Passieve Tamazight-sprekers

Gestart door Botermes, 01/05/2014 om 02:15:47

Ifri

Citaat van: buƹluz op 06/05/2014 om 23:09:56
Rode kruisje op onderstaande kaart betekent volgens de legenda: en grand danger.



Bedankt voor de kaart

buɛluz

#16
Citaat van: Ifri op 06/05/2014 om 23:23:55
Beste,

Je merkt nogal veel op aan mij precies, ik woon zelf in Al Hoceima, ayuma, ik spreek over mensen van mijn eigen bloedeigen familie, en mensen die in mijn straat wonen enzo,

Ik versta het niet: Montenegro, Albanie, Croatie, Liechtenstein, Luxemburg, en tal van kleine landjes zoals Slovenie[/color], zijn landen die souverein en onafhankelijk zijn, waarom kan Rif geen gevorderde status hebben van autonomie, ik ben naar Marokko geweest en het is gewoon een "zootje" amoch dhasinna oholandi (zoals de Hollander gezegd heeft)


Waarom kan Arif gewoonweg geen autonome staat zijn zoals Catalonie, Baskenland, Schotland,

Waarom zijn de Basken echte mannen? Waar is de heldhaftigheid en lef van de Imazighen?


Imazighen in Europa, zijn helemaal niet afgezonderd en geisoleerd, Imazighen in Europa hebben allerlei middelen in hun handen: telecommunicatie, geld, internet, tv, Imazighen in Europa moeten een signaal zenden aan de Arabischgezinde overheden dat het menens is, en dat er werk moet gemaakt worden van een vergevorderde toekenning van de linguistische rechten van de Imazighen

Rechtspraak in het Tmazight, politie en openbare diensten in het Tmazight, onderwijs in universiteiten en hogescholen in het Thmazight,...

Gebrainwashte imazighen zoals jij willen het gewoon niet begrijpen. Ze3ma jij wilt echt weten wat het geheim is van Turken, Perzen; Basken etc...?

Het antwoord is heel simpel. Al deze volkeren hebben allemaal de ervaring van hun geloof in hun eigen taal. Dit is het geheim. Maar moslim-apologeten zoals jij, die willen dat niet inzien. Geen wonder dat het zo gesteld is met de Amazight taal. Eeuwenlang hebben jouw Arabische moslimbroeders ons Imazighen voorgelogen met de leugen dat het godslastering zou zijn om de Arabischtalige koran naar het Tamazight te vertalen. Dit zogenaamd verbod leidde tot een monopolie van het Arabisch op sacrale termen en dit heeft ons Imazighen cultureel de nek om gedaan.

En dit is ook het geheim van het verschil tussen al die andere volkeren en de Imazighen. Alleen gebrainwashte Imazighen durven deze harde werkelijkheid nog niet onder ogen te komen.




Ifri

#17
Citaat van: buƹluz op 06/05/2014 om 23:53:40
Gebrainwashte imazighen zoals jij willen het gewoon niet begrijpen. Ze3ma jij wilt echt weten wat het geheim is van Turken, Perzen; Basken etc...?

Zij hebben allemaal de ervaring van hun geloof in hun eigen taal. Dit is het geheim. Maar moslim-apologeten zoals jij die willen dat niet inzien. Geen wonder dat het zo gesteld is met de Tamazight taal. Eeuwenlang hebben jouw Arabische moslimbroeders ons Imazighen voorgelogen met de leugen dat het godslatsering zou zijn om de Koran naar het Tamazight te vertalen.

Dit verbod heeft ons Imazighen cultureel de nek om gedaan. En dit is ook werkelijk het geheim van het verschil tussen al die andere volkeren en de Imazighen, die in hun talen vandaag de dag bedreigd worden.

Waarom noem je mij "moslimapologeet", neen broeder, steek het niet op de zogezegde Arabische broeders, maar steek het op de Imazighen die te lui waren om aan hun taal te werken en hun taal eens goed onder handen te nemen, ik ben een Amazigh en de Islam op zich waarborgt de rechten van elke ethnie, ras en taal,

Waarom hebben de Pakistanen, Aghanen, nochtans volkeren die in mijn ogen veel Islamitischer (zelfs fanatieker) zijn dan de Imazighen dat probleem niet, hoewel er toch Arabische invasies waren in die gebieden, zoals in Khorasan enzo, en er zijn nog steeds afstammelingen van Arabieren in Afghanistan maar ze zijn praktisch allen overgegaan op de lokale talen,

Bij de Pakistanen wordt er zelfs niet over gesproken, het wordt zelfs als vanzelfssprekend om het Pashto, of Punjabi, of Sindhi te spreken....terwijl 5000 kilometers in the middle of so called Tamazgha is men er nog steeds niet uit, haha 


Beste, de reden waarom nu het Thmazight bedreigd wordt is door de passiviteit, en luiheid, dezelfde "lethargie" die typerend was bij de Kelten, Perzen in Centraal-Azie, en allerlei volkeren die hun taal verliezen..


In Noord-Afrika heeft men voor het Arabisch gekozen om praktische redenen, niet meer en niet minder, wij mogen niet vergeten dat in de Middelleeuwen, er zelfs MEER verschillende soorten Thmazight waren, waardoor ze elkaar niet begrepen,

Het Arabisch in Marokko wordt zoals het Engels gebruikt in  Kenia, Zuid-Afrika en India, het is een "brugtaal" , het gaat zelfs zo ver, dat een Assousi indien hij wilt communiceren met een Arifi, dat hij Arabisch dient te spreken in plaats van een Algemeen Erkende Awal Amazigh dat Massinissa of Abdel Moumen of Youssuf Ibn Tashfine nagelaten heeft om te ontwikkelen voor zijn "kinderen", , wij dus,

En ten slotte, "broeder van mij" jouw reactie van "brainwashing" reduceert en degradeert de Imazighen tot een dom volk, terwijl volgens de historici hebben de Imazighen allerlei wetenschappers en professoren ontwikkeld die dus bewijzen dat Imazighen wel degelijk heeeeeel sliiim en die heeeeeel slimmmee Imazighen hebbben het Tamazighttaal niet onder handen genomen en volledig gesnoeid en aangepakt ...omdat het "onbegonnen werk" was...

buɛluz

Citaat van: Ifri op 06/05/2014 om 23:59:12
Islam op zich waarborgt de rechten van elke ethnie, ras en taal,

Waarborgen? Daarom moet je ook een Arabisch ohnee sorry islamitische naam aannemen.


Citaat van: Ifri op 06/05/2014 om 23:59:12
Beste, de reden waarom nu het Thmazight bedreigd wordt is door de passiviteit, en luiheid, dezelfde "lethargie" die typerend was bij de Kelten, Perzen in Centraal-Azie, en allerlei volkeren die hun taal verliezen..

Ok Imazighen zijn dus lui. Dat verklaart alles ja. Daarom zijn Surinamers ook lui, toch? Het komt allemaal door die "luiheid".

Ifri

#19
Citaat van: buƹluz op 07/05/2014 om 00:04:21
Waarborgen? Daarom moet je ook een Arabisch ohnee sorry islamitische naam aannemen.


Ok Imazighen zijn dus lui. Dat verklaart alles ja. Daarom zijn Surinamers ook lui, toch? Het komt allemaal door die "luiheid".


Ik verwijs je terug naar Pakistan, BanglaDesh, Indonesie, Iran, Turkije, Nigeria, allen landen waarbij de mensen Arabische namen gebruiken maar overtuigd hun roots, taal, hebben behouden, dit kunnen wij Imazighen ook doen,

Ik zeg niet dat Imazighen "lui" zijn, maar ze waren "op dat vlak" en op een "bepaalde punt in het verleden" te lui om daaraan te beginnen met het ontwikkelen van een "Universele Internationale Amazightaal" dat "onder dwang" moest onderwezen worden en dat verspreid kon worden van Canaria tot SIwa, de allermachtigste Amazighleiders, hebben enorme moskeeen gebouwd, hebben enorme boten gebouwd, hebben zelfs steden gesticht maar hebben nagelaten om de taal van hun arme moeder "vast te leggen" en te "BETONNEREN" zodat het de tand des tijds of beter gezegd de "tand des arabisaties" te weerstaan...

Ifri

En trouwens buluz, ik ontken ook niet wat jij zegt, het was wel degelijk ook zo, dat er "een deel van de imazighen" inderdaad gebrainwashed waren, ik ontken dat ook niet,

Daarom is het aan ons om dit teniet te doen,

buɛluz

Citaat van: Ifri op 07/05/2014 om 00:10:42
Ik verwijs je terug naar Pakistan, BanglaDesh, Indonesie, Iran, Turkije, Nigeria, allen landen waarbij de mensen Arabische namen gebruiken maar overtuigd hun roots, taal, hebben behouden, dit kunnen wij Imazighen ook doen,

Nogmaals hoeveel van deze landen hanteren een Koran geschreven in de eigen taal en sinds wanneer hanteren zij een Koran geschreven in de eigen taal. Ga dat maar eens onderzoeken en kom dan nog eens met mij discussiëren over de effecten van de islam. A moslimapologeet. Jouw soort is precies zoals onze Chatt al zei: "haat Arabieren, maar hou van Islam..."


Citaat van: Ifri op 07/05/2014 om 00:10:42
Ik zeg niet dat Imazighen "lui" zijn,

Dat is precies wat jij zegt. Imazighen zijn lui. Dat is ook precies die simplistische weergave die jij oproept om dit complexe verschijnsel te kunnen verklaren.

buɛluz

#22
Citaat van: Ifri op 07/05/2014 om 00:15:45
Daarom is het aan ons om dit teniet te doen,

Ik geeft moslim-apologeten zoals jij nog een paar jaar de tijd. En better believe buƹluz dat tegen die tijd er van jouw "precious" Arabischtalige godsdienst weinig meer van over zal blijven:



a ssbah'
a djiret n ighemsan
arbbi inek ou ch-yijji, ou ch-imell
taneggarout ttif zi tamzwarout
arbbi inek a k-youch min tekhsed
ma ou ch-youfi chi d aboujir isizdegh(-ich)
ma ou ch-youfi chi tmend'd'aad isoug(-ich)
ma ou ch-youfi chi d amez'roud iwcha(-k) agra
ma kh ouboujir ou kh-s tt3addi
i ma oumetta ou kh-s ttazzer
i ma akmed n arbbi inek ini-t

Ifri

#23
Citaat van: buƹluz op 07/05/2014 om 00:17:46
Nogmaals hoeveel van deze landen hanteren een Koran geschreven in de eigen taal en sinds wanneer hanteren zij een Koran geschreven in de eigen taal. Ga dat maar eens onderzoeken en kom dan nog eens met mij discussiëren over de effecten van de islam. A moslimapologeet. Jouw soort is precies zoals onze Chatt al zei: "haat Arabieren, maar hou van Islam..."


Dat is precies wat jij zegt. Imazighen zijn lui. Dat is ook precies die simplistische weergave die jij oproept om dit complexe verschijnsel te kunnen verklaren.


Deze landen waarover ik het heb, hebben politieagenten die in hun eigen taal spreken, de openbare diensten zijn in eigen taal, de koning van Brunei bijvoorbeeld spreekt de taal van het volk, en de koning van Brunei heeft zojuist beslist om de shariah in te voeren "met behoud van de oorspronkelijke taal" de ministers, leiders, burgemeesters, rechters, spreken hun eigen taal, de leraars spreken de eigen taal,

oké de Koran, het gebed, enzo is in het Arabisch maar al de rest is in het eigen taal,

Ik heb nooit gezegd dat Imazighen lui zijn, als je mijn allereerste comment ziet dan zie je dat ik op jouw comment reageer binnen een bepaalde context,

als je naar mijn allereerste antwoord kijkt dan zie je dat "in de verleden tijd sprak" de Imazighen WAREN lui,




Ifri

#24
Citaat van: buƹluz op 07/05/2014 om 00:20:06
Ik geeft moslim-apologeten zoals jij nog een paar jaar de tijd. En better believe buƹluz dat tegen die tijd er van jouw "precious" Arabischtalige godsdienst weinig meer van over zal blijven:



a ssbah'
a djiret n ighemsan
arbbi inek ou ch-yijji, ou ch-imell
taneggarout ttif zi tamzwarout
arbbi inek a k-youch min tekhsed
ma ou ch-youfi chi d aboujir isizdegh(-ich)
ma ou ch-youfi chi tmend'd'aad isoug(-ich)
ma ou ch-youfi chi d amez'roud iwcha(-k) agra
ma kh ouboujir ou kh-s tt3addi
i ma oumetta ou kh-s ttazzer
i ma akmed n arbbi inek ini-t

Jij hebt blijkbaar een zware haat en afkeer voor mensen die respect hebben voor hun godsdienst, ik denk zelfs dat een reden waarom het Tamazight zich niet heeft weten te handhaven is door mensen zoals jij, mensen die "godsdienst overal bij halen en knoeien met de godsdienst" "knoeiers noem ik ze" zoals ze in Noord-Afrika hebben zitten knoeien voor eeuwen en eeuwen, broeder je hebt echt een probleem met jezelf, jouw reactie tegenover jouw " zogezegde denkbeeldige vijanden" de Moslimapogoleten, geeft een slechte beeld aan de Amazigh-Democratie, als jij zogezegd opkomt voor de vrijheid en opkomt voor de rechten van de Imazighen dan zou je respect hebben voor elke ideologie, elke ras, elke godsdienst ongeacht of je niet akkoord bent of niet en de manier waarop JE NIET AKKOORD bent is nog het ergste van al, broeder je hebt echt een probleem,

Met knoeiers bedoel ik

-De Barghwata die een eigen godsdienst oprichtten en eigen profeet
-De Fatimieden die het shisme ontwikkelden en allerlei oneindige oorlogen uitvochten en een "scheuring en uiteenrijting" veroorzaakten van stammen en stammenconfederaties
-De Khawarij met hun talrijke sektes die ook voor allerlei oorlogen zorgden en talrijke opstanden


Wel deze 3 groepen hebben niets, waloe, nada, gedaan voor het Thmazight, ze hebben gewoon GEKNOEID en nogmaals GEKNOEID

Botermes

#25
Heb je dan enig idee  wat de Soennieten in het bijzonder voor het Tamazight betekend hebben  ?
De Xarwajiten hadden heel veel voor het Tamazight kunnen betekenen als ze langer hadden voortbestaan, dat is toch logisch als je een eigen variant van het geloof hebt..


Botermes

Citaat van: buƹluz op 06/05/2014 om 23:09:56
Rode kruisje op onderstaande kaart betekent volgens de legenda: en grand danger.


Ik vraag me af welke criteria in deze map gebruikt is want volgens mij is er een veelvoud van 100.000 Tarifit sprekers vandaag de dag levend en dagelijk Tamazight ventilerend in Arif.

buɛluz

#27
Citaat van: Ifri op 07/05/2014 om 00:32:20
als jij zogezegd opkomt voor de vrijheid en opkomt voor de rechten van de Imazighen

Ik kom alleen maar op voor de vrijheid en rechten van buƹluz en voor niemand anders. So don't get it twisted, a Friqec!


Citaat van: Ifri op 07/05/2014 om 00:32:20
Met knoeiers bedoel ik

-De Barghwata die een eigen godsdienst oprichtten en eigen profeet
-De Fatimieden die het shisme ontwikkelden en allerlei oneindige oorlogen uitvochten en een "scheuring en uiteenrijting" veroorzaakten van stammen en stammenconfederaties
-De Khawarij met hun talrijke sektes die ook voor allerlei oorlogen zorgden en talrijke opstanden


Wel deze 3 groepen hebben niets, waloe, nada, gedaan voor het Thmazight, ze hebben gewoon GEKNOEID en nogmaals GEKNOEID

Als jij je zwakke Amazigh hersentjes zo graag wilt brainwashen met dat sektarisch apologetiek, dat jij jezelf en je voorouders wilt rekenen tot de "Luie & Knoeiende Imazighen". Dan moet je dat vooral blijven doen, want daarmee laat je gelijk ook zien over hoeveel in-depth knowledge jij daadwerkelijk beschikt om onze millennia oude amezruy na te vertellen:




Ifri

#28
Citaat van: buƹluz op 07/05/2014 om 12:44:25
Ik kom alleen maar op voor de vrijheid en rechten van buƹluz en voor niemand anders. So don't get it twisted, a Friqec!


Als jij je zwakke Amazigh hersentjes zo graag wilt brainwashen met dat sektarisch apologetiek, dat jij jezelf en je voorouders wilt rekenen tot de "Luie & Knoeiende Imazighen". Dan moet je dat vooral blijven doen, want daarmee laat je gelijk ook zien over hoeveel in-depth knowledge jij daadwerkelijk beschikt om onze millennia oude amezruy na te vertellen:



eH ROOH EH HOEREZOON AWESHOEN YEMACH ZOGEZEGDE VALSE PROFESSOR WIE BEN JIJ , BEN JIJ EEN PROFESSOR JOUW MOEDER IS EEN HOER EN JOUW GROOTMOEDER OOK EH JOOD




JOUW PROBLEEM MET MIJ IS DAT IK DE ISLAM BELANGRIJK VIND EN DAT IK VAN DE ISLAM HOU MAAR JOUW VERKNOEIDE VERSTAND KAN DAT NIET VATTEN ER IS GEEN TOEKOMST BINNEN DE IMAZIGHEN VOOR JOU OMDAT DE OVERGROTE MEERDERHEID VAN DE IMAZIGHEN OVERTUIGDE MOSLIMS ZIJN EN JIJ HOORT DAAR NIET BIJ


JIJ BENT ZWAAR GEFRUSTREERD DOOR DE ISLAMITISCHE IMAZIGHEN JIJ ZIT NOG STEEDS MET EEN EEUWENOUDE COMPLEX MAAR IK NIET

IK BEN EEN PURE MOSLIM AMAZIGH ZOALS DE VELE NIET-ARABISCHE MOSLIMS DE PAKISTANEN, TURKEN, ZWARTE MOSLIMS, STIK MAAR VERDER IN JE HAAT EH HOEREZOON LAHINHAR AWESHOEN YEMACH AYAROMI


WANNEER IK OVER ISLAM SPREEK DAN LEG JIJ ONMIDDELLIJK DE LINK MET ARABIEREN ZO DOORGEDRAAID BEN JIJ IN JOUW HAAT EN RACISME TELKENS WANNEER IEMAND OVER DE ISLAM BEGINT DAN DOE JIJ ALS EEN JUNKY DIE ENKEL DRUGS VOOR HEM ZIET JIJ BENT ZOALS EEN JUNKY DIE NOOIT ZAL AFKICKEN VAN DIE RARE IDEEEN VAN JE JIJ BENT DE ZOVEELSTE KNOEIER DIE IN DE ISLAM WILT KNOEIEN BLIJF WAAR JE BENT WIJ HEBBEN JOU NIET NODIG JOUW SOORT HEBBEN WIJ NIET NODIG

buɛluz

#29
Citaat van: Ifri op 07/05/2014 om 14:27:20
eH ROOH EH HOEREZOON AWESHOEN YEMACH ALS IK JE TE PAKKEN KRIJG WALLAH IK MAAK JE AF YALLAH KOM LATEN WE AFSPREKEN EH HEOREZOON ALS JE EN ECHTE MAN BENT YALLAH WE GAAN AFSPREKEN EH ZOGEZEGDE VALSE PROFESSOR WIE BEN JIJ , BEN JIJ EEN PROFESSOR JOUW MOEDER IS EEN HOER EN JOUW GROOTMOEDER OOK EH JOOD


WALLAH ALS JE EEN ECHTE AMAZIGH BENT YALLAH WIJ GAAN AFSPREKEN  JOUW MOEDER IS EEN VUILE HOER ACHTER JOUW PCTJE BEN JIJ DE ARROGANTE CANARDO HAHA ALS IK JE TE PAKKEN KRIJG WACHT MAAR GEEF ME JOUW ADRES EH JANET

JOUW PROBLEEM MET MIJ IS DAT IK DE ISLAM BELANGRIJK VIND EN DAT IK VAN DE ISLAM HOU MAAR JOUW VERKNOEIDE VERSTAND KAN DAT NIET VATTEN ER IS GEEN TOEKOMST BINNEN DE IMAZIGHEN VOOR JOU OMDAT DE OVERGROTE MEERDERHEID VAN DE IMAZIGHEN OVERTUIGDE MOSLIMS ZIJN EN JIJ HOORT DAAR NIET BIJ


JIJ BENT ZWAAR GEFRUSTREERD DOOR DE ISLAMITISCHE IMAZIGHEN JIJ ZIT NOG STEEDS MET EEN EEUWENOUDE COMPLEX MAAR IK NIET

IK BEN EEN PURE MOSLIM AMAZIGH ZOALS DE VELE NIET-ARABISCHE MOSLIMS DE PAKISTANEN, TURKEN, ZWARTE MOSLIMS, STIK MAAR VERDER IN JE HAAT EH HOEREZOON LAHINHAR AWESHOEN YEMACH AYAROMI


WANNEER IK OVER ISLAM SPREEK DAN LEG JIJ ONMIDDELLIJK DE LINK MET ARABIEREN ZO DOORGEDRAAID BEN JIJ IN JOUW HAAT EN RACISME TELKENS WANNEER IEMAND OVER DE ISLAM BEGINT DAN DOE JIJ ALS EEN JUNKY DIE ENKEL DRUGS VORO HEM ZIET JIJ BENT ZOALS EEN JUNKY DIE NOOIT ZAL AFKICKEN VAN DIE RARE IDEEEN VAN JE JIJ BENT DE ZOVEELSTE KNOEIER DIE IN DE ISLAM WILT KNOEIEN BLIJF WAAR JE BENT WIJ HEBBEN JOU NIET NODIG JOUW SOORT HEBBEN WIJ NIET NODIG


A uma Ya akhie, "AWESHOEN" is geen Tamazight! Leer je eigen moerstaal kennen, ay akidar!

Om vagina mee aan te duiden gebruiken Irifiyen of het woord ABECCUN of AḤECCUN. Iets anders bestaat niet in onze taal... ja missschien alleen in die gebrainwashte Amazigh hersentjes van jou. Dus de volgende keer maar beter je best doen als je jezelf wilt verlagen tot het uitschelden van mijn moeder.  :-*