De Zwarte Piet van Tamazgha

Gestart door buɛluz, 26/11/2014 om 00:02:16

buɛluz

Het is alweer een poos geleden dat ik hier op dit forum heb gepost, maar zo te zien heb ik vrij weinig gemist.

Om de draad weer op te pakken zou ik natuurlijk hier weer een van de zoveelste topics kunnen openen over hoe Imazighen in hun eigen land (of nota bene in hun eigen televisiezendtijd) "respectloos" behandeld worden. Hiermee wordt getracht de Amazigh in een slachtofferrol te plaatsen, die tot op de dag van vandaag flink lijdt onder de culturele (en raciale?) onderdrukking in zijn eigen thuisland.

Dit ga ik dus niet doen. Aangezien je met zo'n discussie alleen maar open deuren kan intrappen. De uitkomst hiervan staat vooraf al vast. In de meeste gevallen zijn de Imazighen dan de good guys, die onze medelijden / sympathie verdienen en de Arabieren (of verarabiseerde Imazighen?) zijn een stelletje discriminerende bad guys zijn, die onze afkeer verdienen.

Weinig vernieuwend, toch?

Vandaar dat ik dit topic liever wil wijden aan iets wat totaal anders is. Iets waar de meeste Imazighen waarschijnlijk nog nooit aan hebben gedacht of wellicht liever niet mee geconfronteerd willen worden. We kennen onderhand allemaal wel het beeld van de discriminerende Arabier tegen de gediscrimineerde Amazigh. Maar dat is slechts 1 verhaallijn van rassenhaat in Tamazgha.

Er is ook nog een ander verhaallijn van racisme, namelijk die van de Zwarte Piet van Tamazgha.

Deze verhaallijn is vele eeuwen (millenia?) ouder en zit ook dieper genesteld in de psyche van de oorspronkelijke bewoners van Tamazgha. Binnen deze verhaallijn is de Amazigh niet meer het lijdend voorwerp, maar behoort hij zelf tot degenenen, die aanzetten tot haat jegens andere volkeren. In dit geval dus jegens de Zwarte Piet van Tamazgha. Wij Imazighen denken graag over onszelf dat wij gelet op de Arabische ervaring enigszins oog hebben voor inheemse volkeren die elders in de wereld ook cultureel / sociaal / politiek onderdrukt worden in hun eigen land (voorbeeld Amazigh-Koerdische relatie of Amazigh-Catalaanse link).

Om te illustreren hoe diepgeworteld de (rassen-)haat is van Amazigh tov. de Zwarte Piet, wil ik graag verwijzen naar het artikel De slaven â€" Abid- Al-boekhri- beheersen Imazighen in Marokko van Ali Lahrouchi afkomstig van de website AmazighTimes.com. In dit artikel probeert Ali hetzelfde meelijwekkend beeld te schetsen van de gediscrimineerde Amazigh in eigen land. Hoewel ik me nog in grote lijnen kan vinden in de kritiek, die Ali uit op de "maffia van Alaouite", zorgt de afsluiter van zijn artikel echter voor een zeer wrange nasmaak. Die bovendien al het voorgaande uit artikel volledig teniet doet.

Immers hoe kan Ali nou denken dat hij op een constructieve manier deelneemt aan de discussie over de achtergestelde positie van de Amazigh, terwijl Ali zelf andere bevolkingsgroepen (hij noemt ze Abid al-Boekhri) tot zondebok maakt, die niets meer waren dan een stelletje moordzuchtige zwarte slaven uit Soedan. Hierbij implicerend dat deze en hun nazaten een vijandige exogene entiteit zijn, die niks te zoeken hebben in Marokko.

Sorry hoor, maar ík vind het gewoon stuitend dat iemand net als Ali, die zich rekent tot de meer bewuste Imazighen, eerst zelf een beroep doet op de slachtofferrol van de Amazigh. En vervolgens doodleuk de donkere bevolking van Marokko over 1 kam lijkt te scheren. Dit is in mijn ogen niet consistent. Ik weet echt niet of dit nou voortkomt uit een daadwerkelijke haat tegen Zwarte Piet of misschien uit onwetendheid over de geschiedenis van de Zwarte Piet van Tamazgha of iets anders.

Maar 1 ding staat voor mij wel vast. En dat is dat Ali door het aanhalen van de Abid al-Bukhari eigenlijk alleen maar laat zien hoe diepgeworteld de rassenhaat nog steeds is bij de Amazigh. En dat de Amazigh niet alleen maar in passieve zin te maken heeft met culturele én raciale onderdrukking, maar tevens ook actief hieraan deelneemt of heeft deelgenomen. Vandaar dat ik in deze topic stil wil staan bij de afsluitende woorden van Ali Lahrouchi:

....Imazighen hebben de meerderheid, maar hun eigen land is nog steeds door de minderheid van de slaven â€" Abid- Al-boekhri- beheerst gebleven...

http://www.amazightimes.com/De-slaven-Abid-Al-boekhri-beheersen-Imazighen-in-Marokko_a3536.html

Botermes

#1
Amazwar, Ayuz dawrad ! Attas d ussan u tusid. Je hebt weinig gemist inderdaad.


Well, racisme is bestaat inderdaad zoals te verwachten ook onder de Imazighen. Het is inderdaad jammer van die Ali dat hij zich in dat artikel op die manier uitlaat. Sowieso al maar helemaal omdat er zwarte Imazighen bestaan. Je zal maar zwart en Amazigh zijn. Ik heb negroide mensen in Nador en Alhoceima perfect Riffijns horen spreken, dat zijn mensen die daar al generatie's lang wonen, dat zijn gewoon Riffijnen, er valt niets anders te concluderen. Om maar te zwijgen over de zuidelijke Imazighen waar de negroide invloed veel groter is.

Ik zal gewoon heel eerlijk met je zijn, dat ik me vroeger dikwijls ook negatief heb uitgelaten over negers ondanks dat ik ook zwarte vrienden had, dat deed ik dan meestal niet in hun bijzijn. Het komt gewoon door mijn omgeving en daar wil ik het helemaal niet mee goed praten, ik probeer het daar alleen mee te verklaren. Ik heb mijn leven gebeterd en ben het op een gegeven moment gaan inzien dat elke vorm van racisme verwerpelijk is.

buɛluz

#2
Citaat van: Vutγmas op 26/11/2014 om 00:59:06
Amazwar, Ayuz dawrad ! Attas d ussan u tusid. Je hebt weinig gemist inderdaad.


Well, racisme is bestaat inderdaad zoals te verwachten ook onder de Imazighen. Het is inderdaad jammer van die Ali dat hij zich in dat artikel op die manier uitlaat. Sowieso al maar helemaal omdat er zwarte Imazighen bestaan. Je zal maar zwart en Amazigh zijn. Ik heb negroide mensen in Nador en Alhoceima perfect Riffijns horen spreken, dat zijn mensen die daar al generatie's lang wonen, dat zijn gewoon Riffijnen, er valt niets anders te concluderen. Om maar te zwijgen over de zuidelijke Imazighen waar de negroide invloed veel groter is.

Ik zal gewoon heel eerlijk met je zijn, dat ik me vroeger dikwijls ook negatief heb uitgelaten over negers ondanks dat ik ook zwarte vrienden had, dat deed ik dan meestal niet in hun bijzijn. Het komt gewoon door mijn omgeving en daar wil ik het helemaal niet mee goed praten, ik probeer het daar alleen mee te verklaren. Ik heb mijn leven gebeterd en ben het op een gegeven moment gaan inzien dat elke vorm van racisme verwerpelijk is.

Azul a Vutγmas! 

Dat racisme ook voor komt bij Imazighen ligt natuurlijk voor de hand, maar dat iemand als Ali zo'n racistische ondertoon moet slaan om zijn punt te maken, is wel heel erg teleurstellend. Te meer omdat hij in zijn artikel terechte kritiek uit op de politiek van het Marokkaanse koninkrijk. Maar dat had ook gekund zonder het voorbeeld van de Abid el Bukhari aan te halen. Ali gaat hiermee over de scheef, want hij kent de geschiedenis blijkbaar niet van de herkomst van de Abid el Bukhari. Het trieste is, dat hij waarschijnlijk zonder dat hij het zelf doorheeft, zijn artikel eindigt hij met het feitelijk faciliteren van het repressieve karakter van het Marokkaanse regime. In dit geval gericht tegen de Zwarte Piet van Tamazgha.

Wie deze Zwart Piet is?

Ik heb met jou vaker gediscussieerd over het concept van "zwarte Imazighen". Ik was en ben nog steeds van mening dat daar waar jij "zwarte Imazighen" schrijft, we eigenlijk te maken hebben met de Amazighofone Haratin-bevolking van Zuid-Marokko. Of in ieder geval een deel daarvan. Ali mag dan wel denken dat het zwarte slavenleger van Moulay Ismael afkomstig zou zijn uit "Soedan", maar die verklaring is in mijn ogen niet erg waarschijnlijk. Veel waarschijnlijker is de verklaring dat het zwarte slavenleger voor tenminste een deel is samengesteld uit die andere oorspronkelijke bevolking van Zuid-Marokko (en dus ook nog binnen de grenzen van Tamazgha):

CiteerThe creation of an army large and powerful enough to sustain the ‘Alawite regime was indispensable. M.Isma‘il elected to choose for this purpose the ‘Abid (slaves) and the Haratin of Morocco, two “social and cultural categories which had no reference to any (Moroccan) corporate group...landless, vulnerable and despised, and therefore had neither sentimental nor material commitments to groups with interests independent of the Makhzan (central government).”5 Unlike free men., slaves and Haratin exhibited admirable qualities that fascinated the Sultan and encouraged him to establish the ‘Abid al-Bukhari army or the slave army. “The slaves,” M. Isma‘il proclaimed, “possess the bravery, the resoluteness, the aptitude and the endurance that are lacking in free men.” Once they were bought and conscripted, M.Isma‘il continued to say, they would dedicate their lives and energies to serving in the army.6 He thus decided to buy, he claimed, all the legally owned slaves in Morocco.

The ‘Ulama’ of Fas, M.Isma‘il and the Issue of the Haratin of Fas - Aziz Abdalla Batran


De discriminerende ondertoon van Ali tegen negers / zwarte slaven gaat in mijn optiek een stuk verder dan jouw negatieve uitlatingen over negers. De culturele en raciale onderdrukking wat Ali mogelijk maakt, gebeurt namelijk op staatsniveau. De Alawitische staat welteverstaan en is gebouwd op het recyclen van het verhaallijn van de moordzuchtige zwarte slavenleger uit Soedan, waardoor de Neger als The Other gedefinieerd kan worden. En Ali speelt de Alawitische propaganda precies in de kaart, aangezien hij in zijn afsluiter blijkbaar niet in staat is gebleken om de belangrijke nuance aan te brengen tussen de oorspronkelijk negerbevolking van Zuid-Marokko (= Haratin) en de groepen negers, die oorspronkelijk afkomstig zijn van buiten Marokko (bijvoorbeeld Sudan of Gnawa). Voor hem is een neger een neger (of een abid). Een externe factor die niks te zoeken heeft in Marokko (of in Tamazgha).

Ookal wonen diens voorouders er al misschien duizenden jaren.

Botermes

Ik vind die Ali Lahrouchi sowieso al slechte stukken schrijven, bijvoorbeeld dat stuk ' het puur amazigh zijn moet geen crimineel zijn.' Totaal geen relativeringsvermogen. Hij voorziet de Tamazight haters alleen van munitie, want zo willen zij pro-Imazighen zien. Het is jammer dat amazightimes hem zulke stukken laat schrijven. Hoe creëer je begrip voor jezelf als je niet eens begrip voor anderen kunt hebben ?

buɛluz

#4
Citaat van: Vutγmas op 06/12/2014 om 19:47:03
Ik vind die Ali Lahrouchi sowieso al slechte stukken schrijven

Ok, als je Ali's schrijfsels slecht vindt, wat vind je dan van mijn weerwoord op Ali's conclusie? >>>


En zo wordt de Haratin zwart gemaakt

Net als bij de Nederlandse Zwarte Piet-discussie, draait het ook in dit topic om de negatieve stereotypering van donkere mensen. Dit negatief beeld wordt vooral gekenmerkt door de associaties van zwarten met een lage sociale status en met een uitheemse status. Ali houdt dit stereotype in stand: hij gebruikt het woord “abid” (= slaaf) als synoniem voor zwarte en hij beweert ook dat deze afkomstig zouden zijn uit “Sudan” (= land van de zwarten). Aan het eind trekt Ali vervolgens de conclusie dat Imazighen in hun “eigen land” in de “meerderheid” zijn tov. de zwarten. Deze conclusie dient in mijn ogen dringend bijgesteld te worden, aangezien Ali hiermee alleen laat zien hoe zijn perceptie van het verleden ingekleurd is door de Arabische geschiedschrijving.

Om te beginnen beweren praktisch alle Arabische bronnen uit Marokko dat donkere mensen in Noord-West Afrika oorspronkelijk allemaal slaven waren. Slaven die na verloop van tijd en onder verschillende omstandigheden zijn bevrijd. Hoewel deze strekking in veel gevallen kan kloppen, is er echter 1 zwarte bevolkingsgroep, die volgens mij de uitzondering hierop is. Namelijk het volk van de Haratin. Het is in mijn ogen waarschijnlijker dat deze afkomstig is uit het zuiden van Marokko, dan dat deze een slaafse / sub-Saharaanse oorsprong zou hebben gehad. Tot deze conclusie kom ik na het bestuderen van de bevindingen van experts op dit gebied:

Denise Jacques-Meunié betoogt dat de Haratin de afstammelingen zijn van zwarte mensen, die sinds mensenheugenis in de Draa-vallei hebben gewoond1. Volgens Jacques-Meunié wordt in bronnen uit de Klassieke Oudheid en ook in Joodse bronnen bevestigd dat de inwoners van dit gebied zwart waren. Zo werden de Haratin in de Klassieke bronnen de Ethiopiërs van het Westen genoemd. In de (latere) Joodse bronnen van rabbijnen, die in de Draa-regio gewoond hebben, werden zij Kushieten of de zwarte afstammelingen van Cham genoemd2. Ook volgens Gabriel Camps had de eerste bevolking in de Marokkaanse Sahara een donkere huidskleur, maar verschilde deze met andere zwarte bevolkingsgroepen uit de Sahel of Savannah regio's. En hoewel al deze verschillende zwarte bevolkingsgroepen afstammen van dezelfde Neolithische Ethiopiërs, is er dus sprake van diversiteit in de zwarte bevolking uit de regio3.

Charles de Foucauld maakte tijdens een van zijn reizen dwars door de Sahara de observatie dat de inwoners van een oase in het zuiden van Marokko uit zowel Imazighen als Haratin bestonden. Hij suggereert hierbij dat de Haratin een meerderheid zou hebben gevormd in het zuiden van Marokko. Hij schatte namelijk in dat 9/10 van de bevolking in sommige regio’s uit Haratin bestond4. Ook David Hart merkt op tijdens zijn onderzoek naar de Ait Atta, dat de Haratin niet alleen het oudste volk was in de oasen van zuid-Marokko, maar ook in aantallen de meerderheid vormde van de lokale bevolking. David Hart schatte in dat er 4 tot 5 keer meer Haratin waren dan Imazighen in het gebied van de Ait Atta5.

Op basis van deze bevindingen kunnen dus de nodige vraagtekens gezet worden bij Ali’s conclusie. Als de Abid el Bukhari voor een deel bestond uit de Haratin, klopt het dan nog eigenlijk wel, wat Ali concludeert:

Imazighen hebben de meerderheid, maar hun eigen land is nog steeds door de minderheid van de slaven â€" Abid- Al-boekhri- beheerst gebleven.

Ik denk dus van niet, of althans niet helemaal. Met name het meerderheidsaspect lijkt niet op te gaan voor de Imazighen in het zuiden van Marokko. En ook de claim op eigen land wordt een stuk dubieuzer als blijkt dat de Haratin zich eerder hadden gevestigd in de regio dan de Imazighen. Ongetwijfeld dat deze informatie voor vele Imazighen een confronterend onderwerp zal zijn. Immers de Amazigh is al zo lang gewend om het alleenrecht op te eisen van “oorspronkelijk volk van Marokko”, dat de beantwoording van onderstaande vraag wellicht als een shock kan worden ervaren. Desalniettemin lijkt mij de beantwoording ervan een goede oefening voor Ali Lahrouchi om zijn initiële conclusie verder aan te scherpen. En daarbij tegelijkertijd kan hij zijn eigen historisch besef over de Zwarte Piet van Tamazgha vergroten ipv. domweg Arabische fabeltjes te recyclen:

In hoeverre kunnen naast de Imazighen ook de Haratin aanspraak maken op de titel van oorspronkelijk volk van Marokko?


1 Denise Jacques-Meunié, Le Maroc saharien des origines à 1670, tome 1, p. 180-181
2 Denise Jacques-Meunié, Notes sur l’histoire des populations du sud marocain in Revue de l’Occident musulman et de la Méditerranée , 1972, vol. 11, no. 1, p. 140
3 Gabriel Camps, Recherches sur les origines, p. 44â€"45
4 Charles de Foucauld, Reconnaissance au Maroc 1883â€"1884, p. 122
5 David Hart, The Ait 'Atta of Southern Morocco, p. 129


Botermes

#5
Citaat van: buƹluz op 06/12/2014 om 20:22:50
Ok, als je Ali's schrijfsels slecht vindt, wat vind je dan van mijn weerwoord op Ali's conclusie? >>>
Je maakt zijn stelling over de zwarten van Marokko met de grond gelijk, in het geval van de Haratin bevolking dan. Het laat zien hoe oppervlakkig zijn conclusie wel niet is, en het gewoon neerkomt op wat jij terecht 'het recyclen van Arabische fabeltjes' noemt.

Ook vind ik het de moeite waard het alleenrecht van Imazighen op Marokko, in dit geval, te herexamineren. De eerste mens in Marokko was van de Aterian culture, die circa 40.000 jaar geleden in Marokko geleefd heeft. Dat zijn niet de voorouders van de Imazighen maar of ze mogelijk iets te maken hebben met de Haratin is behoort wat mij betreft tot de mogelijkheden. Ik weet niet in hoeverre dat onderzocht is.

We kunnen nu aannemen, door genetisch onderzoek, dat Imazighen het gevolg zijn van de westwaartse Caspische expansie in Noord-Afrika, beïnvloedt door de Iberomaurische cultuur en als gevolg van klimaatverandering, de zuidwaartse  migratie van de eerste Europeaanse jagers/verzamelaars populatie's( zie de Saami link). Dat zijn dus de voorouders van de Imazighen in een notendop.

Heel lang geleden heb ik een interessant stuk gelezen op Agraw, waarin men tot de bevindingen is gekomen dat er heel lang geleden eens een raciale oorlog zou hebben plaatsgevonden in Noord-Afrika, met een negroïde cultuur. Het gaat over de tijd dat de Sahara nog geen woestijn was. Men ging er vanuit dat er sprake moet zijn geweest van zowel genetische en culturele uitwisseling en er ook een raciale oorlog heeft plaatsgevonden.

Noord-Marokkanen zijn genetisch doorgaans 4% negroide, 18% Nabije Oosten, 30 % Europees, en iets meer dan de helft autochtoon Amazigh. Ik weet dus niet of de negroïde invloed afkomstig zou zijn van slave trade era, of dat het misschien een veel oudere invloed dan dat.