Passieve Tamazight-sprekers

Gestart door Botermes, 01/05/2014 om 02:15:47

Botermes

Ik wil dit aankaarten omdat dit verschijnsel de laatste jaren onder de Imazighen in diaspora vrij vaak voorkomt.
Het gaat dus om wat ik noem, de passieve Tamazight-sprekers, dat zijn dus Imazighen die de taal heel goed verstaan maar veel moeite hebben zichzelf  er in uit te drukken. Dit is een groep die misschien niet begrepen en ten onrechte wordt aangezien voor het niet trots te zijn op de taal en roots van de imazgura/imazwura.


Door ze te observeren had ik het op een gegeven moment gewoon door. Ze komen altijd uit familie's waarin er wel Tamazight gesproken wordt maar er nooit van ze gevraagd wordt het te spreken door dat ze gewoon altijd in het Nederlands mogen antwoorden. Ik herinner me nu ineens ter plekke dat dit ook het geval was bij een half Nederlands/half Antilliaanse jeugdvriend van me. Ik kwam dus altijd bij hen over de vloer, hij woonde bij zijn moeder, en hoewel zijn Antilliaanse familie allemaal Papiaments spraken, sprak hij het zelf niet of nauwelijks, op een paar scheldwoorden na. Maar hij verstond ze allemaal heel goed.

Nu wordt het gewoon heel duidelijk hoe sommige talen veel sprekers verliezen. Het heeft niet direct met de mensen zelf te maken maar vooral met de omgeving en de status van de taal daarin.  Ook de opvoeders spelen een rol maar die worden ook vaak beïnvloed door diezelfde omgeving. De omgeving wordt bepaald door de cultuur die daar in de dienst uit maakt.

Dit heeft ook te maken met het arabiseringsproces dat heeft plaatsgevonden in Noord Afrika. De passieve Tamazight sprekers zijn, volgens mij, altijd de tussenstap geweest naar het, wat ik noem het ' event horizon'  op linguïstisch gebied. Het ' event horizon' is een astrofysisch begrip voor het moment dat materie een zwart gat van zo dichtbij nadert dat er geen ontsnappen meer aan is, en het onvermijdelijk wordt meegezogen in het zwarte gat. ik vind dit wel goede analogie omdat men in een samenleving een moment bereikt waarin het niet meer zinvol is om iemand een taal bij te brengen omdat in die omgeving er toch bijna niemand over is die het nog spreekt. Dus je wordt, als het ware, gedwongen je aan de dominante taal te conformeren. Ik verwacht het event horizon in Nederland zo rond de 4e of uiterlijk 5e generatie, in Frankrijk heeft die zich reeds voltrokken.

Botermes

#1
Passieve Tamazight sprekers houden er van om naar Tamazight te luisteren, het geeft ze een bepaalde innerlijke rust.

Ifri

#2
Je kan een punt hebben, dit kan ook kloppen,

Maar volgens Bernard Lugan, een bekende franse historicus, is de Arabisering, juist ontstaan door de mate van romanisatie, de mate van tegenstand dat een volk levert, en het Christendom.

Bernard Lugan, heeft gezegd dat streken die onder Christelijke-Byzantijnse-Romeinse dominantie stonden snel gearabiseerd zijn: en streken die animisten zijn en die geen felle strijd en weerstand hebben geboden tegen de oprukkende Arabische legers, juist hierdoor gered werden en dit was het geval met Marokko, dit verklaart waarom in Marokko tot de dag van vandaag uit een meerderheid van Imazighen bestaat, zoals je kan zien is er geen felle tegenstand geweest in Marokko zoals met Aksil en Kahina in Algerije, streken in Noord-Afrika die onder sterke Romeinse gezag stonden, de Amazighiteit en Romaniteit werd als het ware weggevaagd en weggewist zoals een gom, als je een linguistische kaart neemt van Noord-Afrika dan zie je dat streken waar nu Thmazight wordt gesproken, dat die streken al in de Romeinse tijd bekend stonden als bolwerken en bastions van Imazighen, en streken die nu Arabischsprekend zijn in de tijd bekend stonden om hun Romeinse en Punische identiteit





Ifri

#3
Men dient ook te kijken naar de Angelen en Saksen hoe zij Engeland volledig hebben gegermaniseerd op de Kelten.
De Kelten waren Christenen, en de Picten, en Scotten waren animisten en de Welsh waren Christenen, maar de Welsh stonden onder een dun Romeinse gezag, Picten en Scotten stonden onder geen enkele Romeinse gezag en achter het muur van Hadrianus woonden Conclusie: volkeren die onder het harde Romeinse gezag stonden waren kwetsbaarder tegenover invallers en volkeren die het Christendom navolgden leken zwakker, terwijl volkeren en stammen die veelgodendom en animisten waren werden niet snel geslavicizeerd, gegermaniseerd of gearabiseerd.

Als men nu gaat kijken naar een linguistische kaart van Engeland dan zie je dat de streken waar de Romeinen een sterk gezag hadden, dat nu Engels wordt gesproken en geen Keltisch, en streken waar in de Romeinse tijdperk geen sterk Romeinse gezag was, dat daar het Keltisch zich sterk heeft gehandhaafd namelijk Wales en Schotland, De Angelen en Saksen hebben Engeland volledig gegermaniseerd, De Angelen en Saksen hadden ook angst voor de Welsh: De Welsh stonden bekend om hun sterke vechtlust.  De Angelen en Saksen hebben zelfs een brief gestuurd naar hun broeders in Duitsland, Nederland en Denemaerken en hebben gezegd "De Britten zijn waardeloos en zwak, het land is vruchtbaar en groot, kom naar hier" en dan hebben de Angelen en Saksen Brittanie van alle kanten veroverd.



De Slaven zijn ook een volk dat het oorsrponkelijke Thracische-Christelijke-Romeinse bevolking in Oost-Europa heeft geslavicizeerd, de Thracische volkeren, in Oost-Europa waren sterk geromaniseerd, en waren gedegradeerd tot een slaafse, nederige, belastingbetalende volk aan de Romeinen, ze waren volledig geromaniseerd, en toen de Slaven kwamen, hebben zij als het ware "EEN GROTE HAP" genomen van Oost-Europa,enkel in Roemenie, Albanie, Hongarije, Griekenland en Oostenrijk hebben de Slaven hun identiteit niet kunnen opleggen en werden zij in de plaats geassimileerd,


Laten we ook de Vikings als voorbeeld nemen, Vikings hebben nooit onder Romeinse en Christelijke gezag geleefd, hierdoor werden zij een zeer sterk volk, en waren zij een zeer gevreesd volk, dus de Romeinen hebben de Imazighen verzwakt, een volk dat vrij is en geen belasting moet betalen is meestal sterker, maar een volk dat "zeer snel een verdrag van vrede ondertekent" is ook volledig beschermd tegen de invaller, en dit is wat de Marokkanen hebben gedaan, zij hebben een vredesverdrag ondertekend met Moesa Ibn Noesayr, en Moesa Ibn Noesayr is uiteindelijk "GEBERBERISEERD" omdat hij volledig opging binnen de Amazighvolk, Moesa Ibn Nosayr en zijn familie werden uiteindelijk vermoord en slecht behandeld door de Arabieren, vanwege de sterke band tussen Moesa Ibn Noesayr en de Imazighen, vele gouverneurs en vrienden van Moesa Ibn Nousayr werden uitgeschakeld of aan de kant gezet,

Daar waar de Romeinen hebben geweest, onstaat er een slaafse volk, een volk dat zwak is, en geen vechtlust heeft, dit verklaart ook waarom de Germanen, gans Europa in stukken hebben verdeeld, wij mogen niet vergeten dat Romeinen qua zeden en gedrag zeer laag waren, en bekend waren voor hun orgieen, corruptie, sodomie, en deze zaken maken de mensen juist zwakker,


Ifri

De Romanisatie was het sterkst in Tunesie en Oost-Algerije, en toevallig ook zijn deze gebieden ook het meest gearabiseerd, dus toen de Romeinen weg waren is er een vacuum ontstaan die is gevuld door de Arabieren,

Het is ook in Marokko dat de Imazighen de Arabieren hebben verslagen namelijk de veldslagen van de Nobelen en Bagdoura, omdat het eigenlijk zelfs kinderspel was voor de Marokkanen, dus conclusie: een volk dat vrij is en geen belastingen betaalt, een volk dat wapens draagt, een volk dat zeer sterk gedreven is in het oorlogvoeren, zal haar taal behouden, en zal haar cultuur vrijwaren, ene volk dat onder het juk staat van de Romeinen, en ook onder het juk staat van het Christendom, (dat zegt: geef je andere wang), is zwakker, en zal sneller overgaan op andere identiteiten,

Verder heb je ook de natuurlijke barrieres, een volk dat beschermd wordt door een zee of een berg, zal gemakkelijker haar cultuur en taal behouden, een volk dat beschermd wordt door een grote bos, zal ook gemakkelijker haar cultuur behouden zoals de Zwarte Woud, in Duitsland, Romeinen hadden zeer veel angst voor deze enorme woud, en van hieruit veroverden de verschillende Barbaarse, Germaanse stammen Rome, ook op kleinere schaal heeft men ook gezien dat het kleine zonienwoud in Brussel, in Belgie zelfs als natuurlijke barriere diende tussen de Gallo-Romeinen in het zuiden van Belgie en de Germanen (afstammelingen van de Vlamingen) in het noorden van Belgie, Vlaanderen,

Ifri

Conclusie: de Romanisatie heeft de Arabisatie versterkt

Botermes

Ifri, alsjeblieft...niet nu.

Mijn onderwerp gaat over passsieve Tamazight-sprekers, en arabisering is gewoon bijzaak. Verder hoef ik ook niets te weten van je Angelen en Saksen en Kelten... Alsjeblieft. Ja, ik ken die documentaires op youtube, en dat is allemaal cool, Kelten hadden dreadlocks, maar niet hier in deze topic, alsjeblieft...


buɛluz

#7
Citaat van: Vutγmas op 01/05/2014 om 02:15:47
De passieve Tamazight sprekers zijn, volgens mij, altijd de tussenstap geweest naar het, wat ik noem het ' event horizon'  op linguïstisch gebied. Het ' event horizon' is een astrofysisch begrip voor het moment dat materie een zwart gat van zo dichtbij nadert dat er geen ontsnappen meer aan is, en het onvermijdelijk wordt meegezogen in het zwarte gat.

Jouw analogie van de passieve Tamazight-sprekers met het Event Horizon (= Point of No Return?) wil ik bij deze graag nog verder uitdiepen. Ik denk namelijk dat dit Event Horizon eerder een bepalend stadium is in de taalontwikkeling van jonge Amazigh kinderen.

Als we namelijk gaan kijken bij deze taalontwikkeling, zullen we zien dat t/m het 4e levensjaar alle Imazighen van huis uit een beperkte woordenschat en grammatica meekrijgen. In deze fase leren de kinderen dan ook de basisbeginselen van hun moedertaal. In deze fase vindt ze3ma de ontwikkeling plaats van wat jij noemt de passieve Tamazight-spraak.

Echter in de periode die daar op volgt vanaf levensjaar 5-10 jaar zien we dat deze taalontwikkeling aanzienlijk verder ontwikkeld wordt. Kinderen leren dan hun woordenschat uit te breiden en daarbij ook moeilijkere zinsconstructies te gebruiken. Maw. de passieve sprekers ontwikkelen zich juist in deze fase tot actieve sprekers.

Indien we dit nu gaan toepassen op taalontwikkeling bij de Irifiyen in Nederland, zul je zien dat ongeacht de mate van vernederlandsing, elk kind van Arifi-komaf in principe een passieve spreker is. Ze (her)kennen allemaal een beperkt aantal woorden en zinnen, met name de wat meer simpele constructies. Dit is namelijk het taalgebruik wat zij hebben opgepikt in hun 1e 4 levensjaren. Echter na hun 4e levensjaar gaan ze van hun thuissituatie naar de Nederlandse scholen, waar ze intensief onderwezen worden in de Nederlandse taal, met daarbij nauwelijks aandacht voor de ontwikkeling van hun moedertaal. De eigen taal blijft daardoor onderontwikkeld, of beter gezegd ze leren niet of nauwelijks hun passief Tamazight-taalgebruik om te zetten tot actief Tamazight-taalgebruik. 

Om deze Event Horizon te doorbreken is het dus volgens mij van extreem belang om Tamazight te onderwijzen gedurende de cruciale groeifase van kinderen tussen de 5-10 jaar oud. Amazigh kinderen die gedurende deze fase (om wat voor reden dan ook) niet onderwezen worden in hun moedertaal, zullen later net als jouw half-Antilliaanse jeugdvriend weliswaar in staat zijn om het Tamazight te begrijpen, maar niet of nauwelijks in staat zijn om hun eigen moedertaal actief te gebruiken.


Ifri

Leg dit maar eens uit aan de talrijke gemengde Arabo-Irifien en Arabo-Isousien koppeltjes,

Alleen al in mijn buurt kan ik 10 koppeltjes opsommen van een gemengd Arabisch-Berbers koppeltje en er wordt Arabisch gesproken met de kindjes, wij Imazighen kunnen zelfs niet eens op "micro"basis (gezin)het Thamazight promoten en behouden laat staan op macrobasis

Het is gewoon niet normaal jong: de Imazighen vermengen zich laatste tijd MASSAAL en op GROTE SCHAAL met Arabieren, Turken, Iromiyen...

Ifri

Citaat van: Vutγmas op 01/05/2014 om 14:53:32
Ifri, alsjeblieft...niet nu.

Mijn onderwerp gaat over passsieve Tamazight-sprekers, en arabisering is gewoon bijzaak. Verder hoef ik ook niets te weten van je Angelen en Saksen en Kelten... Alsjeblieft. Ja, ik ken die documentaires op youtube, en dat is allemaal cool, Kelten hadden dreadlocks, maar niet hier in deze topic, alsjeblieft...

Arabisering is bijzaak: Jij begon zelf over Arabisering???

Botermes

#10
Citaat van: Ifri op 02/05/2014 om 06:42:59
Leg dit maar eens uit aan de talrijke gemengde Arabo-Irifien en Arabo-Isousien koppeltjes,

Alleen al in mijn buurt kan ik 10 koppeltjes opsommen van een gemengd Arabisch-Berbers koppeltje en er wordt Arabisch gesproken met de kindjes, wij Imazighen kunnen zelfs niet eens op "micro"basis (gezin)het Thamazight promoten en behouden laat staan op macrobasis

Het is gewoon niet normaal jong: de Imazighen vermengen zich laatste tijd MASSAAL en op GROTE SCHAAL met Arabieren, Turken, Iromiyen...
Jongen, overdrijf niet zo. De toekomst van het Tamazight ligt in Marokko en de rest van Noord-Afrika. Je dacht toch zeker niet  dat het in de handen van de poldermoslims en mocroflavors hier in Nederland ligt ? eya...

Voor het Arabisch is hier ook geen toekomst weggelegd, wist je dat ?


Ifri

#11
Citaat van: Vutγmas op 02/05/2014 om 07:56:26
Jongen, overdrijf niet zo. De toekomst van het Tamazight ligt in Marokko en de rest van Noord-Afrika. Je dacht toch zeker niet  dat het in de handen van de poldermoslims en mocroflavors hier in Nederland ligt ? eya...

Voor het Arabisch is hier ook geen toekomst weggelegd, wist je dat ?

De toekomst van Thmazight ligt overal, je gaat me toch niet zeggen dat al de miljoenen Imazighen in Europa, Spanje, Belgie, Nederland, Duitsland en Frankrijk, de talrijke Imazighen, Kabyliers, Chleuh, en Riffijnen in Europa gewoon geassimileerd zullen worden en hun taal gaan laten vallen,

Wij Imazighen van het buitenland hebben evenveel verantwoordelijkheid om iets te doen als de Imazighen van Tamazgha voor deze taal, wij moeten acties uitvoeren, wij moeten daden verrichten, wij moeten onze taal levend houden, wij moeten de brandende vlam van het Thmazight genoeg hout en brandstof geven, je weet toch dat het Tamazight geclassificeerd wordt als een "endangered language"


In hartje Hoceima, heb ik anno 2014, gezien dat de Arabisering zwaar is doorgeslagen, je hoort zeer vaak het Arabisch op straat, er zijn zelfs rasechte Riffijnen die onderling het Arabisch spreken in Hoceima zelf, met hun kinderen, omdat het volgens hen "chique en mondain" is.



Botermes

Citaat van: Ifri op 06/05/2014 om 22:05:01
De toekomst van Thmazight ligt overal, je gaat me toch niet zeggen dat al de miljoenen Imazighen in Europa, Spanje, Belgie, Nederland, Duitsland en Frankrijk, de talrijke Imazighen, Kabyliers, Chleuh, en Riffijnen in Europa gewoon geassimileerd zullen worden en hun taal gaan laten vallen.

Zij kunnen zeker steentje bijdragen, maar hoe langer zij afgezonderd worden van de mensen uit Arif, hoe sterker zij een gevoel van het zich anders voelen ontwikkelen en taal speelt daar een zekere een rol bij.

Citeer
Wij Imazighen van het buitenland hebben evenveel verantwoordelijk om iets te doen voor deze taal, wij moeten acties uitvoeren, wij moeten daden verrichten, wij moeten onze taal levend houden, wij moeten de brandende vlam van het Thmazight genoeg hout en brandstof geven, je weet toch dat het Tamazight geclassificeerd wordt als een "endangered language".

Nee, het Tamazight wordt gezien als een taal met een onzekere toekomst dat is nog van een ander niveau als ' endangered', dat je normaal pas bereikt als je nog enkele duizende sprekers hebt. Dus maw: De toekomst van het Tamazight is niet veiliggesteld maar ook niet direct bedreigt. En vergeet niet dat Tamazight niet alleen het Riffijns omvat. Ik zie vaak dat jij alleen de Riffijnse situatie als uitgangspunt neemt.

Citeer
In hartje Hoceima, heb ik anno 2014, gezien dat de Arabisering zwaar is doorgeslagen, je hoort zeer vaak het Arabisch op straat, er zijn zelfs rasechte Riffijnen die onderling het Arabisch spreken in Hoceima zelf, met hun kinderen, omdat het volgens hen "chique en mondain" is.

Daar moet je niet te veel waarde aan hechten en druk om maken. Je bent er een beetje erg gevoelig voor, want hoe zie jij aan iemand dat hij een rasechte Riffijn is ? Hoe weet je wat zijn achtergrond/leefsituatie is ? Het is beter om je te richten op het spreiden van cultuur dan je te ergeren aan mensen die geen Tamazight spreken, ada7 ad bathan, zo simpel is het.

buɛluz

#13
Citaat van: Vutγmas op 06/05/2014 om 22:41:26
Nee, het Tamazight wordt gezien als een taal met een onzekere toekomst dat is nog van een ander niveau als ' endangered', dat je normaal pas bereikt als je nog enkele duizende sprekers hebt.

Rode kruisje op onderstaande kaart betekent volgens de legenda: en grand danger.


Ifri

#14
Citaat van: Vutγmas op 06/05/2014 om 22:41:26
Zij kunnen zeker steentje bijdragen, maar hoe langer zij afgezonderd worden van de mensen uit Arif, hoe sterker zij een gevoel van het zich anders voelen ontwikkelen en taal speelt daar een zekere een rol bij.


Nee, het Tamazight wordt gezien als een taal met een onzekere toekomst dat is nog van een ander niveau als ' endangered', dat je normaal pas bereikt als je nog enkele duizende sprekers hebt. Dus maw: De toekomst van het Tamazight is niet veiliggesteld maar ook niet direct bedreigt. En vergeet niet dat Tamazight niet alleen het Riffijns omvat. Ik zie vaak dat jij alleen de Riffijnse situatie als uitgangspunt neemt.


Daar moet je niet te veel waarde aan hechten en druk om maken. Je bent er een beetje erg gevoelig voor, want hoe zie jij aan iemand dat hij een rasechte Riffijn is ? Hoe weet je wat zijn achtergrond/leefsituatie is ? Het is beter om je te richten op het spreiden van cultuur dan je te ergeren aan mensen die geen Tamazight spreken, ada7 ad bathan, zo simpel is het.

Beste,

Je merkt nogal veel op aan mij precies, ik woon zelf in Al Hoceima, ayuma, ik spreek over mensen van mijn eigen bloedeigen familie, en mensen die in mijn straat wonen enzo,

Ik versta het niet: Montenegro, Albanie, Croatie, Liechtenstein, Luxemburg, en tal van kleine landjes zoals Slovenie, zijn landen die souverein en onafhankelijk zijn, waarom kan Rif geen gevorderde status hebben van autonomie, ik ben naar Marokko geweest en het is gewoon een "zootje" amoch dhasinna oholandi (zoals de Hollander gezegd heeft)


Waarom kan Arif gewoonweg geen autonome staat zijn zoals Catalonie, Baskenland, Schotland,

Waarom zijn de Basken echte mannen? Waar is de heldhaftigheid en lef van de Imazighen?


Imazighen in Europa, zijn helemaal niet afgezonderd en geisoleerd, Imazighen in Europa hebben allerlei middelen in hun handen: telecommunicatie, geld, internet, tv, Imazighen in Europa moeten een signaal zenden aan de Arabischgezinde overheden dat het menens is, en dat er werk moet gemaakt worden van een vergevorderde toekenning van de linguistische rechten van de Imazighen

Rechtspraak in het Tmazight, politie en openbare diensten in het Tmazight, onderwijs in universiteiten en hogescholen in het Thmazight,...