Vikingen in de Rif

Gestart door Mr Miyagi, 15/11/2013 om 21:57:28

buɛluz

#60
Citaat van: Vutγmas op 13/05/2014 om 00:59:29
Wij hebben ook een issoumar bij mij in de buurt, dat is een bergrug die gedurende de dag fel blootgesteld staat aan zonneschijn en weinig schaduw.

Dit zijn de bergen bij Isosumar, die ik bedoel.


Citaat van: Vutγmas op 13/05/2014 om 00:59:29
Maar dat waren volgens hem toch de bevindingen van die Marmol.

Coon zegt dat de mijnwerkers bij Mritc en Amejjaw geen Imazighen waren, dit baseert hij op Marmol. Maar mbt. de etniciteit van de mijnwerkers van Ait Said is dit pure speculatie van Coon's kant nog niet eens gebaseerd op Marmol. Ik heb een beetje uit het boek van Marmol gelezen, maar tot nu toe nix tegengekomen wat enigszins zou wijzen op wat die Coon heeft geschreven.


Citaat van: Vutγmas op 13/05/2014 om 00:59:29
Maar dat is hem persoonlijk toch niet kwalijk  te nemen, hij neemt gewoon over wat de Soennitische schrijvers hebben geschreven. Trouwens, wie is die aap die Salih een Jemenitsche oorsprong toekende en de opstand in Nekor bedekten met dat flut verhaaltje dat ze hem vanzelf weer terug namen. Wie zijn die apen, die dat van elkaar hebben telkens hebben overgenomen. Horen el Bekri en Tahiri daar ook bij ?

Die Aap was hoogstwaarschijnlijk de kleinzoon geweest van Salih Ibn Mansur (= Amazigh hunger 4 Arab identity door Amazigh adel). Van el Bekri weet ik niet zeker, maar Tahiri, is samen met Cressier de enige historici van wie ik weet dat zij de Jemenitische oorsprong van Salih ibn Mansur ernstig in twijfel trekken. Zij baseren zich op een citaat uit het boek van al Yaqubi. Ik heb het desbetreffende citaat ooit een keer opgezocht, maar het was zoiets als: "de koning beweerde dat hij Arabisch was, maar zijn eigen volk zegt dat hij een van hen is". Zo staat het ongeveer vermeldt.

buɛluz

#61
Weet je wat interessant is wat ik in het boek van Marmol ben tegengekomen in het hoofdstuk over Melilla?

Hij zegt namelijk dat de naam van Melilla afgeleid is van honing = MEL (in het Latijn). MEL > ML > MR > MRČ > Mritc ?
Op oude munten van Rusaddir kom je ook een honingbij als icoon tegen:




Botermes

Citaat van: buƹluz op 13/05/2014 om 01:17:47
Dit zijn de bergen bij Isosumar, die ik bedoel.
OK, trouwens die foto's worden dacht ik, één keer per maand ververst. Oost Rif lijkt me een stuk groener. In Alhoceima is er dit jaar weinig regen gevallen heb ik gehoord. Wel elders in Marokko.

Citeer
Coon zegt dat de mijnwerkers bij Mritc en Amejjaw geen Imazighen waren, dit baseert hij op Marmol. Maar mbt. de etniciteit van de mijnwerkers van Ait Said is dit pure speculatie van Coon's kant nog niet eens gebaseerd op Marmol. Ik heb een beetje uit het boek van Marmol gelezen, maar tot nu toe nix tegengekomen wat enigszins zou wijzen op wat die Coon heeft geschreven.

Wie is Marmol, is dat een Spanjaard ? Wanneer heeft hij geleefd. Ik kan echt niets vinden op Google, wel  die naam, maar niets mbt de geschiedenis van Arif.

Citeer
Die Aap was hoogstwaarschijnlijk de kleinzoon geweest van Salih Ibn Mansur (= Amazigh hunger 4 Arab identity door Amazigh adel). Van el Bekri weet ik niet, maar Tahiri, is samen met Cressier de enige historici van wie ik weet dat zij de Jemenitische oorsprong van Salih ibn Mansur in twijfel trekken. Zij baseren zich op een citaat uit het boek van al Yaqubi. Ik heb het desbetreffende citaat ooit een keer opgezocht, maar het was zoiets als van "De koning beweerde dat hij Arabisch was, maar zijn volk zegt dat hij een van hen was". Zo staat het ongeveer vermeldt.

Ik kan me moeilijk voorstellen hoe de aankomst van Salih in Nekor geweest moet zijn. Hij kan toch niet gewoon in zijn eentje gekomen zijn en ze hem als leider kozen zo maar met praatjes. Ik kan me dat moeilijk voorstellen. We weten ook heel weinig van wat er is gebeurd nadat de barrieres van Dihya en Aksil gebroken waren en de indringers verder westwaarts  konden op rukken. Is het zeker dat Tariq van het huidige Jebala komt ? Ik zit namelijk te denken , hoe kan hij dan al voor de Arabieren hebben gekozen als ze zijn gebied nog niet bereikt hadden. Natuurlijk blijft hij niet heel de tijd rond zijn thuisbasis maar zwierf heel de tijd rond, neem ik aan. Ik schat hem zo rond de 35/40 bij de verovering van Spanje.

Ik vind het gewoon zo irritant dat we niet precies weten vanuit eigen perspectief wat er is gebeurd vlak voor, de precursor zeg maar voorafgaand aan de onderwerping van de Imazighen.

buɛluz

#63


Kitab el Buldan - el Yaqoubi, blz. 137

Na het koninkrijk van de zonen van Mohamed ibn Sulayman komt het koninkrijk van een man genaamd Sa3id ibn Salih, hij beweert dat hij uit Himyar (= Jemen) kwam, maar het eigen volk houdt vol dat hij afkomstig is van het volk van Nefza

Botermes

Citaat van: buƹluz op 13/05/2014 om 01:52:30


Na het koninkrijk van de zonen van Mohamed ibn Sulayman komt het koninkrijk van een man genaamd Sa3id ibn Salih, hij beweert dat hij uit Himyar (= Jemen) kwam, maar het eigen volk houdt vol dat hij afkomstig is van het volk van Nefza
Welk koninkrijk was was dat van de zonen van Mohamed ibn Sulayman dan en waar ? Hey, weet je wat ik raar vind bij Arabieren, dat de achternaam elke generatie verandert dus moet heel de tijd achteruit gaan tellen waardoor er makelijk fouten kunnen ontstaan.

Botermes

Citaat van: buƹluz op 13/05/2014 om 01:52:30


Na het koninkrijk van de zonen van Mohamed ibn Sulayman komt het koninkrijk van een man genaamd Sa3id ibn Salih, hij beweert dat hij uit Himyar (= Jemen) kwam, maar het eigen volk houdt vol dat hij afkomstig is van het volk van Nefza
Deze tekst is eigenlijk zo schizofreen, alsof het hem er aan lag wat hem op welk moment het best uitkwam.

buɛluz

#66
Citaat van: Vutγmas op 13/05/2014 om 01:50:37
Wie is Marmol, is dat een Spanjaard ? Wanneer heeft hij geleefd. Ik kan echt niets vinden op Google, wel  die naam, maar niets mbt de geschiedenis van Arif.

Yep, een Spanjool uit de 16e eeuw. Zijn boeken zijn publiek domein, hij heeft volgens mij een paar boeken geschreven. Maar het boek wat je nodig hebt en waar Coon dus naar verwijst = Libro Tercero y segundo volumen dela Primera parte de la descripcion general de Affrica   


Citaat van: Vutγmas op 13/05/2014 om 01:50:37
Is het zeker dat Tariq van het huidige Jebala komt ? Ik zit namelijk te denken , hoe kan hij dan al voor de Arabieren hebben gekozen als ze zijn gebied nog niet bereikt hadden. Natuurlijk blijft hij niet heel de tijd rond zijn thuisbasis maar zwierf heel de tijd rond, neem ik aan. Ik schat hem zo rond de 35/40 bij de verovering van Spanje.

Tahiri kent Tariq ibn Ziyad een Nefza-afstamming toe van de stam van de Ait Iznassen. Volgens Tahiri had Tariq ook familiebanden met de Imazighen uit Ait Guemil, waarschijnlijk aangetrouwd bij de Senhaja. (Ook Salih ibn Mansur was een Nefza, die getrouwd met een Tasenhajit).




buɛluz

#67
Citaat van: Vutγmas op 13/05/2014 om 01:59:28
Welk koninkrijk was was dat van de zonen van Mohamed ibn Sulayman dan en waar ? Hey, weet je wat ik raar vind bij Arabieren, dat de achternaam elke generatie verandert dus moet heel de tijd achteruit gaan tellen waardoor er makelijk fouten kunnen ontstaan.

Dat was de stadstaat van Tlemcen. Ik weet niet hoe goed jouw kennis is over de historie van de stad, maar voordat de Idrissiden de stad bij Walili (Volubilis) in handen kregen, wisten ze eerst met hun sjiitische propaganda Tlemcen in handen te krijgen. Deze Sulayman was een broer van Idris ibn Abdallah. En met sjiitische propaganda bedoel ik dat zij via hun afstamming van Ahl el Bayt (= volk van het huis = directe familie van de Arabische profeet) politieke aanspraak wilden maken.




Botermes

Citaat van: buƹluz op 13/05/2014 om 02:11:12
Dat was het koninkrijk van Tlemcen. Ik weet niet hoe goed jouw kennis is over de historie van de stad, maar voordat de Idrissiden de stad bij Walili (Volubilis) in handen kregen, wisten ze eerst sjiitische propaganda Tlemcen in handen te krijgen. Deze Sulayman was een broer van Idris ibn Abdallah
Georganiseerde religie is de scum of the earth.. vieze parasieten..

buɛluz

#69
Citaat van: Vutγmas op 13/05/2014 om 02:20:20
Georganiseerde religie is de scum of the earth.. vieze parasieten..

Het is de combinatie van politiek en islam. Als mensen willen geloven dan mogen ze dat thuis en in de moskee doen, maar overheid dient neutraal te zijn, vrij van alle religieuze uitingsvormen en al helemaal geen islam. We hebben afgelopen jaren gezien wat het resultaat is in Syrie als men islam en politiek met elkaar mengt.

Botermes

Citaat van: buƹluz op 13/05/2014 om 02:23:09
Het is de combinatie van politiek en islam. Als mensen willen geloven dan mogen ze dat thuis doen. Overheid dient neutraal te zijn, vrij van alle religieuze uitingsvormen en al helemaal geen islam. We hebben afgelopen jaren gezien wat het resultaat is in Syrie als men islam en politiek met elkaar mengt.

Ik was eigenlijk altijd best wel gecharmeerd van Syrische mensen, de keuken, cultuur, beeldschone vrouwen, en ik dacht eigenlijk altijd ook dat zij samen met de Libanezen de meest ontwikkelde (Arabieren) waren. De laatste tijd valt dat toch wel vies tegen gezien wat er daar al heel de tijd gaande is.

buɛluz

#71
Citaat van: Vutγmas op 13/05/2014 om 02:28:18
Ik was eigenlijk altijd best wel gecharmeerd van Syrische mensen, de keuken, cultuur, beeldschone vrouwen, en ik dacht eigenlijk altijd ook dat zij samen met de Libanezen de meest ontwikkelde (Arabieren) waren. De laatste tijd valt dat toch wel vies tegen gezien wat er daar al heel de tijd gaande is.

Oorlog brengt nou eenmaal het slechtste in mensen naar boven. Dit is in Syrie niet anders dan het in Andalusie was. Of ten tijde van de 4 "rechtgeleide" kaliefen anders dan ten tijde van de profeet. Mensen die dan ook hun stinkende best doen om een oorlog (welke oorlog dan ook!) af te beelden als iets glorieus, hebben die hoogstwaarschijnlijk nooit zelf meegemaakt...

Botermes

Citaat van: buƹluz op 13/05/2014 om 02:23:09
Het is de combinatie van politiek en islam. Als mensen willen geloven dan mogen ze dat thuis en in de moskee doen, maar overheid dient neutraal te zijn, vrij van alle religieuze uitingsvormen en al helemaal geen islam. We hebben afgelopen jaren gezien wat het resultaat is in Syrie als men islam en politiek met elkaar mengt.

Ja maar, je weet toch dat het weerwoord van de met het Midden-Oosten geobsedeerde  Marokkanen is, dat het juist de seculiere Assad die maar niet wilt opstappen voor alle ellende heeft gezorgd, en grotendeels klopt dat dan toch ook. Ik ben van mening dat het niet alleen religie  als politieke ideologie voor tumult zorgt maar ook andere politieke stromingen.

Heb je dan zoiets van " Duuuuh', fascisme bijvoorbeeld. Zit het alleen in het feit dat moslims Assad selectief benoemen als seculier ipv fascist ?

buɛluz

#73
Citaat van: Vutγmas op 13/05/2014 om 18:50:28
Ja maar, je weet toch dat het weerwoord van de met het Midden-Oosten geobsedeerde  Marokkanen is, dat het juist de seculiere Assad die maar niet wilt opstappen voor alle ellende heeft gezorgd, en grotendeels klopt dat dan toch ook.

Zolang er geen concreet bewijs op tafel ligt, is mijn antwoord aan die "Midden-oosten geobsedeerde Marokkanen" dat Assad geen enkele oorlogsmisdaad heeft gepleegd, die de opstandelingen ook niet hebben gepleegd. Dat is voor mij voldoende om de schuldvraag te kunnen beantwoorden in de strijd om Syrie.

Citaat van: Vutγmas op 13/05/2014 om 18:50:28
Ik ben van mening dat het niet alleen religie  als politieke ideologie voor tumult zorgt maar ook andere politieke stromingen.

Dat ontken ik ook niet. Alleen binnen de moslimwereld is de vermenging van religie & politiek, hetgeen wat in mijn ogen de meeste schade aanricht. Islam + politiek = sektarisme = narrative van de pure moslims versus the other. Weet je nog het Libie dat bevrijd was van Kaddafi? Blijkbaar zijn de meeste mensen Kaddafi allang weer vergeten, jammer dat ze hem eigenlijk hebben afgeknald. Liever had ik gezien dat ze hem achter slot en grendel in leven hadden gelaten om te dienen als een levende herinnering voor al die mensen, die zijn dictatuur nu al weer zijn vergeten. Dat Kaddafi in het verleden ook sektarisme ging toepassen om de Imazighen onder de duim te houden dat was dan ook business as usual voor hem.

Maar het is toch raar dat uitgerekend in het vrije Libie, waar de meeste Imazighen sinds de 8e eeuw niets anders dan de ibaditische variant van islam hebben beleden, opeens in post-Kaddafi tijd een soennitische Oppermufti ongestraft de volgende uitspraak kan doen:  "the whole idea of constitutionalization of Tamazight language is Fitna". Dit is toch niets anders dan sektarische oorlogsvoering, gericht tegen de Imazighen. Ze3ma Fitna Barbariya 2014. Dit is waar we als Imazighen (maar ook gewoon als mensen) voor moeten waken als men dus graag religie en politiek wilt gaan mengen.


Citaat van: Vutγmas op 13/05/2014 om 18:50:28
Heb je dan zoiets van " Duuuuh', fascisme bijvoorbeeld. Zit het alleen in het feit dat moslims Assad selectief benoemen als seculier ipv fascist ?

Laat ik het zo zeggen, indien Assad niet tot een sjiitische variant van de islam zou behoren, maar tot een soennitische variant, en hij zou dezelfde oorlogsmisdaden plegen die hij nu ook op zijn geweten heeft, dan zouden zijn tegenstanders van vandaag murji3itische tactieken toepassen om Assad's bebloede handen weer schoon te likken:

Citeer
Murji'ah

Murji'ah (Arabic اÙ,,Ù...رجئة) is an early Islamic school, whose followers are known in English language as Murjites or Murji'ites (Arabic اÙ,,Ù...رجئون). During the early centuries of Islam, Muslim thought encountered a multitude of influences from various ethnic and philosophical groups that it absorbed. Murji'ah emerged as a theological school that was opposed to the Kharijites on questions related to early controversies regarding sin and definitions of what is a true Muslim.[1]
As opposed to the Kharijites, Murjites advocated the idea of deferred judgement of peoples' belief. The word Murjiah itself means "one who postpones" in Arabic.[2] Murjite doctrine held that only God has the authority to judge who is a true Muslim and who is not, and that Muslims should consider all other Muslims as part of the community.[3] This theology promoted tolerance of Umayyads and converts to Islam who appeared half-hearted in their obedience.[4]
In another contrast to the Kharijites, who believed that committing a grave sin would render a person non-Muslim, Murjites considered genuine belief in and submission to God to be more important than acts of piety and good works. They believed Muslims committing grave sins would remain Muslim and be eligible for paradise if they remained faithful.[5] Conversely, those engaging in shirk could not benefit from performing good acts.[6]

http://en.wikipedia.org/wiki/Murji'ah


Ps. De Murji3a was dus een groepering van de moslims, die de misdaden van de Ummayaden stilzwijgend accepteerden, door geen oordeel te willen vellen over deze misdaden (= soennitisch politiek quiëtisme) en dus ook niet in opstand te komen tegen de dictatuur zelfs al zouden er de meest vreselijke misdaden zijn gebeurd. Hiertegenover staat dus het khawarijitische uitgangspunt dat indien een leider tot een dictator verwordt, dan is het zondermeer halal om in opstand te komen. Sektarische wolven in schaapskleren gebruiken de tegenstelling van khawarijieten vs. murji3ieten (= politiek activisme vs. politiek quiëtisme) om nietsvermoedende moslim Imazighen te brainwashen.


Botermes

#74
Citaat van: buƹluz op 13/05/2014 om 22:47:13
Zolang er geen concreet bewijs op tafel ligt, is mijn antwoord aan die "Midden-oosten geobsedeerde Marokkanen" dat Assad geen enkele oorlogsmisdaad heeft gepleegd, die de opstandelingen ook niet hebben gepleegd. Dat is voor mij voldoende om de schuldvraag te kunnen beantwoorden in de strijd om Syrie.

Maar dat hij kosten wat het kost aan de macht wil blijven mag wel duidelijk zijn, regardless hoeveel doden dat ook mag kosten. Eigenlijk is het van de zotte als je het vergelijkt met leiders hier in Europa die bijvoorbeeld om een klein schandaaltje de eer aan zichzelf houden en zelf al gauw opstappen.

Citeer
Dat ontken ik ook niet. Alleen binnen de moslimwereld is de vermenging van religie & politiek, hetgeen wat in mijn ogen de meeste schade aanricht. Islam + politiek = sektarisme = narrative van de pure moslims versus the other. Weet je nog het Libie dat bevrijd was van Kaddafi? Blijkbaar zijn de meeste mensen Kaddafi allang weer vergeten, jammer dat ze hem eigenlijk hebben afgeknald. Liever had ik gezien dat ze hem achter slot en grendel in leven hadden gelaten om te dienen als een levende herinnering voor al die mensen, die zijn dictatuur nu al weer zijn vergeten. Dat Kaddafi in het verleden ook sektarisme ging toepassen om de Imazighen onder de duim te houden dat was dan ook business as usual voor hem.

Maar het is toch raar dat uitgerekend in het vrije Libie, waar de meeste Imazighen sinds de 8e eeuw niets anders dan de ibaditische variant van islam hebben beleden, opeens in post-Kaddafi tijd een soennitische Oppermufti ongestraft de volgende uitspraak kan doen:  "the whole idea of constitutionalization of Tamazight language is Fitna". Dit is toch niets anders dan sektarische oorlogsvoering, gericht tegen de Imazighen. Ze3ma Fitna Barbariya 2014. Dit is waar we als Imazighen (maar ook gewoon als mensen) voor moeten waken als men dus graag religie en politiek wilt gaan mengen.

Fitna is meestal afkomstig uit wiens bek dat woord geventileerd wordt.

Citeer
Laat ik het zo zeggen, indien Assad niet tot een sjiitische variant van de islam zou behoren, maar tot een soennitische variant, en hij zou dezelfde oorlogsmisdaden plegen die hij nu ook op zijn geweten heeft, dan zouden zijn tegenstanders van vandaag murji3itische tactieken toepassen om Assad's bebloede handen weer schoon te likken:
Met schoonlikken bedoel je misdaden begaan die minstens even erg zijn ? Me a copy dat, now ?

Citeer
Ps. De Murji3a was dus een groepering van de moslims, die de misdaden van de Ummayaden stilzwijgend accepteerden, door geen oordeel te willen vellen over deze misdaden (= soennitisch politiek quiëtisme) en dus ook niet in opstand te komen tegen de dictatuur zelfs al zouden er de meest vreselijke misdaden zijn gebeurd. Hiertegenover staat dus het khawarijitische uitgangspunt dat indien een leider tot een dictator verwordt, dan is het zondermeer halal om in opstand te komen. Sektarische wolven in schaapskleren gebruiken de tegenstelling van khawarijieten vs. murji3ieten (= politiek activisme vs. politiek quiëtisme) om nietsvermoedende moslim Imazighen te brainwashen.

I give Tanks and praises for sharin' dis wit di bredren. Vanuit hun eigen optiek houden zij zeker de eenheid in stand ? Ja, wanneer de soennieten iets doen houden ze wel hun bek maar anders staan ze te springen om iemand anders ergens de schuld van te geven.