Toen de profeet Mohammed tamazight sprak

Gestart door Touzani, 02/08/2002 om 11:57:39

Touzani

De Regraga- Imazighen van Haha (Sous) brachten een monotheistische godsdienst in praktijk en vereerden Jezus als boodschapper van God en niet als Zijn zoon.Ze geloofden dat Jezus een voorloper was die, voor zijn stijgind naar de hemel, de komst van een laatste boodschapper verkondigde, die de definitieve godsdienst zal brengen. Hun gellof berustte zich op de evangelie van Johannes: " Hij (God) zal u een andere Trooster geven" johannes, 14:16
de zelfde verse staat duidelijk geschreven in de Koran:" En toen Jezus, zoon van Marjam, zei: O kinderen van Israel, ik ben de boodschapper van God tot u, bevestigend wat vvor mij was van Tourah, en aankondigend een boodschapper, die na mij zal komen, wiens naam is Ahmed" Koran, 61:6
Toen de profeet Mohammed zijn nieuwe godsdienst verkondigde, leek de Regraga-berbers dat de voorzegging van Jezus in vervuling ging. Zeven van hun, later bekend als de Regraga-heiligen, hebben een reis naar de Arabie georganiseerd. Toen ze in Mekka aankwamen , gingen ze naar de moskee waar Mohammed met de Sahaba zich bevond.Een van hun voorstelde zich en vroeg in tamazight, de enige taal die ze spraken: wie van jullie de boodschaooer van God is?"

IK ga straks door

Touzani

De Sahaba (vrienden van de profeet) keken mekaar verbaasd want zoeen taal hebben ze nooit gehoord. Maar de profeet stond op en antwoordde: Dat ben ik, komt u tot mij.
De proffet Mohammed heeft hun de islam uitgelegd, in het tamazight natuurlijk, en toen ze treugkeerden naar Marokko, is hun gelukt de Imazighen van Chiadma tot de islam te bekeeren en vandaar is de islam in Marokko en later in heel Tamzgha (maghreb) verspreid.Deze zeven heiligen zijn begraven in Adrar uzzal(jbal hadid) in het noorden van Souira. Ze zijn heiligen (imrabdhen of igurram)
Sommige mensen kunnen twijfelen dat de profeet Mohammed tamazight sprak, maar wij moeten niet vergeten dat hij alle dialecten van Arabie kende, en dat de belangrijkste kenmerken van profeten is woonderen verrichten.
Het is dus duidelijk dat Imazighen de islam uit zijn oorspronkelijk bron gekend hebben, en dat de arabische invasie in Tamzgha was gewoon voor de buit [ ghanima(geld) en vrouwen (sabaya)]. En de islam mag niet opgelegd worden met geweld: " Er is geen dwand in de godsdienst" Koran, 2:256
De Arabieren hebben de geschiedenis van Imazighen vernietigd om hun colonialisme te rechtvaardigen.

Abrid

Azul,
Dit is echt interessant. Want de meeste zeggen dat de Islam pas met de komst van de arabieren in Tamazgha arriveerde. Dit zou die theorie weer helemaal omver kunnen werpen weet je dat.
Dat de islam in Tamazgha al wortels had terwijl er aan de overkant van S-Arabie nog een ander geloof werd belijd dat zal niemand kunnen of willen geloven. Allahu 3alim

Yasmine

Kun je ons vertellen waar je dit vandaan hebt welke bronnen je hebt geraadpleegt. Want dit is uitermate interessant.

gast

Dit is wel héééééééél interresant.Heb altijd gedacht dat de profeet Mohammed(s.a.w.s.)ongeletterd was en dat de openbaringen in een voor hem duidelijke taal(het arabisch)neer zijn gezonden.Volgens jouw,klopt dan niet alleen de wereldgeschiedenis niet,maar ook de amazigh geschiedenis klopt volgens jouw niet.Je hoeft de bron niet te vermelden want die weet ik al,er zitten er namelijk twee aan jouw handen.

Tasoussiet

Beste Irifien,

Zoals je kan lezen zijn de Sousse altijd een stam geweest die nieuwsgierig en de Ihraben altijd (nog steeds) een stap voor zijn. Hedendaags onderscheiden ze zich nog steeds onder de Marokkanen. Ik denk dat Touzani Ihahahen bedoelt; daar liggen inderdaad veel heiligen begraven. In heel Sousse worden nog steeds heiligen (Sidi Hayd SHeed, SIdi bou Semoust Lekobat,etc) vereerd, die eeuwen geleden veel voor de Islam en Imazighen hebben gedaan.Tegenwoordig wonen veel Ihraben in Chiadma. (Essaouira). Ik heb ergens lezen dat Isoussien de originele bewoners van Marokko zijn; Irifien zouden uit Libie overgekomen zijn en zich daarna in het Noorden hebben gevestigd. Isoussien zijn afstammelingen van de Masmouda. (ook ergens gelezen), of het klopt weet ik niet. Het is ook zo dat Ihraben veel Sousse gebruiken hebben overgenomen, wat ik van mijn familie heb vernomen.

Groetjes,

Tasoussiet.

Touhami

Jeetje! Wat een onzin allemaal. Straks beweren jullie nog dat de Profeet Mohammed een Amazigh was.
Swassa de oorsprobkelijke bewoners van Marokko?
De meeste Kabylers beweren zelfs dat de Swasa niet eens echte Imazighen zijn. Moeten we dat ook gaan geloven?
Lopen de Swassa voorop de Arabieren? Volgens mij lopen ze eerder achter de Arabieren aan en worden ze meestal gebruikt als een soort Toeristische attractie door de Arabieren.
We mogen best trots zijn allemaal hoor,maar niet zo overdrijven aub!

Touhami

ps:de Swassa onderscheiden zich in Marokko? Waar heb je het toch in godsnaam over?
7a7a een heilige plek? Voor zover ik weet wordt daar alles van achter gepakt en ik ken heel wat Swassa dit dat bevestigen.Nu is het ineens heilig!
Swassa zijn altijd muisstil geweest en nog steeds.Hier en daar zie je iemand die zich een beetje onderscheidt van de meeste Swassa en die zijn mond open durft te doen.Voor de rest zie je groepen zoals Ta7i7it en Tachinwit die zich heel goedkoop proberen te verkopen!

Voel je niet aangevallen hoor, maar ik geef altijd mijn eerlijke mening ondanks de te verwachten reacties!

Thireli

salaam aythma th soeythma,
heuuueueu wat is dat hier allemaal?dit verhaal heb ik nog nooit gehoord en ik twijfel daaraan mensen.Wij moeten toch niet enkel geloven in wat van ons is waarom kunnen wij niet accepteren dat hetgeen niet oorspronkelijk van ons is ook waardevol kan zijn??????
heu nog een vraag,behoort de maan ook tot de imazighen zoja dan vind ik toch wel dat we zo snel mogelijk in actie moeten schieten voor de arabieren of de chinezen het weeeeeeral gaan bemachtigen,allé strijden maar.....
wassalamoe halaykoem

Yasmine

:D:D:D:D:D:D:D:D
Ik wacht nog altijd op de bronvermelding.

Tasoussiet

Touhami,

Hou s.v.p. je beledigingen voor jezelf!!Isoussien hebben het veel beter dan Irifien; geef maar toe. Arabieren hobbelen achter Isoussien aan en niet andersom. Ik weet echt niet waarom jullie altijd met stomme en kinderachtige reacties komen; jongen, je bent gewoon jaloers.De ontwikkeling in de Sousse gaat door en in de RIF leven jullie in het verleden.
Voel je a.u.b. niet bedreigd door Isoussien.

P.S. Helaas ben ik hier in de minderheid, maar ik begrijp wel waarom.
Wat jij zegt is geen mening, het lijkt meer op een scheldpartij. Als ik over Irifien zou beginnen, dan zou heel Marokko het met mij eens zijn; wie is er dan in de minderheid? Denk na als je wat zegt!!! Geen wonder dat de regering de RIF zo minderwaardig behandelt als ze allemaal zoals jou zijn. Sire managh tamzt izen!!! Vorige keer vroeg je mij wel om SOUSSE muziek; nu beweer je dat ze zichzelf goedkoop proberen te verkopen. Hou maar liever op, mannetje.

Tasoussiet.

Dit is niet aan alle Irifien gericht; alleen aan diegene die aan een minderwaardigheidscomplex lijden!!!!!

Moha (Gast)

Azul

Touhami is een onzekere mennetje.
Jongen jij hebt niet het recht issousien of irifien aan te vallen.

Wij zijn allemaal imazighen, dus verwanten van elkaar.
Waarom ga jij de vuile was buiten hangen, hebben de arabieren je soms omgekocht???.

Touzani

Bronnen,

- H, de Castrie, Hesperis, Paris, 1924
-J. Hureau, Le Maroc aujourd'hui, edition jeune afrique, Paris, 1984

-In een artikel in het amazigh tijdschrift,"Tifawt" nr1, mars/avril 1994, schreef M. Chafik:"..jullie weten dat de profeet Mohamed tamazight heeft gesproken met een amazigh delegatie, daarom heeft hij onze taal vereerd..."
Imazighen wisten dat Arabieren een hongerige woestijn volk waren, daarom heeft een andere amazigh delegatie de tweede khalifa Omar ibn Alkhattab in Mekka bezocht.Ze hebben hem duidelijk gemaakt dat z Imazighen zijn en dat Tamzgha (noord-afrika) hun vaderland is.Ze hebben hem gevraagd de Arabieren te verbieden naar Tamzgha te komen, omar heeft positief gereageerd op hun verzoek.Maar helaas, de Fatimiden, de machthebbers in Egypt hebben, als wraak tegen Imazighen die de shietisme van de Fatimiden afwezen, toch de arabisch stam banu Hilaal toesteming gegeven om Tamzgha aan te vallen.DE hongerige woestijn stam bani helaal heeft alles verwoest, steden en landbouw en zelfs de moskee van Kairawan in Tunesie.Door de arabisch barbaars stam bani hilaal te bestuderen kwam de filosoof en historicus Ibn Khaldoun tot conclusie dat de Arabier een vernielend mens is( Ibn Khaldoun, Almuqaddimah, hoofdstuk 26)
Over de aanval van Bani Hilaal, zie de geschiedenis van Ibn Khaldoun, en ook Jean-Leon L'africain(Alhassan alwazzan), Description de l'afrique.

Ik ben eerlijk en ik verwacht de reacties van eerlijk mensen.

Yasmine

Bedankt Touzani jammer dat die boeken in het Frans zijn maar miscchien vind ik nog een vertaling.

mohamed_arifi

hie I'm mohamed ouene zouan aman
I don't know speak netherland so i will speak english to you hoping you wil understand me
Are someone here from ajdir temsame?