Rol van Igzenayen tijdens de oorlog?

Gestart door king, 27/05/2003 om 00:48:29

A.messadi

Fransen waren als de dood voor de Ikzeneyen, ze hebben in de 'driehoek' veel verliezen geleden.

Even off-topic, want die jackhals irriteert me, wie ben jij dan van Delftselaan? Want ik ken die jongens namelijk allemaal? Allemaal hebben ze respect voor Ikzeneyen.
Als je in Den Haag Schilderswijjk woont dan heb je vast wel van 'Said Bojedhis' gehoord? Ook een Ekzeney die veel onrust zaaide, niet bepaald iets om trots op te mogen zijn, maar tegen deze Said was niemand opgewassen, zelfs de Ait Wayahar van Delfteslaan niet.

Dag sukkel.

Laterz.

Ahraifi

Citaat van: A.messadi op 22/07/2004 om 16:24:50
Fransen waren als de dood voor de Ikzeneyen, ze hebben in de 'driehoek' veel verliezen geleden.

Even off-topic, want die jackhals irriteert me, wie ben jij dan van Delftselaan? Want ik ken die jongens namelijk allemaal? Allemaal hebben ze respect voor Ikzeneyen.
Als je in Den Haag Schilderswijjk woont dan heb je vast wel van 'Said Bojedhis' gehoord? Ook een Ekzeney die veel onrust zaaide, niet bepaald iets om trots op te mogen zijn, maar tegen deze Said was niemand opgewassen, zelfs de Ait Wayahar van Delfteslaan niet.

Dag sukkel.
Deed hij ze met zijn buik terroriseren of zo,ik ben als de dood voor dikke mensen.
Laterz.

MBTiza

Citaat van: A.messadi op 22/07/2004 om 16:24:50
Fransen waren als de dood voor de Ikzeneyen, ze hebben in de 'driehoek' veel verliezen geleden.

Even off-topic, want die jackhals irriteert me, wie ben jij dan van Delftselaan? Want ik ken die jongens namelijk allemaal? Allemaal hebben ze respect voor Ikzeneyen.
Als je in Den Haag Schilderswijjk woont dan heb je vast wel van 'Said Bojedhis' gehoord? Ook een Ekzeney die veel onrust zaaide, niet bepaald iets om trots op te mogen zijn, maar tegen deze Said was niemand opgewassen, zelfs de Ait Wayahar van Delfteslaan niet.

Dag sukkel.

Laterz.

Said Boujithes hahahaha ken je die is een buurjongen van me..

MBTiza

#63
Maar welke aith waryagher heb je daar op delfselaan? Maar zoveel stelt die Said niet voor vind ik, hij is het land uitgezet

MBTiza

Citaat van: A.messadi op 22/07/2004 om 16:24:50
Fransen waren als de dood voor de Ikzeneyen, ze hebben in de 'driehoek' veel verliezen geleden.

Even off-topic, want die jackhals irriteert me, wie ben jij dan van Delftselaan? Want ik ken die jongens namelijk allemaal? Allemaal hebben ze respect voor Ikzeneyen.
Als je in Den Haag Schilderswijjk woont dan heb je vast wel van 'Said Bojedhis' gehoord? Ook een Ekzeney die veel onrust zaaide, niet bepaald iets om trots op te mogen zijn, maar tegen deze Said was niemand opgewassen, zelfs de Ait Wayahar van Delfteslaan niet.

Dag sukkel.

Laterz.

Maarreh in die tijd dat said onrust zaaide in 1988-1994 waren deze jongens nog jong, maar ik denk niet dat ze terug voor hem zouden deinzen...hebben ze voor mimoun rambo ook niet gedaan toen hij een van hen had geslagen, z'n bmw cabrio werd finaal kapot getrapt op de kermis

A.messadi

De jongens van Delftselaan zijn inderdaad ook niet makkelijk, en bovendien komen ze voor elkaar op.
Ik heb het over de tijd van 2002, 2003 toen Said de haagse straten onveilig maakte, toen durfde niemand wat te zeggen tegen hem.

Asafu

Azul,

Is Generaal Mohamed Achahbar een Azenay of een Awaryaghar?
Hij heeft samen de zijn ranggenot Kolonel A. Dlimi en anderen de “Groene Mars” georganiseerde, hij is een van de weinige “Kolonelmajoors” die gepromoveerde zijn tot generaals na augustus 1972.

In de jaren 80 was hij de verantwoordelijke over het ministerie van defensie, (de Marokkaanse defensie departement heeft geen minster, deze post is afgeschaft naar de mislukte operatie “Red Flight” van de Riffijnse luitenant kolonel Muhammed Amaqurane )

Achahbar is door Hassan II met pension gestuurd na een corruptie schandaal die blekend zou zijn bij de inwoners van Imzourane.

Achahbar had de rang van général de corps d’armée geloof ik


MBTiza

Citaat van: Hannibal op 22/07/2004 om 19:32:30
Azul,

Is Generaal Mohamed Achahbar een Azenay of een Awaryaghar?
Hij heeft samen de zijn ranggenot Kolonel A. Dlimi en anderen de “Groene Mars” georganiseerde, hij is een van de weinige “Kolonelmajoors” die gepromoveerde zijn tot generaals na augustus 1972.

In de jaren 80 was hij de verantwoordelijke over het ministerie van defensie, (de Marokkaanse defensie departement heeft geen minster, deze post is afgeschaft naar de mislukte operatie “Red Flight” van de Riffijnse luitenant kolonel Muhammed Amaqurane )

Achahbar is door Hassan II met pension gestuurd na een corruptie schandaal die blekend zou zijn bij de inwoners van Imzourane.

Achahbar had de rang van général de corps d’armée geloof ik



Kolonel Achahbar is een Awayagher uit Ajdir, hij is inderdaad naar huis gestuurd nadat bleek dat hij betrokken was bij de drugshandel (hasjisch)

E3ber_Tastite

Azul,

In die boek van Gilles Perault, stond dat Oufkir een Riffijnse vriend had, die hij later persoonlijk heeft vermoord. Ik vraag me af, wie deze Riffijn was en waar hij vandaan kwam uit Arif?

MBTiza


E3ber_Tastite

Citaat van: MBTiziAzza op 23/07/2004 om 15:27:55
Was dit niet Ababou of Medbouh?

Nee ze hadden samen gestudeerd of samen aan die Indo-China oorlog deelgenomen. Zijn naam staat in de boek van Gilles Perrault, maar alleen heb ik die boek niet en het is al een tijdje geleden dat ik het heb gelezen.

MBTiza

Ik zou het niet weten Oufkir himself komt uit het Tafilalt een acelhi dus, hij is in 1958 bij ons in het dorp geweest om vervolgens richting Aith Boukrif te manoeuvreren waar de leider van opstand woonde miss n' rhajj Sellam

E3ber_Tastite

Citaat van: MBTiziAzza op 23/07/2004 om 15:40:17
Ik zou het niet weten Oufkir himself komt uit het Tafilalt een acelhi dus, hij is in 1958 bij ons in het dorp geweest om vervolgens richting Aith Boukrif te manoeuvreren waar de leider van opstand woonde miss n' rhajj Sellam

Ik moet die boek echt weer gaan lezen, het is alweer vijf jaar geleden voor het laatst. Weet je wat ik niet kan begrijpen, de Rifijnen toen hadden de Spanjaarden en de Fransen goed te pakken gehad. Waarom konden ze die Arabieren dan niet afslachten?

Ik weet wel dat ze gesteund werden, door de Fransen en de Amerikanen.

MBTiza

In 1958 bedoel a E3ber bedoel je ma?

Een man uit beni Hadifa (touhami...heet ie volgens mij) alleen al had 40 soldaten af geschoten, Boujdad (soort van kleiduiven schutter) uit aith boukiyaden had er 13 van 14 afgeschoten van de 13 kogels die hij had.

Ten eerste had men in 1958 geen wapens (een paar oude izidanen), het marokkaanse leger destijds telde 28.000 man, Ik denk dat de Aith Waryagher alleen al 20.000 man destijds op de been konden brengen. Verder stond niet iedereen achter die opstand, maar het lag vooral dus aan de wapens.

E3ber_Tastite

Citaat van: MBTiziAzza op 23/07/2004 om 15:49:56
In 1958 bedoel a E3ber bedoel je ma?

Een man uit beni Hadifa (touhami...heet ie volgens mij) alleen al had 40 soldaten af geschoten, Boujdad (soort van kleiduiven schutter) uit aith boukiyaden had er 13 van 14 afgeschoten van de 13 kogels die hij had.

Ten eerste had men in 1958 geen wapens (een paar oude izidanen), het marokkaanse leger destijds telde 28.000 man, Ik denk dat de Aith Waryagher alleen al 20.000 man destijds op de been konden brengen. Verder stond niet iedereen achter die opstand, maar het lag vooral dus aan de wapens.

Ja ik bedoelde in 1958, en hoe zat het dan met de rest van Arif, waarom kwamen zij de Ait Wayagher niet te hulp schieten.