Vikingen in de Rif

Gestart door Mr Miyagi, 15/11/2013 om 21:57:28

Mr Miyagi

Ik kwam dit tegen en vond het wel interessant.

One of the biggest challenges faced by the Kingdom of Nekor in its history was an attack by a group of Vikings in 859. The Viking fleet numbered sixty-two ships and the attack was against Moorish forces in Nekor that had attempted to curtail the plundering of the region that Vikings were so well known for. The Viking forces remained on Moroccan soil for eight days before returning to Spain and continuing their reign of terror up the east coast.

Is er meer informatie aanwezig over dit stukje geschiedenis?

Botermes

Naast het plunderen en moorden gijzelden deze bloeddorstige  rovers leden van de koninklijke Saleh Familie. Abderahman van Cordova heeft ze vrijgekocht. Er waren hele goede contacten en sterke banden tussen Nekor en Andalus vanwege dezelfde religieuze orthodoxie, hence het malkitisch soennisme ingevoerd door de Umayaden. Later zou de Saleh- familie vaker naar Andalus vluchten in tijden van onheil in Nekor.

buɛluz

#2
Ik heb zojuist de finale aflevering gezien van het 2e seizoen van de serie Vikings. In deze serie staat de rise to fame centraal van de koning Ragnar Lodbrok. Ik vind het een goede serie: goed plot, harde actie en toch ook een realistische weergave van leefwijze van vikingen. En nat

Ik heb het een en ander gegoogled op deze Ragnar Lodbrok en diens plundertochten en mbt. de daaruit is het volgende interessante punten gebleken in het kader van de Vikingen in de Rif:

- In tegenstelling tot wat men doorgaans stelt is er niet 1, maar zijn er 2 plundertochten geweest van de Vikingen in Nekor
- De 1e plundertocht was in het jaar 844 na. Chr.
- De 2e plundertocht was in het jaar 858 na. Chr
- De broers Hæsting en Bjǫrn Járnsíða hebben leiding gegeven aan de Vikingen bij de 2e plundertocht van Nekor
- Deze broers zouden volgens de Noorse en Deense legendes afstammen van de mythologische koning Ragnar Lodbrok
- Deze Ragnar Lodbrok wordt als de hoofdrolspeler neergezet in de serie van Vikings.


Citeer
On the way back to the Loire, he stopped off in North Africa where he bought several African slaves (known to the Vikings as 'blámenn', blue men, possibly West Africans or Tuaregs) who he later sold in Ireland. Homeward bound, Hastein and Björn were defeated by a Muslim fleet soon after the Straits of Gibraltar, but still managed to ravage Pamplona before returning home to the Loire with 20 ships.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hastein#Spain_and_the_Mediterranean


Botermes

Een beetje offtopic, maar Nekor bleef in die tijd toch nog onder invloed van de Umayaden, is het niet ? Alleen de Barghwata's hadden zich bevrijd, toch ?

buɛluz

#4
Citaat van: Vutγmas op 03/05/2014 om 23:39:04
Een beetje offtopic, maar Nekor bleef in die tijd toch nog onder invloed van de Umayaden, is het niet ? Alleen de Barghwata's hadden zich bevrijd, toch ?

Het Ummayden rijk hield de facto op te bestaan rond het jaar 750 na Chr, toen de Abbasieden een staatsgreep pleegden. Zonder centraal gezag van de Ummayden, werd Nekor feitelijk onafhankelijk. De familie van Salih ibn Mansour heeft toen wel politiek asiel verleend aan de laatste Ummayden-heerser, met wie ze via de moederskant verwant waren aan elkaar.


Ps. In 738 hebben de khawarijieten geprobeerd een staatsgreep te plegen onder leiding van Dawud el Rondi, maar deze mislukt en Salih ibn Mansour kon met behulp van een contra-revolutie terug in het zadel geholpen worden.

buɛluz

#5
Citaat van: Vutγmas op 03/05/2014 om 23:39:04
Alleen de Barghwata's hadden zich bevrijd, toch ?

In totaal waren er 6 nieuwe staten ontstaan na het uiteenvallen van de Ummayden rijk

1. stadstaat van Tanja olv. Hojeyj el Ifriki
2. staat van Tamesna olv. Tarif ibn Shem3un
3. stadstaat van Sijilmassa olv. Semgu ibn Wassul
4. stadstaat van Tilemsen olv Abu Qurra
5. staat van Nefusa olv Abu el Khattab
6. staat van Tiaret olv. Abderrahman Rustam


Botermes

Citaat van: buƹluz op 03/05/2014 om 23:43:23
Het Ummayden rijk hield de facto op te bestaan rond het jaar 750 na Chr, toen de Abbasieden een staatsgreep pleegden. Zonder centraal gezag van de Ummayden, werd Nekor feitelijk onafhankelijk. De familie van Salih ibn Mansour heeft toen wel politiek asiel verleend aan de laatste Ummayden-heerser, met wie ze via de moederskant verwant waren aan elkaar.


Ps. In 738 hebben de khawarijieten geprobeerd een staatsgreep te plegen onder leiding van Dawud el Rondi, maar deze mislukt en Salih ibn Mansour kon met behulp van een contra-revolutie terug in het zadel geholpen worden.
Waar was de sterke band met de Andalusische kalifaat dan op gebaseerd, die toen de gijzelaars vrij kochten van de Vikingen ?

buɛluz

Citaat van: Vutγmas op 03/05/2014 om 23:51:38
Waar was de sterke band met de Andalusische kalifaat dan op gebaseerd, die toen de gijzelaars vrij kochten van de Vikingen ?

Is volgens mij 2-ledig.

Aan de ene kant was er een bloedverwantschap tussen het koningshuis van Ummayden en die van Salih ibn Mansour, aan de andere kant was er religieuze verwantschap van soennitische orthodoxie.

Botermes

Citaat van: buƹluz op 03/05/2014 om 23:50:50
In totaal waren er 6 nieuwe staten ontstaan na het uiteenvallen van de Ummayden rijk

1. stadstaat van Tanja olv. Hojeyj el Ifriki
2. staat van Tamesna olv. Tarif ibn Shem3un
3. stadstaat van Sijilmassa olv. Semgu ibn Wassul
4. stadstaat van Tilemsen olv Abu Qurra
5. staat van Nefusa olv Abu el Khattab
6. staat van de Tiaret olv. Abderrahman Rustam
Staat 5, welk Nefusa was dat ?

buɛluz

#9
Citaat van: Vutγmas op 03/05/2014 om 23:57:34
Staat 5, welk Nefusa was dat ?

Dit was een kortstondige staat in de omgeving van idurar n Nefusa in Libie olv. van de ibaditische imam Abu el Khattab (= hij was van Jemenitische afkomst)

Ibadi imamate

In the aftermath of the great Berber Revolt of the 8th century, Ibadi missionaries that had fled from the Umayyad Caliphate took refuge in the Nafusa Mountains. Preachers converted and organized the native Nafusa people into a fighting force. Under the leadership of Imam Abu al-Khattab al-Ma'afari, the Nafusa descended from the mountains and proceeded to conquer all of the crumbling Fihrid emirate of Ifriqiya - capturing Tripoli in 757 and Kairouan in 758.[2] But the Abbasid Arab governor of Egypt invaded Ifriqya, defeated the Nafusa in a battle at Tawergha in 761 (his third attempt - his first two armies had been repulsed) and put an end to their putative new state.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nafusa_Mountains#History

Botermes

#10
OK het Libische, ik dacht misschien het onze. Al khatab, trouwens hè, wel heel erg offtopic maar ik ben nu in eens gaan twijfelen aan de achternaam  van Abdekrim. Ik bedoel, zulke namen komen eigenlijk gewoon niet spontaan voor in Amazighse samenlevingen. Dus is dit misschien gewoon een naam die zijn vader moulay Mohand op een gegeven moment zelf had gekozen had, lijkt mij. In de Riffijnse samenleving komen namen voor als Moh N sellam N mohand, ik noem maar wat.

buɛluz

#11
Citaat van: Vutγmas op 04/05/2014 om 00:09:26
OK het Libische, ik dacht misschien het onze. Al khatab, trouwens hè, wel heel erg offtopic maar ik ben nu in eens gaan twijfelen aan de achternaam  van Abdekrim. Ik bedoel, zulke namen komen eigenlijk gewoon niet spontaan voor in Amazighse samenlevingen. Dus is dit gewoon een naam die zijn vader moulay Mohand op een gegeven moment zelf had gekozen had, lijkt mij. In de Riffijnse samenleving komen namen voor als Moh N sellam N mohand, ik noem maar wat.

De naam el Khattab als in de naam van de 2e kalief Umar ibn el Khattab is een geliefde naam voor mensen die hun macht wensen te legitimeren op basis van islamitische heerschappij. Hij is ze3ma model-heerser voor de soennieten. Of dit ook het geval is geweest bij Abdelkrim el Khattabi weet ik niet. Maar ik weet wel waarom onze moslim-apologeet zo hard zijn best deed om de naam van zijn geliefde kalief te zuiveren. Ibn el khattab word binnen de soennitische moslimkringen alomgeprezen voor zijn regeerperiode (weet je nog de bijnaam "al Farooq"?; betekenis  van deze bijnaam = streng, doch rechtvaardig). Zoveel moeite had onze moslimapologeet echt niet gedaan als het ging om bijvoorbeeld de 3e of 4e kalief, aangezien deze 2 gasten beduidend minder hoog in aanzien staan.


Botermes

#12
Citaat van: buƹluz op 04/05/2014 om 00:18:28
De naam el Khattab als in de naam van de 2e kalief Umar ibn el Khattab is een geliefde naam voor mensen die hun macht wensen te legitimeren op basis van islamitische heerschappij. Hij is ze3ma model-heerser voor de soennieten. Of dit ook het geval is bij Abdelkrim el Khattabi weet ik niet. Maar ik weet wel waarom onze moslim-apologeet zo hard zijn best deed om de naam van zijn geliefde kalief te zuiveren. Ibn el khattab word binnen de moslimkringen alomgeprezen voor zijn regeerperiode (weet je nog de bijnaam "al Farooq"?; betekenis  van deze bijnaam = streng, doch rechtvaardig). Zoveel moeite had onze moslimapologeet echt niet gedaan als het ging om bijvoorbeeld de 3e of 4e kalief, aangezien deze 2 gasten beduidend minder hoog in aanzien staan.

Dus lijkt het er op dat hij genoemd wilde worden naar zijn held. Een tijde terug in Marokko was ik een tijd omgegaan met jongeren/mannen van een Amazigh organisatie, en die probeerden mij er van te overtuigen dat Abdekrim juist meer een seculier karakter had.

Still he's a great man, regardless, weet je wel, daar niet van.

buɛluz

Citaat van: Vutγmas op 04/05/2014 om 00:32:16
Dus lijkt het er op dat hij genoemd wilde worden naar zijn held. Toen een tijde terug Marokko was ik een tijd omgegaan met jongeren/mannen van een Amazigh organisatie, en die probeerden mij er van te overtuigen dat Abdekrim juist meer een seculier karakter had.

Abdelkrim kan gezien zijn opleiding en contact met Spanjaarden zelf goed een seculier karakter hebben gehad, maar de mensen met wie hij te maken had en die hij juist wilde mobiliseren hadden allerminst een seculier karakter, hoogstens een oppervlakkig kennis van de islam. Abdelkrim heeft later zelf toegegeven dat hij gebruik heeft gemaakt van religie om de mensen te bewegen.

Botermes

Citaat van: buƹluz op 04/05/2014 om 00:37:02
Abdelkrim kan gezien zijn opleiding en contact met Spanjaarden zelf goed een seculier karakter hebben gehad, maar de mensen met wie hij te maken had en die hij juist wilde mobiliseren hadden allerminst een seculier karakter, hoogstens een oppervlakkig kennis van de islam.
Dat is wat ik gehoord had, en dat hij zich daar aan had aangepast, omdat hij van ze afhankelijk was.