Google, wat ons niet maar de Friezen wel lukt.

Gestart door Botermes, 02/04/2017 om 18:57:47

Botermes

â´°âµ£âµ"ⵍ


Een paar dagen geleden merkte ik tijdens een zoekopdracht op Google dat het nu ook in het Fries wordt aangeboden. Toen vroeg ik me gelijk af hoe het ook al weer zat met het Tamazight op Google translate. Ik had nog een jaar geleden meegedaan aan die petitie en toch lijkt er niets van terecht gekomen te zijn.

Het is gewoon stuitend want Friesland heeft net iets meer dan een half miljoen inwoners waarvan niet eens iedereen Fries is en toch krijgen zij het voor elkaar en wij niet. Ik heb dus gekeken hoeveel mensen die petitie hebben getekend en de teller staat nog maar op 29 duizend. Hoeveel Tamazight sprekers zijn er? Toch wel naar conservatieve schattingen een kleine 20 miljoen mensen verspreid over heel Tamazgha.


Nou weet ik niet of die petitie überhaupt van doorslaggevend belang is of via welk traject de Friezen het voor elkaar hebben gekregen maar het is eigenlijk wel beschamend dat 50 duizend handtekeningen moeilijk te halen zijn in 2 of 3 jaar tijd met zo'n grote bevolking.

Voor degenen die nog niet getekend hebben. Teken!

https://secure.avaaz.org/fr/petition/Societe_Google_Integrer_la_langue_Tamazight_sur_Google_Translate/?pv=46

Ghost

â´°âµ£âµ"ⵍ

Van de 20 a 30 miljoen Imazighen is zeker de helft analfabeet en dan trek ik er nog eens 10 miljoen mensen vanaf die geen toegang tot internet hebben of er geen gebruik van maken. Van de paar miljoen geletterden is een kleine fractie Imazighen bewust met Tmazight bezig en daaronder zijn er maar een paar duizend die het Tifininagh beheersen. 29.000 ondertekenaars is dus best veel als je verdisconteert dat er veel symbolische handtekeningen tussen zitten.

Net zelf getekend. Ik kende de hele petitie niet, Franstalig en onpraktisch van opzet. Zo missen ze honderden duizenden Imazighen in Nederland en Duitsland. Fransen vergeten de niet francophone Imazighen, daarmee is het bereik van de petitie een stuk kleiner.

âµ™âµ"ⴰⵎ âµ...ⴰⵡⵎ ⵎⴰâµ"â´°

Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

Azul,

Heb het jaren geleden gedeeld en getekend en nu terug via Amazigh forum op facebook gedeeld. Zoals eerder aangehaald is het een kwestie van Imazighen in de talen van de regio waar ze wonen, met een petitie in meerdere talen te benaderen.

Ayouz nwam