De zwarte Jezus van Sijilmassa

Gestart door buɛluz, 02/07/2013 om 19:22:15

buɛluz



A Country with a Government and a Flag - C. R. Pennell, afb. 3

In bovenstaand eed die de vrijheidstrijders op 2 februari 1923 aan Abdelkrim el Khattabi hebben afgelegd, wordt er meerdere malen verwezen naar (soennitische) ahadith. Dit uiteraard om het leiderschap van Abdelkrim op een religieuze wijze te legitimeren. Een van die ahadith betreft: het gehoorzaam wezen aan moslimleiders, zelfs al zou deze leider een (donkere) slaaf zijn uit Abyssinië (= Ethiopië). Deze hadith is ook te vinden in Sahih Bukhari, waarbij er toegevoegd wordt "een Ethiopiër met een hoofd als een rozijn". Dezelfde hadith is ook te vinden in Sunan ibn Majah, waarbij er toegevoegd wordt "een verminkte Ethiopiër, wiens neus en oren zijn afgehakt".



A Country with a Government and a Flag - C. R. Pennell, blz. 247 



Citeer
Narrated by Anas: the Prophet said, "Listen and obey (your chief) even if an Ethiopian whose head is like a raisin were made your chief."

Sahih Bukhari: Deel 1: Boek 11: #662

Citeer
It was narrated from Umm Husain that she heard the Messenger of Allah say: “Even if the one appointed over you is a mutilated Ethiopian slave whose nose and ears have been cut off, listen to him and obey, so long as he leads you according to the Book of Allah.

Sunan ibn Majah: Deel 1: Boek 24: #2861




buɛluz

#1


Bij de bestudering van de 8e eeuwse geschiedenis van Tamazgha - in het bijzonder van de stadstaat Sijilmassa - komt Senor Canardo een zwarte neger tegen, genaamd Jezus, die de leiderschap verkrijgt over een groep khawarijitische Imazighen. Deze zwarte Jezus zou tot de allereerste "burgermeester" van de stadsstaat Sijilmassa worden gekozen. De naam van de zwarte Jezus alsook de datum voor de stichting van Sijilmassa, die al Bakri geeft is onjuist. Volgens Ibn Khaldoun zou hij niet 3isa b. Mazid hebben geheten, maar 3isa b. Yazid el Aswad. En de datum van 104 AH (=722-723 AD) dient eigenlijk 140 AH (= 757-758 AD) te zijn.



Description de l'Afrique septentrionale - el Bakri; De Slane, blz. 330 




Histoire des Berbères et des Dynasties Musulmanes de l'Afrique (deel 1) - Ibn Khaldoun; De Slane, blz. 220

Botermes

En er wordt met geen woord gerept over de totstandkoming van zijn leiderschap ? Dat wordt je niet zo maar, en vooral niet als je zwart bent. Het is zeker een verhaal waard..

buɛluz

#3
Citaat van: Vuthghmas_Kamarad op 03/07/2013 om 13:59:10
En er wordt met geen woord gerept over de totstandkoming van zijn leiderschap ? Dat wordt je niet zo maar, en vooral niet als je zwart bent. Het is zeker een verhaal waard..

Het enige wat Senor Canardo tot nu toe te weten is gekomen is dat de zwarte Jezus is gekozen / naar voren is geschoven uit een groep van 40. Wellicht khawarijitische veteranen - hoofdzakelijk Ait Meknasa - die deel hadden genomen aan de Amazigh Opstand tegen de Ummayyaden (738-744). Misschien dat de zwarte Jezus in deze opstand zijn strepen had verdiend en zo het respect van andere Amazigh stamleiders had verkregen.


Ps. Enigszins vergelijkbaar met Maysara, die na het veroveren van Tanja op de Umayyaden, die leiding over de veroverde stad toevertrouwde aan ene Abd el Ala b. Hodeidj el Ifriki van Griekse origine, aldus ibn Hawqal. Deze Griekse oorsprong kan volgens Senor Canardo ook als Byzantijns worden opgevat. Ibn Khaldoun spreekt namelijk over een christelijke en Europese (?) origine van deze el Ifriki. Enige verwantschap van el Ifriki met Julian zou hypothetisch mogelijk kunnen zijn.

Pps. Verder is de benoeming van de zwarte Jezus aan de ene kant ook best wel cliche. Een van de politiek-religieuze uitgangspunten van de khawarijitische opstandelingen betreft de overdreven egalitaire focus op leiderschap. De doelstelling was namelijk om te breken met het Arabische (lees Qurayc!) monopolie op het kalifaat. Het verliezen van een deel van de Umayydische rijk aan een donkere moslimleider moet voor de Arabische overheersers destijds haast onverteerbaar zijn geweest.

buɛluz

#4
In een artikel dat Senor Canardo is tegengekomen wordt de keuze voor een donkere Afrikaan als leider van Sijilmassa uitgelegd in etnische termen. Volgens deze uitleg zou bij de stichting van Sijilmassa een aanzienlijk deel (meerderheid?) van de lokale bevolking bestaan uit donkere Afrikanen (sub-Saharans) en als gevolg daarvan zou er tot de initiële keuze zijn gekomen voor de zwarte Jezus als "burgermeester".

Citeer
....Sources related that, in its early days, a substantial number of the inhabitants of Sijilmasa wore veils over their faces (Levtzion and Hopkins 1981, p. 65), perhaps indicating that the sub-Saharan population outnumbered the Berbers. This could provide an explanation for the initial election of ‘Isa rather than Abu al-Qasim as governor. As the Sufri and Ibadi Berber population increased with the development of trade, the dominance of the sub-Saharan population in Sijilmasa declined and ‘Isa was deposed and replaced by Abu al-Qasim. This suggestion will be considered further below...

Citeer
...In his analysis of the Midrarids, ‘Abd al-Raziq (1985) argued that ethnicity and religion were two of the most important factors in the shaping of Midrarid history. He argued that from the very beginning, ethnic and religious rivalries were responsible for the many episodes of unrest in Sijilmasa. He interpreted the election of ‘Isa b. Mazyad and his replacement with Abu al-Qasim Samghu as an ethnic rivalry between the black Sub-Saharan population and the Miknasa Berbers. There exists little evidence, however, that this rivalry continued throughout the history of the dynasty....

Citeer
...The second problem with the argument regards its understanding of ethnicity. ‘Abd al-Raziq presented the rivalry between the black Sub-Saharan inhabitants and the Miknasa Berbers as an important source of unrest. As mentioned, there exists little evidence for this beyond the initial deposition of ‘Isa b. Mazyad and his replacement by Abu al-Qasim. Furthermore, the theory assumes that ethnicity was a major component of identity in eighth century North African society. It is more likely, however, that identities would have been based on tribal affiliation rather than ethnicity (Brett and Fentress 1996). Ibn Khaldun wrote that Miknasi Berbers converted according to the religious affiliation of their tribal leadership (1957, Vol. 1, p. 261). That the difference in physical appearance contributed to disputes between the various communities is certainly possible, but its overall importance seems to have been minimal....

The Sufris of Sijilmasa: toward a history of the Midrarids - Paul Love



Botermes

OK het koninkrijk bevond zich in zuidelijk Marokko/Algerije. Tegenwoordig is Marokko wel heel etnisch verscheiden maar destijds moet dat anders geweest zijn. Ik heb begrepen dat negroide mensen meekwamen met de slavenhandel. Zonder de nadruk op ras te leggen is het beter af te vragen tot welke cultuur de negroide bevolking van dat gebied behoorde. Als ze tot de Berberse cultuur behoorden dan is het aannemelijk dat ze een behoorlijke tijd van assimilatie hebben moeten ondergaan die reikt tot ver voor de opkomst van de Islam.

buɛluz

#6
In onderstaand artikel wordt duidelijk een scheiding gemaakt in de "dark-skinned" bewoners van Tafilalt (huidige regio van oude Sijilmassa). Aan de ene kant heb je dus de donkere slaven, die middels de trans-Saharaanse handel zijn meegekomen. Deze werden opgekocht door moslimkloosters / religieuze scholen. Aan de andere kant had je ook nog de Haratin. Dit zijn de gesedentariseerde lokale bewoners met een negroide uiterlijk. Dit waren soort horige boeren, die verbonden waren met hun meesters middels een patronagesysteem. Hun meesters konden zowel Arabieren, Imazighen als de Joden zijn uit de oase. Het zou volgens Senor Canardo goed mogelijk kunnen zijn dat de zwarte Jezus uit de 8e eeuw een voorvader kan zijn van dezelfde lijn als de latere Haratin.


           

Citeer
Society

Our primary interest focuses on the spatial organization of Sijilmassa's landscape and how and why it changed so profoundly at the end of the fourteenth century. An analysis of regional social organization provides some clues into the social space of Sijilmassa and the city's ultimate demise. While all social groups in the region are regarded as Filali (of or from the Tafilalt), these groups can be separated into four basic dichotomies: Muslims and Jews; Arabs and Berbers; oasis dwellers and nomads; and, in the oasis, free people and people in bondage (slaves and indentured servants, or haratin). Further divisions of status are defined by holiness, especially sainthood; any one could rise to sainthood in either the world of Tafilalt Islam or Tafilalt Judaism, within or outside the oasis (Figure 4). Africans sold as slaves came along with the gold. In the Tafilalt, slaves were the property of the zaouias, or religious endowments for Islamic saints and their schools. Through the practice of habous, or pious donations, to the zaouias, they became large land- and slaveowning institutions. The haratin, a dark- skinned and Arabic-speaking indentured class, are still numerous in many villages and they constitute the backbone of the oasis labor force. Haratin are chattel in that they are seen as belonging to Arab, Jewish, or Berber families who may call upon them to labor at any time. Their status is hereditary. Haratin could own property, however.


Sijilmassa: The Rise and Fall of a Walled Oasis in Medieval Morocco - Dale R. Lightfoot; James A. Miller

Botermes

Het heeft niet lang mogen duren want hij werd al snel beschuldigd van corruptie, vervolgens geëxecuteerd, lees ik op de NLstalige wikipagina. Dus hij deed zijn werk niet goed of waren er ook racistische motieven in het spel. Hoe dan ook, de USA durft pas anderhalf millenia een half zwarte leider aan.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sijilmasa

Botermes

Er wordt in dat roodgedrukte tekst melding gemaakt dat de Haratin arabischsprekend waren en dat wil natuurlijk zeggen dat ze met de Arabieren gekomen zijn. Met' local' wordt dan eigenlijk alleen maar bedoeld dat ze zich daar op dat moment bevonden, niet inherent aan autochtoons.

buɛluz

#9
Citaat van: Vuthghmas_Kamarad op 07/07/2013 om 17:00:25
Het heeft niet lang mogen duren want hij werd al snel beschuldigd van corruptie, vervolgens geëxecuteerd, lees ik op de NLstalige wikipagina.

Om jouw uitspraak te relativeren, wil Senor Canardo jou in de eerste instantie erop wijzen dat de regeerperiode van de zwarte Jezus langer was dan die van zijn opvolger Semgu. De zwarte Jezus regeerde over Sijilmassa van 757-772 (= 15 jaar), terwijl  zijn opvolger Semgu regeerde van 772-783 (= 11 jaar). Verder is de informatie op de wikipedia-pagina gebaseerd op het boek Corpus of Early Arabic Sources for West African History van de auteurs John F. P. Hopkins & Nehemiah Levtzion. Senor Canardo zou graag dit boek in handen willen krijgen om zo de info zoals die weergegeven wordt op de wikipedia-pagina te cross-checken. Met name omdat de info op de wiki-pagina de nodige (anachronistische) vraagtekens oproept bij Senor Canardo.

Citeer...De stad is halverwege de 8e eeuw gesticht door Samgu bin Wasul Miknasi, een Miknasa Berber uit Spanje.[1] Volgens Albakri, een bekende middeleeuwse geschiedschrijver, zagen de bewoners in ene Mazid (de Zwarte) een geschikte leider en benoemde hem tot die positie in de eerste jaren van het bestaan van de stad. Al snel werd hij echter beschuldigd van corruptie en door de bewoners geëxecuteerd, waarna de eerder genoemde Samgu bin Wasul zijn rol overnam. Hiermee kwam de stad onder leiding van de stichter van de stad, hij en zijn nakomelingen maakten deel uit van de Midrar-dynastie....

  • Waarom wordt er vermeld dat Semgu een Amazigh was uit Spanje?
  • Welke relatie bestond er tussen Semgu en de zwarte Jezus?
  • Waar zijn de beschuldigingen van corruptie door de zwarte Jezus op gebaseerd?
  • Wie zijn de "bewoners" van Sijilmassa die de zwarte Jezus hebben geëxecuteerd?
  • Waarom hebben deze "bewoners" 15 jaar gewacht vooraleer zij het recht in eigen handen hebben genomen?
  • In welke mate speelde de khwarijitische islam een rol bij de afzetting van de zwarte Jezus?


Citaat van: Vuthghmas_Kamarad op 07/07/2013 om 17:00:25
Dus hij deed zijn werk niet goed of waren er ook racistische motieven in het spel. Hoe dan ook, de USA durft pas anderhalf millenia een half zwarte leider aan.

  • Waar baseer jij het op dat de zwarte Jezus zijn werk als politieke leider van de Sijilmassa niet goed deed?
  • Waar baseer jij het op dat de zwarte Jezus het slachtoffer zou zijn geweest van racisme?

Ook neigen de (simplistische) conclusies die jij hierboven trekt op basis van - tot dusverre ongeverifieerde - info op wikipedia naar Senor Canardo's mening naar het anachronistische toe. En om jouw offtopic opmerking over de USA in een historischer perspectief te plaatsen, wil Senor Canardo jou ook erop wijzen dat USA - zoals we die vandaag de dag kennen - nog geeneens anderhalf centennia oud is. Jij verwijst naar "Obama" en "anderhalf millenia" alsof daarmee de verkiezing van de zwarte Jezus in de 8e eeuwse Sijilmassa een positievere waardeoordeel verdient mbt. tot de politieke emancipatie van de donker Afrikaanse bevolking.   


buɛluz

#10
Citaat van: Vuthghmas_Kamarad op 08/07/2013 om 15:17:59
Er wordt in dat roodgedrukte tekst melding gemaakt dat de Haratin arabischsprekend waren en dat wil natuurlijk zeggen dat ze met de Arabieren gekomen zijn. Met' local' wordt dan eigenlijk alleen maar bedoeld dat ze zich daar op dat moment bevonden, niet inherent aan autochtoons.

Jouw bovenstaande uitspraak is inconsistent met de eerdere uitspraak die jij in reactie #5 deed. Bij deze reactie probeerde je naar Senor Canardo's mening terecht het onderscheid te willen aanbrengen in de etnische identiteit en aan de andere kant de culturele identiteit van de zwarte Jezus van Sijilmassa. Echter in bovenstaande reactie mbt tot de Haratin lijk jij dit onderscheid tusen etniciteit en cultuur over het hoofd te willen zien door de arabofonie van de Haratin gelijk te stellen aan de Arabische afkomst van Haratin.

Senor Canardo lijkt het daarom helemaal niet zo "natuurlijk" dat vanwege het feit dat de Haratin - artikel is van 1996 en heeft slechts betrekking op Haratin in Tafilalt regio - een Arabisch dialect spreken je daarmee kan concluderen dat deze donker Afrikaanse bevolkingsgroep "met de Arabieren zijn gekomen". Jij dient goed te beseffen dat de Haratin horige boeren waren. Die niet alleen gebonden waren aan de grond, maar ook gebonden waren aan hun meesters. Deze meesters konden zowel Arabieren, Imazighen als Joden zijn. Senor Canardo denkt dat het waarschijnlijker is dat de Haratin zich assimileerden op basis van hun patronagesysteem. En dat dit assimilatieproces regionaal kon verschillen afhankelijk van de  politieke (= tribale) verhoudingen elders. Tafilalt was vanaf 17e eeuw politiek machtscentrum van Alawieten.

  • Denk jij dat de Haratin die gebonden waren aan Amazigh stamgebied of aan een Amazigh meester ook arabischsprekend waren?



Ps. Ervan uitgaande dat de zwarte Jezus uit het 8e eeuwse Sijilmassa en de donker-Afrikaanse Haratin bevolking van 20e eeuwse Tafilalt tot dezelfde "stock" kunnen behoren:

  • Welke etnische identiteit zou jij aan de zwarte Jezus toekennen?
  • Welke culturele identiteit zou jij aan de zwarte Jezus toekennen?
  • Welke afweging zou jij hierbij maken en waarom?

Botermes

Als de Haratin niet met de Arabieren zijn meegekomen, met wie dan wel ? De indruk van een versnipperde bevolkingsgroep wiens cultuur en identiteit sterk afhankelijk is van een patronagesysteem, doet mij alleen vermoeden dat ze recent waren aangekomen en nog niet de tijd gehad hebben zelf een eigen cultuur en identiteit op te bouwen.

De zwarte Jezus en welke etnische identeit ik hem toe ken is Afro-Arabisch-Sijilmassisch, om het maar zo te noemen. Een etniciteit is niet alleen raciaal gebonden en andere factoren moeten daarbij ook in acht worden genomen zoals plaats en taal.

buɛluz

#12
Citaat van: Vuthghmas_Kamarad op 15/07/2013 om 23:05:31
Als de Haratin niet met de Arabieren zijn meegekomen, met wie dan wel ?

Wat jij nu doet is een standpunt innemen op basis van argumentum ad ignorantiam. Jij wilt Senor Canardo namelijk vertellen dat jij geen enkele logische verklaring hebt voor de etniciteit van de Haratin en dat je daarom maar uit onwetendheid deze etniciteit gelijk stelt aan de cultuur van de hedendaagse Haratin. Jij bent hierbij niet de enige die dit anachronistische standpunt inneemt. In het verleden heeft onze Gurkan in een andere topic ook een soortgelijke standpunt ingenomen. Volgens Gurkan waren de Haratin zelfs "pure Arabieren" vanwege hun (vermeende) Beni Hilal-afstamming.

Citaat van: Gurkan op 31/05/2005 om 20:32:52
Het zijn haratin, afstammenlingen van Beni Hilal, dus pure Arabieren, zij hebben daar niets te zoeken, als ze een zandbad willen rotten ze maar op naar Saudië of een andere zandbak.

Senor Canardo zal met behulp van de theorie van David Hart demonstreren dat dit standpunt onhoudbaar wordt op het moment dat we praten over de zwarte Jezus uit de 8e eeuw en de Haratin bevolking in de zandbak bij de Tafilalt regio. Met behulp van Hart's wereldberoemd adagium - Scratch an Arab, Find a Berber - zal Senor Canardo laten zien dat de desbetreffende Haratin allerminst zijn meegekomen met de Arabieren (evenmin met de Beni Hilal!). En dat deze Haratin waarschijnlijk niet alleen de oorspronkelijke bewoners zijn van de Sijilmassa regio, maar dat de Haratin ondanks hun stammenloosheid konden uitgroeien tot een overheersende politieke macht, in de persoon van de Zwarte Jezus uit de 8e eeuw.

Senor Canardo gebruikt het model van Hart vooral om onderscheid aan te brengen tussen de etniciteit en de cultuur. Volgens deze theorie vormt de bovenste (=rode gedeelte) de laag van de culturele identiteit en de onderste (=blauwe gedeelte) de laag van de etnische identiteit, vandaar dus ook Scratch an Arab, Find a Berber in het geval van verarabiseerde Imazighen. In het geval van de arabischsprekende Haratin zou dat dan zijn: Scratch an Arab, Find a Black Nigger. Hierbij heeft de culturele identiteit te maken met o.a. sedentarisering en akkerbouw in oases en uiteraard de spraak in een Arabisch dialect - volgens Hart is dit een ander Arabisch dialect dan het Hassaniya-Arabisch. En de etnische identiteit daarentegen heeft te maken met o.a. Afrikaans bloed en negroïde uiterlijke kenmerken - Hart spreekt van "bushmanoid-negroid".

Afgaande op de etnische identiteit van de Haratin is het volgens Senor Canardo zeer waarschijnlijk dat deze Haratin de oorspronkelijke en meest autochtone bewoners zijn van de Tafilalt regio. Het is daarom niet verwonderlijk dat de Haratin / Ihartan zowel in het heden als in het verleden een numerieke overwicht vertonen in deze regio. En het is daarom al helemaal niet zo verwonderlijk dat geheel in de democratische geest van de khawarjitische islam de allereerste religieus-politieke leider van sufritische Sijilmassa een donker-Afrikaan was en geen "blanke vrije man". Om deze donker-Afrikaanse oorsprong hypothese verder kracht bij te zetten zal Senor Canardo tevens gebruik maken van een vergelijking tussen de Haratin, die als cliënten werken voor Arabische patrons en de Haratin, die agrarisch werk verrichten voor hun Amazigh patrons. Deze worden op z'n Tamazight Ihartan (of Drawa) genoemd. Feitelijk komt dit neer op een vergelijking tussen de Haratin woonachtig in Tafilalt en de Ihartan uit Ait 3atta, die minder dan 100 km. zuid-westelijker leven.

Jouw gehele standpunt is namelijk gebaseerd op de (hedendaagse) arabofonie van de Haratin. Misschien was jij - net als onze Gurkan in het verleden - nog niet op de hoogte van de tweetaligheid van Ihartan. Jouw redenering klopt dus niet. Het is niet zonder reden dat Senor Canardo jou daarom de vorige keer vroeg naar de taal waarin de Haratin zouden spreken met hun Amazigh meesters. Echter deze belangrijke vraag heb jij tot op heden niet beantwoord. Vandaar dat Senor Canardo je graag wil wijzen op (enkele) relevante citaten uit het boek van David Hart over de Ait 3atta. En jou vriendelijk wil verzoeken om mbt. tot de tweetaligheid van de Ihartan commentaar te leveren op Senor Canardo's verbastering van Hart's adagium: Scratch a Berber, Find a Black Nigger







The Ait 'Atta of Southern Morocco - David Hart, blz. XV; blz. 2; blz. 129



Botermes

In dat geval is het zo dat het culturele aspect van de Haratin nog al erg onderbelicht blijft want het kan niet zo zijn dat ze de oudste bewoners zijn en dan plotseling Arabisch, Amazigh of Judeo-Amazigh zijn geworden en alles van hun originele cultuur verloren hebben.
Afro Amerikanen hebben bijvoorbeeld voodoo nog altijd in stand gehouden na 500 jaar.
Het kan niet zo zijn dat de Haratin na niet eens 100 jaar praktisch Arabisch, of iets anders, geworden zijn zonder iets te hebben meegedragen uit hun eigen cultuur.

buɛluz

#14
Citaat van: Vuthghmas_Kamarad op 20/07/2013 om 20:40:03
In dat geval is het zo dat het culturele aspect van de Haratin nog al erg onderbelicht blijft want het kan niet zo zijn dat ze de oudste bewoners zijn en dan plotseling Arabisch, Amazigh of Judeo-Amazigh zijn geworden en alles van hun originele cultuur verloren hebben.
Afro Amerikanen hebben bijvoorbeeld voodoo nog altijd in stand gehouden na 500 jaar.
Het kan niet zo zijn dat de Haratin na niet eens 100 jaar praktisch Arabisch, of iets anders, geworden zijn zonder iets te hebben meegedragen uit hun eigen cultuur.


Geef Senor Canardo maar 1 goede reden, waarom jij denkt dat de Haratin ALLES van hun originele cultuur verloren hebben?
[Met de nadruk op ALLES!]



Ps. En dan zal Senor Canardo zijn goede redenen geven waarom hij denkt dat een GROOT DEEL van de cultuur van de oorspronkelijke bewoners van de Tafilalt regio vernietigd is door zowel de Franse, de Joodse, de Arabische als de Amazigh dominantie binnen het patronagesysteem, waarin de Haratin zelf als stammenloze en nagenoeg rechtenloze subdominanten fungeerden en zodoende de oorspronkelijke lokale cultuur tot het uiterste is gemarginaliseerd.


Pps. 500 jaar oude voodoo? NIGGA, please! U should read more. Om te beginnen hoofdstuk 4 van het boek The Ait 'Atta of Southern Morocco van David Hart, waarin deze dieper ingaat op de ingewikkelde relatie tussen de onvrije Haratin en de "Vrije Mensen" (=Imazighen!)




The Ait 'Atta of Southern Morocco - David Hart, blz. 129