Rol van Igzenayen tijdens de oorlog?

Gestart door king, 27/05/2003 om 00:48:29

razafa

Citaat van: terelie op 23/08/2004 om 22:50:27
alleeerst zal ik je bedanken omdat je als een echt amazigh op komt
en tweede vind ik je een boer lul
en weet je waarom mnr generaal
je weet helemaal niks en je beweerd dat hababou in frankrijk gestuuderd  is .mis jongen hij heeft in azrou zijn ajdount chef range gehaald.vervolgens heeft hij in frankijk met de oorlog  meegedaan tegen de nazis.waar hij heeeeeeel uitgeslooft heeft
om iets bietje  hoger tekomen .
en schapen hoeders die jij denk dat ze niks zijn zij zijn de helden van toen en dat jij nu op vakantie gaat zonder frans hoeft te spreken .en voluit de vrij heid heb .


Azul
dit zijn een paar feiten over 3babou,  tijdens de staatsgreep van 3babou en madbouh in in juli 1971 (40-ste verjaardag van hassan) was 3babou 34 de jonste iemand met de titel van luitenant konolel. het betekent dat hij in 1937 geboren is
hoe kan hij dan gevochten hebben tegen de nazi's (1939-1945).

maar een ding is zeker hij was ook een produkt van frankrijk zoals hassan, oufakkir en anderen .

Asafu

#91
Citaat van: e3ber op 23/07/2004 om 15:27:05
Azul,

In die boek van Gilles Perault, stond dat Oufkir een Riffijnse vriend had, die hij later persoonlijk heeft vermoord. Ik vraag me af, wie deze Riffijn was en waar hij vandaan kwam uit Arif?
Volgens mij is het genegaal Keyari Bougrine. Als ik me niet vergis komt hij uit Achaoune.

Ben Tayeb

ik kom uit ben tayeb hebben die ook nog wat betekend eerlijk gezegd denk ik van niet...

terelie

magik je wat vragen en wie stond nog achter de staatgreep en later
hababou en medbouh heeft verradden ..
dat ze onder weg naar shirat zijn en in tussen hassan zijn verjaard dag aan het vieren was .dus iedereen toen denkt aan macht , geld en sex ze werden door de fransen gemanipuleerd niemand dacht toen aan broeder schap
behalve de SCHAPEN HOEDERS ver in de atlas en rif gebergte waar wij van dag tot nu trots moet zijn
en generaal  denk logisch

ettarikh

Citaat van: e3ber op 23/07/2004 om 15:27:05
Azul,

In die boek van Gilles Perault, stond dat Oufkir een Riffijnse vriend had, die hij later persoonlijk heeft vermoord. Ik vraag me af, wie deze Riffijn was en waar hij vandaan kwam uit Arif?

het was geen riffei maar een ashehi die heet Generaal Khiari Bougrine, ze hebben samen gestudeerd in Azrou bij Ifrane in de buurt.

ettarikh

de vriend van generaal Oufkir was generaal Khiari Boukhrine uit de buurt van Hermoummou, hij is een ashehi. ze hebben samen gestudeerd in de militaire school van Azrou voorbij Ifrane

ettarikh

Citaat van: ettarikh op 09/09/2004 om 13:14:51
Citaat van: e3ber op 23/07/2004 om 15:27:05
Azul,

In die boek van Gilles Perault, stond dat Oufkir een Riffijnse vriend had, die hij later persoonlijk heeft vermoord. Ik vraag me af, wie deze Riffijn was en waar hij vandaan kwam uit Arif?

het was geen riffei maar een ashehi die heet Generaal Khiari Bougrine, ze hebben samen gestudeerd in Azrou bij Ifrane in de buurt.

ettarikh

Citaat van: ettarikh op 09/09/2004 om 13:34:12
Citaat van: ettarikh op 09/09/2004 om 13:14:51
Citaat van: e3ber op 23/07/2004 om 15:27:05
Azul,

In die boek van Gilles Perault, stond dat Oufkir een Riffijnse vriend had, die hij later persoonlijk heeft vermoord. Ik vraag me af, wie deze Riffijn was en waar hij vandaan kwam uit Arif?

het was geen riffi maar een ashehi die heet Generaal Khiari Bougrine, ze hebben samen gestudeerd in Azrou bij Ifrane in de buurt.

ettarikh

Citaat van: terelie op 24/08/2004 om 20:49:06
magik je wat vragen en wie stond nog achter de staatgreep en later
hababou en medbouh heeft verradden ..
dat ze onder weg naar shirat zijn en in tussen hassan zijn verjaard dag aan het vieren was .dus iedereen toen denkt aan macht , geld en sex ze werden door de fransen gemanipuleerd niemand dacht toen aan broeder schap
behalve de SCHAPEN HOEDERS ver in de atlas en rif gebergte waar wij van dag tot nu trots moet zijn
en generaal  denk logisch



Beste geschiedenis leden,

de eerste staatsgreep is gepleegd door hoge officieren met de hoofdrol generaal Medbouh en zijn landgenoot Kolonel Ababou rahimou houm allah. in 1971 had Marokko 15 of 16 Generaals. 9 zijn bij staatsgreep omgekomen. en tweede staatsgreep is gepleegd door hoofdrol Generaal Oufkir met de piloten uit Rif beni Bouyehyi, Amekrane En Kouira. Ze hebben de vliegtuig aangevallen boven Tetouan. Oufkir heeft niet zelf moord gepleegd maar hij si vermoord door Moulay Hafid Alaoui, Generaal Dlimi En koning Hassan. De reden waarom hij een staatsgreep pleegde was dat de koning  zijn knappe vrouw stootte, een ander woord hij neukt oukir zijn vrouw. Fatima de dochter van Kolonel abdelkader Echchenna was erg knap. De koning heeft 2 kinder bij fatima gemaakt, Soukina en Abdellatif. vandaar dat ze in de kerker van Tazmammart terecht kwamen om de waarheid te verbergen.

De hoogste van de Genraals was Generaal Mohamed Maebouh. Hij was de stafchef van militair en hij was de directeur van de paleizen en de rechterhand van Hassanll. Generaal Oufkir was minister van binnenlandse zaken en minister van Defensie was Bahnini. en minister president was Ahmed El iraki. Na mislukte staatsgreep in 1971 is Oufkir als minister van Defensie benoemd. In augustus 1972 na de dood van Oufkir heeft de koning zich zelf benoemd als da hoofd van militaire minister van Defensie.






ettarikh

#99
M'hamed Ababou is hoog opgeleid door de Fransen en gaf les in militaire academie op een school in Hermoumou. Nu heet het Ribat Elkheir. Sinds de mislukte staatsgreep van Medbouh en Ababou in 1971 heeft de koning de naam van Hermoumou in Ribat Elkheir veranderd. Ababou gaf les in Wiskunde en zijn oudere broer Mohamed ababou was in El Hajeb, die gaf les in Natuurkunde. Mohamed was een eshmat (een lafaard) maar zijn jongere broer Kolonel M'hamed ababou was een held (sari-ih)
Generaal Mohamed Elmedbouh was wel in het leger in Frankrijk. Hij keerde in 1958 terug en treed met Sultan Mohamed ben Youssef (mohamed v) Oufkir ook. Maar M'hamed Ababou is niet in Frankrijk voor oorlog, hij was te jong.

Ababou was van niemand bang. Al die Generaals waren bang van Ababou.
Dit heb ik niet verzind, maar staat met zwart op wit in het geschiedenisboek.
Kolonel Echchelouati was ook een held. Hij heeft op gezicht van koning gepuwd. Hassan antwoordde, je spuwt op je heer. morgen zullen ze op je pissen. De volgende dag hebben ze zoveel officieren geexcuteerd bij de paal. Dit waren, Generaal Bougrine, Generaal Habibi,Generaal mustapha generaal Hammou de zwager van de koning Hassan, Kolonel Echchelouati en nog meer andere officieren die betrokken waren bij de staatsgreep. Na de vuurpeloten hebbeb ze op hun lijk gespuwt.

razafa

azul ettarikh

jouw verhaal komt heel goed overeen met die van gille perault
(notre ami le roi) maar ik wil toch een  opmerking maken.
- de reden van oufkir om staatsgreep te plegen (1972) is niet dat geneuk van zijn vrouw fatima chenna met hassan want dat geneuk met zijn vrouw was altijd bekend bij hem sinds de jaren vijftig en volgens gille perault waren er zelfs geruchten dat mohamed ben joussef (vader van hassan) ook neukte met fatima omdat hij vaker is gezien in de woning van oufkir tijdens zijn afwezigheid.
en dat hassan twee dochters heeft verwekt bij fatima lijkt mij ook
onwaarschijnlijk want je kan alles zeggen van hassan maar dom is hij niet.
dus de reden van zijn staatsgreep moet meer gezocht worden in zijn streven naar de macht. en de steeds toenemende druk op hem vanuit de leger leiding.

ps  verander aub die nick naam van jou (ettarikh) in (amzroy) want qua betekenis is het zelfde alleen amzroy klinkt bij imazighen beter.

dwannin natta



abrid

Afazar,  bedoelt dat Ettarig een arabische benaming is voor geschiedenis.

Amezroy is tmazight komt van amezgharu.
Druruf is het ook ooit genoemd echter dit is ook een verbastering op Ellef(duizend in het arabisch).

MBTiza

Citaat van: afazar op 10/09/2004 om 09:18:05
azul ettarikh

jouw verhaal komt heel goed overeen met die van gille perault
(notre ami le roi) maar ik wil toch een  opmerking maken.
- de reden van oufkir om staatsgreep te plegen (1972) is niet dat geneuk van zijn vrouw fatima chenna met hassan want dat geneuk met zijn vrouw was altijd bekend bij hem sinds de jaren vijftig en volgens gille perault waren er zelfs geruchten dat mohamed ben joussef (vader van hassan) ook neukte met fatima omdat hij vaker is gezien in de woning van oufkir tijdens zijn afwezigheid.
en dat hassan twee dochters heeft verwekt bij fatima lijkt mij ook
onwaarschijnlijk want je kan alles zeggen van hassan maar dom is hij niet.
dus de reden van zijn staatsgreep moet meer gezocht worden in zijn streven naar de macht. en de steeds toenemende druk op hem vanuit de leger leiding.

ps  verander aub die nick naam van jou (ettarikh) in (amzroy) want qua betekenis is het zelfde alleen amzroy klinkt bij imazighen beter.

dwannin natta




Die fatima chenna was een mooie vrouw, die koningen hadden zeker van die lelijke troela's vandaar dat ze graag bij fatima op de thee gingen. Ze zegt in dat boek van haar dat het voor een vrouw uit de Atlas heel normaal was om met zich te laten spelen door mannen.


razafa

dat boek is geschreven door haar docter malika oufkir
dus fatima chenna is de voruw van oufkir en moeder van de schrijfster malika oufkir.

inderdaad wat fatima deed met mohamed5,hassan2, en diverse leger officieren was algemeen bekend in de kringen van rabat.

en oufkir zelf had daar geen moeite mee want wat hij deed was niks te vergelijken met wat z's vrouw deed.