Rol van Igzenayen tijdens de oorlog?

Gestart door king, 27/05/2003 om 00:48:29

ayned_m

azul!
Bien mon general!!!!!
a vos orderes!!!
ayned

Asafu

Merci bien colonel major

Weet je nog toen wij brandstof smokkelen uit Sahara ? en die dienstjaren in Tazamamart ,PP 1, PP 3,  PP 5…..


Ifri Ouatou

#197
hee Hannibal

ik heb nog geen antwoord (aregra)
toen je oud was, dus je bent jonger geworden. en waarom zou ik bang zijn?

ik zou graag een beleeft antwoord willen horen a'zizi emmouh.

Asafu

Citaat van: Ifri Ouatou op 18/10/2004 om 08:33:14
hee Hannibal

ik heb nog geen antwoord (aregra)
toen je oud was, dus je bent jonger geworden. en waarom zou ik bang zijn?

ik zou graag een beleeft antwoord willen horen a'zizi emmouh.

Azul,

Als je een beleefd antwoord wil dan moet je zelf een voorbeeld geven vind ik bovendien jij bent me geen enkel antwoord schuldig, trouwens ben je een Awayaghar? Of een Bani Waryaghar?

Groetjes,

mobeton

Naar mijn mening Heeft elke Dorp In ARIF een held.
Iemand die Helden daden heeft verricht. Ik ken er een Paar uit Mijn geboorte Dorp en Omgeving En Andere van Horen Zeggen zo was ene gidoud.een held met het redden van vele mensenle4vens bij de VerhuisPeriodes Van ons sprekende imazighen door de Itouzine,.
mAAr ja van onze kant gezien de echte Helden zijn bij de overlevende er zijn er genoeg Je zal alleen aan de Ouder van ons moeten vragen dus bij de eigen Familli.

Tagzeneyet

Ik wist niet dat er zoveel informatie was over de oorlog, ik dacht dat de arabieren alle informatie of om realistisch te zijn meeste en belangrijkste informatie hadden vernietigd. denk ik he! Best wel raar dat onze grootouders echte strijders waren terwijl de arabieren (meeste dan) ons als berggeiten zien of schapenneukers zien, onwetendheid. Terwijl zij door de rijke landenworden onderdrukt, gezien als een schande.... zijn ze ook:D.


Maar over rif, ik weet wel waar het over gaat ongv khattabi enzo...maar waar kan ik goeie en betrouwbare info vinden :D en die boeken over rif...waar zijn ze te koop of te huur!

Ik heb gehoord dat de aanval begon in boured. een franse man werkte in een postkantoor en die hebben ze vermoord. En er waren 2 telefoonlijnen eentje gaat naar taza en de ander naar fes (of tanger). en ze hebben alleen die van taza geknipt zal ik zeggen. en paar dagen later kwamen vliegtuigen en soldaten.

Ik weet niet zeker maar ik hoop dat er iemand het wel weet en het verteld :D graag met bronnen.


Dora

Citaat van: E3ber_Tastite op 16/09/2004 om 15:08:28
Citaat van: Ifri Ouatou op 16/09/2004 om 15:05:31
doe normaal joh we doen niets verkeerds
ayoema

Ayajjar prive dingen moet je prive doen, waar jullie het over hebben , heeft niets te maken met de 'Rol van de Izenayyen tijdens de oorlog'. En Lopende Lach weet dat.

allatif, kan me niet meer voorstellen dat ik zo was..haha :)
ach..jong en naief.
bij deze mijn welgemeende excuses.

Tagzeneyet

Wayoow die koning... zo erg! strax staan er videos op youtube van hem hoe hij bezig is hahah, sorry binnepretje

Maar over rif, toen de igzenayen tegen de fransen aan het vechten waren toen was khattabi toch in egypte?   En de oorlog begint tog met khattabi. Er werd tog het meest gevochten toen khattabi de leider was, steeds meer mensen sloten zich aan. maar van de meest igzenayen heb ik gehoord dat weinig igzenayen hebben gevochten tegen panje en frankrijk. De igzenayen hebben pas allemaal gevochten tegen frankrijk alleen. Woelah zoveel vragen:P maar nog eentje toen de igzenayen hadden gevochten tegen de fransen waren zij de enige stam of nog andere!       

Vraag het alleen voor de zekerheid en om trotser te zijn.   


naoual90

Citaat van: Tagzeneyet op 17/01/2008 om 21:10:51
Wayoow die koning... zo erg! strax staan er videos op youtube van hem hoe hij bezig is hahah, sorry binnepretje

Maar over rif, toen de igzenayen tegen de fransen aan het vechten waren toen was khattabi toch in egypte?   En de oorlog begint tog met khattabi. Er werd tog het meest gevochten toen khattabi de leider was, steeds meer mensen sloten zich aan. maar van de meest igzenayen heb ik gehoord dat weinig igzenayen hebben gevochten tegen panje en frankrijk. De igzenayen hebben pas allemaal gevochten tegen frankrijk alleen. Woelah zoveel vragen:P maar nog eentje toen de igzenayen hadden gevochten tegen de fransen waren zij de enige stam of nog andere!       

Vraag het alleen voor de zekerheid en om trotser te zijn.   




ik denk ook nog andere stammen erbij me opa andere familie hadden tgn ze gevochten

Knapknapperige

Weet ik niet of dit de echte reden was dat Ufkir op een dergelijke daad kwam. Sellam Amzyane zei in een interview met Mustafa Aarab Ufkir late'50s dat hij vroeg of hij wil bijdragen tot een staatsgreep tegen de Marokkaanse monarchie.




__________________________
Auto ruimte bewaren

egzeney0297

Bekendste strijder van gzenaya tegen frankrijk


moussaoui  mohammed ben bouayad

Mij overgrootopa

zijn naam staat als eerst op De monumenten lijst in anoual

Bekenste strijder  in marokko

onze familie heeft een troffee gekregen van mohamed 6 de koning

De igzenayen hebben een hele grote rol gespeeld in de  oorlog!

arriset

Citaat van: egzeney0297 op 18/08/2010 om 04:32:19
zijn naam staat als eerst op De monumenten lijst in anoual
welke knappe leugen :-)