Hoofdmenu

Gebrek aan Tifinagh op handelszaken

Gestart door Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ, 28/08/2013 om 06:35:08

Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

â´°âµ£âµ"ⵍ ⴰⵢⵜⵎⴰ â´· âµ™âµ"ⵢⵜⵎⴰ

Ik woon in België en heb nog maar 1 café gezien met café 'tawiza' in het Tifinagh aangeduid, kunnen bespeuren en dat terwijl onze gemeenschap in Antwerpen praktisch geheel uit Irifiyen bestaat. Ik wil hiermee afvragen of het nu uit minachting is voor onze taal want hier zou ik helemaal geen begrip voor hebben omdat Tifinagh zo mooi en typerend is voor onze identiteit.

Hierbij eveneens een oproep voor beginnende en gevestigde ondernemers om het een kans te geven want dat Arabisch overal is zo kleinerend en niet eigen aan ons. Het is al lang achterhaalt dat men het Arabisme verheerlijkt terwijl men enkel minachting en achteruitstelling ervoor in ruil krijgt tazz

Dit bovenop de schande dat in Marokko en gans Tamazgha, plaatsnaamborden, verkeersborden en nationale documenten enz., het Tamazight en Tifinagh worden gemeden als een vreemde taal en schrift.

Tanmirt atass

Botermes

#1
Deze site ondersteunt toch ook nog geen Tifinagh terwijl je dat wel mag verwachten, eigenlijk. Het is niet direct uit minachting maar meer uit het niet anders gewend zijn. Ik hoor vaak de opmerking : ' Dat Tamazight schrift lijkt op Chinees.' En wanneer je deze oppervlakkige opmerking zo analyseert dan kom ik iig tot de conclusie dat er een bepaalde angst heerst voor het onbekende. Het is best wel moeilijk om iets wat je eigen is, hoort te zijn, tegelijkertijd zo vreemd kan zijn omdat je het niet eerder gekend hebt in a standard educated way. Ben je van conservatieve aard dan kom je daar ook niet makelijk over heen zoals dat het geval bij velen zal zijn. Het roept een bepaalde weerstand op zoals bij vele dingen die je niet gewend bent. De key question is dan hoe je die mensen over de streep kan trekken.

Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

Azul

Tifinagh ondersteuning kan je via deze link: http://www.ircam.ma/fr/index.php?soc=telec downloaden, zo kan je bij toetsenbordinstellingen Tifinagh als toetsenbord instellen en schakelen tussen talen. Zo kan ik o.a. op youtube en hier in het Tifinagh wat reacties publiceren.

Mijn standpunt is dat men graag met de Amazigh vlag dweept maar te laks is om het bijhorende schrift te leren en idd het verleden liegt er niet om toen sommigen ervoor ijverden om Tamazight in het Arabische schrift te laten onderwijzen om zo de eigenheid te kapen.

Alleen luie mensen zien een schrift dat van links naar rechts wordt geschreven en met letters die niet hoeven gekoppeld te worden, als een moeilijk schrift. Dat is je zuiverste onzin, want de honger naar mijn taal heeft me er lang voor kanaal Tamazight toe aangezet om het mezelf aan te leren.

Tanmirt  d azul

Botermes

#3
Azul,


Kijk, wat jij in het Tifinagh schrijft wordt bij mij weergeven als vierkantjes, (encoded script ?) Ik weet niet hoe die teringzooi heet. Maar dat kan eigenlijk niet, man. Dat alleen bij iemand die dat gedownload heeft het ook zo wordt weergeven. He??  Nou, ik heb geen Arabische alfabet gedownload maar als ik naar hesspress of zo ga, wordt alles wel gewoon in het Arabisch weergeven. Dus het kan niet aan mij liggen maar aan het forum waarschijnlijk.

De keus was toch gevallen op het Latijnse schrift maar dat mocht niet van bepaalde politieke partijen die toch al niks met Tamazight hadden. Dus een keus was er niet. Ze waren bang dat het gaat slagen en daar steken ze een stokje voor uit. Ze willen je wel een kans voor de schijn geven, een kans met weinig kans van slagen zodat als het later niet lukt, dat ze dan kunnen zeggen dat het je eigen schuld is.
Ik omarm Tifinagh wel, alleen zie ik het moeilijk van de grond komen.

Sommige mensen stappen af van hun moedertaal om opportunistische redenen. Dat is een realiteit, en dat je dat veroordeelt weerhoudt het er niet van dat het gebeurd. Je kunt je beter richten op hoe je Tamazight gaat promoten en het creeëren van een sterke lobby. Boos zijn op mensen is contraproductief. Het leidt je alleen maar af van belangrijkere zaken.

Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

#4
Azul


Ik vind het ook jammer dat Tamazight geen voorgeprogrammeerde status heeft op windows en internet, het wordt nochtans door miljoenen gesproken en toch geeft men het niet het platform tussen andere wereldtalen.

Maar goed dat er voor het Tifinagh is gekozen, want ik vind dat we ons ermee onderscheiden van andere identiteiten en het geeft toch meer eigenwaarde aan Imazighen.

Je hebt gelijk dat de focus  moet gelegd worden op het bewustzijn aanwakkeren ipv alleen maar schande spreken over het gebrek aan enthousiasme en motivatie om Tamazight te bevorderen. Is er eigenlijk een omroep in het Tamazight in Nederland? Hier in België alleszins niet. Ik vind trouwens dat kanaal 8 Tamazight wel sprongen maakt om het Tamazight te promoten, maar de trots stimuleren is inderdaad niet vanzelfsprekend. Men zou al kunnen beginnen met kinderen warm te maken voor hun moedertaal ipv Arabisch en Nederlands een voorkeurspositie te geven. Een licht werpen op onze achtergrond en geschiedenis in de Nederlandstalige omroep zou ook een goede start zijn.

Zo zag ik hoe een Belgische reporter in Libië wel vernoemde dat Imazighen een comeback maken maar hij noemde het niet Berbers of Imazighen maar een etnische minderheid die een eeuwenoude taal, Tamazight spreken. In de plaats dat hij een overkoepelende toelichting gaf over wie we zijn en hoe wijdverspreid we zijn in Tamazgha en Europa.

Tanmirt d Azul