Hutu's en Tutsi's

Gestart door Yusuf, 27/07/2003 om 01:33:34

Yusuf

De klassieke versie van de geschiedenis van Noord-Afrika luidt als volgt: de oorspronkelijke bewoners, de Berbers of 'Amazigh', zijn achtereenvolgens gekoloniseerd door Feniciërs, Grieken, Carthagers, Romeinen, Vandalen en Byzantijnen, maar zijn uiteindelijk bezweken onder de invasies van de Arabieren (in de 7e-8e eeuw en nogmaals in de 11e-12e eeuw). Noord-Afrika wordt nu dus al zo'n duizend jaar gedomineerd door Arabische nieuwkomers die de 'Amazigh' teruggedreven hebben in hun berg- en woestijngebieden en hen bovendien cultureel onderdrukken. In de twintigste eeuw is er echter sprake van een 'Amazigh revival', een opnieuw ontdekte identiteit die zich o.a. uit in een eigen alfabet, een eigen vlag enz. Dit perspectief op de Noord-Afrikaanse geschiedenis wordt denk ik aanvaard door de meeste 'born-again Amazigh'.

Dit verhaal impliceert dat er twee bevolkingsgroepen in Noord-Afrika bestaan, vergelijkbaar met de situatie van Hutu's en Tutsi's in Rwanda. Helaas is de geschiedenis van Noord-Afrika veel te complex om die te reduceren tot zo'n tweedeling. We kunnen hooguit stellen dat er een taalkundig onderscheid bestaat tussen Arabisch-sprekende Noord-Afrikanen en sprekers van 'Amazigh'-talen. Er bestaan geen 'etnische' Berbers (en ook geen 'etnische' Arabieren) omdat er in de loop van een twaalftal eeuwen zoveel vermenging is opgetreden dat het domweg belachelijk is om je te beroepen op je 'Arabische' of 'Amazigh' komaf. Wie in Marokko (of Algerije) kan met 100% zekerheid beweren dat hij zuiver 'Amazigh' of 'Arabier' is?

De genoemde tweedeling is een farce die door de Fransen gebruikt is als 'verdeel-en-heers'-politiek. Franse academici opperden dat de oorspronkelijke bewoners van Noord-Afrika dichter bij Europa stonden dan bij de Oriënt en dat ze dus vatbaar waren voor kerstening.

In de hetze tegen de AEL door de Nederlandse politiek en media is dankbaar gebruik maakt van deze tweedeling. Ik schaamde me diep bij het zien van 'Amazigh' demonstranten tegen Aboe-Ja'ja'. De rijen sluiten? Een verenigd front in een tijd van verrechtsing en anti-islamisme? Nee. En wie waren de lachende derden? Leon de Winter, Barend en Van Dorp, Ronnie Naftaniël en ranzige CDA/VVD'ers. Het kan de gemiddelde Nederlander geen ruk schelen of die kut-Marokkaan een Arabier of Berber is.

Isefrawen

#1


wanneer houdt de misleiding en mishandeling nou een keer op? waarom al deze spelletjes? botten van hout? bang dat ze in brand vliegen? het gevoel dat je eeuwig op een gammele bootje zit op zoek naar rust en hoop? verdwaald op zee, bang dat je door de historische feiten water zult maken en verdrinkt? ik zal je maar kort beantwoorden.

de religie hebben we aangenomen, het arabisme is bestreden, het Tamazight leeft en zal door geen enkele propagenda (arabische fanatisme/neukolonisatie(met dank aan taXoudant!)/imperialisme of hollands vlaams politiek geklungel meer worden misleidt!!  
het tamazight en Tamazgha is ons doel, het leeft, het wordt onderwezen, onze kinderen spreken het!
wat de rechtse monsters van het westen van plan zijn laat mij in ieder geval koud! ik leef voor mijn eigen geliefde moederland!
en die sukkels (inclusief abou yah yah) die jij hierboven opnoemde kunnen we makkelijk aan!!

Yusuf

#2
Precies wat ik verwachtte: veel geschreeuw. Treurig. Geef argumenten, ga in debat.

Isefrawen

#3

CiteerPrecies wat ik verwachtte: veel geschreeuw. Treurig. Geef argumenten, ga in debat.
ik heb niks te debatteren, zo zijn de feiten;
ga maar ergens anders je politieke doelstellingen rondbazuimen, ik (en velen met mij) steunen de politieke boodschap van de AEL niet!! het zaait alleen maar onrust. het is een tactisch spel waarain we deze keer niet in zullen trappen.

Isefrawen

en trouwens Admin; ik kom hier niet om geconfronteerd te worden met de wanpolitiek van de AEL!!! dit is pure propagenda dat geen enkele waarde aan het Tamazight voegt.
wanorde dat de Amazigh wankel maakt.
IK TEKEN HIERBIJ BEZWAAR AAN!! DIT SOORT BERICHTEN MOETen GEWEERD WORDEN!!

Yusuf

Mag ik concluderen dat er in dit forum alleen pro-'Amazigh' gepraat mag worden? Ik zoek geen confrontatie, alleen maar een dialoog, waarin ook dingen gezegd mogen worden die niet iedereen bevallen.

Nota bene: ik heb absoluut geen banden met de AEL en wil daar ook niets mee te maken hebben. Als U/jij mijn eerste inbreng goed had gelezen dan was duidelijk geweest dat ik kots van elk soort nationalisme. Geen Hutu's en Tutsi's in Marokko!

Isefrawen

#6

dat je gelijk over hutu's en tutu's begint zegt eigenlijk al voldoende. je onkunde is zo hoog dat je een makkleijk prooi bent voor het ware nationalisme ---> het arabisme, de imperialisten!! dat zijn de echte nationalisten. wij strijden voor onze culturele erfgoed, dat heeft niets met nationalisme te maken, wij zijn een trots volk, we hebben niets te verbergen!
wij moorden niemand uit en zijn dat ook niet van plan in de toekomst, vredelievend zoeken wij een dialoog.
misschien (ik weet het wel zeker) dat een zekere eerder genoemd volkje tot de kannibalen gerekend kan worden.
maar ja, misschien dat je daar te onwetend voor bent.

Yusuf

#7
Ik zou heel graag verder met je willen praten maar ja, het is laat en ik ga naar bed en bovendien is jouw Nederlands mij iets te duister. Broeder, je mag trots zijn op je culturele achtergrond maar nationalisme is verwerpelijk wanneer het verwordt tot haat jegens anderen.

We zitten helaas op verschillende golflengtes: ik kan niets tegenover een bekrompen geest.

As-salaamu 'alaykum (is Arabisch).

Isefrawen

CiteerIk zou heel graag verder met je willen praten maar ja, het is laat en ik ga naar bed en bovendien is jouw Nederlands mij iets te duister. Broeder, je mag trots zijn op je culturele achtergrond maar nationalisme is verwerpelijk wanneer het verwordt tot haat jegens anderen.

We zitten helaas op verschillende golflengtes: ik kan niets tegenover een bekrompen geest.

As-salaamu 'alaykum (is Arabisch).

ja ga maar eerst je roes uitslapen, blijkbaar heeft die AEL-bijeenkomst je dronken gemaakt. kom morgen maar weer terug, misschien dat jouw ware bekrompen geest wat wijzer is!
blijkbaar is mijn taal te filosofisch voor jou om te begrijpen.

Azul! (is Tamazight)

Boharo

De topic heet Hutu's en tusti's, maar gaat over AEL.
Dit is de miljoenste topic over AEl en we zijn moe geworden van die Arabische racisten. We blijven niet eeuwig debatteren over die achterlijke club van de middeleeuwen.

Als je wil weten waarom sommigen tegen AEL zijn kijk hier:


http://www.amazigh.nl/cgi-bin/forum/awar.pl?board=Politiek&action=display&num=1058224021

Als je het Nederlands van Imazighen niets vind, ga dan discussiëren met de F. Winter, hij is even slim als je.
Je kunt niet snappen waarom Imazighen tegen het Arabische nationalisme van AEL zijn, maar je snapt jezelf wel waarom je tegen nationalisme bent.!

Boharo

CiteerMag ik concluderen dat er in dit forum alleen pro-'Amazigh' gepraat mag worden?
In ieder geval is dit Forum niet bedoelt voor Hutu's en Tutsi's. Mensen besteden hier geld en tijd voor Amazigh zaak en niet voor Arabische nationalistische propaganda of voor Hutu's.


Libi

#11

Boharo

CiteerDe klassieke versie van de geschiedenis van Noord-Afrika luidt als volgt:

Als een geschiedenis klassiek is, dan ij hij vals.
De juiste geschiedenis moet nu geschreven worden door Aboe Jahjah, Ahmed Azzouz en Mohammed Ben Zakour.

Arabieren beweren dat Imazighen komen uit Jemen.
Joden beweren dat Imazighen komen uit Israël.
Fransen beweerden dat Imazighen komen uit Frankrijk.

Maar archeologen hebben menselijke skeletten in Noord gevonden in de tijd dat er helemaal geen mensen waren in Europa, middenoost. Dus als je wilt fantaseren, dan moet je zeggen dat Arabieren en Europenen uit Noord Afrika komen, want dit is wat realistischer.

Iemand beweert hier dat Tamazight een Semitische taal is, maar dit is niet waar. Er zijn inderdaad sommigen woorden die zowel in Tamazight als in het Arabische voorkomen, maar dit zou nooit betekenen dat Tamazight familie van Arabisch is.
Mensen hebben allemaal dezelfde voorouders dus het is normaal dat dezelfde woorden in veel talen voorkomen.
Voorbeelden:
In Germaanse talen: aarde (NL) en earth (ENG),     in het Arabische aardh.
‘Maicha’ heeft in oost-Afrika  en in de middenoost dezelfde betekenis.
Zzien in het Tamazight heeft bijna hetzelfde betekenis als in het Arabische.




 Â 




Tamza

CiteerPrecies wat ik verwachtte: veel geschreeuw. Treurig. Geef argumenten, ga in debat.

Als je 'dit soort reacties' verwachtte, dan vraag ik mij af waarom jij dit uitgekauwde discussie-onderwerp gestart hebt. Of je bent gewoon een beetje dom, of je hebt de neiging masochistisch te zijn. Beide eigenschappen vind ik nogal akelig eigenlijk.

Je kan je vervolgens hooghartig gaan zitten gedragen, maar zoals je al hebt kunnen merken is men daar op z'n allerminst van onder de indruk. Het is hooguit lachwekkend. En irritant, irritant om de zoveelste plagiator het begrip 'verdeel en -heers tachtiek' te zien gebruiken.

Conclusie: je poogt andere mensen te diskwalificeren als discussiepartner door ze op hun taalgebruik af te rekenen (wat sowieso ontzettend zwak is, en in het geval van Jonas niet eens een probleem vormt) en door ze als 'bekrompen' te betitelen. 'Bekrompen' zegt de man die gauw zijn bedje opzoekt zodra hij de discussie niet kan regisseren zoals hij wil.

Deze persoonsanalyse was geheel gratis, Yusuf.

'Tannemirt' zeg je dan.

Isefrawen

#14

typische arrogantie van het oriënt
met een cliché mbo-niveau ambtenarentaaltje komt het heertje hier zijn zogenaamde opgedane kennis uitkotsen. met z'n kippenvleugels dreigend naar de leeuw.
pokpokpok... bang! dat was de staart van de leeuw.
het haantje lag met zijn snavel in de modder.
je achterlijkheid spreekt voor zich