Ceutta

Gestart door Boharo, 08/07/2003 om 10:38:48

Boharo

In het stad Mellila spreekt men zowel Tamazight als Spaans.
Maar in Ceutta spreekt men Arabisch en spaans.
Weet iemand wanneer deze stad gearabiseerde is en of er nog mensen zijn in de omgeving die nog niet gearabiseerde zijn?

bakish

ik ken wel wat mensen die daar wonen en het zijn van oorsprong bebrbers maar spreken idd geen woord meer helaas ik weet niet hoe of wanneer het is gebeurd? maar waarom wil je dat weten voor een ondrezoek ofzo?

allasian

Heel de noordkaap van marokko moet al heel lang gearabiseerd zijn??vergeet ceutta even,what about tetouan??what about Tanger die ook allemaal daar in de buurt liggen??

Volgens mij al vanaf de tijden dat arabieren Larache hebben gearabiseerd,Maar dat kan ik ook niet met zekerheid zeggen ik ben ook niet zo kundig hier in.

hamza

als wij imazighen niets doen voor ons taal en coltuur,
of als wij niet wakker worden zal  in de toekomst
ook nador en millia gerabisseerd worden.

Ariaz

Citeerals wij imazighen niets doen voor ons taal en coltuur,

Wat moeten wij dan doen?

hamza

wij moeten bijvoorbeeld ons taal door geven aan ons kinderen en klein kindern.
sommige imazighen spreeken geen tamzight met hun kinderen
en dat is fout, als hun zo doorgaan over 100jaar zal tamazight weinig van over blijven.
ik vind dat die broeders wakker moeten blijven en hun taal en cultuur door moeten geven aan komende generatie.
dat hun plicht als amazigh zijn.

quebdani

Zo lang "el kempo" nog bestaat zal het thamazight niet verloren gaan. Trouwens in heel marokko wordt met ingang van dit jaar les gegeven in de verschillende berbertalen(tharyfit, tachil7it en souss).
Dat betekend dat zelfs kinderen zonder berberachtergrond, de berbertaal gaan beheersen,....

gegroet

Don_Tmasint ®

Citaat van: hamza op 03/08/2003 om 23:15:24
als wij imazighen niets doen voor ons taal en coltuur,

KLOPT !
MENSEN, WAKE UP AUB !
Ik ken veel mensen die irrifiyen zijn (in tetouan) en geen meer tarifit spreken! een echt begin van een potentiële cultureele ramp !

rhassoel, azul en viva arif !