Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.

Gestart door Botermes, 16/03/2016 om 20:33:05

3ich

Citaat van: Zwart Hart Chatt op 23/05/2016 om 19:23:50
De vijandigheid tussen extreem-links en extreem rechts zal altijd bestaan. Wat ik niet begrijp is dat een Marokkaan extreem rechtse standpunten poneert zonder schaamte.

Je hebt overigens wel gelijk dat ik te radicaal en op de man reageer, ik zou me veel gematigder uit moeten drukken. Mea culpa...
Het gaat goed met me, Itchy:-) Dank voor je belangstelling.

Je hebt ongetwijfeld wel eens het liedje 'Imagine' van John Lennon gehoord?
Ik heb ooit een docu gezien van Jordan Maxwell (Echt een aanrader. Neem het met een korreltje zout)

Dat was echt een mind opener. Ze letterlijke woorden waren dat: the left wing and the right wing. Are in controll bij the same mind. Hij doelde meer op de Amerikaanse politiek met hun democraten en republikeinen. Dus de vleugels van de Phoenix worden bestuurd door 1 en dezelfde hersens.

Precies wat Brainpower jaren geleden zei: het maakt niet of het rechts of het links is! Want dat is precies wat een JINX is!

In het geval van vutymas linkt hij de vluchteling probleem en criminaliteit als een Riffijnse probleem. Dus m.a.w. hun zijn vluchtelingen als hun probleem maken krijgen wij als Riffijnen daar de schuld van. Dit is wel heel kort door de bocht...

Imagine is een andere woord voor fantaseren. Valt weinig te fantaseren in mij belevingswereld. Als je ziel uit je lichaam verkast zal die ter verantwoording worden geroepen. Ongeacht ras, religie, geslacht of wat dan ook.

3ich

Citaat van: Vutγmas op 24/05/2016 om 03:02:38
Ik had al een enorme hekel aan hem gezien het laatste contact dat ik met hem had dat geëindigd was in een ruzie. Met deze aap
Sorry,

Ik vind jou de gebeten hond. Weet niet wat er precies heeft afgespeeld en hoe goed jullie mekaar kennen in reall Life?

Maar, jij komt echt gefrustreerd en hatelijk over. En Chatt heeft die OG Hood Mentality. Hij blijft cool...

Vutymas neem het me niet kwalijk ik geef alleen me persoonlijke waarneming. Ik heb verder persoonlijk niks tegen je of met je... ;)



3ich

Jordan Maxwell: https://vimeo.com/120315056

Heb geluk gehad want al zijn docu's zijn te koop en worden verwijderd van youtube

Botermes

#33
Citaat van: 3ich op 27/05/2016 om 11:34:52
Sorry,

Ik vind jou de gebeten hond. Weet niet wat er precies heeft afgespeeld en hoe goed jullie mekaar kennen in reall Life?

Punk ass nigga kwam vaak naar mijn buurtcafé in Marokko, genietend van de gastvrijheid van mijn gemeenschap zijn vredespijpje roken, weet niet of je als buitenstaander in zijn gemeenschap zo makkelijk geaccepteerd wordt, maar goed. Via hier liet hij mij weten dat hij daar vaak komt en zo heb ik er een aantal keren wat tijd met hem doorgebracht. Hij heeft ooit als kind in mijn stad in Brabant gewoond en dat was dus eigenlijk de link die ik met hem had. Vaak gingen onze gesprekken van: Ken je die en die persoon, en dat nog etc.

De laatste keer dat ik hem zag was toen ik met hem naar het strand was geweest. In één van zijn posts waar hij met zijn beklag over mijn vermeende zweetlucht een sneer naar mij probeert uit te delen. Verbazingwekkend voor een nigga die zich vaak in het gezelschap bevindt van de meest ongure types waar het niveau van persoonlijke verzorging behoorlijk  te wensen over laat, maar goed. Zelf heeft hij vaak hetzelfde (donnay) tennis t-shirt en dezelfde stoffige jeans aan die in een zandbak lijkt te hebben gelegen.

Ik had al eerder met hem een geschil gehad maar ik zette mezelf daar makkelijk over heen. Niemand is perfect, dacht ik dan. Maar die dag dat ik dus met hem naar strand was geweest heb ik hem beter leren kennen. Eerder was het alleen zo dat ik een halfuurtje met hem aan tafel zat in het café. Hij maakte van die rare opmerkingen en sloeg bij vlagen van die rare toontjes aan waardoor het leek alsof hij dacht dat hij me voor de gek hield zonder dat ik het in de gaten had. Op een gegeven moment vroeg hij wat ik er van vond. Nigga dacht zeker dat ik nooit naar het strand was geweest! Ik weet echt niet wat voor poëtisch antwoord hij hoopte te krijgen dat ik het licht had gezien of zo. Hij doet zichzelf hier heel slim overkomen maar toen ik hem vroeg een basishandeling uit te leggen dat in het duiken gebruikt wordt, kon hij dat niet onder woorden brengen en zei dat hij dat niet kan uitleggen. ' Dat doe je gewoon' zei tie dan.

Het is een hele raar persoon, onderweg terug gedroeg hij zich heel passief agressief door heel de tijd  sip voor zich uit te staren zonder iets te zeggen. Dit is geen persoon die ik nog eens wil vergezellen concludeerde ik. Sinds die dag heb ik hem nooit meer opgezocht.

Een paar maanden later hier op het forum bij een topic over een stuk dat Tamza in de media geschreven had, komt hij mij schofferen omdat mijn Tamza gezinde mening die niet eens aan  hem persoonlijk geadresseerd was, hem niet beviel. Wie denkt hij wel niet te zijn? Na een woordenwisseling heb ik het er toen bij laten zitten.

2 jaar later, nu, komt hij mij weer opzoeken door te gaan zeiken over dingen die er niet toe doen in deze topic. En al negeer ik hem blijft hij nog doorgaan. Waarschijnlijk symptomen van de misstanden of tekortkomingen in zijn leven. Wat wilt hij van mij? Sorry, maar ik laat zijn tirannie echt niet over me heen lopen.


Botermes

Citaat van: 3ich op 27/05/2016 om 11:25:18
In het geval van vutymas linkt hij de vluchteling probleem en criminaliteit als een Riffijnse probleem. Dus m.a.w. hun zijn vluchtelingen als hun probleem maken krijgen wij als Riffijnen daar de schuld van. Dit is wel heel kort door de bocht...

Ik ben blij dat je dit ter sprake brengt. Riffijnen krijgen het van alle kanten te verduren omdat ze een minderheid binnen een minderheid in het kwadraat zijn. Moslim, Marokkaan, Amazigh en tenslotte pas Riffijn. Het gaat niet alleen om de Riffijn in NL maar de Riffijn overal, waar dan ook. De Riffijn is moslim dus elke keer als moslims in het hoekje geduwd worden verdedigt hij zichzelf als moslim en zijn mede-moslims. Wanneer Marokkanen worden gestigmatiseerd bestrijdt hij dat en komt hij op voor zijn mede-Marokkanen. Voor Imazighen springt hij ook de bres in om zijn mede-Imazighen te hulp te schieten. Maar wanneer het alleen om hem als Riffijn gaat, dan laten ze hem als een baksteen vallen. Zoek het maar uit!

Turk (of elk andere zichzelf moslim noemde): Sorry wij zijn moslims maar jullie zijn Marokkanen jullie hebben eigen issues, zoek het maar uit.

Niet Riffijnse Marokkaan: Wij zijn Marokkanen maar sorry, jullie Riaffa zijn een chaotisch volk. Wij zijn niet net als jullie zoek het maar uit.

niet Riffijnse Amazigh: Ja sorry, wij zijn Imazighen maar jullie van de Rif zijn allemaal criminelen en zitten in de drugs, zo zijn wij niet. Zoek het maar uit.

Verarabiseerde Riffijn: Ik ben trots dat mijn ouders/voorouders Riffijnen zijn maar het wordt tijd dat jullie een beetje modern worden. Sorry, het is niet verkeerd bedoeld maar je zult er op vooruit gaan als je die taal laat vallen en overgaat op 'L'3arbia'. Bovendien moeten jullie eens wat doen aan die bekrompen mentaliteit je bezig te houden met wat anderen doen. Daarom zijn wij in Tanger gaan wonen. Als je alleen maar Riffijn wilt blijven dan is het je eigen schuld!


De energie om voor zichzelf op te komen had hij reeds al verbruikt voor anderen. En daarom is hij de speelbal voor iedereen. Doet een beetje denken aan de naïeve bendelid die benderegels net iets te serieus neemt waardoor hij er uiteindelijk bedrogen uit komt.

Botermes

#35
Het is punt is dat je eerst voor jezelf dient op te komen voordat je voor anderen op kan komen. En doe je het liever net andersom dan houd je geen energie meer over om voor je zelf op te komen, en dan ben je altijd de pineut.

De vluchtelingenkwestie bracht ik alleen ter sprake om te laten zien dat ik me kan verplaatsen in de autochtonen die zich zorgen maken om de toekomst van hun land, door massa's mensen toe te laten die er hele andere normen en waarden op na houden. Dat kun je niet zo maar af doen als racisme. Het moet ter discussie gesteld kunnen worden, zonder enige taboe.  Door dat ik me dus in de oorspronkelijke Nederlanders kan verplaatsen, wordt mij dus verweten 'vervuld te zijn van zelfhaat' en dien ik verketterd en op een agressieve manier bestreden te worden. Sorry, maar mij ga je geen taboes opleggen door je eigen misplaatste visie als moreel hoger te achten. Ik kan me net zo goed ook in de vluchtelingen verplaatsen maar dat wil dan niet zeggen, dat de oplossing iedereen maar toe te laten moet zijn, terwijl minstens de helft niet eens echte oorlogsvluchtelingen zijn. Er zijn geen makkelijke oplossingen voor de vluchtelingenkwestie. En racisme roepen helpt ook niet..

Botermes

#36
Citaat van: Vutγmas op 28/05/2016 om 00:20:52
Ik ben blij dat je dit ter sprake brengt. Riffijnen krijgen het van alle kanten te verduren omdat ze een minderheid binnen een minderheid in het kwadraat zijn. Moslim, Marokkaan, Amazigh en tenslotte pas Riffijn. Het gaat niet alleen om de Riffijn in NL maar de Riffijn overal, waar dan ook. De Riffijn is moslim dus elke keer als moslims in het hoekje geduwd worden verdedigt hij zichzelf als moslim en zijn mede-moslims. Wanneer Marokkanen worden gestigmatiseerd bestrijdt hij dat en komt hij op voor zijn mede-Marokkanen. Voor Imazighen springt hij ook de bres in om zijn mede-Imazighen te hulp te schieten. Maar wanneer het alleen om hem als Riffijn gaat, dan laten ze hem als een baksteen vallen. Zoek het maar uit!

Turk (of elk andere zichzelf moslim noemde): Sorry wij zijn moslims maar jullie zijn Marokkanen jullie hebben eigen issues, zoek het maar uit.

Niet Riffijnse Marokkaan: Wij zijn Marokkanen maar sorry, jullie Riaffa zijn een chaotisch volk. Wij zijn niet net als jullie zoek het maar uit.

niet Riffijnse Amazigh: Ja sorry, wij zijn Imazighen maar jullie van de Rif zijn allemaal criminelen en zitten in de drugs, zo zijn wij niet. Zoek het maar uit.

Verarabiseerde Riffijn: Ik ben trots dat mijn ouders/voorouders Riffijnen zijn maar het wordt tijd dat jullie een beetje modern worden. Sorry, het is niet verkeerd bedoeld maar je zult er op vooruit gaan als je die taal laat vallen en overgaat op 'L'3arbia'. Bovendien moeten jullie eens wat doen aan die bekrompen mentaliteit je bezig te houden met wat anderen doen. Daarom zijn wij in Tanger gaan wonen. Als je alleen maar Riffijn wilt blijven dan is het je eigen schuld!


De energie om voor zichzelf op te komen had hij reeds al verbruikt voor anderen. En daarom is hij de speelbal voor iedereen. Doet een beetje denken aan de naïeve bendelid die benderegels net iets te serieus neemt waardoor hij er uiteindelijk bedrogen uit komt.

In elk geval verdedigt de Riffijn er zichzelf inclusief ook mee, hetzij als moslim, Marokkaan etc. Maar de Riffijn is alleen fanatiek als er reeds algemeen geaccepteerde ideeën bestaan onder grotere gemene deler. Voor zichzelf als Amazigh en Riffijn zijnde kan hij maar moeilijk voet aan de grond krijgen, omdat de grote gemene deler de Amazigh als eigendom beschouwt. Je bent ingelijfd, en wordt verwacht de doelen van de grote gemene deler te dienen. Voor zichzelf te denken wordt als bedreiging gezien, en met argusogen gevolgd. Dat is de status quo.

De Riffijn streeft wel naar emancipatie als moslim zijnde in het westen en terecht, maar als Riffijn en Amazigh zijnde heeft hij moeite met het emanciperen omdat hij nog altijd meer bezig is de grote gemene deler het naar zijn zin te maken.

Isefrawen

Wellicht omdat een hoop Irifiyen zich in gaten wanen van dijken waar ze geen vingers in moeten steken. Even afgezien van alle ruis dat in deze topic gaande is. Of nou ja, die ruis is juist datgene waar Irifiyen zich wellicht vaak hun vingers aan branden. Te emotioneel misschien. De passie. De vrucht van hun bestaan. Alleen weten ze zich vaak geen raad wat ze met die vruchten aanmoeten. Irrifiyen zijn passievruchten. Vruchten die door anderen geplukt worden. Omdat zelfhaat onder Riffijnen een groot goed is. Zie ze maar als vijgen. Ik ben sappiger en dikker dan die andere vrucht. Uiteindelijk vallen ze op de grond door het gekibbel onderling.

Chatt in de wildernis

#38
Citaat van: Vutγmas op 27/05/2016 om 19:56:31
Punk ass nigga kwam vaak naar mijn buurtcafé in Marokko, genietend van de gastvrijheid van mijn gemeenschap zijn vredespijpje roken, weet niet of je als buitenstaander in zijn gemeenschap zo makkelijk geaccepteerd wordt,
Mijn buurtcafe, mijn gemeenschap? Daar ga je weer! Een cafe is vrij toegankelijk voor iedereen, ongeacht waar je vandaan komt en ik woon op maar liefst vier kilometer afstand! Een aantal jaren geleden kwam zelfs iemand uit Krona dagelijks domino spelen. Het is niet jouw gemeenschap, het is van ONS allemaal.
Citeer
Verbazingwekkend voor een nigga die zich vaak in het gezelschap bevindt van de meest ongure types waar het niveau van persoonlijke verzorging behoorlijk  te wensen over laat, maar goed. Zelf heeft hij vaak hetzelfde (donnay) tennis t-shirt en dezelfde stoffige jeans aan die in een zandbak lijkt te hebben gelegen.
Armoede is geen schande, slechte hygiëne wel. Jij vindt iedereen in de Rif of zelfs Marokko onguur. Ik herinner me vooral je drie keer hardtrondig gegromd ''GOOR,GOOOR,GOOOOR, toen we het hadden over de plaatselijke markt. Ik verzocht je nog voorzichtig om niet een derde wereld land te vergelijken met Nederland of Europa, maar er was geen houden aan. Je hebt gewoon een schurfthekel aan deze regio en de bewoners ervan.
Citeer
Hij doet zichzelf hier heel slim overkomen maar toen ik hem vroeg een basishandeling uit te leggen dat in het duiken gebruikt wordt, kon hij dat niet onder woorden brengen en zei dat hij dat niet kan uitleggen. ' Dat doe je gewoon' zei tie dan.
Ik werd zo onpasselijk van je voortdurende ondervraging dat ik me voorgenomen had nergens meer op te antwoorden. Net als een ouder die na tien keer in korte tijd WAAROM? van een jengelend kind moet aanhoren
Citeer
Wat wilt hij van mij?

Dat je op z'n minst blijk geeft over een heel klein beetje medemenselijkheid te beschikken, niet meer en niet minder.

Je hoeft niet de naïeveling uit te hangen door iedere armoedzaaier in de wereld op te willen nemen, iedereen begrijpt dat een bepaalde natie niet alle ellende in de wereld op haar schouders hoeft te torsen, maar de asielzoekers die huis en haard zijn ontvlucht om het vege lijf te redden MOETEN geholpen worden!

Ons menszijn verplicht ons daartoe.

Botermes

#39
Citaat van: Zwart Hart Chatt op 04/06/2016 om 21:54:55
Mijn buurtcafe, mijn gemeenschap? Daar ga je weer! Een cafe is vrij toegankelijk voor iedereen, ongeacht waar je vandaan komt en ik woon op maar liefst vier kilometer afstand! Een aantal jaren geleden kwam zelfs iemand uit Krona dagelijks domino spelen. Het is niet jouw gemeenschap, het is van ONS allemaal.

Ik wens me op geen enkele manier met jou te associëren. You got that? Dat jij er je kifpijpje komt roken omdat je nergens anders terecht kunt, gewenst bent of om welke reden dan ook, wil niet zeggen dat ik niet meer van mijn gemeenschap kan spreken, a bouyazzan!

Citeer
Armoede is geen schande, slechte hygiëne wel. Jij vindt iedereen in de Rif of zelfs Marokko onguur. Ik herinner me vooral je drie keer hardtrondig gegromd ''GOOR,GOOOR,GOOOOR, toen we het hadden over de plaatselijke markt. Ik verzocht je nog voorzichtig om niet een derde wereld land te vergelijken met Nederland of Europa, maar er was geen houden aan. Je hebt gewoon een schurfthekel aan deze regio en de bewoners ervan.

De plaatselijke markt die in een modderpoel lag was ook niet om aan te zien. De 20/02 beweging in Bouayach beklaagde zich regelmatig via de luidsprekers er over, terwijl zij heus geen hoge standaarden gewend waren. Gezien het geld dat gestoken is in het vol bouwen met huizen in het gebied mocht men heus wel een fatsoenlijke markt van de gemeente terug verwachten. Nu is daar verandering in gekomen omdat mensen er voor gestreden hebben. Met alleen smeerkezen zoals jij die lijden aan de bekrompenheid van lage verwachtingen, en vooral alleen om zich zelf geven, gaat niets veranderen!

Nu je daar over begonnen bent, zal ik je toch even moeten herinneren aan die cynische uitspraak van je, dat het niet uitmaakt of ze een nieuwe markt zouden krijgen omdat ze er toch weer een puinhoop van zullen maken. Waar haal je dan de hypocriete arrogantie vandaan om mij te betichten van een schurfthekel te hebben aan de mensen en de regio?



Citeer
Ik werd zo onpasselijk van je voortdurende ondervraging dat ik me voorgenomen had nergens meer op te antwoorden. Net als een ouder die na tien keer in korte tijd WAAROM? van een jengelend kind moet aanhoren

Afgezien van dat je weer zwaar aan het overdrijven bent, laten we eens stellen dat je dat werkelijk zo hebt ervaren: Na die dag was je toch eindelijk verlost van me. Waarom blijf je mij dan toch weer contact met mij opzoeken? Terwijl ik me juist voorgenomen had nooit of te nimmer iets met je te maken wil hebben. Dat is namelijk de werkelijkheid waar je niet om heen kunt. 

Citeer
Dat je op z'n minst blijk geeft over een heel klein beetje medemenselijkheid te beschikken, niet meer en niet minder.

Anders wat? Komt meneer drugshandelaar van de moraalpolitie mij dan eens even een lesje leren, over wat ik op eigen initiatief wel en niet mag schrijven op dit forum?

Het zal zeker wel goed gaan met dat goudmijntje van je aan de Duitse grens, innit? Ik denk dat je niet zo erg van de ' Legalise it' bent
maar meer van het 'pakken wat je pakken kunt, no matter what'. Heeft niets met jaloezie te maken, hoor. Maar doe dan niet alsof je zo menslievend bent want dat ben je niet. Dat zul je ook niet denken van iemand die jouw kinderen, hoop het niet voor ze, van verdovende middelen zal gaan voorzien.

Citeer
Je hoeft niet de naïeveling uit te hangen door iedere armoedzaaier in de wereld op te willen nemen, iedereen begrijpt dat een bepaalde natie niet alle ellende in de wereld op haar schouders hoeft te torsen, maar de asielzoekers die huis en haard zijn ontvlucht om het vege lijf te redden MOETEN geholpen worden!

Ons menszijn verplicht ons daartoe.

Jij kunt niet eens zonder te parasiteren op wat anderen schrijven. En zelfs dan haal je er alleen selectief datgene uit wat bruikbaar  voor je is en het zodanig te vervormen om daar vervolgens je gal mee te spuien, wat natuurlijk van begin af aan de opzet en het doel  van het hele gebeuren is geweest. Je werkwijze is inmiddels wel bekend. Je misdragingen begrijpelijk te laten lijken. Dat is ook je grootste probleem, dat men door je gemanipuleer heen kan kijken. En dan ga je altijd weer zielig doen en klagen dat je zo verkeerd begrepen wordt, je poppenkast met  John Lennon's 'imagine' erbij te halen  etc. Flikker toch een eind op, zieke gast!

Als je nu zelf een topic had geopend over hoe erg je begaan bent met asielzoekers, door er een hele essay over te schrijven zou je nog misschien de voordeel van de twijfel kunnen krijgen maar je valt helaas door de mand. Elk weldenkend mens doorziet jouw werkelijke intenties en dat is de drang een zondebok nodig te hebben waarop je je dagelijkse stress en negativiteit kwijt kunt. Ik ben niet verantwoordelijk voor de leegte die je voelt in het miezerig kut leven dat je leidt. Ik sta daar volledig buiten en wens er niet mee opgezadeld te worden. Blijf je mij lastig vallen dan ga je daar echt wat van voelen.

Ik blijf niet waarschuwen.

3ich

Het is duidelijk dat je oud zeer heb, Vutymas. Het is die macho/mannen cultuur van Ait Bu3yach. Het is daar aftroeven wie de grootste ego heeft.

Over persoonlijke verzorging gesproken. Als men een praktiserende moslim is dan heeft hij altijd woedoe en schone kleren aan.

Goed! nu een inhoudelijke reactie: Marokko heeft ook een allochtone bevolking. Wist je dat? In Oujda zit het vol met donkerlingen. In Casablanca ook daar hebben ze zelfs een eigen afdeling op de markt. Dit is iets wat al duizenden jaren afspeelt. Dat noemen ze een open beschaving.

Die ideeën die je er op na houd zijn noch Islamitisch noch Amazigh!

Jij bent zelf een kind van een gastarbeider. Dus jij en ik moeten als geen ander weten hoe die mensen zich voelen. Die inlevingsvermogen is ver te zoeken...

Je moet die capiciteit hebben om het grote plaatje te kunnen zien om te begrijpen in welke situatie en status wij met ze allen in verkeren.

Verder moet iedereen weten hoe hij of zij hun geld verdienen. Persoonlijke vetes horen niet in een openbare/publiekelijke forum uitgevochten te worden.

3ich

Citaat van: Vutγmas op 28/05/2016 om 18:51:08
De Riffijn streeft wel naar emancipatie als moslim zijnde in het westen en terecht, maar als Riffijn en Amazigh zijnde heeft hij moeite met het emanciperen omdat hij nog altijd meer bezig is de grote gemene deler het naar zijn zin te maken.
Deze begrijp ik niet helemaal?

Wat is de Riffijnse of Amazigh voor jou?

In welke vorm uit zich dat?

Hoe kan de Riffijnse Amazigh beter emanciperen? En welke baat zou hij of zij daar bij hebben?

Botermes

Citaat van: 3ich op 05/06/2016 om 12:35:44
Het is duidelijk dat je oud zeer heb, Vutymas. Het is die macho/mannen cultuur van Ait Bu3yach. Het is daar aftroeven wie de grootste ego heeft.

Over persoonlijke verzorging gesproken. Als men een praktiserende moslim is dan heeft hij altijd woedoe en schone kleren aan.

Goed! nu een inhoudelijke reactie: Marokko heeft ook een allochtone bevolking. Wist je dat? In Oujda zit het vol met donkerlingen. In Casablanca ook daar hebben ze zelfs een eigen afdeling op de markt. Dit is iets wat al duizenden jaren afspeelt. Dat noemen ze een open beschaving.

Die ideeën die je er op na houd zijn noch Islamitisch noch Amazigh!

Jij bent zelf een kind van een gastarbeider. Dus jij en ik moeten als geen ander weten hoe die mensen zich voelen. Die inlevingsvermogen is ver te zoeken...

Je moet die capiciteit hebben om het grote plaatje te kunnen zien om te begrijpen in welke situatie en status wij met ze allen in verkeren.

Verder moet iedereen weten hoe hij of zij hun geld verdienen. Persoonlijke vetes horen niet in een openbare/publiekelijke forum uitgevochten te worden.

Je kunt niet tegelijkertijd Moeder Theresa en Pablo Escobar zijn. Je kent ongetwijfeld dat liedje  ' D amariken d amariken, a bou tnein igeman' van Twatoun wel dat over de 2 gezichten van Amerika gaat. Enerzijds als bevrijder maar anderzijds als onderdrukker en agressor de wereld domineren. Qa wanitin ruxa amya igi tag, yara ixfinas da d amariken.

Botermes

Citaat van: 3ich op 05/06/2016 om 12:44:29
Deze begrijp ik niet helemaal?

Wat is de Riffijnse of Amazigh voor jou?

In welke vorm uit zich dat?

Hoe kan de Riffijnse Amazigh beter emanciperen? En welke baat zou hij of zij daar bij hebben?

Met de Riffijn bedoel ik de gangbare gedachte die onder de Riffijnse bevolking heerst.
Het is altijd goed uit de schaduw te stappen van het systeem waarin je vast zit dat door degene die over je heerst, is ontworpen. Er bestaat een heel oud nummer van Whitney Houston waarvan ik de titel niet meer kan herinneren maar wel wat inspirerende woorden van de tekst. Het gaat als volgt: I decided long ago never to walk in anyone's shadow. If I fail, if I succeed at least I live as I believe. No matter what they take from me, they can't take away my dignity. Een heel mooi nummer.

Botermes

#44
Citaat van: 3ich op 05/06/2016 om 12:35:44
Het is duidelijk dat je oud zeer heb, Vutymas. Het is die macho/mannen cultuur van Ait Bu3yach. Het is daar aftroeven wie de grootste ego heeft.

Het is eerder een principiële kwestie, bradder. Stel dat ik ruzie met je maak waarvan jij denkt: laat maar zitten, ik heb geen zin in gezeik en je laat me maar lullen. Na een jaar of 2 ben je  met een topic bezig. Dat je fan van Feijenoord bent, ik noem maar wat, gewoon iets waar jij een bepaalde waarde aan hecht. En plotseling duik ik weer eens op en schrijf zoiets als: ach man, fuck Feijenoord, wat een kut ploeg, zeg. Natuurlijk is dat dan een vorm van disrespect dat eerder persoonlijk aan jou gericht is dan dat het maar slechts een mening over een voetbalclub betreft. Het is toch alleen maar de uiting van een trol gedrag. Bovendien is trol gedrag een heel algemeen verschijnsel op het web. Dat is wat nigga chatt aka schoorsteenveger van begin af aan op dit forum heeft gedaan. It's what trolls do for a living, zeg maar. Het geeft zin aan hun miserabel bestaan.

Een junk heeft een fix nodig en moet scoren, pas daarna is hij voldaan waardoor hij tot bedaren kan komen. Vandaar dat hij achteraf aan je schrijft dat hij eigenlijk spijt heeft en beter rustig aan had moeten doen etc etc. Laat je niets wijsmaken, het is een smerige leugenaar en bedrieger.

Kijk alleen al hoe hij zich altijd tegen jou heeft gedragen. Als hij een keertje aardig tegen je is, is dat alleen maar op zichzelf op de borst te kloppen, zo van: Kijk eens wat voor goed en sympathiek mens ik kan zijn. Niet omdat hij je  als mens met een independent mind op gelijke hoogte ziet.

Citeer
Goed! nu een inhoudelijke reactie: Marokko heeft ook een allochtone bevolking. Wist je dat? In Oujda zit het vol met donkerlingen. In Casablanca ook daar hebben ze zelfs een eigen afdeling op de markt. Dit is iets wat al duizenden jaren afspeelt. Dat noemen ze een open beschaving.

Makas (mamech)  open beschaving? Die term zegt mij niets tenzij je dat nader kunt verklaren. Denk je dat christelijke Imazighen massaal bekeerd zijn omdat ze zagen hoe superieur islam was? Zelfs bekeerde Imazighen werden als vuil behandeld tot dat ze het na 50 jaar helemaal zat werden en massaal in opstand kwamen. Maar laat maar zitten, weet je wel. Ik koester heus geen eeuwige wrok jegens de antieke arabieren en islam en daar gaat het ook helemaal niet om. Ik heb zelfs een keer op youtube een heel intense discussie gevoerd met een Perzisch nationalistische atheïst, waarin ik het opnam voor islam en de Arabieren, omdat hij alles wat Arabisch en islamitisch als bron van het kwaad zag en dat vond ik wel wat te ver gaan. Ik als zelfbewuste en agnostische Amazigh die op kwam voor de Arabieren en islam, wie had dat ooit gedacht. Ik heb in die discussie de historische feiten nooit ontkend maar juist onderschreven en benadrukt dat dat geen reden is om een hele beschaving en bevolking te haten, dat we ondanks alles een gedeelde geschiedenis hebben. En aan het laatst was hij tot een gedeeltelijke inkeer gekomen en heb ik zelfs veel positieve reacties van andere Iraniërs gekregen.

OK, wat betreft zwarte Afrikanen in Marokko durf ik zelfs zo ver te gaan om te bekennen dat wij zelf ook een paar procent zwart zijn. Noordelijke Imazighen zijn gemiddeld zo'n 5% zwart, hoe zuidelijker landinwaarts  hoe hoger dat percentage er natuurlijk ligt. Er bestaat zo'n test die je kunt afnemen om te kijken uit welke gebieden in de wereld je voorouders afkomstig zijn, ancestral DNA geloof ik. Ik ben eigenlijk wel een beetje nieuwsgierig of ik eventueel zwarte voorouders heb. Misschien dat dat mijn obsessie met reggae muziek en de afro-Amerikaanse cultuur kan verklaren. Nee, ik ben al bijna 2 jaar clean van de cannabis :D

Noordelijke Imazighen zijn zelfs tot 25% Europees. De rest is natuurlijk gemiddeld merendeels autochtoon Amazigh en tot 20% Midden Oosters. Ik neem me zelf natuurlijk voor dat het niet uitmaakt wat de uitslag is, omdat ik uiteindelijk gewoon mezelf identificeer als Riffijnse Amazigh Marokkaan. Aan de andere kant denk ik ook weleens dat het helemaal niet hoeft en dat het maar weggegooid geld is, 100 euro. Vooralsnog blijft het een optie.

Sorry dat ik daar te ver over door ben blijven drammen. Laat ik het even kort houden, ik vind dat migratie normaal is maar denk dat massamigratie een hoop ellende kan veroorzaken.


Citeer
Die ideeën die je er op na houd zijn noch Islamitisch noch Amazigh!

Jij bent zelf een kind van een gastarbeider. Dus jij en ik moeten als geen ander weten hoe die mensen zich voelen. Die inlevingsvermogen is ver te zoeken...

Je moet die capiciteit hebben om het grote plaatje te kunnen zien om te begrijpen in welke situatie en status wij met ze allen in verkeren.

Kifesh a bradder? Het grotere plaatje is toch juist dat je het niet alleen van de positie van de migranten bekijkt. Uiteindelijk zijn mensen onder veilige omstandigheden in de eigen regio beter af, zodat ze terug kunnen keren als de oorlog voorbij is. Een tijdje geleden zag ik een docu over gedesillusioneerde Syriërs die nadat ze aangekomen zijn in Europa zich het volgende gerealiseerd hebben: home land is everything.

Hetzelfde geldt voor Afrika, de EU gaat ook meer in dat soort landen investeren zodat de mensen ze niet hoeven te ontvluchten. Er komt een droogte aan waardoor meer Afrikanen zullen komen aankloppen bij de poorten van Europa. Ze zullen die dictators ook
juist niet meer moeten belonen maar juist straffen voor de instabiliteit die ze er creëren.

Het gezond verstand zegt dat mensen beter op eigen benen moeten leren staan. In het Midden Oosten moeten ze ook maar eens ophouden met dat sektarisch geweld daar. Ik denk dat secularisme een uitkomst kan bieden maar aan de andere kant liggen de verschillende stroming te veel verankerd in een vorm van tribaal denken. Je bent niet alleen Sjïet, Alawiet of Soenniet in overtuiging maar ook in etniciteit. En daar kunnen zij heel moeilijk over heen komen, Saddam was toch seculier en zelfs toen bleven die tegenstelling bestaan. Het trieste van wat er nu gaande is, is dat de soennitische bevolking opdraait voor de misdaden die gepleegd zijn door ISIS. Als Soenniet sta je ook voor een dilemma, de Koerden en de Sjieten staan aan de poort, hen vertrouw je eigenlijk ook niet maar je wilt ook niet voor ISIS vechten. Of je zal maar eens christelijk zijn. Vergeet niet dat het christendom een Midden Oosterse religie is die daar bijna helemaal is uitgeroeid. Het is gewoon een hoop ellende daar maar ze zullen het echt zelf moeten oplossen.