idewwaá¹›en itwejjen (verlaten dorpen)

Gestart door Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ, 08/11/2013 om 02:51:13

Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

Azul

Als ik in Marokko ben trek ik meestal naar het afgelegen Wawzart, Ait Touzine. De wortels van mijn ouders liggen daar. Het is een nu praktisch verlaten dorpje hoog in de bergen. De weg is begaanbaar tot Soef en daarna is het ploeteren naar Wawzart.

Ik heb laatst opnames gemaakt en recent op youtube gezet. Er is overvloedige watervoorziening en de grond is vruchtbaar. Toen ik er aankwam zag ik dat er mensen van bosbeheer olijfbomen en amandelbomen waren aan het planten om mensen terug te lokken (ik denk tevergeefs). Het uizicht is er heel mooi en ik verkies het boven een banale strandvakantie.

Het is heel spijtig dat er een bergvlucht heeft plaatsgevonden, want er rust veel geschiedenis van de ooit 200 imzdagh.

Aarzel niet jullie situatie te delen als bij jullie iets gelijkaardig heeft plaatsgevonden.

Snamirghken atass, Azul

Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

#1

Ifri

Er zijn hele dorpen in Rif die gewist zijn, die enkel uit ruines bestaan door de gifgas, hele dorpen die ondertussen gemakkelijk konden uitgroeien tot kleine gemeentes en zeker op de kaart zouden staan maar gewoon weggevaagd omdat hele gezinnen uitgemoord werden door aspanjo

Ghost

Azul,

Ik rij regelmatig vanuit Nador naar Hoceima, via abrid n sahil langs de kust. Onze dchar ligt net achter Tazaghine. Ik moet zeggen dat ik de laatste jaren heel wat kastelen en paleisjes zie opdoemen als ik omhoog kijk de bergen in en op sommige plekken zijn zelfs hotels en cafe's gebouwd. Allemaal halal gefinancierd natuurlijk. ;) Ik moet erkennen dat de situatie aan de kuststrook van Arif meer perspectief biedt dan die van de echte Highlanders. Anderzijds, de grond van de Highlanders blijft zuiver en mystiek, dat heeft ook wel wat. Ik loop en rij vanaf mijn vader's dorp aan de kust altijd hoog de bergen in naar de dchar van mijn moeder. Daar is het uitgestorven maar de rust en het uitzicht, onbetaalbaar.

Lheinik ou sram khouwm mara