Imazighen In de Toekomst

Gestart door Falku, 06/10/2001 om 00:07:45

ithran

#15
Ik ben bang dat als het zo door gaat er niks meer overblijft.
Ik zie heel veel mensen die het helemaal niks intereseert.
Ik sprak laatst een vader van een vriend van mij,
Ik dacht dat deze jongen gewoon tangawie was,omdat hij alleen maar daridja spreekt,en hij heeft mij nooit verteld dat hij gewoon riffie is,en dat zijn ouders gewoon deze taal praten.
ik schrok dus toen zijn vader gewoon mijn taal tegen mij sprak.
En zo zijn er heel veel .
Ik vraag me af of onze taal nog lang stand houd in elhoceima,en nador.

beni_bougafar

#16
azul

Wat er in de toekomst gaat gebeuren weet niemand. Maar wat we wel weten is dat de arabische overheersing van ruim 900 jaar de amazigh taal en cultuur toch niet heeft verslagen. Na 900 jaar arabische overheersing spreken we nog steeds Tmazight. Voor die tijd waren de Romeinen daar en ook hen is het niet gelukt om de Thmazight te laten verdwijnen.
Een echte Amazigh zal zijn oorsprong nooit vergeten. Dus ik zie niet wat de probleem zal zijn over 200 jaar.
Iets wat nooit gelukt is zal denk ik ook niet lukken in de toekomst!!!


Fous thek fous

Ps. sterker nog ik denk zelf dat de band tussen Imazighen alleen maar sterker gaat worden, en dat de taal uiteindelijk erkend zal worden.
Geboren als een Amazigh, leven als een Amazigh en sterven als een Amazigh!!!

Falku

#17

CiteerAzul Marra,

Hoe denken jullie dat het met onze taal en cultuur is over 200 jaar, hier in Nederland en Belgie?

Zullen we dan helemaal geassimileerd zijn en niet meer te onderscheidden zijn van Nederlanders of Belgen (afgezien van ons uiterlijk) of zullen we nog steeds onze taal spreken en onze cultuur behouden hebben?

Hoe zullen onze kleinkleinkleinkinderen zijn??

Azul marra,

Sommige zien het te negatief in. Ik persoonlijk zie een heleboel kansen en ik proef dat de huidige generatie weer opzoek gaat naar zijn taal. Ik bven er overtuigd van dat we in de nabije toekomst onderwijs in onze taal kunnen volgen en dat dat er steeds meer in onze taal zal verschijnen: boeken, gedichten, films, theaterstukken, muziek en noem maar op.

Het is belangrijk om je taal te geloven. Het grootste probleem is dat sommige de hoop opgegeven hebben. Als wij hoop hebben komt de rest vanzelf, zeker weten :)

Onze taal is niet uit te roeien, echt niet. Een voorbeeld. In Noord-Spanje sprak zo'n 30 jaar geleden nog maar een handje vol mensen Baskisch, een paar duizend maar. De taal is uiteindelijk erkend en er kwam onderwijs. En nu spreekt heel Noord-Spanje Baskisch.
Als er onderwijs komt in het Tamazight, hier in Nederland maar ook in Marokko uiteraard, zal de taal snel en krachtig opleven. Er zijn meer Imazighen dan Basken, dus als de Basken het kunnen kunnen wij het ook.

Het belangrijkst om onze identiteit te bewaren is geloven in onze taal en onderwijs in onze taal, dan zal het Tamazight over 200 jaar hier in Nederland springlevend zijn. Sterker nog: dan zullen alle programma's van NPS Marokkaans in het Tamazight zijn en zal de NMO een vooral moslim programma's maken voor Imazighen.

Er staan ons gouden tijden te wachten, zeker weten!

Nachin

#18
Azul,

Ik ben niet bang dat onze geliefde Thmazight ooit verdwijnt, zolang er een paar duizenden mensen die sterk geloven in hun taal en cultuur en deze met een volle overtuiging aan hun kinderen doorgeven, zal Thmazight in haar hernieuwde glorie voortblijven bestaan, sterker nog er is nu al een ontwikkeling gaande die de positie van Thmazight alleen maar versterkt.

Ik heb de overtuiging dat een goede basis die op een sterke besef van je eigen identiteit gefundeerd is, een zekere, positieve invloed zal hebben op het functionering van een gezonde gezin. De kinderen zullen zeker moeten weten waar ze vandaan komen en wie ze zijn, en dit wordt alleen bereikt als de ouders voor de juiste ingredienten zorgen, zoals een omgeving waar Thmazight centraal staat.      

Farid

#19
Zolang je het doorgeeft naar je kinderen en kleinkinderen en hen de waardes en de geschiedenis van de imazighen vertelt en hen ook leert schrijven in het tamazight, zie ik onze taal niet uitsterven in de volgende decennia.
Allah a3lam natuurlijk
Maar de opvoeding speelt hier wel een grote rol.

Dora

#20

CiteerZolang je het doorgeeft naar je kinderen en kleinkinderen en hen de waardes en de geschiedenis van de imazighen vertelt en hen ook leert schrijven in het tamazight, zie ik onze taal niet uitsterven in de volgende decennia.
Allah a3lam natuurlijk
Maar de opvoeding speelt hier wel een grote rol.
maar wat als de opvoeding allemaal in het arabisch gebeurd, ik werk (of ga inchallah werken) op een islamitische basisschool en ik kan je garanderen dat meer dan de helft van de kinderen een arabische opvoeding krijgt, terwijl ik wel altijd in het tmazight communiceer tegenover de ouders.

volgens mij is het tmazight echt langzaam aan het uitsterven en ik denk dat het grootste probleem nog altijd bij de imazighen zit en niet bij de arabieren, want ondanks hun bezettingen kun je toch wel je eigen kinderen tmazight leren en hun van hun cultuur op de hoogte houden, maar iedereen vind het arabisch zo belangrijk vanwege de islam.....idioten....

wallah ik heb daar collega's bij zitten waarvan ik dacht dat het arabieren waren maar ze spraken gewoon tmazight..ik schrok me echt dood man....accentloos arabisch maar tmazight spreken ze wel met een accent..raar toch???...de een was een abdars (mtalsi) een ander een awayecher en nog een paar maar die praten gewoon accentloos tmazight

maar voordat WIJ niet inzien en er bewust van zijn dat imazighen aan het uitsterven zijn, kunnen we niets doen. je hebt namelijk de steun van je broeders en zusters niet eens laat staan van anderen.

zienak

#21
Salaam,
Ik denk dat wij over 200 jaar op vlak van cultuur niet meer te onderscheiden zullen kunnen van de ned of belgische cultuur. Dit brengt met zich mee dat wij stil aan ook ons geloof achter ons zullen laten. Ik hoop dat dit niet zal gebeuren. Je geloof bepaalt grotendeels je cultuur het staat er niet los van. Ik ben berber maar vind mij zeker niet anders dan een arabier wij zijn moslims en het is tijd om daar ook zo over te denken, zekers hier in europa waar wij toch het zelfde zijn namelijk en ik hoop het moslim. Groetjes, hou je vast aan je geloof dan blijft de rest ook wel overeind.

Boharo

CiteerIk ben berber maar vind mij zeker niet anders dan een arabier

Mensen zijn allemaal hetzelfde. Imazighen zijn niet anders dan Arabieren en ook niet anders dan Fransen, Turken, Russen, Joden.
Citeerwij zijn moslims en het is tijd om daar ook zo over te denken,

We zijn moslims en dus het is tijd om daarover te denken!!
Sinds Imazighen bekeerd zijn tot de Islam beseffenden  ze dat ze Moslims zijn. Onze voorouders hebben daarover nagedacht, onze ouders hebben dat ook gedaan en we doen het ook. Dus ik snap niet dat je zegt 'het is tijd'. Hebben je ouders gezegd dat ze MAJOUS  zijn.! Bij ons niet!

Citeerzekers hier in europa waar wij toch het zelfde
We zijn niet hetzelfde als het gaat om gelijkheid.
Arabieren hebben meer rechten en vrijheid dan Imazighen.
Wat voor Arabieren geldt, geldt niet voor Imazighen.
1. Arabieren mogen hen kinderen Arabische naam geven en Imazighen mogen hun kinderen geen Amazigh naam geven.
2. Arabieren mogen op school Arabische taal leren en Imazighen mogen op school geen Tamazight leren.
3. Arabieren leren op school Arabische geschiedenis en Imazighen mogen op school geen Amazigh geschiedenis leren.
3. Dorpen, steden, weken, straten, verkeersborden zijn allemaal in het Arabische en Tamazight wordt in de straten van Marokko met tanken bestreden.
4. Arabieren zijn de baas op Imazighen. Arabieren bepalen en Imazighen voeren uit.
5. etc. etc.

avveroes

#23
azul,

ben het harstikke met je eens Munuza,
definitie volk: eigen geschiedenis, geschreven taal,grondgebied
inderdaad organisatie,organisatie en organisatie
hoe meer we over onze geschiedenis te weten zullen komen hoe sterker ons zelfvertrouwen..en inderdaad we hebben een geschiedenis waar je U tegen zegt.benieuwd naar dat nieuwe zelfbeeld.
denk es aan de zogenaamde berberrepubliek die aleen onstaat wanneer er een externe vaijandige kracht aanwezig was.
Ik heb er alle hoop in dat we het integratiegeschiedenis van de joden zullen overtreffen.
immers alle ingredienten zijn aanwezig in dat prachtige "gene" pool van ons.

leve de imazigh republiek (zonder grondgebied?)