Ibdaresen > Chennouf > Ichenwiyen?

Gestart door Akka, 01/10/2013 om 00:02:25

Akka

Hey mensen,

Wellicht dat een van jullie mij zou kunnen helpen bij mijn zoektocht.

Mijn vader komt uit Ain Zohra en is een Ibdaresen. Het schijnt dat Ibdaresen geen oorspronkelijke Riffijnen zijn dus wilde ik uitzoeken waar onze oorsprong dan ligt. Mijn achternaam is Chennouf en de meeste mensen met die achternaam komen uit Algerije. In het gebied van Ichenwiyen, die tevens Amazigh zijn, is een bron die Bir Chennouf heet. Dus ik dacht daar liggen onze roots.

Zit ik in de juiste richting? Kan deze theorie kloppen? Zijn er mensen hier die deze achternaam hebben?

Gooi wat kennis op me!

Botermes

Ibdarsen zijn ook Riffijnen, doe normaal, man ! Ze spreken toch ook een Riffijns dialect, nou dan.

Akka

Zeker, maar ik bedoel dat ze ergens vandaan zijn gekomen ( ik lees hier en daar Zenata) en zich vervolgens daar hebben gevestigd. Mijn opa is jammergenoeg overleden en mijn vader is niet in Rif geboren.

Ik wil gewoon echt graag weten hoe het gelopen is.

Botermes

Je kunt niet weten hoe het precies gelopen is, er is gewoon te weinig over geschreven en daar moet je je eigen bij neerleggen.  Pas dan kun je met de juiste instelling gaan afvragen hoe het waarschijnlijk is gelopen. Er wordt beweerd dat Ibdarsen afkomstig zijn van de Baranis Imazighen, een Sanhaja subdivisie, die juist westelijk gesitueerd waren van het huidige Metalsa ipv Oostelijk waar jij eerder aan dacht. http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=5740.90

Ik weet niet hoeveel waarde kunt hechten aan het  Amazigh-scheppingsverhaal van Ibn Khaldun op pagina 6 maar misschien dat het wel bepaalde raakvlakken heeft. Een intensieve taalonderzoek levert waarschijnlijk betere inzichten op over de Riffijnse interne migratiestromen in het verleden.