetjes

Imzouren

#4
Salaam oualaikom,
Azul,

Ik kom zelf uit Nekour. Er bij ons in het dorp tijden het bouwen van huizen regelmatig botten en skelethoofden gevonden en heel soms resten van aardwerk. Er wordt verteld dat op de plaats van het dorp de begraaf plaats van de stad Nekour bevond..
In de buurt van de abdelkrim Dam is een beeld van een vrouw op een paard. Azroue n taslieth. “De steene bruid” er gaan van die fabeltjes rond dat een bruid door gins is vervloekt en in steen is veranderd. Maar de waarheid is gewoon dat het een beeld is van een belangrijke thamazight vrouw .  


emsrem

#5
azul, imzouren hoe kom je aan deze informatie, kan je er wat meer over vertellen

AmazighNationalist

#6
Azul

Dat klopt van die beeld. Mijn oom heeft er 30 meter daar vandaan een huis staan!
Ik ken die beeld. Het is nu in de loop van de tijd door mensen vernield, maar je kunt de figuren nog steeds goed zien.

TANEMIRT

AmazighNationalist

#7
Azul

iets verder op, ongeveer 300 meter verder op, heb je "Azrou ou mosh" de stenen kat. We weten bijna allemaal dat de kat bij veel oudere volkeren een godsdienstige betekenis had. Bij de faraos ook.

TANEMIRT

Abrid

#8
Azul fellawen,

Wat betreft N'kour:
In 1976(67?) waren er een paar archeologen die de daadwerkelijke plaats van N'kour(Thandint N Nkour, Reqsa N Llalla D Buya) wouden vinden. Ze bleven vergunning vragen om te graven op een plaats net buiten Aïth Bou3iach. Na herhaalde verzoeken werd dit toch geweigert door de marokkaanse overheid. Prompt werd er aan een waterreservoir gebouwd. En deze kwam er ook onder de naam Sedd Abd el Krim el gattabi. Dit waterreservoir is precies op de plek waar waarchschijnlijk Thandint N N'kour lag gebouwd.
M.a.w. willen jullie eten of willen jullie je geschiedenis kennen! Wat dacht je van allebe(realiteit is anders).
Tennemiert

Fedwa

#9
Hoi...
In het boek: 'De geschiedenis van Marokko' staat ook superveel info over Marokko in de Romeinse tijd.
Een aanrader....

Touhami

#10
Azul!

Inderdaad Mounir en ook Imzouren.
Azrou n Tasrith is een bewijs van de Amazigh-beschaving.De stad Nekour ligt inderdaad onder de dam van Abdelkrim Elkhattabi begraven.Die fabeltjes over een eventuele verandering van mensen in steen door Allah werd verspreid door de Arabieren die onze beschaving wilden doen vergeten en vervalsen.Er wordt dus gezegd dat de mensen van Azrou n Tasrith in steen zijn veranderd doordat een vrouw 'Remsemman' zou hebben gebruikt om de billen van haar baby schoon te vegen.Onzin op klaar lichte dag dus!

Van die stenen is haast niets meer te zien.Mensen hebben alles afgebroken om er bv huizen mee te bouwen enz.

Azul!

ATEBANDE

#11

CiteerSALLAM OULLEIKOUM

ja ,ik hoorde dat iets was gevonden (Romeinse en phenicie resten dichtbij Alhoceima) maar ik heb nog geen officielle informatie over dat gevonden.
alles wat ik weet is dat de dorpje BADIS (tussen IBBAQOUEN en BENI BOUFRAH) was een Romeinse staat met de naam Parientina en dat de stamme van Ibbaqouen die in de Romeinse tijd was groter dan nu en ligt tot de streeks van TAZA.
De romeinse noemen ze :BAQUATIS
BAQUATES --->BAQUIYA (Arabisch) --> IBBAQOUYEN(rif) zijn dus de rest van deze historische stamme die tegen de Romeinse occupatie had hard gevecht.


ik ben zelf een tabekoyt, ken je me nog meer informatie verschaffen over dit historische stam.

rahna

#12
........hier even proberen.....

ik vind het machtig deze kennis...

maar weten jullie ook hoe de imazighen ten tijde van tamazgha (en numidia) hun economie, politiek etc. hebben bijgehouden? het moet toch wel in het tamazight schrift gebeurd zijn? waar kan ik die informatie vinden? waar zijn die documenten?

gegroet


athsaynou

Nekor
Nekor (Arabic نكور) is a town in the Rif of Morocco. It was the capital of the medieval Kingdom of Nekor, and was founded by Emir Idris ibn Salih between 749 and 761 AD, and became the capital in the reign of his son Said ibn Idris (the capital having previously been Temsaman.) It was sacked by the Normans in 762 AD, and destroyed by the Almoravid Yusuf ibn Tashfin in 1080 during his conquest of the Rif.


Toen al 749?..dat is echt heel oud..bedankt voor de info..