Vereenzaming of samenhorigheid onder ons??

Gestart door Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ, 08/09/2013 om 05:33:50

Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

Azul


Ik merk al lange tijd bij ons in België dat we in tegenstelling tot in groep optrekken, meer op ons ééntje terugplooien. Ik wil niet zeggen dat het een algemene tendens is, maar er zijn meer berichten uit Nederland dat we daar nog groepjes vrienden vormen.

Persoonlijk krijg ik te maken met vereenzaming en vervreemding van mijn soortgenoten. We vieren hoogtij als we samen zijn en komen op voor onszelf maar als we tot enkelingen worden herleid, is het alsof je een deel van je cultuur verliest en wegglijdt in somberheid en kwetsbaarheid.

Graag jullie bevindingen en mening hierover.

Tanmirt atass

Chatt in de wildernis

Citaat van: Amkraz op 08/09/2013 om 05:33:50
Azul


Ik merk al lange tijd bij ons in België dat we in tegenstelling tot in groep optrekken, meer op ons ééntje terugplooien.
Dat noemt men tegenwoordig 'individualisering' van de samenleving', het is inherent aan deze tijd dat we minder tijd hebben voor elkaar. Mensen maken contact via social media, hebben tig vrienden totdat de accu leeg is...  Laatst kwam ik een vriend tegen die ik al jaren niet had gezien. Eerst kwam het gebruikelijke 'alles goed en zo 'praatje en toen vroeg ik hem waar hij toch al die tijd was gebleven? Hij keek me grijnzend aan en vertelde me over zijn vijf of zes relaties met een Antilliaanse, Turkse, Marokkaanse etc die allemaal niks werden. Ik keek hem ongelovig aan, hoe kom jij aan vijf of zes relaties in zo'n korte tijd? Deze keer keek hij naar me met nauwelijks verholen minachting; ik heb gewoon relatieplanet, lexa, pepper ,de hele trits! De meeste relaties hou ik zes maanden vol en dan maak ik met precies dezelfde pasfoto en tekst een profiel aan. Oh ja, nog een tip: ga niet lopen chatten, vraag meteen een telefoonnummer, hou het in het begin wel netjes, daar worden ze erg opgewonden van. Ik nam even later afscheid en voelde me een hopeloos verouderde man.

CiteerIk wil niet zeggen dat het een algemene tendens is, maar er zijn meer berichten uit Nederland dat we daar nog groepjes vrienden vormen.
Je bent verkeerd geïnformeerd.

CiteerPersoonlijk krijg ik te maken met vereenzaming en vervreemding van mijn soortgenoten. We vieren hoogtij als we samen zijn en komen op voor onszelf maar als we tot enkelingen worden herleid, is het alsof je een deel van je cultuur verliest en wegglijdt in somberheid en kwetsbaarheid.
Eendracht maakt macht, maar eenzaamheid staat gelijk aan vrijheid. Ik denk dat je eenzaamheid gelijkstelt aan verveling, dat is in tegenstelling tot eenzaamheid een regelrechte moordenaar!


aqc din,awma



Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

#2
Azul atawmat, tanmirt om alles wat in perspectief te helpen plaatsen.

Men zegt ook soms 'thaganaght thyawant', njiwn en hoe beter die levensstandaard hoe minder behoefte aan twiza en minder nood aan samenhorigheid. Het is alleszins een spijtige zaak en de tijden omi togha idja mezri n oerakoez n aghroem (toen er nog verlangen was naar een homp brood), hadden nog zo hun positieve aspecten  :P Dat verlangen naar voldoende eten bewaarde de solidariteit en het meelevingsvermogen onder ons.

Azul