cultuur en geschiedenis??

Gestart door ze3iem, 14/05/2003 om 12:17:42

ze3iem

waarom wordt er zoveel waarde gehecht aan waar je vandaan komt, wat je afkomst is of je identiteit. of geschiedenis.

ik begijp het niet, wat heb je eraan. dat je het interresant vind oke, dat kan.
maar of het nou echt boeiend is vind ik niet.
ten minste ik zal er niet veel aan hebben.

tehendicht

je bent er niet bezig mee bedoel je, als je niet weet waar jou wortels vandaan komen dan weet je ook niet wie je bent, niet dat ik een historicus ben ofzo, maar de verleden maken de mens. stel dat islam niet in het verleden plaats heeft gevonden, hoe zag de wereld er dan misschien uit, en zo kun je veel verder gaan.........beslema Isa,

masin2003

Kijk het is net een vaas. je hebt mensen die na een periode toch willen weten wat in hun vaas zit, en je hebt mensen die het niet kan schelen leeg of vol is die vaas.
in hun simpele kijk op hun zelf en hun geschiedenis blijven ze lege vazen! over vazen gesproken :)

Iemand die zijn wortels en Geschiedenis niet kent, zal zijn/haar hele leven als wees leven*

*een beroemde uitspraak van mij. Mauri dus.

Dora

dat is echt een hele mooie uitspraak mauri, ik ben het helemaal met je eens.

wat ik niet begrijp is dat mensen zo blind kunnen zijn. jullie zien de wereld zo zwart wit, hoe kan je nou zeggen "het maakt niet uit" als jou broeders en zusters in marokko niet eens het recht hebben om hun eigen taal te spreken, ze worden gedwongen om het arabische te praten. en om nu te gaan zeggen ja maar dat is de taal van de koran is ook onzin, want je mag dan wel het arabisch leren om de koran beter te begrijpen maar dat is nog geen reden om jou moedertaal te verleren en door het leven te gaan als een "arabier". allah swt heeft gezegd dat niemand hoger staat dan een ander, waarom mogen wij dan niet voor onze rechten vechten, waarom zijn wij imazighen de racisten en de antiislamieten?????.....waarom zijn de onderdrukkers de slachtoffers en wij de daders????......leven we dan echt in zo'n omgekeerde wereld????

ber18kania

Citeerdat is echt een hele mooie uitspraak mauri, ik ben het helemaal met je eens.

wat ik niet begrijp is dat mensen zo blind kunnen zijn. jullie zien de wereld zo zwart wit, hoe kan je nou zeggen "het maakt niet uit" als jou broeders en zusters in marokko niet eens het recht hebben om hun eigen taal te spreken, ze worden gedwongen om het arabische te praten. en om nu te gaan zeggen ja maar dat is de taal van de koran is ook onzin, want je mag dan wel het arabisch leren om de koran beter te begrijpen maar dat is nog geen reden om jou moedertaal te verleren en door het leven te gaan als een "arabier". allah swt heeft gezegd dat niemand hoger staat dan een ander, waarom mogen wij dan niet voor onze rechten vechten, waarom zijn wij imazighen de racisten en de antiislamieten?????.....waarom zijn de onderdrukkers de slachtoffers en wij de daders????......leven we dan echt in zo'n omgekeerde wereld????

Komt mij bekend voor dit verhaal.
Mijn mening en ik kies geen partij voor zowel amazigh als arabier het enige wat ik wil zeggen is: de amazigh leeft als het ware in de oertijd en de arabier heeft zich verwesterd.
Kijk alleen maar naar de verschillende kledingdrachten.
Amazigh > loopt nog een een jurk/chandoera/kaftan heo je het ook maar wil noemen
Arabier> zowel vrouwen en mannen lopen in broeken er is geen verschil.....
Hier bedoel ik DUS NIET MEE dat de een beter of slechter is dan de ander.
Je kan wel in je geschiedenis gaan zitten graven, want 1 ding is zeker diep zul je moeten graven.......
Uiteindelijk weet je wat je wortels zijn je hebt als het ware je eigen identiteit gevonden, maar verder ben je geen stap vooruit..........

Dora

o meid, wat ben jij koppig zeg hoe vaak moet ik dit niet uitleggen.

om maar even met de klederdracht te beginnen ik denk dat je er ver naast zit. om te beginnen is een kaftan/chandoura/dfien, teksita, helemaal niet van amazigh afkomst. wij imazighen droegen alleen maar een tabloust....maar helaas dragen weinig of geen mensen die meer. daarnaast snap ik niet waarom juist jij er mee zit dat een vrouw ook een broek moet dragen terwijl jij zo radiaal moslima bent die juist zeggen dat een vrouw geen broek mag dragen.

en om te zeggen dat we geen ene moer ermee opschieten is ook niet waar want de eerste en belangrijkste stap is om zelf als een tmazight in te zien dat deze tijd niet voor ons weggelegd is. men ontkent ons bestaan en wij zijn zo blind dat wij er niets aan gaan doen. daarom moeten we eerst bij onze zusters beginnen met name jij berka..om ze wakker te maken, ik ben namelijk van mening dat jullie aan het slaapwandelen zijn niet wetend waar naartoe..en daar moet eerst wat aan gedaan worden voordat we verder kunnen gaa.

Voluptas

Mitterand zei ooit dat 'een volk zonder geheugen niet vrij is'. En daarom vind ik het dus belangrijk dat men op de hoogte behoord te zijn van de geschiedenis. En dan wel de ware geschiedenis, want er zijn verhalen die een bepaald volk niets anders levert dan dromen en vervalste herinneringen. ;-)

Mvg.

Voluptas

CiteerMijn mening en ik kies geen partij voor zowel amazigh als arabier het enige wat ik wil zeggen is: de amazigh leeft als het ware in de oertijd en de arabier heeft zich verwesterd.
Amazigh > loopt nog een een jurk/chandoera/kaftan heo je het ook maar wil noemen

Leuk om te weten wat jouw omschrijving is van het 'verwesterd zijn' van iemand...

CiteerUiteindelijk weet je wat je wortels zijn je hebt als het ware je eigen identiteit gevonden, maar verder ben je geen stap vooruit..........

Wanneer iemand zijn/ haar identiteit heeft gevonden, is hij/ zij volgens jou geen stap verder...apart is het dan wanneer sociologen juist van mening zijn dat de identiteit van iemand juist bepaald hoe hij/zij in het leven staat; hoe hij/zij tegen bepaalde dingen aankijkt...

Mvg.

masin2003

Citeerdat is echt een hele mooie uitspraak mauri, ik ben het helemaal met je eens.

dat heb je heel mooi verwoordt glimlachje :)

Mijn excuses deze topic was me helemaal ontgaan.

Morgen is weer een dag.

Sa3ieD

CiteerKomt mij bekend voor dit verhaal.
Mijn mening en ik kies geen partij voor zowel amazigh als arabier het enige wat ik wil zeggen is: de amazigh leeft als het ware in de oertijd en de arabier heeft zich verwesterd.
Hier bedoel ik DUS NIET MEE dat de een beter of slechter is dan de ander.
Je kan wel in je geschiedenis gaan zitten graven, want 1 ding is zeker diep zul je moeten graven.......
Uiteindelijk weet je wat je wortels zijn je hebt als het ware je eigen identiteit gevonden, maar verder ben je geen stap vooruit..........

What a bunch of BULLSHIT. Wat heb jij voor kromme theorien zeg. Je onderbouwt het niet eens, wat is dat voor onzin, een hele cultuur beoordelen op hun manier van kleden. Jij kijkt met een hele vreemde bril naar culturen zegt, vraag een antropoloog eens wat ie van een bepaalde cultuur denkt, die zal nooit zeggen het is een oertijd cultuur want ze kleden zich raar. Jou manier van redeneren zegt echt iets over jouw intelligentie, niet al te hoog dus. Voor culturen moet je gewoon respect hebben. Je moet geen stellingen proberen te verdedigen op basis van onzin argumenten. Dat jij nou kijkt met een "onwetende/oppervlakkige" bril naar de verschillende culturen betekent nog niet dat de "westere cultuur" de juiste standaard is om andere culturen te beoordelen. Iedere cultuur is iets aparts en bijzonders, heb daar respect voor aub.

Geen stap verder gekomen? Okaaay, kun jij voor andere mensen oordelen dan? Denk 't even niet. Dat iets voor jou (oppervlakkige westerling) nou geen enkele waarde heeft betekent nog niet dat het voor andere mensen ook geen waarde heeft.

Inuit

CiteerJou manier van redeneren zegt echt iets over jouw intelligentie, niet al te hoog dus. Voor culturen moet je gewoon respect hebben.

Wat dacht jij dan van respect hebben voor je medemens. Als zij volgens jou de plank misslaat dan corrigeer je haar en ontkrachtig je haar argumenten en ga je haar niet kleineren en beledigen, want dat zegt dan weer iets over jou kijk op je medemens, namelijk dat die kortzichtig is.

ps. kun je mij wat meer vertellen over je "gave" om aan de hand van een paar zinnen iemand z'n IQ te bepalen, lijkt me vreselijk interresant om te weten.

Sa3ieD

Aan de manier van argumenteren kun je inderdaad zien of iemand intelligent is. Dit is trouwens niet de eerste keer dat ik haar "dom" zie reageren. Ik ontkracht haar argumenten ook. Mijn kijk op de medemens? Hallooo moet je ook lezen wat zij schrijft, iemand die MIJN cultuur bestempeld als "van de oertijd". Respect kent ook zijn grenzen beste vriend, ik ga iemand die mijn cultuur zo kleineert en minachtend beschrijft niet met respect behandelen. Even een voorbeeld, toen pim fortuyn zei dat de islam een achterlijke cultuur is, zou jij dan tegen de moslims zeggen johhh heb respect voor pim fortuyn.

Inuit

CiteerMijn kijk op de medemens? Hallooo moet je ook lezen wat zij schrijft, iemand die MIJN cultuur bestempeld als "van de oertijd".

Het feit dat zij rare/onzinnige uitspraken doet, is toch geen reden voor jou dat wel te doen, toch?

CiteerEven een voorbeeld, toen pim fortuyn zei dat de islam een achterlijke cultuur is, zou jij dan tegen de moslims zeggen johhh heb respect voor pim fortuyn.

Respect is voor mij, andere mensen in hun waarde laten, ongeacht of die mensen dat zelf wel of niet doen.
Ik zou in zo'n geval dan met pimmetje zelf willen praten om hem te laten zien dat hij het helemaal mis heeft.
In ieder geval zou ik mij niet tot zijn niveau verlagen door soortgelijke uitspraken als hem te doen.

Dora

Citeerdat heb je heel mooi verwoordt glimlachje :)

Mijn excuses deze topic was me helemaal ontgaan.

Morgen is weer een dag.
thanks bro, sorry maar ben niet meer zo actief op amazigh dus vandaar dat ik nu pas reageer.....heb jij me trouwens een pm gestuurd????

ithri

CiteerHet feit dat zij rare/onzinnige uitspraken doet, is toch geen reden voor jou dat wel te doen, toch?

Respect is voor mij, andere mensen in hun waarde laten, ongeacht of die mensen dat zelf wel of niet doen.
Ik zou in zo'n geval dan met pimmetje zelf willen praten om hem te laten zien dat hij het helemaal mis heeft.
In ieder geval zou ik mij niet tot zijn niveau verlagen door soortgelijke uitspraken als hem te doen.

Ben het niet helemaal met je eens gebruiker01. Tuurlijk moet je mensen in hun waarde laten en jezelf niet verlagen tot hun niveau, maar er zijn bepaalde grenzen en die moet je duidelijk stellen zodat mensen weten tot hoe ver ze kunnen gaan. In het echte leven laat je ook niet over je heen lopen als iemand je beledigt, dus waarom hier wel??