Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.

Gestart door Botermes, 16/03/2016 om 20:33:05

Botermes

#45
Ik voel me nog verschuldigd de link tussen Riffijnen, die overal de schuld van krijgen, en de vluchtelingenkwestie nader te verklaren. Mijn eerste post was een reactie over een stuk dat Leon de Winter geschreven had waarin het er in grote lijnen op neer kwam dat men niet zomaar vluchtelingen kan toelaten zonder 2x na te denken over de implicaties die dat mogelijk in de toekomst met zich meebrengt. Riffijnen kwamen er aan te pas om als voorbeeld te dienen ter demonstratie van de mislukte integratie van een moslim volk, en zo zullen die anderen ook wel zijn, was het ongeveer het moraal van zijn verhaal. Wij hebben ook te kampen met veel issues, maar dat naar mijn mening zijn oordeel iets kort door de bocht was.


Ik kan eerlijk gezegd eigenlijk niet eens namens de Riffijnse gemeenschap spreken omdat ik geen weerspiegeling ben van de doorsnee Riffijnse Nederlander. Desalniettemin zullen er heel wat Riffijnen zich in mijn visie kunnen herkennen en ik schrijf dit vooral om hen een riem onder het hart te steken omdat ze het moeilijk hebben dit in het dagelijks leven ter sprake te brengen binnen de gemeenschap. I know you're out there!

Ik zie mezelf ten eerste als een agnostische Nederlands Westerse Riffijn die zich onderdeel kan voelen van een algehele moderne Riffijnse cultuur, die naast modern ook inspiraties kan opdoen uit het historisch Amazigh verleden. Toen ik 3 jaar geleden in contact kwam met de plaatselijke Amazigh activisten tijdens mijn vakantie voelde ik dat er eindelijk een plaats voor me was waar zich mensen bevonden met wie ik veel gemeen had en dat mijn westerse achtergrond er niet toe deed, ons gemeenschappelijk streven is namelijk veel sterker: de miskende Amazigh identiteit binnen onze samenleving van een steviger ondergrond voorzien. Eindelijk was er een plaats waar ik mensen met 'azul' kon groeten en met 'timensiwin' een goede nacht kon wensen. Mensen met liberale ideeën die religieuze doctrines in twijfel trekken of helemaal afwijzen en dat de gelovigen onder hen er helemaal geen moeite mee hebben en dat de gelovigen daarmee toch zeker een vorm van respect en bewondering afdwingen. Ons gemeenschappelijk streven is sterker, zoals ik al eerder aangaf. Dingen die je normaal niet voor mogelijk houdt bespreekbaar te maken met de nominale Riffijn of Marokkaan zonder in een conflict te raken.

Ik bewonder de Brits-Pakistaanse Maajid Nawaz, heb een tijdje op youtube zijn publieke debatten en discussies gevolgd. Ik denk dat hij model staat voor wat ik eerder aangaf, dat islam aan een reformatie toe is en dat dat mogelijk de beste lange termijn oplossing is. Ik ben geen moslim meer, maar ik heb wel vanwege mijn afkomst een islamitisch achtergrond en ben daar toch wel op één of andere manier mee beïnvloed. Ik ben dus in een bepaalde opzicht een culturele moslim. Ik eet geen varkensvlees bijvoorbeeld, dat krijg ik er maar niet uit gestampt. Zoals veel Joden eigenlijk meer cultureel joods zijn dan dat ze het geloof praktiseren. Wij zijn de nieuwe Joden.

Ik heb hier een discussie van Maajid Nawaz met Ayaan Hirsi Ali waar in het islamisme en het leven van Mohammed met een kritisch oog besproken kan worden.

https://www.youtube.com/watch?v=SV_GMeZ_XmA


In de hoogtij van Amazigh.nl hebben hier vaak gelovigen gestreden tegen de atheïsten en omgekeerd, of geloof slechts bedrog was en er geen god bestaat of juist wel, de kwestie of er überhaupt  zoiets bestaat als ' het ware geloof' etc. Al die dingen zijn van een ondergeschikt belang als je je realiseert dat religie voor heel veel mensen antwoord biedt op de 3 levensvragen: Wie zijn wij, wat doen wij hier en waar gaan we naar toe. Voor mij persoonlijk vind ik in geen enkele Abrahamistisch geloof of welk andere dan ook mijn heil of te vrede stellende antwoorden dus blijf ik agnostisch wat er eigenlijk op neer komt dat ik gewoon niet weet wat er na de dood komt. Ik zie wel wat er op me afkomt als het zover is. Maar voor dat ik dood ga wil ik leven, live life to the max! Het maximale van mijn eigen kunnen er uit halen en iets achterlaten. Getting a degree in science om mee te beginnen, waar ik al aan begonnen ben.


Botermes

#47
Citaat van: 3ich op 19/06/2016 om 16:25:07
Nee joh! Dat zijn we helemaal niet.

Niet ' helemaal niet' maar eerder ' niet helemaal' of beter ' ver van helemaal'. Het is geen geheim dat de joden een sterke lobby bezitten waar wij alleen van kunnen dromen. Het gaat er om dat je mijn opmerking in de bedoelde context kan plaatsen. In, oké, slechts enkele opzichten zijn wij wel degelijk met joden te vergelijken. Iemand kan van Joodse afkomst zijn en geen volger zijn van het joodse geloof maar toch zal hij vaak als jood aangemerkt worden, en ik zie dat dat nu ook met moslims gebeuren.

Laat mij eens even een voorbeeld geven. Ongeveer een maand geleden werd iemand met een islamitisch achtergrond voor het eerst in de geschiedenis in Engeland de burgemeester van Londen. In de kranten stond het vol van ' London's first muslim mayor', en dat terwijl de persoon in kwestie vaak in interviews aangegeven heeft niet gelovig maar agnostisch te zijn. Maar dat weerhield de mensen er toch niet van om hem alsnog als moslim aan te duiden. Mensen stoppen anderen graag in hokjes ook al horen die er niet in thuis.