Amazighen zijn oorspronkelijk Romeins of Grieks

Gestart door sneeuwitje, 24/07/2003 om 21:45:02

sneeuwitje

Amazighen zijn oorspronkelijk Romeins of Grieks

Ik heb vorig jaar een documentaire gezien het ging over Marokko en oudheid (wel heel erg interessant).
Een hoogleeraar geschiedenis vertelde over het bestaan van Amazighen (riffijnen)dat ze oorspronkelijke Romeinen zijn voornamelijk uit Sicillie(Italië,,als ik het goed heb geschreven)Maar van andere mensen hoor ik weer dat de Amazighen uit oudheid van de Grieken kwamen.

welke van de twee is nu wel waar?
Romeins of Grieks

allasian

#1
Amazigh DA mazigh,(een amazigh is een amazigh),niets meer en niets minder,hij is alleen door grieken en romeinen bezet geweest,thats it.got the point??

sneeuwitje

#2

CiteerAmazigh DA mazigh,(een amazigh is een amazigh),niets meer en niets minder,hij is alleen door grieken en romeinen bezet geweest,thats it.got the point??

bezet geweest?
Ik dacht effe dat de Amazighen oude Grieken of Romeinen waren geweest? De taal is wel in Grieken land ontstaan.


FFalku

Azul sneeuwitje,

Imazighen zijn geen Romeinen, en ook geen Grieken. Dat kan ook niet, er waren 900.000 jaar geleden al Imazighen, toen bestonden de Romeinen en Grieken niet eens.

Tmazight heeft niets te maken met de Romeinse taal, Latijns. Het Latijns is een Romaanse taal, Tmazight is een semitische taal. Dat zijn dus twee totaal verschillende talen. Idem voor het Grieks.

Wel hebben de Romeinen (en Grieken in mindere mate) op een aantal plekken in Noord-Afrika gezeten, en hebben we een klein aantal leenwoorden (bv 'Filu' komt uit het Latijns). Ook zijn er omgekeerd 3 Imazighen geweest die keizers waren van de Romeinen.

Ik hoop dat je het je nu wat helderder is :-)

Zafar

#5
"900.000 jaar geleden"

Overdrijf je nu niet een beetje???

FFalku

#6

Nope, toen onstond in Noord-afrika de moderne mens, die maakte als eerste mens ter wereld figuren en tekeningen. En dat zijn dezelfde figuren en tekeningen die Imazighen vandaag te dag maken, vandaar dat deze mens als oer-amazigh wordt gezien.

Onze taal is tenminste 400.000 jaar oud toen werd het proto-Tmazight gesproken. Het kan ook veel ouder zijn, maar dat is niet vast te stellen.

Wel duidelijk is dat Imazighen een van de oudste volkeren zijn, en dat het Tmazight een van de oudste nog levende talen is.


sneeuwitje

#7
Bedankt nog broeders,

Ik hoop wel dat er ooit een volledige onderzoek komt over het echte geschiedinis van de Amazighen.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik erg trots ben dat ik een Amazigh (riffijn)van hart en nieren ben.

groetjes

Yusuf

#8
in hart en nieren. leer ajb goed Nederlands

Yusuf

#9
en dat geldt ook voor andere forumbezoekers.

Tamza

Citeeren dat geldt ook voor andere forumbezoekers.

Laten we het maar niet hebben over het gebrek aan interpunctie in jouw zinnen.

Tannemirt.

Isefrawen

weet je waarom ie dat niet kan gebruiken? omdat er elke keer een vette dikke stip voor zijn visualisaties verschijnt wanneer hij het niet meer kan opbrengen om een discussie te 'winnen'. een arrogant ventje dat als een zanikende afgeschreven toon afbakend. net als een 5de fret op een doedelzak (AIS).
doorspoelen die hap, het stinkt!

kenza

assi jonas, voordat je die hap doorspoelt; vergeet je niet eerst een vette drol op zijn mooie nederlandse grammatica te draaien... hahahahaha yusuf de barbaar komt op zijn ezel nederlandse les geven hahahaha

Ariaz

#13
Salaam

Ja maar nee Falku tmazight is geen semitische taal maar een hamitische taal, en daar wordt ook nog over getwijfeld,men is zelfs van plan gewoon tmazight een aparte categorie te geven,

sneeuwitje

#14

Citeerin hart en nieren. leer ajb goed Nederlands

hihi hahaha
nou,dat is niet zo aardig van je yusuf?
leer alstublieft goed te reageren?
Dat vroeg ik niet.( spel fouten blijft menselijk)

groetjes Sneeuwwitje