Rol van Igzenayen tijdens de oorlog?

Gestart door king, 27/05/2003 om 00:48:29

Asafu

Azul,

Even een sprong makken naar de naoorlogse periode.
Twee Izenayen hebben geprobeerde de voormalige tiran Hassan II te elimineren, namelijk Luitenant kolonel M’hamed Ababou (de jongste officieer van het van FAR toen) en de integer* generaal Mohamed Madbuh.

* Gilles Perrault


Ahraifi

Dat waren mensen die een militaire dictatuur wilden vestigen dus ik vraag me af of we beter af waren geweest.Het zou gewoon een verandering van dictator naar een andere zijn geweest.

Asafu

In ieder geval niet slechter dan  “de neger” zoals Ababou hem noemde 

IZGEDH

Citaat van: Ahraifi op 20/07/2004 om 20:29:41
Dat waren mensen die een militaire dictatuur wilden vestigen dus ik vraag me af of we beter af waren geweest.Het zou gewoon een verandering van dictator naar een andere zijn geweest.

...sterker nog, ze wilden van marokko een arabisch republiek naar het model van de  panarabische nassristische egypte maken.

E3ber_Tastite

Citaat van: IZGEDH op 20/07/2004 om 20:37:10
Citaat van: Ahraifi op 20/07/2004 om 20:29:41
Dat waren mensen die een militaire dictatuur wilden vestigen dus ik vraag me af of we beter af waren geweest.Het zou gewoon een verandering van dictator naar een andere zijn geweest.

...sterker nog, ze wilden van marokko een arabisch republiek naar het model van de  panarabische nassristische egypte maken.

Bron??

Ahraifi

Het valt niet te ontkennen dat hij een tiran pur sang was.Heb een boek gelezen van een dochter van een van de coupplegers.Hij was echt onmenselijk wreed door het hele gezin te straffen voor de daad van hun vader en man.Hartverscheurend,en dan noemde hij zich de directe afstammeling van de profeet.Hij was de afstammeling van de duivel himself.

E3ber_Tastite

Citaat van: jakhals op 20/07/2004 om 00:26:55
en ja ik daag eerder een neppe awayagher uit dan die igzeneyen!!

Azul,

We zijn allemaal Irrifiyen of je het nou wilt of niet, als je nog gaat denken in dat stamverband, dan is het nog alsof je in de tijd terug gaat. Met je haat tegen de Izenayyen of tegen welke andere stam dan ook, zal je niets bereiken. Het zijn niet de Izenayyen, die jouw onderdrukken.

We moeten juist in deze tijden, solidair met elkaar zijn. Net zoals toen de Ait Wariagher, Ait Touzine, Metalsa, de gevluchte Izenayyen van de Fransen onderdak hebben gegeven. En net zoals de Izenayyen tijdens de aardbeving Tawiza hadden gedaan, om de slachtoffers van de ramp in Al Hoceima te helpen en te voorzien van eten, dekens en andere hulpmaterialen. En net zoals heel Arif Solidair was met de slachtoffers van Alhoceima.

Nogmaals, met je haat tegen de Izenayyen of welke andere stam dan ook, zal je niets bereiken, je zal alleen jezelf tegen hebben. Wij Irrifien moeten ons verenigen onder een vlag, en dat is namelijk de Rifvlag.

Herzie je mening en standpunt a tawmat en ga meer kennis verwerven, want wat je nu zegt zal alleen voor verdeeldheid zorgen. En dat is niet wat willen he!! 

E3ber_Tastite

Citaat van: Ahraifi op 20/07/2004 om 20:40:51
Het valt niet te ontkennen dat hij een tiran pur sang was.Heb een boek gelezen van een dochter van een van de coupplegers.Hij was echt onmenselijk wreed door het hele gezin te straffen voor de daad van hun vader en man.Hartverscheurend,en dan noemde hij zich de directe afstammeling van de profeet.Hij was de afstammeling van de duivel himself.

Azul Ahraifi,

Jij hebt het volgens mij over Oufkir, hij is geen Arifie maar een Achelhie. Die man heeft  persoonlijk samen met hassan de 2e vele Riffijnen vermoord.

IZGEDH

#53
Citaat van: e3ber op 20/07/2004 om 20:38:17
Citaat van: IZGEDH op 20/07/2004 om 20:37:10
Citaat van: Ahraifi op 20/07/2004 om 20:29:41
Dat waren mensen die een militaire dictatuur wilden vestigen dus ik vraag me af of we beter af waren geweest.Het zou gewoon een verandering van dictator naar een andere zijn geweest.

...sterker nog, ze wilden van marokko een arabisch republiek naar het model van de  panarabische nassristische egypte maken.

Bron??

Bron:Chapiter 9. De slachtpartij van Skhirat.
blz, 107 t/m 130 van het boek:

Notre ami le Roi
Auteur Gilles Perrault
Editions Gallimard, Paris 1990
Nederlandse vertaling: Een bevriend staatshoord
Hassan II van Marokko, absoluut monarch
Vertaalt door A. Bolweg
1992 isbn nr: 1.92.1030.

   

E3ber_Tastite

Citaat van: IZGEDH op 20/07/2004 om 21:05:14
Citaat van: e3ber op 20/07/2004 om 20:38:17
Citaat van: IZGEDH op 20/07/2004 om 20:37:10
Citaat van: Ahraifi op 20/07/2004 om 20:29:41
Dat waren mensen die een militaire dictatuur wilden vestigen dus ik vraag me af of we beter af waren geweest.Het zou gewoon een verandering van dictator naar een andere zijn geweest.

...sterker nog, ze wilden van marokko een arabisch republiek naar het model van de  panarabische nassristische egypte maken.
Bron??

Bron:Chapiter 9. De slachtpartij van Skhirat.
Pblz, 107 t/m 130 van het boek:

Notre ani le Roi
Auteur Gilles Perrault
Editions Gallimard, Paris 1990
Nederlandse vertaling: Een bevriend staats
Hassan II van Marokko, absoluut monarch
Vertaalt door A. Bolweg
1992 isbn nr: 1.92.1030.



Azul,

Ja maar vind je het logisch, ze waren bezig met een staatsgreep. Maar wat ik bedoelde, is hoe weet je dat Ababou en Medbouh van Marokko een Pan-Arabische republiek wilde maken.

Ik denk persoonlijk, dat als ze het gelukt was, dat ze gelijk daarna ook Oufkir gingen ombrengen.

En corrigeer me als ik het fout heb, want het is al een tijdje dat ik die boek niet meer gelezen hebt.

MBTiza

Jakhals jij bent een en al bla...en verder stel je niets voor jongen, kom maar naar de delfstelaan zegt ie dan, en dan kom ik daar..ik weet wie jij bent..

Een Riffijnse dictator is noga altijd dan een arabische dictator,
het boek 18 jaar eenzaamheid in tazmamart van Ali Bourequat is een aanrader.

Ik ken de zoon van de broer van Ababou persoonlijk en hij helpt weleens met Abin mee, het werd hen heel moeilijk gemaakt nadat zijn oom die aanslag had gepleegd, z'n vader had toen lang gezeten enz.

E3ber_Tastite

#56
Citaat van: jakhals op 21/07/2004 om 15:02:31
.


Te7raked tenajed tenwajed, op zijn tezenayt.

Hahaha, we hebben weer te maken met een lompe boer die denkt dat hij een jakhals is ofzo, waarom verander je je naam niet Ezelachmed of zo, dat zou meer passen bij je. Deze forum is bedoeld voor mensen, die op een normale en fatsoenlijke manier met elkaar discussieren. We hebben hier geen behoefte aan kadavers, die hier de boel laten stinken naar dooie stank.

admin

Let allemaal even op je taalgebruik.

Azul.

Aghzayfu

Azul fellawen,

Waarom ruziëen jullie met elkaar om zoiets stoms? Jullie zijn allemaal Imazighen n Rif, wat maakt het nou uit?
Awaygher, Aker3i, Agzenay, Ousaid, Outouzine, Atemsamane etc.etc. 1 pot nat.

Wij hebben ook allerlei stammen, Ihahen, Actucken, Ait Baamrane, Ait Baha, Ida ou Tanane, maar we gaan elkaar onderling niet aanvallen.

Samenwerken en naar elkaar luisteren, samen sta je sterk. Een persoonlijke vete, heeft niks te maken met een hele stam. We zijn mensen, de een mag je meer dan de ander.

Jakhals, jij bent een schande voor je eigen stam. Hebben ze jou soms gevraagd om het voor hun op te nemen?

Ik hoor heel vaak dat Imazighen n Rif het niet eens met elkaar kunnen vinden, hoe kunnen ze het dan met anderen vinden?

Houd van jezelf en respecteer jezelf, alleen dan kan je pas anderen respecteren en begrijpen.

Wijze woorden van een Amazigh n Sus uit Tifnit.

Tifawin.

Asafu

Citaat van: e3ber op 20/07/2004 om 21:11:26
Citaat van: IZGEDH op 20/07/2004 om 21:05:14
Citaat van: e3ber op 20/07/2004 om 20:38:17
Citaat van: IZGEDH op 20/07/2004 om 20:37:10
Citaat van: Ahraifi op 20/07/2004 om 20:29:41
Dat waren mensen die een militaire dictatuur wilden vestigen dus ik vraag me af of we beter af waren geweest.Het zou gewoon een verandering van dictator naar een andere zijn geweest.

...sterker nog, ze wilden van marokko een arabisch republiek naar het model van de  panarabische nassristische egypte maken.
Bron??

Bron:Chapiter 9. De slachtpartij van Skhirat.
Pblz, 107 t/m 130 van het boek:

Notre ani le Roi
Auteur Gilles Perrault
Editions Gallimard, Paris 1990
Nederlandse vertaling: Een bevriend staats
Hassan II van Marokko, absoluut monarch
Vertaalt door A. Bolweg
1992 isbn nr: 1.92.1030.



Azul,

Ja maar vind je het logisch, ze waren bezig met een staatsgreep. Maar wat ik bedoelde, is hoe weet je dat Ababou en Medbouh van Marokko een Pan-Arabische republiek wilde maken.

Ik denk persoonlijk, dat als ze het gelukt was, dat ze gelijk daarna ook Oufkir gingen ombrengen.

En corrigeer me als ik het fout heb, want het is al een tijdje dat ik die boek niet meer gelezen hebt.

Azul,

Ik denk dat M’hamed Ababou & Medbuh niet van plan waren om Ufkir uit te schakelen (ten minstens niet op korte termijn ) want de medecoupplegers: Generaal Bougrine, generaal Hammou kolonel Chelouati …waren de beste vrienden van Ufkir: ze hebben samen hen verlof doorgebracht nabij Taza, op de Dar Bida academie in Meknès gezeten,  gevochten in de tweede wereld oorlog, en in Indochine … mee gedaan aan het oprichten van FAR…   

Ababou had een lijst met namen erop van mensen die uit de weg geruimd moeten worden b.v. kolonel Ahemd Dlimi stond wel op die lijst maar Ufkir niet, bovendien, Général de division Muhamed Ufkir was op de hoogte van de staatsgreep (voor 10 juli 1971).


Tanemirt