Taloullit ta7ergant, De magische ring

Gestart door Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ, 12/07/2017 om 02:16:29

Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ



Taloullit ta7ergant (de betoverde ring)



Een jongen begon op een dag thuis een zwaard te slijpen en toen zijn moeder hem vroeg waarom hij dit deed, zei hij: “Als je mij geen 100 Dorro geeft, hak ik iemands hoofd af.” Zijn moeder gaf toe aan de eis en gaf hem het geld. Hij ging op de plaatselijke markt een duif kopen. Als antwoord op zijn moeder die wou weten waarom hij deze aankoop had gedaan, antwoordde hij: “We waren met tweeën, nu zijn we met z’n drieën”

Hij oefende daarna nog twee keer op dezelfde manier druk op zijn moeder uit, om nog een kat en een windhond aan te schaffen op de markt.

Op een dag keerde hij terug naar huis na een wandeling op de marktplaats toen hij plots een hond opmerkte die werd geslagen door zijn eigenaar. De jongen vroeg waarom hij het dier zo mishandelde waarop hij van de gemene man te horen kreeg: “ Als je zo bekommert bent om de hond, koop hem dan een stukje vlees” De jongen deed dat en zette zijn weg verder, maar de hond volgde hem en nam even later de gedaante van een man aan. De man zei: “ chek damdoukr, dfarayid (je bent een vriend, volg mij) “

De grond barstte open en de man daalde neer samen met de jongen. Beneden werd hij voorgesteld aan de moeder van de geest. Ze vroeg hem om een geschenk te kiezen uit een berg van juwelen en gouden munten. De jongen zei: “ik wil die ring daar”. De ring, werd hem gezegd, brengt elke wens in vervulling als je deze aandoet en eraan draait. De jongen werd weer naar boven geleid door de geest en hij snelde naar zijn moeder. Innas i yemmas: “yemma, arzouyay ichtn zi yassis n Ajdjid (vraag me een koningsdochter ten huwelijk, wilde hij van zijn moeder) Ze vond dit een heel gek idee maar besloot het toch aan de Koning te gaan vragen.

De bewakers lieten haar na een lange discussie, op aangeven van de Koning toch binnen. De Koning moest hard lachen met het aanzoek en antwoordde als volgt: “Als die zoon van jou, te paard, met een schotel glazen op zijn hoofd over eieren kan galopperen zonder een ei of glas te breken, mag hij één van mijn dochters kiezen, hahaha” De moeder keerde in een ongemakkelijke gemoedstoestand terug met dit antwoord en ze was verbaasd toen haar zoon zei: “geen probleem, ik ga er meteen naartoe”

Op het voorplein van het paleis, draaide hij even aan zijn ring en voltooide de opdracht zonder maar één ei of glas te breken. Iedereen was vermaakt en verrast door de onmogelijke uitvoering en de Koning hield woord en gaf hem één van zijn dochters. Met behulp van de magische ring liet hij een mooi huis optrekken voor zichzelf en zijn kersverse echtgenote. Hij hield zo veel van zijn vrouw dat hij haar de ring gaf, al bracht hij haar niet op de hoogte van de kracht van de ring.

Op een dag ging hij gewoon werken en zijn vrouw besloot wat te gaan rondwandelen langs de marktkraampjes. Daar had een sluwe juwelier zijn juwelen uitgestald. Toen de jonge vrouw voorbijkwam deed hij haar een voorstel: “ Aoutchma, issi min tazoud, mara thouchiday thaloullit ani igharm (kies wat je maar wil, als je mij maar die ring geeft die je aan hebt)” Ze liet zich verleiden door het voorstel en stond de kostbare ring af. Hij draaide aan de ring en wenste hen beiden naar een ver eiland zodat hij zowel de ring, als de mooie vrouw voor zich had.

Het nieuws bereikte haar echtgenoot en hij was kapot van verdriet. De kat en de duif stapten richting hun baasje die veel tranen liet. Hij vertelde zijn dierlijke vrienden waarom hij zo droevig was. Ze kwamen op een idee, de kat ging onophoudelijk ratten eten tot een rat hem kwam vragen: “waarom ga je zo gulzig en hevig tewerk, dat je onze aantallen al zo hebt uitgedund?” De kat zei: “Ik hou ermee op als jullie de vrouw en ring van mijn baasje opsporen.”

Drie ratten gingen op pad, op zoek naar de ring en na lang zoeken kwamen ze bij de juwelier. Hij was bij kaarslicht aan het slapen en had de ring in zijn mond omdat hij bang was deze te verliezen. De ratten hadden een plan; één rat zou de kaars uitblazen, een andere zou zijn neus kietelen met zijn staart en als laatste zou een rat de ring opvangen nadat de juwelenhandelaar had geniesd. Het plan lukte en ze gingen er met de ring vandoor. De kat was heel blij voor zijn baasje, maar hij moest nog een zee over zwemmen. De kat zwom met de ring in zijn mond en uiteindelijk werd de honger hem te veel en hij grabbelde naar een vis. Afgeleid door de vis, verloor hij de ring aan een vis die de ring opslokte. De kat was uiteraard teleurgesteld en het zou lastig zijn om dit slechte nieuws aan zijn baasje te vertellen.
Maar een wonder vond even daarna plaats. Vissers haalden hun netten aan de kust leeg en wierpen de windhond van de jongen wat vissen toe. De windhond vond de ring in de bek van één van de vissen.

Het baasje was enorm blij toen hij de ring terugkreeg. Onmiddellijk draaide hij eraan en hij wenste zijn vrouw en de schurk terug. De sluwe juwelier werd vermoord en het gezin herenigde zich, om verder een gelukkig leven samen te leiden.


Tannemirt aythma d souythma. Azul