Imazighen In de Toekomst

Gestart door Falku, 06/10/2001 om 00:07:45

Falku

Azul Marra,

Hoe denken jullie dat het met onze taal en cultuur is over 200 jaar, hier in Nederland en Belgie?

Zullen we dan helemaal geassimileerd zijn en niet meer te onderscheidden zijn van Nederlanders of Belgen (afgezien van ons uiterlijk) of zullen we nog steeds onze taal spreken en onze cultuur behouden hebben?

Hoe zullen onze kleinkleinkleinkinderen zijn??

halima

selam falku, ik denk dat we onze taalmisschien wel zullen vergeten. de jeugd van tegenwoordig spreekt volgesn mij de Imazighen taal al niet zo goed, ik spreek het ook niet zo goed. Ik hoop het te gaan verbeteren. Als we meer aandacht aan onze taal geven en meer over onze geschiedenis kome te weten dan is er een sprankje hoop in de toekomst voor de Imazighen. InshAllah. de groeten

Gert

Falku,

Ik wil je niet telleur stellen, maar kan jij een bevolkingsgroep aanwijzen die 200 jaar geleden naar Nederland is gekomen?

Of die 200 jaar geleden naar Marokko is gekomen?

200 jaar is wel een lange tijd niet? Dat is gelijk aan 6 á 7 generaties?

Groeten.

aith_mhand_u-yihya

Als wij ons vasthouden aan onze taal en cultuur en dit met passie overgeven aan onze kinderen en deze met dezelfde passie weer overbrengen aan hun kinderen dan is de kans zeer groot dat er over 200 jaar de Imazighen nog steeds bewust zijn van hun Amazigh-identiteit en zich aan hun taal en cultuur houden.

Een goed voorbeeld hiervan is de Joodse traditie die hier in Nederland en in andere landen nog steeds bij de Joodse bevolking leeft. De Joden wonen al heel lang in Nederland en toch hebben zij hun geloof en cultuur weten te behouden. Daarnaast hebben zij zich goed weten te integreren in de Nederlandse samenleving. (integreren hoeft dus niet samen te gaan met verlies van taal, cultuur en geloof).

alhoceima

aith mhand u-yihya,

Ik geef je in grote lijnen wel gelijk, alleen vind ik dat je ons niet met de joden moet vergelijken, want die komen als één groep naar buiten ook al hebben ze onderling problemen. Bij Imazighen is het juist andersom. Bij ons wil iedereen zichzelf laten zien hoe goed hij wel niet is, ook al is hij een analfabeet, toch wil hij dan een gedeelte van de gemeenschap vertegenwoordigen en zo zijn er veel die ook zo over denken. Vandaar dat we ook geen rol van betekenis kunnen spelen in Nederland.
Ik zie het eigenlijk heel somber in voor de toekomst, ik ben bang dat wij hetzelfde lot wachten als de donkere mensen in VS, iedereen weet dat ze oorspronkelijk uit Afrika zijn gekomen, maar meer ook niet.

gegroet zijt gij
A.

ithran

Wat is er mis met analfabeten?
Onze profeet was analfabeet.
Is dit soms iets slechts?

Gedduda

Ik zie het juist heel positief. Natuurlijk zullen er Imazighen zijn in de toekomst die geen Tamazight meer spreken en niets meer weten over hun cultuur, maar er zullen ook een heleboel Imazighen zijn die nog intensiever bezig zullen zijn met hun cultuur dan nu. Daar geloof ik in!

niesh

ik hoop zelf ook natuurlijk dat de amazigh taal en cultuur sterk blijft, alleen zie ik het niet zo gauw gebeuren. velen spreken het tamazight al niet zo goed, dus het overbrengen van de taal zal nogal stroef verlopen. daar komt ook nog eens bij dat vele imazighen met arabisch sprekenden trouwen en vaak is het dan zo dat de kinderen ook arabisch opgevoed worden. ik weet in ieder geval dat ik het tamazight nooit zal vergeten en altijd zal blijven gebruiken, (aangezien dat ook het eninge is wat ik kan spreken haha)

fosychar (Gast)

Ik ben bang dat over 200 jaar onze taal en cultuur helemaal verdwenen is als we ons niet in gaan zetten om ons cultuur en taal te behouden. Nu al spreken vele Riffijnen de taal heel slecht (ik helaas ook) of spreken het Rifijns helemaal niet meer. Riffijnse tradities hebben vele nu al niet meegekregen van hun ouders, laat staan dat deze tradities doorgegeven worden aan de volgende generatie. Daarnaast zijn er Rifijnen die zich schamen voor hun identiteit en/of het Riffijns als iets minderwaardigs beschouwen. Ondanks dat de meerderheid in Nederland uit de Rif komt, wordt Marokkaans als Arabisch bestempeld. Omdat ze in Nederland als Marokkanen gezien worden (dat zijn ze ook), zijn ze geneigd om meer met het Arabisch verwant te zijn dan met het Riffijns (ik denk dat dit vooral voor de volgende generaties geldt)

Om de Riffijnse cultuur en taal levend te houden is het belangrijk dat het op schrift gezet wordt. Er zouden dus boeken geschreven moeten worden of opnieuw uitgegeven worden die de Rifijnse cultuur en taal beschrijven. Daarnaast moet de mogelijkheid bestaan om het Riffijns (of Standaard Tamazight) te studeren als zelfstudie of als keuzevak op de middelbare scholen en universiteiten. Wat ook heel belangrijk is, is dat we moeten leren om trots te zijn op ons Riffijns, dat het Riffijns ook Marokkaans is en dat we moeten waken over ons erfgoed.

niesh

fosychar, ik sluit mij geheel bij jou aan. ik heb er niets meer aan toe te voegen

Tmazight (Gast)

Ik ben het helemaal eens met Fosychar, vooral met dit stukje:

CiteerOm de Riffijnse cultuur en taal levend te houden is het belangrijk dat het op schrift gezet wordt. Er zouden dus boeken geschreven moeten worden of opnieuw uitgegeven worden die de Rifijnse cultuur en taal beschrijven. Daarnaast moet de mogelijkheid bestaan om het Riffijns (of Standaard Tamazight) te studeren als zelfstudie of als keuzevak op de middelbare scholen en universiteiten. Wat ook heel belangrijk is, is dat we moeten leren om trots te zijn op ons Riffijns, dat het Riffijns ook Marokkaans is en dat we moeten waken over ons erfgoed.

Wij zullen moeten leren trots te zijn op onszelf en onze afkomst. Plus we zullen onze uiterste best moeten doen om niet te vervreemden van ons land. Heel belangrijk vind ik het contact met onze familieleden in Marokko, dat moet hoe dan ook in stand gehouden worden.

Gedduda

Azul luitjes,

Fosychar en Tmazight hebben natuurlijk gelijk. En ik geloof dat het allemaal goedkomt, ben niet zo pessimistisch als sommige hier :)

zuster

Haloa

Sorry hoor begrijp me niet verkeerd maar ik denk dat de wereld dan al vergaan is maar lahohalam

Mocht dat niet het geval zijn dan denk ik dat de volgende generaties de taal juist heel goed zullen beheesen
want ik heb heel vaak als ik een gesprek met ouderen begin het gevoel dat ik de taal toch niet helemaal goed beheers en heb dan ook altijd in me achter hoofd dat als ik insahillah kinderen krijg ik ze de taal goed ga leren insahillah

Beslama

awragh

azul,

Ik zie het toch somber in voor de meesten. Veel imazighen zijn zich helemaal niet bewust van hun taal en cultuur, en als zij zich al niet daarvan bewust zijn en veel aspecten vergeten, hoe moeten zij het dan aan de volgende generaties overbrengen?

Arabieren beschouwen bijvoorbeeld het tamazight als een soort hondentaal. Als je tegen een arabier zegt dat je geen arabisch spreekt, denkt hij dat je je moedertaal niet spreekt. De oudere imazighen schamen zich ook vaak voor hun taal en beginnen spontaan dat kapotte arabisch van marokko te praten.

Veel van de 2e generatie imazighen denkt ook zo, dat zal de teloorgang van ons hier in Nederland zijn.
Het positieve wat ik kan melden is dat we ons bewuster worden van onze indentiteit, dat blijkt uit o.a. deze site en bijv. de handtekeningenactie.

Munuza

Dag fosychar,

Leuk dat je een speciale lid bent geworden van rif.couscous.nl. Er is voor mij nog heel wat in te halen.

Wat betreft de toekomst van de Imazighen ben ik optimistischer dan jij. Het feit dat wij in Europa wonen maakt het ons bewuster van onze identiteit. Op het forum van Maghreb.nl had ik hierover een mening gegeven. Het enige gevaar dat de Imazighen bedreigd is de Arabische cultuur. Die hebben we nu 3000 kilometer achter  gelaten. Er ontstaat nu een proces van vervreemding van de Arabische cultuur. Dit is een eerste stap. Deze vervreemding is tegelijk een bevrijding. Het biedt ons de ruimte om een naar lang onderdrukte identiteit in ons te zoeken. Geschiedenis is het grootste wapen in deze zoektocht. Dit wapen wil ik met zoveel mogelijk Imazighen delen. Je merkte zelf al hoe sommige op geschiedenis reageerden op het andere Forum. Niemand die het zogenaamd snapte, maar zodra ik de islam ophemelde, wat in de context van de discussie terecht was, werd ik zeer verstaanbaar en kreeg zelfs een compliment vanuit een onverwachtse hoek.

De volgende fase ligt in onze handen, en dat is: organisatie. We kunnen van alles over dit land, Nederland, zeggen, maar het  biedt ons wel het recht en de mogelijkheid om onze taal en cultuur te kunnen conserveren en ontwikkelen. Kijk naar de Joden en de zigeuners. Dit is een goed voorbeeld. Van de Joden kunnen we een goede lering trekken. Twee duizend jaar na de diaspora, de xenofobie, de inquisitie en de holocaust wisten ze nog te overleven. Alleen het negatieve zionisme moeten we uiteraard verafschuwen. Nu voor ons, zoals Sartre het stelde, de tijd aangebroken om "naar de rede te vluchten." Vergelijk de positie van de Imazighen van nu t.o.v. 30 jaar geleden. Als het om bewustwording gaat van onze cultuur, is er veel vooruitgang geboekt. Economisch is natuurlijk het een drama, maar lijden maakt de mens creatief. Vrees niet, we zullen tot het einde der tijden blijven bestaan.

Groetjes,