Nasser Zefzafi,leider op wie de Rif al tijden wacht .

Gestart door Chatt in de wildernis, 27/05/2017 om 18:58:03

Chatt in de wildernis

Azul,

Zijn naam klinkt steeds nadrukkelijker in de Rif en ver daarbuiten, de man die gevestigde politieke partijen aanduidt als dwergen gezien het percentage van de bevolking dat op hen stemt. Gisteren is hij in gezelschap van gelijkgestemden de moskee ingelopen om te verhinderen dat de imam een brief zou voorlezen van de koning waarin stond dat de'fitna' op moest houden. Hij stelt dat een moskee een plek is om te bidden en niet om brieven van mensen voor te lezen.In zijn betogen geen grootspraak, hij kijkt regelrecht de camera in en zegt dat Marokko een dictatuur is met een schijndemocratie.

Een jaar geleden wist niemand wie Zefzafi was, maar nu gaat ieder gesprek in de Rif over Zefzafi en zijn 'Hirak'. Hij claimt de positie van natuurlijke leider van de Rif, en jong en oud, vrouw en man, rijk en arm, in alle lagen van de bevolking wordt hij op handen gedragen.  Hij spreekt tot ministers als zijn ondergeschikten, dwingt het Marokkaanse regime om zeven(!) ministers naar Al-Hoceima te sturen om de vlam niet in de pan te laten slaan.


Hij benadrukt als een moderne Gandhi dat de protesten vreedzaam moeten blijven verlopen, maar voor hoelang nog? Hij wordt door de politie gezocht om zich te verantwoorden voor de onrust in de moskee, wat zal er gebeuren als hij wordt veroordeeld? Ik betwijfel ten zeerste of de Riffijnse bevolking lijdzaam zal toekijken, de Rif zal vroeg of laat exploderen

Wat vinden jullie van Zefzafi?


Chatt is Zefzafista! Viva Zefzafi!!

















Botermes

#1
â´°âµ£âµ"ⵍ


Nasser heeft, in tegenstelling tot wat er in de media verkondigd wordt, zichzelf overgegeven en is dus niet opgepakt. Hoewel hij onder valse voorwendselen terecht moet staan, roept hij iedereen op de vreedzame protesten door te zetten, met de nadruk op vreedzaam.

Vanavond zal er overal in Rif juist buiten de moskee gebeden worden omdat die als politiek instrument
ingezet wordt. Bij ons hebben ze de plaatselijke imam de deur gewezen.

ⵜⴰⵏⵎⵉâµ"ⵜ

Chatt in de wildernis

Azul,

Tot nu toe is nog steeds niet duidelijk waar hij zich bevindt, maar vanmiddag hoorde ik van studenten dat hij in de nabijheid van Trougout is gearresteerd nadat een lmkaddem zijn verblijfplaats aan de autoriteiten had gemeld.

Ik denk niet dat hij zich overgegeven heeft anders hadden de leden van de Hirak dat gefilmd en gepubliceerd op social media.

Als ze hem opsluiten wordt hij martelaar en krijgt hij nog meer legitimiteit.

Viva Zefzafi!


miss.F.

Een moedige man is hij en hij beschikt over de nodige overtuigingskracht en charisma om zo'n grote groep mensen aan te spreken om de straat op te gaan.

Zefzafi for president I say  ;D

Chatt in de wildernis

#4
Citaat van: miss.F. op 31/05/2017 om 16:07:20
Een moedige man is hij en hij beschikt over de nodige overtuigingskracht en charisma om zo'n grote groep mensen aan te spreken om de straat op te gaan.

Zefzafi for president I say  ;D

Azul,

Als zelfs miss F. de revolutie preekt kan het niet meer mis gaan:-)

Vandaag is het doods in Al-Hoceima en omgeving, zelfs de bakkerijen zijn gesloten gebleven! Hij heeft zeker moed missy, maar hij is niet de enige. Mohamed Jelloul, de onderwijzer die na de protesten van 2011 werd veroordeeld tot vijf jaar is na een maand (!) uit de gevangenis weer opgepakt, waarschijnlijk omdat zijn telefoonnummer op Zefzafi's telefoon stond. Toen hij de gevangenis verliet stond er een mensenmassa om hem te verwelkomen. Hij mocht een kleine toespraakje houden en hij schijnt toen gezegd te hebben: ik ben blij om vrij te zijn, ik wens nu alleen even een beetje tijd met mijn familie en gezin door te brengen en tot slot: houd mijn plekje warm in de gevangenis want de makhzen is nog niet van mij af!

Vandaag las ik dat Shiitisch Iran de grote boosdoener is door grote sommen geld naar Zefzafi te sturen zodat hij het land kan destabiliseren. Primeur van Akhbar al Youm, in een andere krant stond dat in zijn huis een groot geldbedrag werd gevonden, dat hij steun kreeg van drugshandelaren. Terwijl iedereen die vanaf Al Hoceima richting Targuist rijdt, binnen 20 a 30 km tot Tanger wietplantages tot in de wijde omtrek kan bewonderen.

De vraag is wat ze nog gaan verzinnen om hem in diskrediet te brengen. Zefzafi's moeder gaf op social media een rondleiding door hun huis. Alles in dat huisje ademt eenvoud, bijna armoede uit en uitgerekend( de werkloze) Zefzafi is degene die geld ontvangt van zowel Iran, obscure buitenlandse organisaties die uit zijn op destabilisatie van Marokko door de loyaliteit van burgers naar de overheid (lees M6) te ondermijnen. How the f... is loyaliteit op te brengen voor een overheid die burgers op deze manier behandelt.

Het enige wat Zefzafi eist is een ziekenhuis met voldoende apparatuur, medici en capaciteit om mensen de reis (en kosten die dat met zich mee brengt) richting Rabat of Oujda te besparen.

Een universiteit zodat (arme) studenten uit de Rif regio niet het halve land hoeven te bereizen om te studeren. Nog een punt is dat intellectueel kapitaal verloren gaat doordat veel vaders en moeders het niet aandurven of de middelen niet hebben om hun dochter te laten studeren in grote (gevaarlijke) steden ver weg.

Werkgelegenheid, waarom is in de Rif vrijwel nergens een fabriek of grote werkgever te bekennen? Investeringen in werkgelegenheid gaan systematisch richting andere delen van het land, al vijftig jaar!

De repressie en corruptie moeten ophouden. De politie en andere wetshandhavers moet aan het verstand gebracht worden dat een uniform geen vrijgeleide is om burgers ronduit te bestelen.



Gisterennacht reed ik langs Ajdir en zag daar ik weet niet hoeveel militairen bij hun  legervoertuigen. De lichten van alle voertuigen waren gedoofd, niet een telefoonscherm dat verraadde dat zich daar iemand bevond, alleen de zo nu en dan brandende sigaretten D'r was maar een gedachte die in me opkwam: militaire bezetting door een vreemde mogendheid.




miss.F.

Ha die Chatt....hoe is het leven daar? Ga jij ons van verslagen voorzien?

Ik lees dat er inderdaad verhalen over Nasser Zefzafi in de wereld worden geslingerd, alsof een weldenkend persoon daarin zou trappen. Ze maken zichzelf alleen maar belachelijker.

Wat ik wel jammer vind is dat winkeliers die hun brood proberen te verdienen, gedwongen worden hun winkels te sluiten. Ik vraag me af welk doel dit dient, zo creëer je onbegrip voor de demonstraties. Als ze willen boycotten, laat ze de staatsbedrijven boycotten maar ontneem anderen niet de mogelijkheid om te (ver)kopen.



Chatt in de wildernis

Citaat van: miss.F. op 03/06/2017 om 16:48:29
Ha die Chatt....hoe is het leven daar? Ga jij ons van verslagen voorzien?

Ik lees dat er inderdaad verhalen over Nasser Zefzafi in de wereld worden geslingerd, alsof een weldenkend persoon daarin zou trappen. Ze maken zichzelf alleen maar belachelijker.

Wat ik wel jammer vind is dat winkeliers die hun brood proberen te verdienen, gedwongen worden hun winkels te sluiten. Ik vraag me af welk doel dit dient, zo creëer je onbegrip voor de demonstraties. Als ze willen boycotten, laat ze de staatsbedrijven boycotten maar ontneem anderen niet de mogelijkheid om te (ver)kopen.

Het leven wordt hier dankzij de Hirak alleen beter, ik heb de Marokkaanse autoriteiten nog nooit zo bang gezien. Overdag staat er om de paar km wel een roadblock die verdwijnt zodra het donker wordt omdat de politie zich onveilig voelt, de omgekeerde wereld. Soms breken er gevechten onderling uit tussen imazighen en arabischsprekende leden van de oproerpolitie. Gisteren werd de wijk Sidi Abid compleet omsingeld, werkelijk elke mogelijkheid om de wijk te bereiken werd afgesloten om de demonstratie te verstikken en toch wisten we het plein te bereiken.

De verdachtmakingen van de makhzen zijn niet nieuw, het was een beproefd middel maar het heeft aan effect verloren, niemand gelooft dat een werkloze protestleider wordt gestuurd door 'krachten uit het buitenland'. Hij is notabene nog nooit buiten Marokko geweest, wellicht niet eens buiten de provincie Al Hoceima.

De over overgrote meerderheid van de winkeliers worden absoluut niet gedwongen om mee te doen aan de staking. Ze zijn solidair met de Hirak en daarom blijven de winkels dicht, wat ik wel jammer vind is dat de staking voor drie dagen werd uitgeroepen.







Chatt in de wildernis

Citaat van: Massinissa op 04/06/2017 om 12:42:42
http://www.amazigh.nl/evenementen/steundemonstratie-voor-de-rif-in-rotterdam-op-4-juni-2017-vanaf-17-30-uur/

Ah,... Marcouch. Hij heeft tijdens zijn politieke loopbaan geen mogelijkheid onbenut gelaten om ons de grond in te trappen en nu krijgt hij een podium in de stad van minder-migranten Aboutaleb.

I Tfu.


miss.F.

Citaat van: Chatt zie Rifublique op 04/06/2017 om 16:36:25
Ah,... Marcouch. Hij heeft tijdens zijn politieke loopbaan geen mogelijkheid onbenut gelaten om ons de grond in te trappen en nu krijgt hij een podium in de stad van minder-migranten Aboutaleb.

I Tfu.

Helemaal gelijk! Vanwege zijn aanwezigheid van die slang zou ik een dergelijke bijeenkomst boycotten!

Wat is het laatste nieuws Chatt? Is er meer bekend over een vrijlating of een rechtzaak van de demonstranten?

Chatt in de wildernis

#10
Citaat van: miss.F. op 07/06/2017 om 15:48:18
Helemaal gelijk! Vanwege zijn aanwezigheid van die slang zou ik een dergelijke bijeenkomst boycotten!

Wat is het laatste nieuws Chatt? Is er meer bekend over een vrijlating of een rechtzaak van de demonstranten?

Slangen krioelen helaas overal, pas geleden heeft Benkirane (Benki in de volksmond, de ex-premier van de PJD die aan de kant werd gezet door M6  nadat hij na zes maanden kibbelen geen regering kon samenstellen) de ouders van Zefzafi uitgenodigd voor een gesprek. Iedereen kan zich voorstellen dat Zefzafi's ouders om hem vrij te krijgen desnoods met de duivel zouden spreken, maar iedereen in de Rif herinnert zich wat Benki de Premier tegen Mohcine Fikri's (de vishandelaar die dood werd geperst in een vuilniswagen) ouders zei : ''enterre ton fils et tais toi'' oftewel begraaf je zoon en hou je bek. Publiciteit rondom de dood van hun zoon diende te stoppen want het zou l'image van Marokko beschadigen.


Het laatste nieuws is dat er een kilometers lang cordon is gelegd om de wijk Sidi Abid. Het wordt demonstranten onmogelijk gemaakt om het plein te bereiken waar de demonstratie elke avond wordt gehouden. Daarom zijn de demonstranten naar een naastgelegen heuvel verkast, maar daar stond de volgende dag volop oproerpolitie.

Vandaag schijnen en weer activisten te zijn opgepakt, dus dit regime zet vol in op repressie zoals gewoonlijk. Over een vrijlating is nog niets bekend, wel dat de transfer van Zefzafi van Al Hoceima naar Casablanca illegaal is verlopen( artikel 270 en 21 du code penal). Een regering die wetten met de voeten treedt, vreedzame demonstranten uit elkaar slaat en beweert dat de wet en orde gerespecteerd dient te worden.

Zefzafi wordt vroeg of laat vrijgelaten, de makhzen heeft simpelweg geen keus.

miss.F.

Ik hou me niet zo bezig met de politiek en al helemaal niet met de Marokkaanse maar ik vond die Benikrane er onbetrouwbaar eruit zien, een echte politicus dus  :(
En je kan het zijn ouders inderdaad niet kwalijk nemen dat ze met mensen in gesprek gaan van wie ze hopen dat ze iets voor hen kunnen betekenen. Insha'Allah zal er iemand binnen de gevestigde orde met invloed zijn die het lef heeft om het optreden van de overheid te bediscussiëren.

Ik hoorde dat de winkels weer gaan sluiten, dat blijf ik jammer vinden want het treft het volk daar meer dan de bezetters. Zij krijgen hun voedsel en andere spullen wel aangeleverd uit andere steden.

Jij bent hoopvol gestemd Chatt, ik zie het niet zo gauw gebeuren dat ze de demonstranten vrij gaan laten. Ik vrees dat de geschiedenis zich weer gaat herhalen maar ik hoop vurig dat ik ernaast zit.

miss.F.

Lang geen update ontvangen Chatt, ik hoop niet dat ze jou ook hebben opgepakt..

Chatt in de wildernis

Citaat van: miss.F. op 21/06/2017 om 20:14:30
Lang geen update ontvangen Chatt, ik hoop niet dat ze jou ook hebben opgepakt..

Jouw bericht is hartverwarmend, Missy:-). Nee, ik ben vrij, maar niet om te gaan en te staan waar ik wil. Met vrienden zijn we een paar keer gaan demonstreren, maar het werd op een gegeven moment onmogelijk om Sidi Abid te bereiken door het cordon om en in de wijk. In elk straatje of steegje die naar Sidi Abid leiden staan groepen van vier tot tien agenten te posten, ook al kom je een groepje agenten voorbij, aan het eind van dat steegje staan ze weer. Je kan hen vriendelijk vragen om je vrije doorgang te verlenen, je kunt een beroep doen op je burgerrechten , je kunt witheet van woede, tierend en scheldend jezelf een doorgang proberen te forceren, niets helpt.

Ik heb een vriend van mij het cordon laten filmen terwijl ik hen voorbij reed en ik had het filmpje hier graag willen posten, maar die vriend werd dol toen hij zag dat op het centrale plein van Al Hoceima alleen (jonge) vrouwelijke agentes stonden. I vertelde hem dat hij mijn hele filmpje had verpest met zijn expletive laden commentaar jegens de 'fliquettes'. Hij keek me aan en zei: je kunt het geluid toch gewoon weglaten!

De tactiek die hier wordt gehanteerd is heel simpel, ieder die het waagt z'n hoofd boven het maaiveld te steken wordt opgepakt. Ze kijken naar video's die circuleren en pakken degenen op die aan het woord komen.

Wat me wel verbijstert is dat ze soms kinderen van veertien, zestien jaar oppakken,intimideren en een verklaring laten onderteken waarin ze beloven niet meer deel te nemen en weg te blijven van demonstraties.

Anyways, een vrij deprimerende toestand allemaal, het herinnert ieder van ons eraan waar wij vandaan komen. Een dictatuur zoals alle anderen, er bestaat geen 'exception marocaine' oftewel Marokkaanse uitzondering.

Het is trouwens niet alleen hier deprimerend, zodra ik mijn computer aanzet om het wereldnieuws te volgen probeer ik me geestelijk voor te bereiden voor wat komen gaat, maar het lukt maar niet.

Als ik me hier niet meer laat zien hoef je je geen zorgen te maken, Chatt's telefoon en computer liggen dan naast mijn televisie op de zeebodem van Tofino..

Srem a Missy.

 




miss.F.

Goed om te lezen dat je 'vrij' rondloopt Chatt. Je wordt er inderdaad niet vrolijk van, van die steeds grimmiger wordende verhalen. De vreedzame demonstranten worden nu echt op de proef gesteld en ik hoop dat ze stand blijven houden tegen de onderdrukkers.

Succes daar en probeer positief te blijven. Laat hen niet ook je gemoedstoestand van ja afpakken..

Alvast een gezegend Eid toegewenst!