De wraak van de allereerste moslim Amazigh

Gestart door buɛluz, 11/04/2014 om 08:35:17

buɛluz

Zijn echte Amazigh naam weten we niet, maar hij heeft van zijn Arabische meesters de naam 3ikrima (عكرÙ...Ø©) meegekregen, wat in het Arabisch duivin (vrouwelijke duif) betekent.

Wat we wel weten is dat hij in 647 na Chr. als klein jongetje van 4 ontvoerd werd door de Arabische veroveraars. Dit Amazigh jongetje werd in naam van de islam, van zijn vrijheid beroofd om te kunnen dienen als huisslaaf voor de Mekkaanse elite. Ongeveer 60 jaar later zou hij terugkeren naar zijn thuisland Tamazgha, waar hij zijn kennis en ervaringen zou overdragen aan een nieuwe generatie van Imazighen. Met als enig doel voor ogen: het doen doorbreken van de politiek-religieuze machtspositie van de Arabische bezetters. En hoewel 3ikrima zelf in het jaar 723 na Chr. sterft (sommigen geven ook 725 na Chr. als sterftejaar), zullen zijn leerlingen bijna 20 jaar later zijn doelstelling weten te bereiken: Tamazgha bevrijden van het juk van de Ummayaden en de Amazigh soevereiniteit herstellen

Ik kan rustig stellen dat 3ikrima de vroegst gedocumenteerde Amazigh is, die ooit bekeerd is tot de islam. En dat niet alleen, hij is ook de geestelijke vader geweest van de Grote Amazigh Opstand halverwege de 8e eeuw. En ik durf hierbij ook te stellen dat juist vanwege zijn belangrijke aandeel hieraan de islamitische geschiedschrijvers en theologen door de eeuwen heen geprobeerd hebben om de herinnering aan de Amazigh 3ikrima te wissen uit de geschiedenis.

Tevergeefs.


buɛluz

#1
Onderstaande scan is het artikel wat geschreven is door J. Schacht over de Amazigh 3ikrima in het "toonaangevende" Encyclopaedia of Islam 2e editie. In dit artikel zien we feitelijk het resultaat van eeuwenlange geschiedvervalsing mbt. tot de daden en prestaties van de historische Amazigh figuur 3ikrima. Adhv. dit artikel zal ik laten zien hoe Westerse orientalist J. Schacht trapt in de leugens, die de Arabische geschiedvervalsers eeuwenlang hebben doorgegeven om Imazighen zoals 3ikrima hun verdiende plek in de geschiedenis te kunnen ontkennen.

Ik heb om te beginnen in het rood onderstreept hetgeen wat ik in deze discussie zal gaan weerleggen. Namelijk dat 3ikrima wel degelijk een van de geestelijke leiders is geweest van het khawarijitische gedachtegoed in Tamazgha. De onzorgvuldigheid (?) die de Westerse orientalist er toe leidt om dit te ontkennen, heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met het gegeven dat hij slechts een beeld heeft geschetst van 3ikrima daarbij gebruikmakend van hoofdzakelijk bronnen geschreven door schrijvers met een soennitische achtergrond.

Het probleem hiermee is dat soennitische schrijvers historisch gezien geprobeerd hebben de khawarijitische variant van de islam in een kwaad daglicht te stellen. Zo gaat dat nou eenmaal bij (sektarische) moslims: iedereen die niet in hun "ware religie" gelooft is per definitie een afvallige of een kaffir, die dood mag vallen en branden in de hel. Dit was al het geval bij de Slag van Nahrawan in 659 na Chr. en dat is vandaag de dag anno 2014 na Chr. bij de Slag om Syrie echt niet anders.

Er is dus historisch gezien bij de soennitische schrijvers een inherente bias aanwezig tegenover de khawarijitische variant van de islam. Het is daarom ronduit discutabel en zelfs wetenschappelijk onverantwoord te noemen dat Schacht bijna alleen maar soennitische bronnen heeft gebruikt. En niet eens 1 enkele khawarijitische bron heeft geraadpleegd bij het schrijven van zijn artikel over 3ikrima. Dit artikel is dus eigenlijk niet zozeer gebaseerd op objectief onderzoek, dan wel op de sektarische vooringenomenheid van Joseph Franz Schacht, de pro-soennitische orientalist uit Pruisen.

Ik heb daarom ook maar even in het blauw onderstreept hoe deze Westerse orientalist op een nogal sneaky wijze, de sektarische afkeer tegen de "ketterse" 3ikrima, probeert te verdoezelen en onder het tapijt te vegen. Hij schrijft dat het maar slechts een enkeling is geweest die de ahadith overgeleverd door 3ikrima niet accepteerden als geloofwaardig. Echter, waar deze orientalist een beetje om heen draait is dat zelfs degenen, die 3ikrima's hadith-overleveringen als geloofwaardig achtten, hem nog maar al te vaak persoonlijk afrekenden op zijn "ketterse" tendensen. Maar zoals het bij mij overkomt, probeert de auteur hier juist de critici van 3ikrima met de mantel der liefde te bedekken. Net alsof het ze3ma slechts "een paar rotte appels" zijn geweest, die zich negatief hebben uitgelaten over 3ikrima. Hierin zien we naar mijn mening dus het zeer subtiele resultaat van die eeuwenlange geschiedvervalsing door de Arabieren mbt. tot de Amazigh persoon 3ikrima.



Encyclopaedia of Islam 2nd edition, Volume 3, blz. 1081
 

buɛluz

#2
Dit topic zal ik dus exclusief gebruiken om mijn kennis hier te delen over de historische figuur 3ikrima. En dat is hard nog aangezien 3ikrima een naam is, die naar mijn mening geheel onterecht verdwenen is uit ons collectief Amazigh geheugen. Zelfs als we bijvoorbeeld op wikipedia kijken is er gewoon niks te vinden is over deze 3ikrima (bij Arabische wikipedia vind je wel een dubieus artikel over عكرÙ...Ø© اÙ,,بربري). Ook op dit forum met in totaal 1129 topics in de Geschiedenis-sectie is er niet 1 die gewijd is aan 3ikrima. Een simpele zoekopdacht leert ons dat de term "ikrima" slechts 1 keer eerder is genoemd op dit forum, in deze post van forumlid Alpha. Waarschijnlijk zonder dat deze wist wie 3ikrima, daadwerkelijk was en wat deze allemaal heeft betekent voor de geschiedenis van Tamazgha.

Deze onwetendheid over 3ikrima, staat uiteraard niet op zichzelf, maar dient eigenlijk geplaatst te worden in de nog grotere onwetendheid van Imazighen over onze khawarijitische erfenis. Ik kan me nog herinneren dat ik in de topic Khawarijitische compatibiliteit met Amazighiteit een poging heb gewaagd om het khawarijitische onderwerp ter sprake te brengen. Maar dat ik, gelet op de onwetendheid over dit onderwerp, eerst nog het verschil moest uitleggen tussen خارجي en خوارج. Ook het historisch verband tussen de khawarijitisch-geinspireerde Amazigh oppositie en de omverwerping van het Umayadisch regime halverwege de 8e eeuw leek toen geen belletje te rinkelen.

Little did onze Chatt know, dat de khawarijitische variant van de islam - voor het eerst in de islamitische geschiedenis! - de Imazighen van een religieus kader verschafte, waarin hun strijd tegen het kalifaat in Damascus zondermeer halal was. En dit revolutionair concept hadden we allemaal te danken dus aan 3ikrima. Een van de grootse intellectuele visionairen van de Imazighen uit de 7e en 8e eeuw na Chr.

buɛluz

#3
Dit is eigenlijk ook een beetje waar de titel van dit topic voor staat. En wat zeg maar de (intellectuele) wraak is geweest van een klein Amazigh jongetje, die in 647 na Chr. als oorlogsbuit ontvoerd is vanuit zijn geboortegrond Tamazgha om verkocht te worden aan de hoogste bieder op een Arabische slavenveiling. Dit gebeurde geheel in lijn met de destijds geldende islamitische normen en waarden mbt. gelijkheid, slavernij en oorlogsvoering. Zoals deze door de profeet 15 jaar daarvoor waren achtergelaten.

Het jaar 647 na Chr. is verder ook een zeer belangrijk jaartal, aangezien het hiermee de allereerste keer markeert in de geschiedenis dat de Arabische veroveraars op Amazigh territorium komen. Met een groot leger wisten de oorlogszuchtige Arabieren een aanval uit te voeren, waarbij ze vanuit hun machtsbasis in Egypte t/m het gebied van Zuid-Tunesië wisten door te dringen. In de stad Sufutela wisten ze met de moord op Byzantijnse prefect Gregorius zelfs een flinke tik weten uit te delen en hiermee feitelijk ook de ondergang in te luidden van de Byzantijnse overheersing van Tamazgha.

De Arabische aanval van 647 na Chr. is een belangrijk gegeven in het debunken van hardnekkige fabeltjes, die dagelijks nog ingeprent worden in de hoofden van hedendaagse soennitische moslims. En dat is dus zo goed als bijna alle Irifiyen en in extenso bijna alle Imazighen (let op uitzonderingen hierop zijn Inefusiyen en Imzaben). De aanval van 647 laat zien dat de Arabieren naar Tamazgha kwamen om te roven en te plunderen. De aard en het verloop van dit first contact met de Arabieren had alle karakteristieken van een ordinaire rooftocht, met als doel zoveel chaos creëren in het leefgebied van de Imazighen, om zoveel mogelijk te kunnen plunderen (sommigen bronnen melden een roofbuit met een waarde van 500.000 dirhams!).

Dit uiteraard als tegenargument op al die moslim Imazighen, die nog steeds gebrainwasht zijn om te denken dat de allereerste Arabieren naar Tamazgha kwamen om ons te "onderwijzen" in de islam. Ja, dat hadden die Arabieren ook gedaan. Een islam onderwezen, die in Tamazgha uiteindelijk een fascistische dictatoriaal monster had voortgebracht. Maar het was nog altijd de wijze 3ikrima, die ons Imazighen heeft onderwezen in een islam, die revoluties voortbrengt en dictatuur juist omverwerpt.

Botermes

#4
Well, dan ben jij de uitverkorene om die wikipagina te maken. Mijn zegen heb je in ieder geval. Je hebt bronnen je hebt argumentatie, kortom alles wat er nodig voor is.

buɛluz

#5
Citaat van: Vutγmas op 13/04/2014 om 02:55:16
Well, dan ben jij de uitverkorene om die wikipagina te maken. Mijn zegen heb je in ieder geval. Je hebt bronnen je hebt argumentatie, kortom alles wat er nodig voor is.

Om te beginnen zal ik mijn bronnen en argumentatie eerst hier in dit topic presenteren. Misschien dat jij ook wel je steentje hieraan kunt bijdragen, mocht dit onderwerp je interesseren of vragen hierover hebben.

Botermes

Het zou mooi zijn als je aan zijn teksten kan komen. Bukhari schijnt zijn visie te onderschrijven volgens die bovenstaande tekst, maar wat dat was toch een soenniet ?

buɛluz

#7
Citaat van: Vutγmas op 13/04/2014 om 03:52:09
Bukhari schijnt zijn visie te onderschrijven volgens die bovenstaande tekst, maar wat dat was toch een soenniet ?

Hoe bedoel je zijn visie onderschijven? Ze3ma hij heeft sommige ahadith van 3ikrima opgenomen in zijn boek. Ik denk dat dit alleen maar uiterlijke schijn is van de soennitische geleerden zoals Bukhari.

Ik denk daarom echt niet dat Bukhari de visie van 3ikrima onderschrijft. Deze 3ikrima wordt binnen soennitische kringen verafschuwd vanwege zijn khawarijitische (lees ketterse!) opvattingen, maar tegelijkertijd kunnen de soennieten niet zonder de kennis die 3ikrima heeft overgeleverd. Aangezien hij een belangrijke schakel is geweest in de isnaad van de hadith. Tussen de hadith-overlevering van 3ikrima en de profeet zit namelijk maar 1 persoon. Dit was Ibn 3abaas. De oom van de profeet en degene die 3ikrima als slaaf heeft gekocht.

Botermes

Citaat van: buƹluz op 13/04/2014 om 03:59:54
Hoe bedoel je zijn visie onderschijven? Ze3ma hij heeft sommige ahadith van 3ikrima opgenomen in zijn boek. Ik denk dat dit alleen maar uiterlijke schijn is van de soennitische geleerden zoals Bukhari.
In die tekst staat Bukhari still endorsed him unconditionally. Is 3ikrima dan nog steeds het leidend voorwerp, of is dat die ibn Sad waar de vorige zin over ging.

Citeer
Ik denk daarom echt niet dat Bukhari de visie van 3ikrima onderschrijft. Deze 3ikrima wordt binnen soennitische kringen verafschuwd vanwege zijn khawarijitische (lees ketterse!) opvattingen, maar tegelijkertijd kunnen de soennieten niet zonder de kennis die 3ikrima heeft overgeleverd. Aangezien hij een belangrijke schakel is geweest in de isnaad van de hadith. Tussen de hadith-overlevering van 3ikrima en de profeet zit namelijk maar 1 persoon. Dit was Ibn 3abaas. De oom van de profeet en degene die 3ikrima als slaaf heeft gekocht.
OK got it, wat is er allemaal met zijn teksten gebeurd ? Vernietigd en of omgevormd zeker, geen overlevering , niets. Wat een klootzakken man, het is maar goed dat me nooit heb willen verdiepen in de islam.

Eerder deze avond kwam ik een  jeugdvriend tegen die de zin van het leven heeft hervonden in het geloof, ik had een discussie met hem over schepping, hij moet niets van evolutie hebben en gelooft in Adam&Eva, dus waren we wel even bezig. Later bood hij mij de Koran in het Nederlands aan. In plaats van het gewoon af te wijzen, zei ik uit beleefdheid dat ik er niet klaar voor was. Hij is niet meer de persoon die ik vroeger kende, jammer hoe geloof ook een soort afstand tussen mij en mijn vroegere vrienden en of familie creëert. Het kan mij echt niets schelen waar in je gelooft. Als je maar niet zegt dat ik ook zo moet leven.

buɛluz

#9
Citaat van: Vutγmas op 13/04/2014 om 04:25:03
In die tekst staat Bukhari still endorsed him unconditionally. Is 3ikrima dan nog steeds het leidend voorwerp, of is dat die ibn Sad waar de vorige zin over ging.

Dat is die subtiele sektarische vooringenomenheid van die Schacht en de manier waarop hij het formuleert. Lees onderstaande tekst maar en vergelijk de verschillende formuleringen over wat er wordt gezegd over 3ikrima >




Homosexuality in Islam: Critical Reflection on Gay, Lesbian, and Transgender Muslims - Scott Alan Kugle, blz. 203


Citaat van: Vutγmas op 13/04/2014 om 04:25:03
OK got it, wat is er allemaal met zijn teksten gebeurd ? Vernietigd en of omgevormd zeker, geen overlevering , niets. Wat een klootzakken man, het is maar goed dat me nooit heb willen verdiepen in de islam.

De kennis die 3ikrima heeft overgebracht op zijn leerlingen is naar mijn weten nooit op schrift gesteld. Maar jij moet je ook wel realiseren in wat voor situatie hij zijn kennis moest overbrengen. Dit moest allemaal top secret gebeuren, aangezien de vijand der Ummayaden en hun spionnen overal zaten. Beste voorbeeld hiervan is de meest bekende leerling van 3ikrima = Maysara al Matghari en hoe hij als "low-life" undercover moest gaan om kennis te vergaren van 3ikrima.


Citaat van: Vutγmas op 13/04/2014 om 04:25:03
zei ik uit beleefdheid dat ik er niet klaar voor was.

Klaar voor wat? :D

Botermes

#10
Citaat van: buƹluz op 13/04/2014 om 04:35:17
Dat is die subtiele sektarische vooringenomenheid van die Schacht en de manier waarop hij het formuleert. Lees onderstaande tekst maar.


Citeer
De kennis die 3ikrima heeft overgebracht op zijn leerlingen is naar mijn weten nooit op schrift gesteld. Maar jij moet je ook wel realiseren in wat voor situatie hij zijn kennis moest overbrengen. Dit moest allemaal top secret gebeuren, aangezien de vijand der Ummayaden en hun spionnen overal zaten. Beste voorbeeld hiervan is de meest bekende leerling van 3ikrima = Maysara al Matghari en hoe hij undercover moest gaan om kennis te vergaren van 3ikrima.

Hoe deed 3ikrima zijn kennis op dan ? Of was het gewoon eerder een constatering dat wat er in de koran staat niet correleert met hoe de Arabieren zich gedroegen ?

Citeer
Klaar voor wat? :D
Voor het lezen van de koran. Ik houd me tegenwoordig bezig met hoe het bewustzijn in de hersenen ontstaat, wat het precies is, verborgen dimensies, tijd, de singularity,de source field en diens holografische projectie die het universum simuleert. Dat soort dingen interesseren mij. Over de zin van het leven, dat vind ik moeilijk en daar denk ik niet zoveel over na. De zin van het leven is iets wat je zelf kan bepalen, daar ga ik vanuit.

buɛluz

#11
Citaat van: Vutγmas op 13/04/2014 om 04:57:05


Ja, ik weet wat die Schacht heeft geschreven. Maar hij heeft deze tekst geschreven met dezelfde bias als wat soennieten hebben mbt. khawarijitische islam. Ik zal hem in deze topic nog daarvoor ontmaskeren. Maar het gaat mij nu meer om de tekst die ik hier boven heb geplaatst met name de roodgedrukte zinnen.


Citaat van: Vutγmas op 13/04/2014 om 04:57:05
Hoe deed 3ikrima zijn kennis op dan ? Of was het gewoon eerder een constatering dat wat er in de koran staat niet correleert met hoe de Arabieren zich gedroegen ?

Ik bedoel meer hoe 3ikrima zijn kennis heeft overgedragen aan zijn bekende leerling Maysara. Ik weet niet of het jou ooit is opgevallen, maar Maysara wordt heel vaak in Arabische bronnen genoemd als سكاء = een waterverkoper in Qairaoun in Tunesie. Dit heb ik altijd vreemd gevonden en niet consistent met de rest van Maysara's leven >

Citeer
...Chroniclers have recorded allegations that Maysara was a low-born Berber water-seller in Kairouan or Tangiers, possibly a water-carrier in the caliphal army. Chronicles routinely refer to him by the unflattering label of al-Hakir, 'the Ignoble' or 'the Vile'...

http://en.wikipedia.org/wiki/Maysara_al-Matghari


In werkelijkheid  was Maysara juist van hoge adel ipv simpele verkoper op de markt. Hij was niemand minder dan de stamleider van de Matghara / Imetgharen. Een Amazigh stam binnen de stammenconfederatie van de Senhaja Branes van Marokko Zenata en de Botr van West-Algerije. En die later het startsignaal zal geven voor de Grote Amazigh Opstand in 739 na Chr. met hun aanval op Tanger. Maar voordat het zover kwam, was de enige manier voor Maysara om destijds ongezien in contact te komen met 3ikrima, die na zijn aankomst in Tamazgha in Qairouan verbleef, om undercover als اÙ,,Ø­Ù,ير  = de plebejer water te verkopen op de markt van Kairaoun. Dit om aan te tonen in hoeverre alles in het geheim moest gebeuren en dat verklaart ook misschien ten dele waarom er geen originele werken zijn overgeleverd van de hand van 3ikrima. 

Citaat van: Vutγmas op 13/04/2014 om 04:57:05
Voor het lezen van de koran. Ik houd me tegenwoordig bezig met hoe het bewustzijn in de hersenen ontstaat, wat het precies is, verborgen dimensies, tijd, de singularity,de source field en diens holografische projectie die het universum simuleert. Dat soort dingen interesseren mij.

Voor deze dingen kun je beter Star Trek gaan kijken dan de Koran erop na slaan.


Botermes

#12
Citaat van: buƹluz op 13/04/2014 om 05:07:21
Ja, ik weet wat die Schacht heeft geschreven. Maar hij heeft deze tekst geschreven met dezelfde bias als wat soennieten hebben mbt. khawarijitische islam. Ik zal hem in deze topic nog daarvoor ontmaskeren. Maar het gaat mij nu meer om de tekst die ik hier boven heb geplaatst met name de roodgedrukte zinnen.
OK

Citeer
Ik bedoel meer hoe 3ikrima zijn kennis heeft overgedragen op Maysara. Ik weet niet of het jou ooit is opgevallen, maar Maysara wordt heel vaak in Arabische bronnen genoemd als een low-life waterverkoper op de markt van Kairaoun in Tunesie. In werkelijkheid  was Maysara niemand minder dan de stamleider van de Matghara. Een Amazigh stam binnen de stammenconfederatie van de Senhaja Branes van Marokko, die later het startsignaal zal geven voor de Grote Amazigh Opstand in 739 na Chr. De enige manier voor hem om ongezien in contact te komen met 3ikrima, die
in Kairouan verbleef, was om als een schooier water te gaan verkopen op de markt van Kairaoun.

Bedankt maar hoe kwam 3ikrima aan zijn kennis ? Was dat zoals ik eerder veronderstelde, meer een constatering dat de koran niet strookte met wat de Arabieren deden ? Dat moet het dan toch ongeveer zijn.
Citeer
Voor deze dingen kun je beter Star Trek gaan kijken dan de Koran erop na slaan.

Ik ben met Star Trek opgegroeid, man. De echte Star Trek, niet next generation met die aith vu-thwaniwin nni ( met die rare voorhoofden :D ). Nee, de echte Star Trek met William Shatner en Leonard Nimoy. Die kwam elke middag op de Belgische zender in de jaren 80.

Nee maar even serieus, hoe het bewustzijn in de hersenen ontstaat en wat het precies is, is iets wat mij echt boeit.

buɛluz

#13
Citaat van: Vutγmas op 13/04/2014 om 05:26:23
Bedankt maar hoe kwam 3ikrima aan zijn kennis ? Was dat zoals ik eerder veronderstelde, meer een constatering dat de koran niet strookte met wat de Arabieren deden ? Dat moet het dan toch ongeveer zijn.

3ikrima kwam in de 1e plaats aan zijn kennis via zijn meester 3abdallah ibn 3abas. Deze 3abas had als neef van de profeet "intimate knowledge" over de profeet zelfs en ook over het ontstaan van de islam. 3ikrima kon zodoende veel kennis vergaren bij hem. In een boek van de Koerdische schrijver Ibn Khallikan heeft deze een korte biografie geschreven over 3ikrima. Hoewel ook hier de bias tegen de khawarijitische neigingen duidelijk zichtbaar is, wordt er wel vermeld dat 3ikrima kennis had vergaard bij zijn slavenmeester.

Ibn Khallikan schrijft dat 3ikrima na de dood van zijn meester ibn 3abas in 687 na Chr. nogmaals als slaaf doorverkocht dreigde te worden door Khalid (de zoon van de overleden ibn 3abas), 3ikrima zei: "Je hebt de kennis van je vader [ibn 3abas] verkocht voor 4000 dinars." Hierop kreeg Khalid spijt van de verkoop en annuleerde deze. Na 40 jaar dienst als slaaf kreeg 3ikrima eindelijk zijn vrijheid terug. Hierbij is het belangrijk om te noteren dat 3ikrima in zijn vroegere positie als slaaf van ibn 3abas toegang had tot de "inner circle" van de Mekkaanse elite. Ibn 3abas bekleedde tijdens het kalifaat van Ali zelfs de positie van gouverneur van de stad Basra in Irak. Als zijn slaaf kon 3ikrima dus zeer goed op de hoogte zijn geweest, wat de elite van de Qurayc allemaal uitspookte en de manier waarop zij regeerden.

Eenmaal weer een vrije Amazigh hoefde 3ikrima zich dus niet meer onderdanig te gedragen tegenover de Mekkaanse elite. Sterker nog hij raakte steeds meer geïntrigeerd door de kritiek geuit door de khawarijieten. Deze kritiek baseerde zich vooral op het discriminerend beleid van de Arabische overheersers tov. de lokale bevolking van Mesopotamië en Perzië. Deze gebieden waren toen net veroverd door de Arabische veroveraars en toegevoegd aan het islamitisch rijk. In de periode tussen 680 en 700 was Basra een hotspot voor veel ontevreden mensen, die het liefst van de onderdrukkende, Arabische overheersing af wilden.

Zo was er bijvoorbeeld een opstand van militante khawarijieten in 683-684 na Chr. Een van de bekendste leiders hiervan was Mukhtar al-Thaqafi. Dit is een zeer omstreden figuur binnen de islam, aangezien hij als wraak voor het leed wat hem en zijn familie is aangedaan, een ware terreurcampagne had opgezet, waarbij hooggeplaatste leden van de Qurayc-elite, bloederig aan hun eind zijn gekomen. En iets later was er ook nog de opstand van Salih ibn Musarrih in 695 na Chr. Beide opstanden zijn uiteindelijk onderdrukt door de Umayyadische heersers in Damascus en ook door Ibn al-Zubayr, die de macht had gegrepen in Mekka.

Ik denk dat 3krima tegen de achtergrond van al deze opstanden en volkswoede gericht tegen de heersersklasse van de Qurayc, besloot om net als de khawarijitische militanten de wapens op te pakken en de Arabische dictatuur en nepotisme te bestrijden. Gelet op het discriminerend karakter van deze heersers, moet de ideologische drijfveer gezocht worden in een islamitische gelijkheidsideaal, waarbij zowel Arabier als niet-Arabier aan elkaar gelijk waren.

De opstanden in Irak gebeurden allemaal rond dezelfde tijd als toen Kusayla en Kahina in Tamazgha nog in verzet waren tegen diezelfde Umayyadische bezetters van hun land. Belangrijk verschil echter tussen bijvoorbeeld de strijd van Kahina en Salih ibn Musarrih is dat Salih zijn gewapende oppositie voerde binnen de ideologische kaders van de islam, terwijl de strijd van bijvoorbeeld Kahina nooit is uitgelegd in islamitische termen. Salih ibn Musarrih wordt meestal gerekend tot een splintergroep binnen de khawarijitische moslims, genaamd de sufrieten. In totaal zouden er rond deze tijd een stuk over 4 distinctieve splintergroepen ontstaan (hoewel hier geen overeenstemming is in de bronnen die ik heb geraadpleegd!):

Citeer
1. Azariqa > geen rol van betekenis gespeeld in Tamazgha

2. Najada > geen rol van betekenis gespeeld in Tamazgha

3. Ibadi > wel een rol van betekenis gespeeld in Tamazgha o.a. bij Nefusa / Hawwara / Matmata / Sedrata / Zuwagha / Luwata

4. Sufri > wel een rol van betekenis gespeeld in Tamazgha o.a. bij Matghara / Barghwata / Meknasa (+ naburige autochtone negerbevolking van Haratin) / Ait Yefren / Afariq (= geromaniseerde Imazighen)


Vandaag de dag zijn in Tamazgha alleen nog de Inefusiyen / Imzaben / Imazighen van Jerba trouw gebleven aan de Ibaditische islam. De overige splintergroepen zijn in de loop der tijd allemaal verdwenen. 

Gelet op de (soennitische) bias die men in latere tijden toonde mbt. de khawarijieten, is het erg lastig om de vroegste ontwikkeling van deze khwarijitische groepen helder in kaart te brengen. Hoewel de bronnen hier dus niet echt duidelijkheid over geven, wordt over het algemeen aangenomen dat de geestelijke leider van de sufrieten ene 3abdallah ibn al-Saffar was. Hoewel de historiciteit van deze persoon nooit met zekerheid is aangetoond. Het zou goed mogelijk kunnen zijn dat 3ikrima behalve kennis via ibn 3abaas, ook zijn kennis heeft verkregen via het contact met militante khawarijieten uit Mesopotamie. En in het bijzonder van de sufritische khawarijieten. Hoe het ook zij, 3ikrima zou in de jaren die volgden dusdanig beïnvloed worden door de sufrieten, dat hij later uitgekozen werd door hen, om het sufritische gedachtegoed te verspreiden in Noord-Afrika. Hij kreeg van hun de eretitel Ø­Ù...اÙ,,Ø© اÙ,,عÙ,,Ù... = "Drager van de Kennis", wat dus duidelijk impliceert dat hij onderwezen is in de (sufritisch-)khawarijitische variant van de islam.     


Citaat van: Vutγmas op 13/04/2014 om 05:26:23
Ik ben met Star Trek opgegroeid, man. De echte Star Trek, niet next generation met die aith vu-thwaniwin nni ( met die rare voorhoofden :D ). Nee, de echte Star Trek met William Shatner en Leonard Nimoy. Die kwam elke middag op de Belgische zender in de jaren 80.

Beste Star Trek-serie ooit gemaakt, vindt ik nog altijd Star Trek Voyager. Goed uitgewerkte verhaallijnen icm met uitstekend acteerwerk. En met slechts een half-Klingon/half-human in de cast, heb je ook weinig last van die Bu-á¹®INYARIN (á¹®ENYARá¹® = voorhoofd?).




Citaat van: Vutγmas op 13/04/2014 om 05:26:23
Nee maar even serieus, hoe het bewustzijn in de hersenen ontstaat en wat het precies is, is iets wat mij echt boeit.

Ok, als je serieus wilt zijn over het bewustzijn, raad ik je aan om met name seizoen 2 te kijken van de animeserie Ghost in the Shell: Individual Eleven. In deze futuristische serie staat centraal de beperkingen en mogelijkheden van het menselijk bewustzijn op het moment dat cyber-implants aan het lichaam worden toegevoegd. Hoofdpersonage is al voor haar geboorte (in de baarmoeder!) al volledig gerobotiseerd. Zodoende heeft zij nooit echt kunnen ervaren wat het is om een menselijk lichaam te hebben, echter zij beschikt wel dus over een menselijk bewustzijn, die zij "Ghost" noemt. Vandaar ook de titel Ghost in the Shell >




Botermes

#14
Citaat van: buƹluz op 14/04/2014 om 01:18:09
3ikrima kwam in de 1e plaats aan zijn kennis via zijn meester 3abdallah ibn 3abas. Deze 3abas had als neef van de profeet "intimate knowledge" over de profeet zelfs en ook over het ontstaan van de islam. 3ikrima kon zodoende veel kennis vergaren bij hem. In een boek van de Koerdische schrijver Ibn Khallikan heeft deze een korte biografie geschreven over 3ikrima. Hoewel ook hier de bias tegen de khawarijitische neigingen duidelijk zichtbaar is, wordt er wel vermeld dat 3ikrima kennis had vergaard bij zijn slavenmeester.

Er staat namelijk dat, toen hij na de dood van zijn meester ibn 3abas in 687 na Chr. nogmaals als slaaf doorverkocht dreigde te worden door Khalid (de zoon van de overleden ibn 3abas), 3ikrima zei: "Je hebt de kennis van je vader [ibn 3abas] verkocht voor 4000 dinars." Hierop kreeg Khalid spijt van de verkoop en annuleerde deze. Na 40 jaar dienst als slaaf kreeg 3ikrima eindelijk zijn vrijheid terug. Hierbij is het belangrijk om te noteren dat 3ikrima in zijn vroegere positie als slaaf van ibn 3abas toegang had tot de "inner circle" van de Mekkaanse elite. Ibn 3abas bekleedde tijdens het kalifaat van Ali zelfs de positie van gouverneur van de stad Basra in Irak. Als zijn slaaf kon 3ikrima dus zeer goed op de hoogte zijn geweest, wat de elite van de Qurayc allemaal uitspookte en de manier waarop zij regeerden.

Eenmaal weer een vrije Amazigh hoefde 3ikrima zich dus niet meer onderdanig te gedragen tegenover de Mekkaanse elite. Sterker nog hij raakte steeds meer geïntrigeerd door de kritiek geuit door de khawarijieten. Deze kritiek baseerde zich vooral op het discriminerend beleid van de Arabische overheersers tov. de lokale bevolking van Mesopotamië en Perzië. Deze gebieden waren toen net veroverd waren door de Arabische veroveraars. In de periode tussen 680 en 700 was Basra een hotspot voor veel ontevreden mensen, die het liefst van de Arabische overheersing af wilden.

Zo was er bijvoorbeeld een opstand van militante khawarijieten in 683-684 na Chr. Een van de bekendste leiders hiervan was Mukhtar al-Thaqafi. Dit is een zeer omstreden figuur binnen de islam, aangezien hij als wraak voor het leed wat hem en zijn familie is aangedaan, een ware terreurcampagne had opgezet, waarbij hooggeplaatste leden van de Qurayc-elite, bloederig aan hun eind zijn gekomen. En iets later was er ook nog de opstand van Salih ibn Musarih in 695 na Chr. Beide opstanden zijn uiteindelijk onderdrukt door de Umayyadische heersers in Damascus en ook door Ibn Zubayr, die de macht had gegrepen in Mekka.

Ik denk dat 3krima tegen de achtergrond van al deze opstanden en volkswoede gericht tegen de heersersklasse van de Qurayc, besloot om net als de khawarijitische militanten de wapens op te maken. Gelet op het discriminerend karakter van deze heersers, moet de ideologische drijfveer gezocht worden in een islamitische gelijkheidsideaal, waarbij zowel Arabier als niet-Arabier aan elkaar gelijk waren.

De opstanden in Irak gebeurden allemaal rond dezelfde tijd als toen Kusayla en Kahina in Tamazgha nog in verzet waren tegen de Arabische bezetters van hun land. Belangrijk verschil tussen bijvoorbeeld de strijd van Kahina en Salih ibn Musarih is dat de Salih zijn oppositie voerde binnen de kaders van de islam, terwijl de strijd van bijvoorbeeld Kahina niet uitgelegd werd in islamitische termen. Salih ibn Musarih behoorde tot een splintergroepen binnen de khawarijitische moslims, genaamd de sufrieten. In totaal zijn er rond deze tijd een stuk over 4 splintergroepen ontstaan:

- Azariqieten
- Najadieten
- Sufrieten
- Ibadieten > dit is de enige vandaag nog overgebleven groep

Gelet op de bias die men in latere tijden toonde mbt. de khawarijieten is het erg lastig om de ontwikkeling van deze khwarijietische groepen helder in kaart te brengen. Hoewel de bronnen hier dus niet echt duidelijkheid over geven, kunnen we denk ik wel stellen dat de geestelijke leider van deze sufrieten was 3abdallah ibn al-Saffar. Het zou goed mogelijk kunnen zijn dat 3ikrima behalve kennis via ibn 3abaas, ook zijn kennis heeft verkregen met het contact met militante khwarijieten uit Mesopotamie. En in het bijzonder van de sufritische khawarijieten. Hoe het ook zij, 3ikrima zou in de jaren die volgden dusdanig beïnvloed worden door de sufrieten, dat hij uitgekozen werd door de sufrieten, om het sufritische gedachtegoed te verspreiden in Noord-Afrika. Hij kreeg van hun de eretitel Ø­Ù...اÙ,,Ø© اÙ,,عÙ,,Ù... = Drager van de Kennis mee, wat dus duidelijk impliceert dat hij onderwezen is in de (sufritisch-)khawarajitische variant van de islam.
Tqadixc, ay izem.     

Citeer
Beste Star Trek-serie ooit gemaakt, vindt ik nog altijd Star Trek Voyager. Goed uitgewerkte verhaallijnen icm met uitstekend acteerwerk. En met slechts een half-Klingon/half-human in de cast, heb je ook weinig last van die Bu-á¹®INYARIN (á¹®INYARá¹® = voorhoofd?).

Bij  mij speelt vooral de nostalgie een rol voor Star Trek, vanaf mid tot eind jaren 80/begin 90 zat ik nog op de basisschool en keek ik die serie altijd wanneer ik na 15:00 uit school kwam.

Citeer
Ok, als je serieus wilt zijn over het bewustzijn, raad ik je aan om de seizoen 2 te kijken van de animeserie Ghost in the Shell: Individual Eleven. In deze futuristische serie staat centraal de beperkingen en mogelijkheden van het menselijk bewustzijn op het moment dat wij mensen cyber-implants aan ons lichaam gaan toevoegen. Hoofdpersonage is al voor haar geboorte (in de baarmoeder!) al volledig gerobotiseerd. Zodoende heeft zij nooit echt kunnen ervaren wat het is om een menselijk lichaam te hebben, echter zij beschikt wel dus over een menselijk bewustzijn, die zij "Ghost" noemt.

OK Tqadixc, ik zal eens kijken. Ik volg het echte  serieuze werk, dus niet via sci fi series of zo. Er bestaat bijvoorbeeld zo'n chirurg/anesthesist, dr Stuart Hameroff die heel veel over het bewustzijn weet, hij geeft lezingen etc, heeft ook het 1 en ander geschreven, geloof ik. Daarnaast volg ik ook de podcast van Singularity 1 on 1 van Nikola Danaylov, vind ik ook erg interessant. Maar ik zal eens kijken want van een beetje Sci Fi ben ik natuurlijk niet vies. Ik wachtte eigenlijk op het 2e seizoen van Pioneer One, maar ik weet niet of daar nog wat van terecht komt.