Passieve Tamazight-sprekers

Gestart door Botermes, 01/05/2014 om 02:15:47

buɛluz

#30
Sorry a Sa3id. Ik liet mij ff gaan in the heat of the moment. Ik zal verder niet meer in gaan op de provocaties van onze Friqec noch zal ik hem proberen uit de tent te lokken. Wat mij betreft is verdere discussie met hem niet meer nodig en dus ook niet meer aan de orde. A ḏay ṯsemḥed waha!

Ifri

#31
Wanneer heb ik jou geprovoceerd eh miss nrqehwa? Ik heb jou sinds ik hier op Amazigh.nl ben nog nooit geprovoceerd ik praat zelfs niet met jou, ik probeer zelfs vriendelijk en zakelijk te blijven maar jij bent degene hier die met namen begint te smijten eh zemmer


Ifri

Citaat van: Vutγmas op 07/05/2014 om 01:21:24
Heb je dan enig idee  wat de Soennieten in het bijzonder voor het Tamazight betekend hebben  ?
De Xarwajiten hadden heel veel voor het Tamazight kunnen betekenen als ze langer hadden voortbestaan, dat is toch logisch als je een eigen variant van het geloof hebt..


In mijn ogen zijn de Soennieten de enigste groepering dat het Tamazight kon redden, want het Soennisme bevat allerlei regels en wetten die het volk beschermen tegen onderdrukking.


De Kharijieten hebben door de vele oorlogen, opstanden die zij uitvoerden keer op keer de Imazighen zwakker gemaakt, er zijn nu Kharijieten overgebleven in Jerba en Mzaab, en waar zijn de andere Khawareej, mijn vraag is; wat hebben de Kharijieten nog gedaan voor het Thmazight?


De Fatimieden, met de Kutama en de Zirieden hebben het Shiisme gekozen, de Fatimieden hebben de Banou Hilal uitgestuurd naar Noord-Afrika omdat de Noord-Afrikanen de rug hebben gekeerd aan het Sjiesme


De Barghwata hebben in eerste instantie meegeholpen met de Berberse Opstand en hebben succesvol Aranbische legers verslagen, maar zij zijn te ver doorgeslagen, en zijn eigenlijk volledig uit de godsdienst gestapt, zij hadden een eigen profeet, deze Barghawata die effectief en efficient waren tegen de Arabisatie? Waar zijn zij nu? Bestaan zij nog? Hebben zij iets gedaan voor het Thmazight? Hebben zij het Thmazight vesterkt? Neen zij zijn gewoon verdwenen.

Botermes

#33
Citaat van: Ifri op 07/05/2014 om 18:19:46

In mijn ogen zijn de Soennieten de enigste groepering dat het Tamazight kon redden, want het Soennisme bevat allerlei regels en wetten die het volk beschermen tegen onderdrukking.

Ik had het over de soennieten, hoe zij tegen over het Tamazight hebben gestaan en nog vandaag de dag staan, dat is what matters. Zij hebben juist de taal meestal verwaarloosd. Daar is toch geen ontkomen aan, broeder. Waarom hebben ze dan sinds de komst van de islam zich zo goed als nihil ontwikkelt in de eigen taal ? Waar zijn al de boeken die ze geschreven konden hebben in de eigen taal in 1300 jaar tijd,  op een paar uitzonderingen, die misschien op de hand te tellen zijn. 1300 jaar tijd...

Citeer
De Kharijieten hebben door de vele oorlogen, opstanden die zij uitvoerden keer op keer de Imazighen zwakker gemaakt, er zijn nu Kharijieten overgebleven in Jerba en Mzaab, en waar zijn de andere Khawareej, mijn vraag is; wat hebben de Kharijieten nog gedaan voor het Thmazight?

Zij zijn het gevolg van het als 2e rangsburgers behandelde Imazighen in eigen land en die bovendien nog belasting moesten betalen aan de soennitische Arabieren. Vind je het dan gek dat ze daar in opstand tegen zijn  gekomen en zo gevormd zijn. Oorzaak > Gevolg

Citeer
De Fatimieden, met de Kutama en de Zirieden hebben het Shiisme gekozen, de Fatimieden hebben de Banou Hilal uitgestuurd naar Noord-Afrika omdat de Noord-Afrikanen de rug hebben gekeerd aan het Sjiesme


De Barghwata hebben in eerste instantie meegeholpen met de Berberse Opstand en hebben succesvol Aranbische legers verslagen, maar zij zijn te ver doorgeslagen, en zijn eigenlijk volledig uit de godsdienst gestapt, zij hadden een eigen profeet, deze Barghawata die effectief en efficient waren tegen de Arabisatie? Waar zijn zij nu? Bestaan zij nog? Hebben zij iets gedaan voor het Thmazight? Hebben zij het Thmazight vesterkt? Neen zij zijn gewoon verdwenen.

Wel laf van je om over iets wat al langer dan 1000 jaar niet meer bestaat diens bijdrage aan het Tamazight in twijfel trekt. Waarom kijk je gewoon niet naar wat 1300 jaar soennisme ons heeft gebracht en waar Tamazight daardoor vandaag de dag staat. Durf de waarheid gewoon onder ogen te zien. Als degenen die zich al die tijd soennieten hebben genoemd maar zich niet precies volgens die ideologie geleefd hebben, is dat niet mijn schuld...

Ifri

#34
Citaat van: Vutγmas op 07/05/2014 om 20:01:59
Ik had het over de soennieten, hoe zij tegen over het Tamazight hebben gestaan en nog vandaag de dag staan, dat is what matters. Zij hebben juist de taal meestal verwaarloosd. Daar is toch geen ontkomen aan, broeder. Waarom hebben ze dan sinds de komst van de islam zich zo goed als nihil ontwikkelt in de eigen taal ? Waar zijn al de boeken die ze geschreven konden hebben in de eigen taal in 1300 jaar tijd,  op een paar uitzonderingen, die misschien op de hand te tellen zijn. 1300 jaar tijd...

Zij zijn het gevolg van het als 2e rangsburgers behandelde Imazighen in eigen land en die bovendien nog belasting moesten betalen aan de soennitische Arabieren. Vind je het dan gek dat ze daar in opstand tegen zijn  gekomen en zo gevormd zijn. Oorzaak > Gevolg


Wel laf van je om over iets wat al langer dan 1000 jaar niet meer bestaat diens bijdrage aan het Tamazight in twijfel trekt. Waarom kijk je gewoon niet naar wat 1300 jaar soennisme ons heeft gebracht en waar Tamazight daardoor vandaag de dag staat. Durf de waarheid gewoon onder ogen te zien. Als degenen die zich al die tijd soennieten hebben genoemd maar zich niet precies volgens die ideologie geleefd hebben, is dat niet mijn schuld...

Beste broeder wist je dat de Kampioenen van het Soennisme ==> Niet-Arabieren waren?


Al de bekeerde niet-Arabische volkeren waren overtuigde soennieten, de Koerden onder Saladin, die een overtuigde Soenniet was, de Turken, waren de beschermers van het Soennisme, de Perzen die de meeste boeken van het Soennisme hebben opgesteld


De Khawareej, of Kharijieten, hebben in eerste instantie dankbare successen geboekt, maar de Khawareej zouden een zware nederlaag hebben geleden in Tunesie, in de slag van El Qarn en de slag van Al Asnam waarbij men sprak van 120.000 doden van pure, Amazighmannen (die geen nieuwe generatie van nieuwe Imazighen tot stand kunnen brengen)


De Arabieren zeiden vol lof en trots over de veldslag van EL Asnam, dat het de beste veldslag is na de Slag van el Badr, men was er zo trots op dat er zoveel Imazighen zijn gedood, daarom acht ik de Khawareej schuldig voor het verlies van zoveel aantallen van Imazighen.

De Khawareej hadden zelfs een leider onder hun die Ukasha AL Fazzari heette en hij was een  Arabische Syrier,


Het is geen kwestie van wat hebben al deze strekkingen gedaan voor het Thmazight, die sektarische conflicten hadden niets te maken met cultuur of ethniciteit.

Deze sektes waren intraethnisch, intraraciaal en intranationaal, wanneer je deel uitmaakt van een bepaalde strekking dan zijn alle volkeren die in die strekking zijn allen broeders, zo werden de Khawareej in Tamazgha ook opgehitst door Arabische Khawareej uit Irak, Iran, en Arabie.


De Imazighen hebben gewoon hun taal niet vastgelegd in een bepaalde cruciale periode in de geschiedenis.

buɛluz

#35
Citaat van: Ifri op 07/05/2014 om 20:17:56
zo werden de Khawareej in Tamazgha ook opgehitst door Arabische Khawareej uit Irak, Iran, en Arabie.

Zoals wel vaker is gebleken bij onze moslimapologeet, heeft hij soms de neiging om historische feiten te verdraaien en te verduisteren zodat deze beter passen bij diens sektarische reconstructie van onze amezruy. De Barghwata bijvoorbeeld zijn nooit opgehitst door "Arabische Khawareej". Dit is gewoon een vieze leugen van onze moslim apologeet.

De allereerste koning van de Barghwata (= Tarif ibn Cem3un) heeft als leerling theologische kennis opgedaan bij de sufritische leider, 3ikrima. Deze 3ikrima is geen Arabier, maar een Amazigh hoogstwaarschijnlijk uit het land van Ifriqic. Dit gold ook voor Maysara, Semgu ibn Wassul, Abdela3la el Hojeyj. Dit waren allemaal bekende khawarijitische leerlingen van de Amazigh 3ikrima. 


Ifri

#36
Citaat van: buƹluz op 07/05/2014 om 20:57:42
Zoals wel vaker is gebleken bij onze moslimapologeet, heeft hij soms de neiging om historische feiten te verdraaien en te verduisteren zodat deze beter passen bij diens sektarische reconstructie van onze amezruy. De Barghwata bijvoorbeeld zijn nooit opgehitst door "Arabische Khawareej". Dit is gewoon een vieze leugen van onze moslim apologeet.

De allereerste koning van de Barghwata (= Tarif ibn Cem3un) heeft als leerling theologische kennis opgedaan bij de sufritische leider, 3ikrima. Deze 3ikrima is geen Arabier, maar een Amazigh hoogstwaarschijnlijk uit het land van Ifriqic. Dit gold ook voor Maysara, Semgu ibn Wassul, Abdela3la el Hojeyj. Dit waren allemaal bekende khawarijitische leerlingen van de Amazigh 3ikrima.


En door wie werd Ikrimah dan onderwezen? Door een Arabier toch? Wat ik heb gelezen is dat de Khawareej naar alle uithoeken van de Islamitische wereld vertegenwoordigers hebben gestuurd.

Door de onderdrukking door de Arabieren zijn de Imazighen gevoeliger geweest voor andere sektes zoals shiisme en kharidjisme, en trouwens er is discussie over of Ikrimah wel degelijk een Kharijiet was,

Er zijn zoveel oorzaken voor de Berberse opstand, volgens Ibn Khaldoun, zou zelfs de familie van Moesa Ibn Noesayr ook een aandeel hebben in de Amazighopstand.

Jij zegt namelijk het volgende "en te verduisteren zodat deze beter passen bij diens sektarische reconstructie van onze amezruy. " wat denk je nu wel dat ik ben? Ik ben maar een simpele gast die hier komt lezen, schrijven, en op een beleefde manier debatteren, en bijleren, ik ben hier om te leren, en te lezen, ik heb nooit Tamazgha gereconstrueerd als een "sektarische iets" ik ben geen profesoor, geen historicus, ik lees gewoon,


Volgens de Arabische historici is de oorzaak van de Grote Amazigh Opstand voor de allergrootste deel: de onderdrukking, de taxatie, de slechte behandeling van de Imazighen, de Grote Amazigh Opstand was niet één van een bepaalde strekking of wat dan ook, het was een opstand dat alle soorten stammen verenigde, Christenen, Joden, en Moslims, er was zelf melding van Byzantijnse en Griekse soldaten die meededen samen met de Imazighen, hieruit kan geconcludeerd worden dat het een opstand was dat gestart door alle lagen van de Amazigh - en niet Amazighbevolking / Khariji en niet-Khariji / Moslim en -niet-Moslim /

buɛluz

Citaat van: Ifri op 07/05/2014 om 21:13:05
Door een Arabier toch?

Dat mag jij blijven denken. Een moslim-apologeet zoals jij heeft altijd een Arabier nodig om de Amazigh te kunnen verklaren.

buɛluz

Citaat van: Ifri op 07/05/2014 om 21:13:05
Grote Amazigh Opstand

Er bestaat niet iets zoals de Grote Amazigh Opstand. Dit is slechts een hardnekkige misvatting, waar moslim-apologeten dankbaar gebruik van maken. De Grote Amazigh Opstand bestond feitelijk uit 2 soorten opstanden: in eerste instantie sufritische opstand en iets later gevolgd door de ibaditische opstand! Alleen moslim-apolgeten zoals jij wensen liever dit religieuze aspect van deze opstanden buiten beschouwing te laten. Immers volgens jou zijn alle khawarijieten (zoals Maysara, Tarif ibn Cem3un) "knoeiers" en "luie" Imazighen!

Ifri

#39
Citaat van: buƹluz op 07/05/2014 om 21:23:15
Dat mag jij blijven denken. Een moslim-apologeet zoals jij heeft altijd een Arabier nodig om de Amazigh te kunnen verklaren.

Tjonge, Tjonge, ik probeer hier niets te verklaren, laten we "mij" derbuiten houden en laten we praten over de Historical Facts, waar is het Kharijisme ontstaan? In Irak? Toch? In Irak zijn al de giftige en negatieve ideeen ontstaan zoals Shieisme en Kharidjiesme.


In Basra en Karbala en andere steden in Zuid-Irak zoals Haroera zijn de vele sektes ontstaan en deze sektes hebben naar alle uithoeken van de wereld hun pionnen en agenten gestuurd.

Toen de Arabieren tijdens de slag der Nobelen verslagen werden en zich terugtrokken naar Tala Msen Tlamsen in West-Algerije vonden zij dat de stad niet in opstand was gekomen en vonden zij een stad vol Kharijieten-predikers, maar ze waren niet in opstand gekomen en waren vreedzaam, maar door de grote aantallen van deze Kharijieten en door een inschattingsfout van de Arabieren, heeft men deze Kharijieten in Tlamsen gedwongen om in opstand te komen, door hen onterecht aan te vallen, dit is het bewijs dat de eerste oorzaak van de Amazigh Opstand, niet het Kharijisme is maar de Arabische onderdrukking van de Imazighen. De Arabische slordigheid. Toen de Kharijieten aangevallen werden, kwamen zij dan in opstand en is Tlemsen in opstand gekomen.

Ifri

#40
Citaat van: buƹluz op 07/05/2014 om 21:29:25
Er bestaat niet iets zoals de Grote Amazigh Opstand. Dit is slechts een hardnekkige misvatting, waar moslim-apologeten dankbaar gebruik van maken. De Grote Amazigh Opstand bestond feitelijk uit 2 soorten opstanden: in eerste instantie sufritische opstand en iets later gevolgd door de ibaditische opstand! Alleen moslim-apolgeten zoals jij wensen liever dit religieuze aspect van deze opstanden buiten beschouwing te laten. Immers volgens jou zijn alle khawarijieten (zoals Maysara, Tarif ibn Cem3un) "knoeiers" en "luie" Imazighen!



Jij weet niet wat er in mijn "gebrainwashte" hoofd zit, jij weet niet hoe ik denk, ik heb nooit de khawarijitische aspect van de Grote Amazigh Opstand ontkend, maar ik vind dat de Grote Amazigh Opstand één van was van alle Imazighen omdat de Arabieren zeiden "Wij gaan 1/5de van al de Imazighen in Noord-Afrika sturen naar Damascus als slaven" en de andere 4/5de zijn onze slaven. Dus ook de miljoenen Amazighburgers en niet enkel soldaten.

De Arabische onderdrukking trof alle Imazighen, niet enkel de Kharijieten,  De Arabische onderdrukking was een regelrechte bedreiging voor al de Imazighen, tijdens de Grote Berber Opstand, hebben Senhadja, Masmouda, en Zenata  SAMEN een opstand ontketend, en hebben ook de Spaanse Imazighen een opstand ontketend, en Hoday Al Ifriqi was een GRIEK, geen Amazigh, en hij heeft ook meegedaan met de Amazigh Opstand.

Misschien hebben de Khawareej een katalysator effect teweeggebracht, maar hetgeen de Arabieren deden was volgens de Ulama, en Islamitische geleerden zelfs ONISLAMITISCH. Want Imazighen moesten DJIZYA betalen hoewel zij Moslims waren.


De Arabieren bedreigden al de Imazighen, groot of klein, nogmaals Ukasha Al Fazzari, was een Arabische Kharidjiet, die zelfs oorspronkelijk mee diende in het Syrische leger dat gestuurd werd door de Kalief om de Amazigh opstand neer te slaan.


Het probleem met mensen zoals jij is dat je alles "ZWART/////WIT" ziet, nogmaals ZWAARTTTT////WITTT !!!! ARABIER //// BERBER NEEEEEEEN het was niet zo, de Imazighen hebben heeel lang en heel hard zitten ROEREN in de Amazigh-Arabische soep en zijn dan zelf gevallen in die soep.  De Imazighen hebben zich verenigd en hebben samengewerkt met de Arabieren.


buɛluz

#41
Citaat van: Ifri op 07/05/2014 om 21:29:37
Tjonge, Tjonge, ik probeer hier niets te verklaren, laten we "mij" derbuiten houden en laten we praten over de Historical Facts, waar is het Kharijisme ontstaan? In Irak? Toch? In Irak zijn al de giftige en negatieve ideeen ontstaan zoals Shieisme en Kharidjiesme.

Nee, ik ga jou nu pakken op jouw historische leugen over de khwarijieten. Jij beweert dat de khwarijieten zijn opgehitst door Arabieren. Dit is jouw eerste leugen, aangezien de allereerste sufritische leider de 3krima was. Dit is geen Arabier, maar een Amazigh! Daarna krabbelde je terug door te zeggen dat de Amazigh 3ikrima zijn khawarijitische kennis heeft verkregen via de "Arabier". Maar waar is jouw bewijs hiervoor? Laat bewijs zien! Dalil en snel een beetje!

Of ben jij zo gebrainwasht om al het onverklaarbare gelijk toe te schrijven aan de almachtige "Arabier"?

Ifri

Citaat van: buƹluz op 07/05/2014 om 21:36:38
Nee, ik ga jou nu pakken op jouw historische leugen over de khwarijieten. Jij beweert dat de khwarijieten zijn opgehitst door Arabieren. Dit is jouw eerste leugen, aangezien de allereerste sufritische leider de Amazigh 3krima was. Dit is geen Arabier! Daarna krabbelde je terug door te zeggen dat 3ikrima zijn khwarajitische kennis heeft verkregen via de "Arabier". Maar waar is jouw bewijs hiervoor? Laat bewijs zien! Dalil en snel een beetje!

Of ben jij zo gebrainwasht om al het onverklaarbaare gelijk toe te schrijven aan de "Arabier"?

De allereerste Khariji was "Dhul Chowayseerah" die al bestond in de tijd van de Profeet Mohammed vrede zij met hem.



buɛluz

#43
Citaat van: Ifri op 07/05/2014 om 21:40:50
De allereerste Khariji was "Dhul Chowayseerah" die al bestond in de tijd van de Profeet Mohammed vrede zij met hem.

Is dit jouw bewijs?  Haha :D

Jij bent echt goed gebrainwasht door jouw soennitische leermeesters!

Ifri

Citaat van: buƹluz op 07/05/2014 om 21:41:54
Is dit jouw bewijs?  Haha :D

Jij bent echt goed gebrainwasht door jouw soennitische leermeesters!

Het is duidelijk dat jij nog geen kennis hebt van de talloze strekkingen binnen de Islam. Meskin. Ga studeren.