Rol van Igzenayen tijdens de oorlog?

Gestart door king, 27/05/2003 om 00:48:29

king

Kan iemand mij vertellen wat de rol was van ikgzenayen( Geznaya) tijdens de tijd van A. El Khattabi?
Ik hoor vaak verhalen dat ze een groot aandeel hadden in het leger toen?

Dora

#1
he dat zou ik ook wel willen weten ja!!!

iemand een idee????

mara

#2

CiteerKan iemand mij vertellen wat de rol was van ikgzenayen( Geznaya) tijdens de tijd van A. El Khattabi?
Ik hoor vaak verhalen dat ze een groot aandeel hadden in het leger toen?
Lees oa 'Hassan II absoluut monarch van Marokko' van Gilles Perault en je zult veel weten.

ayned_m

#3
azul imazighen!

enkelreis naar de hele  ( tedkirat dhab ila al jahim) van mohamed arrais .

oufkir familie en bloed  ( oufkir al 3aila wa ddem)

als je deze twee boeken leest dan zou jij veel weten over igzennayen , niet alle igzennayen maar mohamed 3babou is een voorbeeld van.

tanemmirt
ayned

Sa3ieD

#4
Igzenayen woonde volgens mij in Frans Arif. Zo'n grote rol hadden zij volgens mij niet tijdens de Rif oorlog.

mara

CiteerIgzenayen woonde volgens mij in Frans Arif. Zo'n grote rol hadden zij volgens mij niet tijdens de Rif oorlog.
Het is overduidelijk dat jij je niet echt in de geschiedenis verdiept hebt eh.
Gratis tip mijnerzijds: lees bovenstaande boeken eens als je wilt.

masin2003

CiteerKan iemand mij vertellen wat de rol was van ikgzenayen( Geznaya) tijdens de tijd van A. El Khattabi?
Ik hoor vaak verhalen dat ze een groot aandeel hadden in het leger toen?

Ik ben zelf geen agzenay, maar igzenayen hebben netals andere Riffijnse stammen ook een grote rol gespeeld in de Riffijnse strijd.
De naam van de Rif leider: Martelaar abbas mesadi zegt al genoeg.alleen het was een periode later dan de tijd van abdelkerim.

zie een paar interessante links in een van mijn reactie op deze topic: http://www.amazigh.nl/cgi-bin/forum/awar.pl?board=Mededelingen&action=display&num=1054053254&start=87

masin2003

#7
Ik lijk nu net die nerd libi met al deze links. Hahahah

masin2003

Ik kwam net toevallig op een spaanse site even de namen tegen van de stammen die tegen de spanjaarden vochten (bij een van de confortatie's met imjahdhen).
Igzenayen staan er duidelijk bij.

Lees:
"El 17 de Julio, las harkas (partidas de guerreros) de Beniurriaguel, Ammart, Beni Tuzin, Gueznaya, Targuit y Ketama, lanzan un repentino ataque a lo largo de toda la línea española. Mientras tanto Berenguer, declaraba al diario El Sol, que la pacificación de Marruecos se realizaba con éxito y que no era menester el envío de nuevas tropas."

Bron: http://morido.wanadooadsl.net/desastre.htm


bothinzaar

#9
Salaam oe alaikum,

He dat is toevallig we wonen al 30 jaar of mer in Reu Abas almasadi in Bario Haddou. Ik wist niet dat die naam gerelateerd was aan een Rif leider.
CiteerIk ben zelf geen agzenay, maar igzenayen hebben netals andere Riffijnse stammen ook een grote rol gespeeld in de Riffijnse strijd.
De naam van de Rif leider: Martelaar abbas mesadi zegt al genoeg.alleen het was een periode later dan de tijd van abdelkerim.

zie een paar interessante links in een van mijn reactie op deze topic: http://www.amazigh.nl/cgi-bin/forum/awar.pl?board=Mededelingen&action=display&num=1054053254&start=87

mara

Citeerin Reu Abas almasadi in Bario Haddou.
En over welke plaats hebben we het dan?

bothinzaar

#11
Salaam oe alaikum,

Dan heb ik het over de plaats AL Hoceima
CiteerEn over welke plaats hebben we het dan?

Sa3ieD

#12

CiteerHet is overduidelijk dat jij je niet echt in de geschiedenis verdiept hebt eh.
Gratis tip mijnerzijds: lees bovenstaande boeken eens als je wilt.

Ik zei volgens mij, en inderdaad ik weet niet zoveel van Iqzenayen en hun rol in de Rif oorlog. Maar meneer de alwetende, als jij nou eens even opsomde waar de iqzenayen een bijdrage aan leverden dan kunnen mensen er misschien nog iets van leren.
Ik begin wel met de eerste okay?
1.Iqzenayen leverden wapens uit Frans gebied voor de troepen van Abdelkrim

Dora

#13
yoehoeeeeeee....mijn stammetje die toch wat betekend heeft voor de imazighen...oke nu voel ik me echt heel wat ;) hahaha.....

ber18kania

#14

Citeeryoehoeeeeeee....mijn stammetje die toch wat betekend heeft voor de imazighen...oke nu voel ik me echt heel wat ;) hahaha.....

wauw heb je toch nog wat te betekenen voor de imazighen ;) haha